**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

30min aan een stuk heb ik goed gereden, maar naar het einde toe zei de examinator dat ik gerust wat sneller mocht rijden en wat meer gas geven. Ik duw dus het gaspedaal in, maar zag niet dat er iemand van rechts kwam. Hard op de rem moeten gaan staan. Daardoor niet geslaagd.
Typisch! enerzijds moet je vlot rijden, anderzijds mag je geen fouten maken...
Probeer misschien wat meer contrast te leggen in jouw snelheid: vlot waar het kan en traag waar het moet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
oxania

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door oxania »

Bedankt voor iedereen voor jullie tips en meningen!
Van de tweede keer is het mij wel gelukt! Ik ben superblij!

- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Ik had er twee - 1 examinator en 1 examinator in opleiding. Beide zaten achter mij. Supertoffe gasten, ze hebben mij in het begin heel vriendelijk gerust gesteld, waren beide echt aangenaam. Dankzij hun was ik totaal zonder stress aan't rijden.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf kiezen.
- Andere manoeuvre: achteruit parkeren in vak: wij hebben samen een plaats gezocht: op ene plaats stond de auto ernaast niet zo goed geparkeerd, dus daar was het wat krap om te proberen, op een andere plaats was het beter, dus hij zei - doe maar hier.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Oliepeil, vertellen hoe je de olie controleer en waar je olie moet bijkappen (dat laatste heb ik ineens vergeten, stom van mij). Dan moest ik alles uitleggen als ik in de auto zat: hoe ik de juiste zithouding regel, afstand tot pedalen, hoofdsteun, afregeling alle spiegels. Ik moest alle lichten aanduiden, ontwaseming voor en achter, claxon, kortom - echt alles. Dat kon ik gelukkig wel.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
mijn schoonmoeder.
-Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb 20u met rijschool gevolgd.
-examenroute: van Deurne waren wij aan het rijden richting Wijnegem, daar wat kleine straatjes en rotondes opgereden en terug naar Deurne gegaan. Max snelheid was 70 km/u, geen autostrade moest doen.
Eerste maneuvre (keren in de straat) ging vlot.
Volgende maneuvre was klein beetje moeilijker. Eerst was ik niet 100% goed in het vak aan het rijden, maar op tijd gezien, wat gecorrigeerd en uiteindelijk stond ik mooi in het midden. Daarna moest ik een auto verlaten - alles afzetten, auto op slot doen, rondgaan en terug komen. Achteraf heb ik van mijn schoonmoeder gehoord dat één van de examinatoren (terwijl ik buiten was) positief heeft gereageerd op het feit dat ik mijn foutje van de maneuvre goed zelf heb opgelost.
De rest ging (in mijn ogen) goed, ik was zelfzeker, maar voorzichtig en was heel goed overal aan het kijken, dat is het belangrijkste!
Na waren we terug op de parking van de examencentrum. Ik dacht van mijn eigen - als ik niet geslaagd ben, dan weet ik echt niet wat je moet doen om wel geslaagd te zijn.
Examinator zei - ik zal je wel tevreden stellen. Toch enkele opmerkingen: je KAN rijden, maar soms is het goed om NIET te rijden. Je bent soms te zelfzeker (!!!) en dat kan verkeerd aflopen. Je ben naast de auto gereden die een maneuvre wilde doen: oké, je bent in je recht en niet in fout, maar het is veiliger om even te vertrager en de auto zijn maneuvre te laten doen. Voorzichtiger rijden is dus de boodschap.

Voila, dat was het. Geslaagd, joepieeee!:)
*alvast mijn exuses voor wat schrijffouten, Nederlands is voor mij geen moedertaal*
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

proficiat :!:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

je bent in je recht en niet in fout, maar het is veiliger om even te vertragen en de auto zijn manoeuvre te laten doen. Voorzichtiger rijden is dus de boodschap.
Dat wordt bedoeld met een defensief bestuurder. Liever een ongeval voorkomen en bij de minste dreiging even afwachten tot de situatie wat veiliger wordt. Een zeer goede raad van de examinator, wat je best heel goed in gedachte kunt houden tijdens jouw verdere rij-carrière.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sweetsacrifice97
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2019, 11:12

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door sweetsacrifice97 »

Ik heb mijn rijexamen op 4 april 2019 afgelegd met als resultaat Gebuisd! Nu, 8 maanden later ben ik teruggegaan met heel wat bloed, zweet en tranen! En ik ben GESLAAGD! Ik ben er van de tweede keer door :) ik dacht echt dat ik gebuisd ging zijn want de examinator was onvriendelijk en een koele kikker, bij een kruispunt (die ik slecht heb genomen) heeft hij heel wat commentaar gegeven dus dacht echt dat ik gebuisd was. Maar ik heb besloten na die incident niet bij de pakken te blijven zitten en er nog steeds voor de volle 100 voor te gaan. Hij heeft me verder laten rijden (langer dan ik dacht) en ik werd telkens beter en beter en telkens kon ik mijn zenuwen meer onder controle houden. Toen ik aankwam bij het examencentrum heeft hij heel wat slechte punten (verbeterpunten) opgenoemd. Ik vond het raar dat hij niet rechtstreeks ‘je bent gebuisd’ zei. Omdat de vorige keer dit wel was gebeurd dus had nog hoop. Maar hij leek negatief uit te leggen wat ik fout had gedaan maar hij eindigde ineens zijn zin met ‘maar je hebt toch goed genoeg gereden, je bent geslaagd.’ Ik ben onmiddellijk in tranen uitgebarst had dit echt niet verwacht. Hij zelf begon te glimlachen. De koele kikker die ik dacht achter me te hebben hield zich gewoon schuil achter een kwade masker maar was eigenlijk heel vriendelijk en recht voor de raap! Ik ben hem heel dankbaar omdat ik zeker wist dat als hij een moeilijkere examinator was , hij me zou gebuisd hebben maar hij heeft bij mijn onvoldoende (van de kruispunt) ter verbetering als notitie gezet. Ik ben zo blij dat hij heeft ingezien dat ik toch een goede chauffeur ben en alles puur door de zenuwen kwam. Ik ben hem dankbaar dat ik mijn examen mocht afmaken en kon bewijzen dat ik het wel kan! Want dat kan ik. De zenuwen op zo een examen is ongelofelijk!

In welk examencentrum ben je geweest?
- In Alken op 10 december 2019 om 7u30 met resultaat GESLAAGD!

• Zat de examinator naast of achter jou?
- De examinator zat rechts achter (achter de begeleider.)

• Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
- Ik heb niet moeten keren maar in een rechte lijn achteruit moeten rijden. Dit is ook perfect gelukt. Kreeg enkel als opmerking dat ik niet in mijn middenspiegel gekeken had (wat ik wel heb gedaan. Maar wou niet in discussie gaan.)

• Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
- Ik heb zijwaarts langs rechts moeten parkeren. Dit lukte in 1 beweging. Volgens de examinator zat ik te dicht bij de stoep (maar dit vond ik niet.) hij vroeg (voor ik uitstapte) of ik naar de stoep wou wandelen maar door de zenuwen ben ik dat vergeten en gewoon terug ingestapt. Hiervan heeft hij commentaar gegeven.

• Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- waar je de ruitenwisser vloeistof veranderd. De richtingaanwijzers, toeter, lichten, stoplicht, mistlamp, fare, hoe ik moet zitten in een auto, hoe mijn spiegels moeten staan.

• Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20 uur rijles gevolgd 2 jaar geleden en doordat mijn voorlopige rijbewijs van 18 m vervallen was heb ik 6 uur bijgenomen en had ik nu mijn voorlopige rijbewijs 12 m, 2 weken voor dit examen heb ik 2 uur rijles bijgenomen om zeker te zijn dat ik er klaar voor was. Maar naar het examen ben ik met mijn begeleider (papa) geweest.

• Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
- papa
CoeneCorolla
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2019, 23:20

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door CoeneCorolla »

Ik behaalde vorige week mijn definitief rijbewijs, na exact 9 maanden stage met een voorlopig rijbewijs 18M. Ik ben 27.
Ik heb +- 7000km alleen rondgereden voordat ik examen ben gaan afleggen.
Bedankt aan iedereen die zijn ervaring in dit forum heeft gedeeld, het heeft mij geholpen. Er zijn weinig ervaringen uit Deurne / Antwerpen terug te vinden op dit forum, vandaar dus onderstaande mijn examen-ervaring;

In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne

Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat rechts achter mij. Regelmatig zaken aan't noteren, regelmatig mijn kijkgedrag aan't observeren. Zeer adequaat en vriendelijke man.

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik heb niet moeten keren, wel in een rechte lijn achteruit rijden. In een zone 30 in Merksem heb ik dit manoeuvre gedaan, afstand ongeveer 15m. De examinator zag dat er niemand achter mij reed of in de buurt was, en gaf dus plots aan dat ik dit manoeuvre mocht uitvoeren. 'Correct' pinkers gebruiken voor dit manoeuvre is ietwat moeilijker terug te vinden in handleidingen...ik neem aan dat dit komt omdat het een 'nieuw' manoeuvre is.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Niet moeten doen, de loting bepaalde dat ik voorwaarts in een vak moest parkeren. Dit was aan de Heilig Hart kerk in de Stanislas Meeuslei in Merksem, sinds kort een doodlopende straat. Geen verkeer in de buurt en een brede straat, vrij 'makkelijk' dus. Uitstappen, auto op slot, en terug instappen.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alvorens te vertrekken vanaf de parking van het examencentrum heb ik de motorkap moeten openen. Het was vrij hard aan het regenen op dat moment dus ik heb mij hard gehaast, mijn moeder en de examinator stonden in de gietende regen toe te kijken... :)
Ruitenwisservloeistof moeten aanduiden, daarna mocht de motorkap weer dicht. Toen vroeg hij om de remlichten te laten branden, vervolgens alle andere lichten afzonderlijk en de pinkers.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Ik heb 20u les gevolgd bij de VAB in Borgerhout. Als je werkt en deze 20u al iets gemakkelijker kan betalen dan een studerende mens, zou ik zeggen: doen! Je wordt vanaf minuut 1 gedwongen om zoveel mogelijk te leren uit deze korte 20u. De pedagogiek van mijn instructeur was soms wel wat bruut, ik kreeg in het begin regelmatig onder mijn vijs als ik iets verkeerd deed.. :) Daarna heb ik dus steeds alleen gereden, en zoveel mogelijk in Antwerpen stad en in de buurt van het examencentrum. Plus minus 3 avonden in de week een uurtje of twee rondgereden na het werk. In het weekend af en toe eens naar Brussel of andere provincies gaan rijden.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Niet echt gebruik van gemaakt. Mijn moeder heeft 2 keer met mij meegereden als ik mijn 20u had afgerond, omdat de eerste keer alleen rijden toch een raar gevoel is. :D

Overigens mijn examentraject: Vertrokken aan het examencentrum met GPS via google maps op mijn gsm. Kruispunt Pletterijstraat- toekomstlaan.
Daarna Jozef Cogelslei, Deuzeldlaan, Eduard Steursstraat, Calesbergdreef, Walter van Havrelaan, Vordensteinstraat, Constant Neutjensstraat, Churchillaan, Verbertstraat, Victor Adriaenssenstraat, Braamstraat, Bisschoppenhoflaan, en terug naar't examencentrum.

Alle andere doorgangspunten/ kruispunten zijn overigens terug te vinden op de website van GOCA of het examencentrum dacht ik, of in het praktijkboek van deze website. Ik heb deze eens allemaal aangestipt op een printje van google maps, en deze verspreid over enkele avonden eens allemaal 'bezocht'.

Risicoperceptietest: 8/10
Mijn tip: benoem in gedachten constant de dingen die gebeuren, en als je niet zeker bent of je iets gezien hebt, duidt het dan niet aan. (gis-correctie)
Ik snap eerlijk gezegd niet goed wat dit bijdraagt aan het examen. Persoonlijke mening. Met een VR- bril of dergelijke zou ik er misschien nog kunnen inkomen, momenteel is het wat oubollig en té 2-dimensionaal.

Mijn tip: Probeer zoveel mogelijk op nieuwe plekken te oefenen en steeds je eigen 'grenzen' te verleggen, je geraakt namelijk snel in een soort van comfort zone door steeds dezelfde trajecten te rijden als je alleen oefent. Ga eens de autosnelweg op en rijd naar een andere provincie. Probeer ook steeds kritisch te zijn en blijven over je eigen rijgedrag. Ik maakte op de dag voor mijn examen ook nog steeds fouten, en zal met mijn definitief rijbewijs ook nog regelmatig fouten maken, probeer je daar bewust van te zijn, maar laat het ook niet te veel aan je zelfvertrouwen raken. Zorg er ook voor dat je alle manoeuvres goed kunt, correct de pinkers gebruikt, goed kijkt alvorens iets te doen, en je erop voorbereid zijt dat iedereen fouten maakt, het zal je stress op het examen aanzienlijk verkleinen lijkt mij.

Veel succes iedereen, het valt beter mee dan je denkt! :)
lietchi
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2019, 13:58

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door lietchi »

GRO schreef: 05 dec 2006, 11:27 Beste jongeren,
Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?
Ik weet niet of 37 jaar nog als jongere wordt beschouwd :wink: maar hieronder mijn ervaring.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse-Mollem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuinachter
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Motorkap openen en koelvloeistof tonen. Daarna enkel nog remlichten en richtingaanwijzers moeten testen.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
"In deze straat mag je keren, je mag zelf kiezen waar" -> ik heb het in 5 bewegingen gedaan (3 had misschien net gelukt, maar ik wilde zeker zijn van niet op het voetpad te zitten)
- Het parkeren: wat moest je juist doen?
Achterwaarts in een vak parkeren aan de rechterkant, op een parking in Merchtem, de examinator zegt tussen welke twee auto's. Gelukt zonder correcties.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met m'n begeleider (m'n vriend). Ik heb wel 8u rijles gevolgd in een rijschool voor de manoeuvres en algemene controle van m'n rijgedrag/techniek.

Mijn examenroute: linksaf aan het examencentrum en dan naar Merchtem en daar wat rondgereden. Het was ongeveer 14u en een stuk drukker dan ik gewoon was (ik heb vooral in het weekend en 's avonds geoefend): veel fietsers, camionettes die laden en lossen,... Bovendien ken ik Merchtem een stuk minder goed dan Asse, maar gelukkig kende ik al wel de twee 'speciale' kruispunten waar het, vermoed ik, wel makkelijk misloopt.
De examinatrice was vriendelijk maar zakelijk. Geen opmerkingen gehad tijdens de rit, enkel aanduidingen waar ik moest afslaan.

Uitslag: geslaagd!
- Voorbehoud voor de risicoperceptietest: 5/10 (ik vond het een stuk moeilijker dan de proefvragen online)
- Onvoldoende voor richtingsverandering: vergeten linker richtingaanwijzer te gebruiker bij de eerste beweging van het achterwaarts parkeren, dom

- dommigheid tijdens de rit: de examinatrice zei "hier linksaf" en ik zag een bord verboden toegang, dus ik zei "ik mag hier niet in?". En direct m'n blunder beseft, nog voor ze zei: "En waarom niet? Zo zwaar wegen we niet hé". Verboden toegang voor meer dan 3,5 ton dus, oeps.
- achteraf opmerking gekregen over het uitrijden van het examencentrum: ik had links op de steenweg een vrachtwagen zien aankomen die rechts wilde afslaan. Ik vermoedde dat hij wilde afslaan naar de keuring (hij was al wat vertraagd) en ik heb goed gas gegeven om af te slaan, maar blijkbaar toch een beetje riskant.
- m'n vriend was verrast dat ik geslaagd was. Hij had nog andere opmerkingen dan de examinatrice:
* niet snel genoeg vrijmaken van versmalde rijbaan waar ik geen voorrang had ("je was precies niet gehaast om de tegenligger door te laten")
* stilgestaan op een kruispunt wegens gestremd verkeer (wel maar kort, en het was ook geen 'klassieke' vorm van kruispunt, maar ik besefte het op het moment zelf ook)
* over een volle witte lijn gegaan om een vrachtwagen voorbij te steken die aan het lossen was en het rijvak versperde (er was gewoon geen alternatief om door te raken, lijkt me geen echte fout)

Voor mij begint het nu maar pas eigenlijk, ik heb m'n examen afgelegd op de laatste dag voordat m'n voorlopig rijbewijs en theoretisch examen verliep, maar ik zal nog wel moeten oefenen met m'n vriend om écht vlot te rijden (en m'n angst van (ingewikkelde) opritten van autosnelwegen en de ring van Brussel te overwinnen). Ik denk dat ik m'n L nog eventjes zal laten hangen!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Piepkuiken-jong :mrgreen:

Proficiat :!:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

lietchi schreef: 20 dec 2019, 12:26 - Voorbehoud voor de risicoperceptietest: 5/10 (ik vond het een stuk moeilijker dan de proefvragen online)
- Onvoldoende voor richtingsverandering: vergeten linker richtingaanwijzer te gebruiker bij de eerste beweging van het achterwaarts parkeren, dom
Nogal zwaar als je er verder ineens in reed ...

Ik vermoedde dat hij wilde afslaan naar de keuring (hij was al wat vertraagd) en ik heb goed gas gegeven om af te slaan, maar blijkbaar toch een beetje riskant.
Pas doorrijden als je zeker bent wat die gaat doen ...

Pinker : niet op voortgaan
Vertragen: dat geeft je ook al meer tijd, en kan maken dat je er toch veilig voor kan, maar is geen garantie

* niet snel genoeg vrijmaken van versmalde rijbaan waar ik geen voorrang had ("je was precies niet gehaast om de tegenligger door te laten")
Gaan versnellen in een situatie waar je voorrang moet verlenen is ook niet ideaal

Daagde de tegenligger op nadat je er in reed ?
Anders was die te voorzien ...

* stilgestaan op een kruispunt wegens gestremd verkeer (wel maar kort, en het was ook geen 'klassieke' vorm van kruispunt, maar ik besefte het op het moment zelf ook)
Geen overtreding zolang je dwarsverkeer niet hindert

* over een volle witte lijn gegaan om een vrachtwagen voorbij te steken die aan het lossen was en het rijvak versperde (er was gewoon geen alternatief om door te raken, lijkt me geen echte fout)
Wettelijk een derde graads overtreding ...
Er zijn géén uitzonderingen op voorzien.

In de praktijk knijpt men de ogen dicht als er iemand langdurig op de rijstrook stil staat
lietchi
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2019, 13:58

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door lietchi »

Inazuma schreef: 20 dec 2019, 16:39
- Onvoldoende voor richtingsverandering: vergeten linker richtingaanwijzer te gebruiken bij de eerste beweging van het achterwaarts parkeren, dom
Nogal zwaar als je er verder ineens in reed ...
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "als je er verder ineens in reed"; ik heb correct de richtingaanwijzer gebruikt bij het achteruit rijden naar rechts (enkel vergeten bij de voorwaartse beweging naar links), ik manoeuvreerde niet overhaast en verder was er ook niemand anders aan het rondrijden op de parking. Het blijft een fout natuurlijk.
Ik vermoedde dat hij wilde afslaan naar de keuring (hij was al wat vertraagd) en ik heb goed gas gegeven om af te slaan, maar blijkbaar toch een beetje riskant.
Pas doorrijden als je zeker bent wat die gaat doen...
Pinker : niet op voortgaan
Vertragen: dat geeft je ook al meer tijd, en kan maken dat je er toch veilig voor kan, maar is geen garantie
Inderdaad, normaal ben ik veel voorzichtiger, maar ik stond er al eventjes te wachten en voelde de druk van het examen iets te veel.
* niet snel genoeg vrijmaken van versmalde rijbaan waar ik geen voorrang had ("je was precies niet gehaast om de tegenligger door te laten")
Gaan versnellen in een situatie waar je voorrang moet verlenen is ook niet ideaal
Daagde de tegenligger op nadat je er in reed ?
Anders was die te voorzien ...
Nee, die was niet voorzien, het was een versmalling in een bocht met gebouwen en ik kon de tegenligger pas zien als ik al halverwege de versmalling was.
* stilgestaan op een kruispunt wegens gestremd verkeer (wel maar kort, en het was ook geen 'klassieke' vorm van kruispunt, maar ik besefte het op het moment zelf ook)
Geen overtreding zolang je dwarsverkeer niet hindert
Er kwam op dat moment niemand af uit de dwarsrichting, anders was ik er niet gaan staan, want ik had ze voorrang moeten verlenen. Goed om weten dat het geen overtreding was, maar toch niet ideaal, ik vermijd het liever als ik nog eens in een dergelijke situatie kom.
* over een volle witte lijn gegaan om een vrachtwagen voorbij te steken die aan het lossen was en het rijvak versperde (er was gewoon geen alternatief om door te raken, lijkt me geen echte fout)
Wettelijk een derde graads overtreding ...
Er zijn géén uitzonderingen op voorzien.
In de praktijk knijpt men de ogen dicht als er iemand langdurig op de rijstrook stil staat
Ja, dat bedoelde ik: het mag niet, maar het moet ook praktisch blijven, het laden/lossen was duidelijk nog niet gedaan en als iedereen bleef staan wachten, ging het al snel een strop worden op de kruispunten achter de vrachtwagen. Uiteraard wel heel goed gekeken dat er geen tegenligger af kwam op dat moment.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

lietchi schreef: 20 dec 2019, 17:34 Ik weet niet goed wat je bedoelt met "als je er verder ineens in reed";
Zonder correcties :wink:
Nee, die was niet voorzien, het was een versmalling in een bocht met gebouwen en ik kon de tegenligger pas zien als ik al halverwege de versmalling was.
Meeste mensen gaan in zo'n geval ook wel aanvaarden dat je verder rijdt - zelfs een voorrangs-fetisjist als ik :lol:

Versnellen is in zo'n geval misschien verleidelijk, maar als de ander niet inhoudt of stopt ...
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?St denijs
- Zat de examinator naast of achter jou?achter passagiersstoel
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?keren in straat, examinator stuurde me straat in en zei dat ik hier plaats mocht kiezen om te keren. Tijdens zijn uitleg daarover was ik al bijna aan einde van de straat aan een bocht, dan heb ik maar zelf besloten om achter de bocht het manouvres uit te voeren( leek me toch iets veiliger). Kreeg achteraf te horen dat ik het mezelf moeilijker maakte maar was toch goed gelukt.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?parkeren rechts achter een auto.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof en ruitenwissersvloeistof, dan alle lichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Celinev
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2020, 14:50

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Celinev »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuinachter
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Motorkap openen en tonen waar je motorolie bijvult. Daarna enkel nog remlichten en richtingaanwijzers moeten testen en ook stand en dimlichten. Daarnaast ook tonen hoe je ontwaseming ruiten doet.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik heb moeten keren in een doodlopende straat dichtbij het Sint-Pietersstation, mocht kiezen waar en lukte vlot in drie bewegingen.
- Het parkeren: wat moest je juist doen?
Achterwaarts in een vak parkeren aan de rechterkant, op een parking aan de Kikvorsstraat. Het was naast een auto met aan de andere kant een borduur. Had voornamelijk geoefend op de S-bocht en dit manoeuvre lukte niet goed. Zat voordurend tegen de boord en heb er uiteindelijk meer dan 10minuten over gedaan. Met als gevolg: gebuisd.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met de rijschool. Had ook al meer dan 20uur rijles gevolgd

Mijn examenroute: eerste straat naar rechts als je examencentrum uitrijdt (richting Gent) dan rond de tunnel weer Kortrijksesteenweg op, aan rode lichten rechtsaf, richting R4 daar zelfstandig rijden richting Expo en dan richting St-Pietersstation, dan vanaf Schoonmeersen richting St-Pietersstation, daar keren in smalle straat, dan richting Sterre en dan rotonde Sterre op richting Oudenaarde, om dan aan rode lichten weer naar links te gaan richting Salamander - en Kikvorsstraat om daar te parkeren. Na parkeren weer naar R4 en Loop en examencentrum
Uitslag: GEBUISD - helaas, geen enkele opmerking over wegrit, maar achterwaarts inparkeren was ruim onvoldoende :( :(
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

maar achterwaarts inparkeren was ruim onvoldoende :(
dan weet je perfect waar je nog moet op oefenen. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ANAVDH

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ANAVDH »

In welk examencentrum ben je geweest?
------------- Sint-Niklaas
- Zat de examinator naast of achter jou?
------------- Achter de passagiersstoel waar mijn begeleider zat. Er was ook een tweede examinator die net terug kwam uit ziekte verlof en er gewoon was om te observeren. Dat zorgde eerst voor meer zenuwen maar ze hebben eigenlijk drie kwart van de tijd zitten praten met elkaar.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
------------- Ze zei dat ik in de volgende straat moest afslaan en daar ergens in mocht keren. Ik had ruim voldoende plaats
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
------------- Heb ik niet moeten doen, ik moest op een openbare parking rijden ergens aan de witte molen en daar wees ze dat ik tussen een grijze en blauwe auto achteruit mocht inparkeren en uitstappen alsof ik lang ging wegblijven.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
------------- Ze vroeg om de ruitenwisservloeistof aan te duiden, dan de dimlichten, dan ging ze achter de auto staan en vroeg remlichten en linker en rechterpinkers. En ook de claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
------------- Mijn papa was begeleider, ik heb enkel met hem leren rijden.

Ik was er bij de tweede keer door. De eerste keer gebuisd door een domme fout, ik ben van de foute kant van de parking afgereden. Dit is iets dat in St. Niklaas nog chauffeurs fout doen de eerste keer, het is niet heel duidelijk dus pas op! Het is de parking direct naast het examencentrum.
De tweede keer was het een andere examinator, ik heb ook direct na de eerste poging een nieuwe afspraak gemaakt omdat dit soms lang kan duren, twee weken later mocht ik al opnieuw proberen.
De tweede keer heb ik een aantal foutjes gemaakt, te vroeg een kruispunt opgereden waardoor ik het verkeer half stopzette en wat te snel gereden wanneer voorrang van rechts telde. Ik ben vooral kalm gebleven en dat heeft me er door geholpen volgens mij.
Ik begon met rijden op GPS en daarna volgde ik de instructies op van de examinator. Het was om en rond de witte molen, niet echt in het centrum.
Daar zijn ook veel straatjes om parkeren te oefenen!

Ik was er de eerste keer door op de risicoperceptie test maar moest die toch opnieuw doen. Zeg tegen jezelf wat je ziet en oefen met online filmpjes, niet te veel over stressen.

Een tip dat ik misschien kan meegeven aan beginnende chauffeurs, mijn papa heeft mij de aller eerste keer in de auto al op de autostrade gestuurd. Dat was enorm angstaanjagend maar het heeft giga geholpen om het gewoon te worden. Ik ben mijn examen gaan doen vanaf het moment dat ik niet meer nerveus was op de baan. Kalm blijven, zelfzeker zijn en goed je pinkers gebruiken, succes!!!!
Plaats reactie