Als jij op de rechter rijstrook rijdt en je wilt iemand op de linkerrijstrook inhalen, dan moet je die toch langs links inhalen en mag je hem niet inhalen op jouw rijstrook?
Dus volgens de groene pijl? De rode is toch een overtreding?
Als jij op de rechter rijstrook rijdt en je wilt iemand op de linkerrijstrook inhalen, dan moet je die toch langs links inhalen en mag je hem niet inhalen op jouw rijstrook?
Ja, dat weet ik. Daar staat dat rechts inhalen verboden is en vandaar mijn kritiek op de situatie in de realiteit.Wordt ondermeer uitgelegd in deze les.
Niet alle inhaalbewegingen gebeuren zo ...
Voorlopig rijbewijs zonder begeleider
Je mag maximaal twee passagiers meenemen. Deze personen zijn minstens acht jaar in het bezit van het autorijbewijs en zijn niet vervallen van het recht tot sturen (ook niet in de afgelopen drie jaar). Zij zijn niet verplicht om een vormingsmoment te volgen.
Dit gaat enkel over het vergezellen van een bestuurder met een voorlopig rijbewijs B van 18 maanden ZONDER begeleiderz183115 schreef: ↑07 jan 2019, 14:45 Vraag 5: sporadische begeleider
Voorlopig rijbewijs zonder begeleider
Je mag maximaal twee passagiers meenemen. Deze personen zijn minstens acht jaar in het bezit van het autorijbewijs en zijn niet vervallen van het recht tot sturen (ook niet in de afgelopen drie jaar). Zij zijn niet verplicht om een vormingsmoment te volgen.
Goed, want ik rijd nu op mezelf, met een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider en ik vroeg mij af of iemand zomaar bij mij in de auto mag zitten om mij bvb. tips te geven van hoe te rijden in de stad of op andere wegen.Dit gaat enkel over het vergezellen van een bestuurder met een voorlopig rijbewijs B ZONDER begeleider
Dit is opdat iemand de vorderingen zou kunnen opvolgen, kijken of de bestuurder klaar is voor examen, bijsturen, ...
Ik weet het, Mechelsesteenweg kan problemen geven, maar daar kun jij niets aan veranderen. Als je héél sterk bent kun je misschien jouw auto optillen over de geparkeerde auto's en aan de kant zetten waar er nog plaats isArtikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken
Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
De wetgever heeft nergens in de wegcode (noch in het ontwerp voor de aanpassing ervan) bepaald dat een weggebruiker zelf inbreuken mag begaan om de verkeersregel uit Art 38 na te leven.
Dat was ook niet nodig. Bij de inzet van prioritaire voertuigen kunnen seconden beslissend zijn voor leven of dood. De vrijwaring de fysische integriteit van mensen is van (véél) hogere rechtsorde dan de verkeerswetgeving, en maakt dan ook een grond van verschoning uit voor overtredingen begaan met het oog op het bevorderen van de doorgang van prioritaire voertuigen.
Tot het mis gaat bij het vrijmaken van de doorgang ...
Verschoningsgronden zijn, net als verzachtende omstandigheden, niet opgesomd in een wetgevende tekst, doch worden beoordeeld door de rechterlijke macht. De wet van 4 oktober 1867 op de verzachtende omstandigheden heeft eveneens betrekking op de verschoningsgronden en bepaalt welke rechterlijke macht ze al naargelang het geval beoordeelt.Benny Stinkens schreef: ↑23 jan 2019, 20:09 Heb je ook ergens ook een bron waar we deze "(véél) hogere rechtsorde dan de verkeerswetgeving" Kunnen terug vinden
Het spreekt vanzelf dat het vrijmaken van de doorgang niet mag gepaard gaan met "gevaar voor lijf en leven" voor andere weggebruikers. Bij stoffelijke schade zal nagegaan worden in hoever deze onvermijdbaar was om de doorgang vrij te maken.