Optrekken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Evelineee_x
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2019, 02:50

Optrekken

Bericht door Evelineee_x »

Dag iedereen

Ik heb al eventjes mijn vast rijbewijs, maar ik denk dat ik hier nog steeds terecht kan voor vragen?

Elke keer als ik vertrek in 1ste is dat traag, als ik dat snel doet dan val ik stil.
Maar ik heb gemerkt dat sommige bestuurders zich daaraan ergeren? Vandaag 2x voorbij gestoken geweest nadat ik uit 1ste vertrok.

Zijn er nog die dat probleem hebben? Kan ik het eventueel anders doen? Of wat doe ik verkeerd?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Optrekken

Bericht door Inazuma »

Evelineee_x schreef: 06 jan 2020, 16:38 Elke keer als ik vertrek in 1ste is dat traag, als ik dat snel doet dan val ik stil.
Je bent waarschijnlijk die "trage" balans tussen gas en koppeling gewoon geraakt bij het oefenen.

Als je de koppeling sneller laat omhoog komen, hoort daar dus ook tegelijk meer gas geven bij.
Als je stil valt, geef je te weinig gas bij om de koppeling zo snel te kunnen laten opkomen.

Oefen in een wat pittigere nieuwe balans als er geen auto's achter je zijn.


Er zijn een paar alternatieven om de trage start te compenseren:

Van zodra je de koppeling "traag" volledig losgelaten hebt, geef je flink gas bij .
Merkelijk veel meer dan je gewoon bent geraakt :wink:

Niet meer opschakelen bij een lage 2000-2500 toeren in eerste , maar schakel pas merkelijk hoger (+1000 tpm) in toerental naar 2de.
Evelineee_x
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2019, 02:50

Re: Optrekken

Bericht door Evelineee_x »

Inazuma schreef: 06 jan 2020, 20:11
Evelineee_x schreef: 06 jan 2020, 16:38 Elke keer als ik vertrek in 1ste is dat traag, als ik dat snel doet dan val ik stil.
Je bent waarschijnlijk die "trage" balans tussen gas en koppeling gewoon geraakt bij het oefenen.

Als je de koppeling sneller laat omhoog komen, hoort daar dus ook tegelijk meer gas geven bij.
Als je stil valt, geef je te weinig gas bij om de koppeling zo snel te kunnen laten opkomen.

Oefen in een was pittigere nieuwe balans als er geen auto's achter je zijn.


Er zijn een paar alternatieven om de trage start te compenseren:

Van zodra je de koppeling "traag" volledig losgelaten hebt, geef je flink gas bij .
Merkelijk veel meer dan je gewoon bent geraakt :wink:

Niet meer opschakelen bij een lage 2000-2500 toeren in eerste , maar schakel pas merkelijk hoger (+1000 tpm) in toerental naar 2de.

Ja klopt inderdaad wat je zegt. Je moest altijd zachtjes vertrekken. Maar vorige week ben ik weer 2x stilgevallen waardoor ik nu dan weer voorzichtiger ben.
Jeetje ik heb dan mijn vast en t lukt dan nog niet.

Dus direct al schakelen boven de 1000 en niet wachten tot ik aan de 2000 zit?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Optrekken

Bericht door Stefan Peeters »

Evelineee_x schreef: 06 jan 2020, 22:10Dus direct al schakelen boven de 1000 en niet wachten tot ik aan de 2000 zit?
Nee... Inazuma bedoelt 2000-2500 plus 1000.

Dus eerst even doortrekken en pas schakelen aan 3000-3500.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Optrekken

Bericht door de rijprof »

In vele rijscholen leert men om zonder gasgeven te vertrekken. Koppeling rustig omhoog (aangrijpingspunt), een beetje laten bollen en dan pas gas geven.
Dat gaat natuurlijk extreem traag voor geroutineerde bestuurders.
Sneller vertrekken kun je door iets meer gas te geven op voorhand (tot zo'n 1500 toeren) dan kan koppeling ook iets sneller omhoog en dan heel even diep op het gas ( tot ongeveer 2500 à 3000 toeren) en vrij kort erna naar 2de waarbij je ook tamelijk diep het gaspedaal indrukt.

Ecologisch rijden is wat anders en dan hoef je helemaal niet snel te vertrekken, integendeel. Maar weinig bestuurders hebben daar begrip voor, net zoals je een heel eind op voorhand gas kunt loslaten als het in de verte ziet dat het rood licht is. Je spaart dan brandstof en jouw remmen.

Hier moet je een keuze maken tussen smossen met brandstof, het milieu extra belasten en vervuilen of, zuinig vertrekken.
Opgefokt leven of iets rustiger en ecologischer, aan jou de keuze.
Veel bestuurders hebben nog steeds niet door dat je algauw 15 à 20 % brandstof (en uitstoot) kan besparen door iets rustiger te vertrekken.
Dat scheelt algauw 10 tot 15 euro op een tankbeurt + de mechanische voordelen.
Willen we iets doen aan de klimaatopwarming, naast minder de auto gebruiken, dan kan ecologisch rijden, als we dan toch met de auto rijden, al een begin zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelineee_x
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2019, 02:50

Re: Optrekken

Bericht door Evelineee_x »

de rijprof schreef: 07 jan 2020, 12:56 In vele rijscholen leert men om zonder gasgeven te vertrekken. Koppeling rustig omhoog (aangrijpingspunt), een beetje laten bollen en dan pas gas geven.
Dat gaat natuurlijk extreem traag voor geroutineerde bestuurders.
Sneller vertrekken kun je door iets meer gas te geven op voorhand (tot zo'n 1500 toeren) dan kan koppeling ook iets sneller omhoog en dan heel even diep op het gas ( tot ongeveer 2500 à 3000 toeren) en vrij kort erna naar 2de waarbij je ook tamelijk diep het gaspedaal indrukt.

Ecologisch rijden is wat anders en dan hoef je helemaal niet snel te vertrekken, integendeel. Maar weinig bestuurders hebben daar begrip voor, net zoals je een heel eind op voorhand gas kunt loslaten als het in de verte ziet dat het rood licht is. Je spaart dan brandstof en jouw remmen.

Hier moet je een keuze maken tussen smossen met brandstof, het milieu extra belasten en vervuilen of, zuinig vertrekken.
Opgefokt leven of iets rustiger en ecologischer, aan jou de keuze.
Veel bestuurders hebben nog steeds niet door dat je algauw 15 à 20 % brandstof (en uitstoot) kan besparen door iets rustiger te vertrekken.
Dat scheelt algauw 10 tot 15 euro op een tankbeurt + de mechanische voordelen.
Willen we iets doen aan de klimaatopwarming, naast minder de auto gebruiken, dan kan ecologisch rijden, als we dan toch met de auto rijden, al een begin zijn.
Ik moet zeggen dat ik meestal wel ecologisch rij. Ik ga rapper mijn gas los laten en dan bij remmen indien nodig.
Maar ik rij sowiso niet graag in het verkeer. Gewoon dat verkeer opzich en dan dat accident van paar maanden geleden waar ik me niet over kan zetten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Optrekken

Bericht door de rijprof »

Gewoon dat verkeer op zich en dan dat accident van paar maanden geleden waar ik me niet over kan zetten
Vertel eens wat meer hierover?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelineee_x
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2019, 02:50

Re: Optrekken

Bericht door Evelineee_x »

de rijprof schreef: 09 jan 2020, 10:53
Gewoon dat verkeer op zich en dan dat accident van paar maanden geleden waar ik me niet over kan zetten
Vertel eens wat meer hierover?
In september reed ik net 3 maanden met de auto. Had toen nog een voorlopig rijbewijs. Ik reed zelfzeker, trok me niets meer aan van de rest, zat niet gespannen in de auto. Tot ik plots een ongeval kreeg. Ik reed op een voorrangsweg, zag rechts van mijn een auto die over zijn haaientanden stond en ik dacht: rij niet verder. Ik ben hem voorbij en op dat moment rijdt die persoon verder , raakt me vol in mijn passagierskant waardoor ik de controle verlies en op een middenberm geraak waarbij ik dan ook nog een verkeersbord mee had. Stond te trillen op mijn benen , begon te hyperventileren, had last in mijn schouder. Ben een maand mijn auto kwijt geweest.
Toen ik na een maand mijn auto terug had, rij ik amper nog. Enkel naar mijn werk of eens tot bij mijn ouders. Verder dan 10 minuten rijden durf ik niet meer. Ik ontwijk druk verkeer. Heb meer schrik gekregen van tegenliggers. Stap elke keer met zenuwen in mijn auto. Panikeer veel te rap. Ik sukkel veel te veel in de auto. En als passagier heb ik ook schrik, iets wat ik vroeger nooit had. Mijn vriend rijdt goed, maar toch voel ik me niet meer veilig in de auto. We zijn 4 maanden verder en ik kan er mij nog steeds niet over zetten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Optrekken

Bericht door de rijprof »

Ja, dat is best begrijpelijk. Je houdt er beslist een trauma aan over. Dat kan een hele tijd duren eer dat je er gedeeltelijk overheen bent.
Het voordeel, van wat je meegemaakt hebt, is dat je daardoor waarschijnlijk een defensiever bestuurster zal worden.
Niets of niemand vertrouwen en bij de minste twijfel het zekere voor het onzekere kiezen.
Ik wens je het beste toe.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Evelineee_x
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2019, 02:50

Re: Optrekken

Bericht door Evelineee_x »

Heb nog eens een vraagje. Wilde geen nieuw topic open doen omdat deze topic toch van mij ook is.
Ik gebruik de waze app. Niet omdat ik mijn baan niet ken maar vooral vor de flitsers en controles. Nu, als er om mijn km teller 50 staat , dan rij ik volgens waze 44 - 45.
Is het beter om de waze app te volgen of uw km teller op uw dashbord? Want ik ben al een paar keer voorbij gestoken :roll: en nu dat er minder verkeer is op de baan zijn de meeste bestuurders snelheidsmaniaken en ongeduldige chaffeurs. Bumperkleven tot en met waardoor ik soms schrik heb om naar 2de ook te schakelen en nog bij te remmen zodat ik niet te snel een bocht neem of niet te snel de parking van het werk op rijdt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Optrekken

Bericht door Inazuma »

Evelineee_x schreef: 15 apr 2020, 11:12 Nu, als er om mijn km teller 50 staat , dan rij ik volgens waze 44 - 45.
Snelheidsmeters van voertuigen mogen in geen enkel geval te weinig aangeven - wettelijke verplichting

Dus worden ze zo afgeregeld dat zelfs met de grootst toegestane bandenomtrek, de snelheidsmeter nog altijd teveel aangeeft ...
Als je banden hebt met kleinere omtrek (de meeste automodellen hebben een paar verschillende toegestane bandenmaten ifv de velggrootte), dan rij je iets trager
Als banden slijten, verkleint de omtrek, en rij je weer wat trager ...


Bumperkleven tot en met waardoor ik soms schrik heb om naar 2de ook te schakelen en nog bij te remmen zodat ik niet te snel een bocht neem of niet te snel de parking van het werk op rijdt.
Pink je ruim op tijd, zodat achterliggers weten wat je gaat doen ?
Evelineee_x
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2019, 02:50

Re: Optrekken

Bericht door Evelineee_x »

Inazuma schreef: 15 apr 2020, 11:30
Evelineee_x schreef: 15 apr 2020, 11:12 Nu, als er om mijn km teller 50 staat , dan rij ik volgens waze 44 - 45.
Snelheidsmeters van voertuigen mogen in geen enkel geval te weinig aangeven - wettelijke verplichting

Dus worden ze zo afgeregeld dat zelfs met de grootst toegestane bandenomtrek, de snelheidsmeter nog altijd teveel aangeeft ...
Als je banden hebt met kleinere omtrek (de meeste automodellen hebben een paar verschillende toegestane bandenmaten ifv de velggrootte), dan rij je iets trager
Als banden slijten, verkleint de omtrek, en rij je weer wat trager ...


Bumperkleven tot en met waardoor ik soms schrik heb om naar 2de ook te schakelen en nog bij te remmen zodat ik niet te snel een bocht neem of niet te snel de parking van het werk op rijdt.
Pink je ruim op tijd, zodat achterliggers weten wat je gaat doen ?
Ja, zelf soms te ruim om tijd. Maar toch heb ik altijd schrik dat ze het niet op tijd gaan zien . Mijn vriend zegt ook , als je genoeg aanduidt dat je gaat remmen of pinken en ze bumperkleven, dan gaan ze het wel op tijd zien
Plaats reactie