Fout in deze oefening?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Maarten159

Fout in deze oefening?

Bericht door Maarten159 »

Ik zie bij les 11 een oefening staan waarbij gevraagd is of je je waarschuwingslichten mag aandoen om de persoon achter je te verwittigen van een file.
Ik druk fout aangezien ik dacht dat dat het juiste antwoord was maar dan krijg ik dit :
LES 11 - 'De lichten van een auto'.
Je mag de waarschuwingslichten alleen maar gebruiken voor het signaleren van:
. een voertuig voor schoolvervoer dat kinderen laat in- of uitstappen;
. een voertuig dat pech heeft of dat geïmmobiliseerd is na een ongeval;
. een gevaarlijke situatie zoals het plots vertragen van de voertuigen vóór u.
(het antwoord was dan juist)

Is de vraag dan gewoon fout? Want een file zorgt toch niet voor een "plotse" vertraging?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Fout in deze oefening?

Bericht door Stefan Peeters »

Maarten159 schreef: 12 apr 2019, 18:20 Want een file zorgt toch niet voor een "plotse" vertraging?
Vraag dat eens aan de talloze bestuurders die vol achter in een file gereden zijn...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Fout in deze oefening?

Bericht door Jozef »

Vooral bij druk verkeer, waarbij velen te weinig afstand tot hun voorligger houden, leidt het vertragen van één voertuig niet zelden tot een accordeoneffect tot kilometers achter dat voertuig waarbij nogal wat bestuurders sterk afremmen, zodat een file ontstaat die tot een plotse vertraging leidt.

Maar het is inderdaad zo dat niet elke file een plotse vertraging verorzaakt. Bijvoorbeeld als je een weg wil oprijden waar al amper nog tegen 10 km/h gereden wordt.

Als een bestuurder achteraan op een file inrijdt, hoeft dat geenszins het gevolg van een plotse vertraging te zijn. Dikwijls gebeurt dit doordat de bestuurder zijn aandacht niet bij het verkeer heeft.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fout in deze oefening?

Bericht door Inazuma »

Waarschuwen wegens gevaar voor ongeval mag toch :?:

Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 en 51 of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Fout in deze oefening?

Bericht door GRO »

@ Maarten
Het is handig als je een vraagnummer mee noteert. Dan weten we waarover je het juist hebt.
Plaats reactie