ervaringen met het begeleiden van mijn zoon, 6x examen...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wjanssens
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2017, 23:09

ervaringen met het begeleiden van mijn zoon, 6x examen...

Bericht door wjanssens »

Examencentrum Geel (2x) en Haasrode (4x)
We hadden uitgebreid geoefend, maandenlang, wekeljks toch wel een paar uur. Mijn zoon kende de regels, hield zich perfect aan de snelheidslimieten.
Op voorhand goed aan de manoeuvers gewerkt, hoewel ik het erg moeilijk vond om uit te leggen hoe je dat perfect doet. Ik rijd zelf intuitief in een S in een parkeerplaats zonder erover na te denken, en dat lukt altijd.( Ik rijd zelf al sinds '84, nooit een ongeval in fout, en alleen maar een occasionele boete voor te snel of fout parkeren. Ik had trouwens zelf de theorie opnieuw onderhanden genomen).
Zoon werd telkens verrast door onverwachte situaties en stond ENORM onder stress, nam de verkeerde beslissingen. 1x Geel: gebuisd. Onvriendelijk examinator.
De tweede maal in Geel was ik razend (maar heb me ingehouden) omdat de examinator mijn zoon fouten aansmeerde die niet klopten. Ze buisde hem op subjectieve waarnemingen. Na wat verhalen over Geel gehoord te hebben besloten we naar Haasrode te gaan. Zoon moest 6u rijles volgen, en vond dit wel zinvol.
Haasrode is complexer dan Geel, Geel is tenslotte maar een 'boerengat', met weinig extreem moeilijke punten. Leuven is wat anders. Meer kansen om fouten te maken.
Om een lang verhaal kort te maken, er gebeurde altijd wel iets, (voorrang van vertrekkende bus negeren, stoppen voor een zebrapad waar het rood was voor de voetgangers,... en de stress werd meer faalangst. Opnieuw rijles, en de afspraak dat de rij-instructeur mee het examen zou doen. Concenteren op het doorbreken van de angst en stress... die alleen op het examen voorkwam. Ik wist echt niet wat ik mijn zoon nog kon bijleren.
Pas de 6de keer examen was hij erdoor...
Resultaat: hij is nog steeds bang om te rijden, hij denkt dat hij een slechte chauffeur is.
Mijn eigen conclusie, en die is niet zo bemoedigend... Heel dat examen-ding, perceptietoetsen inclluis , is subjectief ,bijna een gokspel. Als je stress hebt omdat het examen is, wordt daar geen rkening mee gehouden. Ik kreeg het idee dat de examinatoren quota hebben, en dat ze erg subjectief beoordelen omdat de leerling in vrije begeleiding geschoold is. Ik heb daar uitvoerig over gepraat met 2 rijschool-instructeurs, en die beaamden dat... ze zullen dat nooit publiekelijk doen.
Ik ben echt niet tevreden met hoe hdit examensysteem werkt, en het is wraakroepend om elke dag mensen te zien rijden die de verkeersregels aan hun laars lappen, voorrang weigeren, gsm'en, afsnijden, te snel of te traag rijden, hun richtingaanwijzers niet gebruiken, vooral op ronde punten.

En verder : Als op die strenge norm iedereen opnieuw examen zou moeten doen, dan zou het fileprobleem opgelost zijn.
En ik ben voorstander. Iedereen gelijk voor de wet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ervaringen met het begeleiden van mijn zoon, 6x examen...

Bericht door Inazuma »

De examenresultaten met vrije begeleiding en rijschool waren indertijd nagenoeg gelijk


Weet er iemand of die cijfers na de verhuis naar de gewesten nog ergens terug te vinden zijn :?:
Percentages per rijschool, methode, examencentra ...
Andrea
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:15

Re: ervaringen met het begeleiden van mijn zoon, 6x examen...

Bericht door Andrea »

Ja, ik ben al 5 jaren bezig met halen van rijbewijs, ben al benieuwd hoe wordt dat alles enden. Groetjes
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: ervaringen met het begeleiden van mijn zoon, 6x examen...

Bericht door de rijprof »

hoe wordt dat alles enden
Kun je dat wat verduidelijken?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie