Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Herstelexamens

Bericht door de rijprof »

Na 2x niet slagen voor het theoretisch examen, ook bij herstelexamens, is het verplicht om 12 u theorieles te volgen in een erkende rijschool.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
tadali

Re: Herstelexamens

Bericht door tadali »

Inazuma schreef: 19 dec 2018, 23:30 Waarom is dit niet overal hetzelfde?
Inazuma schreef: 05 nov 2018, 23:17
Tadali schreef: 05 nov 2018, 19:46 Moet je dan ook verplichte lessen volgen als je herstelexamens moet doen?
enkel de examens
Ik heb de examens gedaan en dit volstaat niet. Ik ben verplicht om de theorie lessen te volgen via erkende rijschool.

Dit is via parket van Brugge
tadali

Re: Herstelexamens

Bericht door tadali »

Benny Stinkens schreef: 20 dec 2018, 06:48
Inazuma schreef: 19 dec 2018, 23:30 Want de straf is het herdoen van de examens
Niet van de lessen, daar is geen wettelijke basis voor
Misschien al 2 x theorie-examen afgelegd en niet geslaagd :?



was onmiddellijk geslaagd voor theorie maar telt niet daar ik niet de lessen heb gevolgd
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

tadali schreef: 08 jan 2019, 19:26 Ik ben verplicht om de theorie lessen te volgen via erkende rijschool.

Dit is via parket van Brugge
Vraag het Parket dan eens naar de wettelijke basis hiervoor
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Herstelexamens

Bericht door de rijprof »

Ik ben verplicht om de theorie lessen te volgen via erkende rijschool.
Ik stel het maar in vraag: zou het een bijkomende straf kunnen zijn, opgelegd door de rechter?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 09 jan 2019, 11:47
Ik ben verplicht om de theorie lessen te volgen via erkende rijschool.
Ik stel het maar in vraag: zou het een bijkomende straf kunnen zijn, opgelegd door de rechter?
Straffen liggen vast in de wet.
De wegverkeerswet stelt dat de examens opnieuw gedaan moeten worden, niet de voorgaande opleiding ...
Tadali

Re: Herstelexamens

Bericht door Tadali »

Heb het hen gevraagd en zeggen dat ik toch de lessen verplicht moet volgen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Tadali schreef: 11 jan 2019, 08:38 Heb het hen gevraagd en zeggen dat ik toch de lessen verplicht moet volgen
Maar waarom :?:

Normaal is dat niet zo, dus moet er een reden zijn waarom het Parket stelt dat je dat wel moet ...
Dylan1900
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2019, 00:32

Herstelexamens

Bericht door Dylan1900 »

Beste ,

ik had mijn voorlopige rijbewijs (20) u ,
nu moet ik ook de 4 herstelonderzoeken doen + praktijk.
als ik deze allemaal zou behalen , zou ik dan mijn theorie + praktijk nogmaals moeten afleggen omwille dat mijn voorlopige rijbewijs dan allang vervallen gaat zijn ?
heeft iemand hier ervaring mee ?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door GRO »

Kijk naar het vonnis dat je gekregen hebt en ga na of de rechter beslist heeft of je opnieuw examens moet doen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Dylan1900 schreef: 10 feb 2019, 00:34 ik had mijn voorlopige rijbewijs (20) u
Heb je dat nog, of is het (nog ?) ingetrokken, of is de periode van het rijverval ("rijverbod") al ingegaan ?

Tot het moment dat de straf effectief uitgevoerd wordt -en als je voorlopige rijbewijs niet ingehouden is- kan je je opleiding normaal verder zetten.
nu moet ik ook de 4 herstelonderzoeken doen + praktijk.
als ik deze allemaal zou behalen , zou ik dan mijn theorie + praktijk nogmaals moeten afleggen omwille dat mijn voorlopige rijbewijs dan allang vervallen gaat zijn ?
Herstelexamens dienen om je te herstellen in het recht tot sturen, en zijn een deel van de straf.

Ze dienen niet om je rijbewijs te behalen, maar om terug te mogen rondrijden ...


Als het nog kan en mag (je hebt je voorlopig rijbewijs nog of krijgt het binnenkort terug; en de uitvoering van de straf is nog niet ingegaan), dan kan je best zorgen dat je je rijbewijs al behaalt voor de straf (het "rijverbod") in gaat


Hangt wat af van parket, maar men laat de herstelexamens ook wel eens uitvoeren voor het verval effectief ingaat, dat is veel praktischer.
Dylan1900
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2019, 00:32

Re: Herstelexamens

Bericht door Dylan1900 »

ja , het is al 3 jaar geleden afgenomen , mijn voorlopige rijbewijs gaat dan sowieso vervallen zijn.
Dus ik zal alles 2x moeten doen ? groetjes
Dylan1900
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2019, 00:32

Re: Herstelexamens

Bericht door Dylan1900 »

mag ik tijdens mijn herstelonderzoeken tussen theorie en praktijk rijlessen volgen of zou dit ook niet mogen ?
alvast bedankt
Valérie

Re: Herstelexamens

Bericht door Valérie »

Beste,

Ik ben geslaagd voor mijn theorie dit met hestelexamen. Dus praktijk moet ik ook opnieuw doen. Maar mag ik nu al terug rijden met de auto tot aan het examen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Valérie schreef: 25 jun 2020, 10:24 Ik ben geslaagd voor mijn theorie dit met hestelexamen. Dus praktijk moet ik ook opnieuw doen. Maar mag ik nu al terug rijden met de auto tot aan het examen?
Heb je je rijbewijs nog in bezit?
In sommige arrondissementen doet men de herstelexamens immers VOOR het rijverval (rijverbod) als straf uitgevoerd wordt.

Geen rijbewijs (bij) omdat het afgegeven is bij parket = niet rijden ...


Je mag wel naar het herstelexamen rijden zonder rijbewijs.
Enkel naar daar examen, en terug :!:

Zorg dat je kan bewijzen dat je herstelexamen gaat doen
druk onderstaande af en neem mee :idea:
niet alle agenten kennen dat ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /624-t3hs1

Artikel 4

Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :

1° de bestuurders die overeenkomstig de bepalingen van dit besluit of van het besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B het praktische examen afleggen of met het oog daarop een scholing volgen.

Deze vrijstelling geldt eveneens wanneer zij zich naar het examencentrum begeven om het examen af te leggen en ervan terugkeren voor:

a) de bestuurders die vervallenverklaard zijn van het recht tot sturen en die het praktische examen moeten afleggen voorgeschreven in artikel 38 van de wet;
Plaats reactie