Parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Parkeren

Bericht door Erva »

Beste, parkeren binnen de bebouwde kom,
Wanneer is het gratis? Ik ben met mijn familie naar Brussel op bezoek gegaan en mijn vader heeft ons auto geparkeerd zonder iets te betalen of ticket te kopen ik was verlegen om aan mijn vader te vragen want hij word snel kwaad.
Daarom wil ik u vragen.Wanneer moeten we betalen en wanneer niet? Zijn er ook parkeerabonnementen dat overal geldig is?
Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren

Bericht door Inazuma »

Erva schreef: 02 jan 2019, 23:10 Wanneer moeten we betalen en wanneer niet?
Kijken op de parkeerborden en parkeermeters ...

Meestal zijn zon- en feestdagen gratis, maar niet overal :!:
Op meerdere toeristische plaatsen vraagt men op die dagen vaak ook parkeergeld ...

Zijn er ook parkeerabonnementen dat overal geldig is?
Neen

Elke gemeente heeft een eigen parkeerreglement, en werkt met een eigen of privé-parkeerfirma voor de controle, met verschillende betaaldiensten (stijl 4411 of zo) ... e
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Parkeren

Bericht door Jozef »

Erva schreef: 02 jan 2019, 23:10 Beste, parkeren binnen de bebouwde kom,
Wanneer is het gratis?
Telkens het eens niet betalend is.
Ik ben met mijn familie naar Brussel op bezoek gegaan en mijn vader heeft ons auto geparkeerd zonder iets te betalen of ticket te kopen ik was verlegen om aan mijn vader te vragen want hij word snel kwaad.
Vertel dan je vader: "Er was ooit eens een soldaat kwaad, en de koning zat er niets mee in".
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Parkeren

Bericht door Erva »

Beste ik heb vandaag gezien dat een buschaffeur in zone 30 op 40km/u hebt gereden. Als we in een zone 30 op bv 45km/u rijden moeten we enkel boete betalen of word ons rijbewijs onmiddelijk getrokken?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren

Bericht door Inazuma »

Erva schreef: 04 jan 2019, 19:14 Beste ik heb vandaag gezien dat een buschaffeur in zone 30 op 40km/u hebt gereden. Als we in een zone 30 op bv 45km/u rijden moeten we enkel boete betalen of word ons rijbewijs onmiddelijk getrokken?
Voor zoiets krijg je normaal een onmiddellijke inning.

Mensen noemen dat een "boete" maar een boete is eigenlijk een geldstraf die een rechter oplegt ...

Onmiddellijke intrekking van het rijbewijs is hiervoor niet voorzien.


Als de agent echter vindt dat je tegen onaangepaste snelheid rijdt, en verbaliseert op Artikel 10.1.1° ipv een snelheid , kàn het voor de politierechtbank komen, en kàn je een verval van het recht tot sturen opgelegd krijgen als straf....
Zal niet snel gebeuren, maar het kàn.
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Parkeren

Bericht door Erva »

Beste, Wat is de boete als je geen letter L achter je auto plakt?
Gast

Re: Parkeren

Bericht door Gast »

Erva schreef: 05 jan 2019, 13:20 Beste, Wat is de boete als je geen letter L achter je auto plakt?
Je bedoelt, geen L op de achterruit kleven, terwijl het voertuig bestuurd wordt door iemand met een voorlopig rijbewijs ?

Tamelijk pittig :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Bedragen nog vermenigvuldigen met de opdeciemen, momenteel is dat x 8. Dus dat wordt 400 euro minimaal, tot 4.000 euro maximaal
Al kan een gedeelte daarvan voorwaardelijk uitgesproken worden

Daarbovenop nog 200 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
Daarbovenop nog gerechtskosten
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Parkeren

Bericht door Jozef »

Je hoeft de L trouwens niet op de achterruit te kleven. Met een zuignap kan de L gemakkelijk aangebracht en verwijderd worden. Je moet ze dan wel andersom dan in onderstaande tekening hangen, anders is ze van buiten niet zichtbaar. :lol:

Afbeelding
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Parkeren

Bericht door Erva »

Oei :roll: ik heb er veel gezien dat mensen achter de auto van de binnenkant kleven.Ik wist niet dat we met een zuignap gemakkelijk kunnen aanbrengen :lol:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Parkeren

Bericht door Jozef »

Het risico als je de L tegen de binnenkant van de achterruit kleeft, is dat je, als je ze later verwijdert, één of meer draden van de elektrische achterruitontdooiing stuk trekt, zodat deze niet meer werkt.
Plaats reactie