Tripleren

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Tinnedh
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2019, 10:48

Tripleren

Bericht door Tinnedh »

Ik begrijp niet waarom een autocar wel mag tripleren als er 2 x 3 rijstroken zijn maar niet als er 3 x 3 rijstroken zijn.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tripleren

Bericht door Inazuma »

Tinnedh schreef: 19 nov 2019, 15:11 Ik begrijp niet waarom een autocar wel mag tripleren als er 2 x 3 rijstroken zijn maar niet als er 3 x 3 rijstroken zijn.
Hu :?:

Verbod links in te halen ...

4° wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;


Als er 3 rijstroken in de gevolgde richting zijn, mag men dus "tripleren"


Deze regel hangt dus -itt snelheid ea - niet af van aantal rijstroken in tegenovergestelde rijrichting
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tripleren

Bericht door Benny Stinkens »

Tinnedh schreef: 19 nov 2019, 15:11 Ik begrijp niet waarom een autocar wel mag tripleren als er 2 x 3 rijstroken zijn maar niet als er 3 x 3 rijstroken zijn.
Hoe kom je eigenlijk aan deze vraag :?:
Ik kan me nergens een OW voorstellen met 3 x 3 rijstroken :?: :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tripleren

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 19 nov 2019, 15:52
Als er 3 rijstroken in de gevolgde richting zijn, mag men dus "tripleren"


Deze regel hangt dus -itt snelheid ea - niet af van aantal rijstroken in tegenovergestelde rijrichting
Ook art 21.3 niet vergeten, vermits de vraag blijkbaar over een autocar gaat. :idea:

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tripleren

Bericht door de rijprof »

Je bedoelt wellicht
2 x 3 rijstroken
Ook art 21.3 niet vergeten, vermits de vraag blijkbaar over een autocar gaat. :idea:
21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Inderdaad, ik denk dat jouw twijfel eerder te maken heeft met dit artikel dat zegt dat je (+3,5 ton) op een rijbaan met 3 rijstroken in de gevolgde richting enkel de 2 rechtse rijstroken mag gebruiken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tripleren

Bericht door Inazuma »

Dat is niet tripleren (een bestuurder inhalen die zelf reeds inhaalt)


Dat is een verbod om andere dan de 2 rechtse rijstroken te gebruiken, en enkel op een autosnelweg ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tripleren

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 19 nov 2019, 17:30 Dat is niet tripleren (een bestuurder inhalen die zelf reeds inhaalt)


Dat is een verbod om andere dan de 2 rechtse rijstroken te gebruiken, en enkel op een autosnelweg ...
Dat weet ik Inazuma.
Wat ik dus bedoelde is dat hij vermits hij niet op de linkse rijstrook mag rijden op een autosnelweg hij dus ook niet kan tripleren op een autosnelweg.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Tinnedh
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2019, 10:48

Re: Tripleren

Bericht door Tinnedh »

Zie Vraag 9720
Een autosnelweg met 3 x 3 rijstroken.
Mag de bestuurder van de autobus tripleren? het antwoord is NEEN

Zie Vraag 9698
Een autoweg met 2 x 3 rijstroken.
Mag de bestuurder van de autobus tripleren? het antwoord is JA
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Tripleren

Bericht door GRO »

9720
Deze vraag gaat over een autosnelweg.
(3x3 rijstroken)

9698
Deze vraag gaat over een autoweg.
(3×3 rijstroken)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tripleren

Bericht door Benny Stinkens »

Ben ik nu echt de enige die zich geen autosnelweg met 3 x 3 rijstroken kan voorstellen :?:
Moet dat niet 2 x 3 rijstroken zijn :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tripleren

Bericht door Inazuma »

Neen, ik vraag me ook af wat Tinnedh bedoelt, en kan de vragen en foto's niet zien
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tripleren

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 20 nov 2019, 14:03 Neen, ik vraag me ook af wat Tinnedh bedoelt, en kan de vragen en foto's niet zien
Het foutje zit ook in onze vragen :cry:

Vraag 9720
Een autosnelweg met 3 x 3 rijstroken.
Mag de bestuurder van de autobus tripleren?
Afbeelding
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tripleren

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 20 nov 2019, 14:03 Neen, ik vraag me ook af wat Tinnedh bedoelt, en kan de vragen en foto's niet zien
Moderator worden is de boodschap. :wink:
Dan kan je de vragen wel zien :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tripleren

Bericht door de rijprof »

9698
Afbeelding
Een autoweg met 2 x 3 rijstroken.
Mag de bestuurder van de autobus tripleren?

Juist = JA
21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Dit geldt blijkbaar niet voor autowegen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tripleren

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 21 nov 2019, 12:24 9698
Afbeelding
Een autoweg met 2 x 3 rijstroken.
Mag de bestuurder van de autobus tripleren?

Juist = JA
?
Klopt toch ?

Verbod om andere dan 2 rechtse rijstroken te gebruiken , is enkel op autosnelweg, niet olp autoweg ...
Plaats reactie