Mijn vragenlijst

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Inazuma schreef: 02 jan 2019, 16:30 Je kan ook al in verschillende rijstroken rijden, dan hoeft niemand een zijdelingse beweging uit te voeren ...
Als jij op de rechter rijstrook rijdt en je wilt iemand op de linkerrijstrook inhalen, dan moet je die toch langs links inhalen en mag je hem niet inhalen op jouw rijstrook?

Afbeelding

Dus volgens de groene pijl? De rode is toch een overtreding?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door GRO »

https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... pechstrook
Wordt ondermeer uitgelegd in deze les.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Wordt ondermeer uitgelegd in deze les.
Ja, dat weet ik. Daar staat dat rechts inhalen verboden is en vandaar mijn kritiek op de situatie in de realiteit.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 03 jan 2019, 13:47
Inazuma schreef: 02 jan 2019, 16:30 Je kan ook al in verschillende rijstroken rijden, dan hoeft niemand een zijdelingse beweging uit te voeren ...
Als jij op de rechter rijstrook rijdt en je wilt iemand op de linkerrijstrook inhalen, dan moet je die toch langs links inhalen en mag je hem niet inhalen op jouw rijstrook?
Niet alle inhaalbewegingen gebeuren zo ...

Ik rij op een rijstrook, en jouw rijstrook komt er langs rechts bij ...
Niemand verandert van rijstrook, en ik haal je in.


Situaties die zich steeds vaker voordoen op snelwegen.
Waarbij er vaak onbewust rechts ingehaald wordt, en/of er versneld wordt terwijl men al ingehaald wordt (ook verboden)
Waarbij bovendien ook de voorrang een heel eind verderop, niet meer is wat die lijkt te zijn ...
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 5: sporadische begeleider

Als iemand je maar af en toe/sporadisch gaat begeleiden, moet die dan een vormingsmoment volgen of vermeld staan op uw VR? Mag die een leerling begeleiden zonder aan die twee criteria te beantwoorden?

Hier op de website van rijbewijzer.be lees ik o.a. dit:
Voorlopig rijbewijs zonder begeleider

Je mag maximaal twee passagiers meenemen. Deze personen zijn minstens acht jaar in het bezit van het autorijbewijs en zijn niet vervallen van het recht tot sturen (ook niet in de afgelopen drie jaar). Zij zijn niet verplicht om een vormingsmoment te volgen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 07 jan 2019, 14:45 Vraag 5: sporadische begeleider
Voorlopig rijbewijs zonder begeleider

Je mag maximaal twee passagiers meenemen. Deze personen zijn minstens acht jaar in het bezit van het autorijbewijs en zijn niet vervallen van het recht tot sturen (ook niet in de afgelopen drie jaar). Zij zijn niet verplicht om een vormingsmoment te volgen.
Dit gaat enkel over het vergezellen van een bestuurder met een voorlopig rijbewijs B van 18 maanden ZONDER begeleider


Daar is geen vormingsmoment voor nodig - de bestuurder leerde rijden via de rijschool
Dit is opdat iemand de vorderingen zou kunnen opvolgen, kijken of de bestuurder klaar is voor examen, bijsturen, ...
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Dit gaat enkel over het vergezellen van een bestuurder met een voorlopig rijbewijs B ZONDER begeleider

Dit is opdat iemand de vorderingen zou kunnen opvolgen, kijken of de bestuurder klaar is voor examen, bijsturen, ...
Goed, want ik rijd nu op mezelf, met een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider en ik vroeg mij af of iemand zomaar bij mij in de auto mag zitten om mij bvb. tips te geven van hoe te rijden in de stad of op andere wegen.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 6: prioritair voertuig en onvldoende ruimte

Afbeelding

Wat als er achter u een prioritair voertuig (fig. blauwe P) met blauwe zwaailichten en alarmsignaal aankomt en jij staat net achter een file, op een rijstrook dat niet breed genoeg is om plaats op te maken voor het prioritair voertuig (en alle parkeerplaatsen zijn ingenomen zodat je geen gebruik kan maken van de gelijkgrondse berm)? Wat kun je dan best doen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door de rijprof »

Probeer doorgang te verlenen. Zoveel mogelijk opzij. Misschien kan het prioritair voertuig nog net rakelings voorbijrijden.
Zoniet, afwachten en rondkijken wat mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn (eventueel zoeken naar opening garagepoort of andere uitwegen).
Hopelijk zien en horen voorliggende bestuurders dat er een prioritair voertuig door moet en durven ze voor één keer, op grond van verschoning, voorbij het rode verkeerslicht rijden.
Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
Ik weet het, Mechelsesteenweg kan problemen geven, maar daar kun jij niets aan veranderen. Als je héél sterk bent kun je misschien jouw auto optillen over de geparkeerde auto's en aan de kant zetten waar er nog plaats is :lol:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 22 jan 2019, 16:09 Vraag 6: prioritair voertuig en onvldoende ruimte
Wat kun je dan best doen?
De wetgever heeft nergens in de wegcode (noch in het ontwerp voor de aanpassing ervan) bepaald dat een weggebruiker zelf inbreuken mag begaan om de verkeersregel uit Art 38 na te leven.

En al helemaal niet dat er bvb door rood gereden mag worden (negeren van verkeerstekens die boven verkeersregels gaan) om die doorgang te kunnen maken ...

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /208-art38
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 23 jan 2019, 11:33 De wetgever heeft nergens in de wegcode (noch in het ontwerp voor de aanpassing ervan) bepaald dat een weggebruiker zelf inbreuken mag begaan om de verkeersregel uit Art 38 na te leven.
Dat was ook niet nodig. Bij de inzet van prioritaire voertuigen kunnen seconden beslissend zijn voor leven of dood. De vrijwaring de fysische integriteit van mensen is van (véél) hogere rechtsorde dan de verkeerswetgeving, en maakt dan ook een grond van verschoning uit voor overtredingen begaan met het oog op het bevorderen van de doorgang van prioritaire voertuigen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Benny Stinkens »

@Jozef,

Heb je ook ergens ook een bron waar we deze "(véél) hogere rechtsorde dan de verkeerswetgeving" Kunnen terug vinden :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 23 jan 2019, 19:17 De vrijwaring de fysische integriteit van mensen is van (véél) hogere rechtsorde dan de verkeerswetgeving, en maakt dan ook een grond van verschoning uit voor overtredingen begaan met het oog op het bevorderen van de doorgang van prioritaire voertuigen.
Tot het mis gaat bij het vrijmaken van de doorgang ...
Dan zal er ineens geen verschoning meer zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 23 jan 2019, 20:09 Heb je ook ergens ook een bron waar we deze "(véél) hogere rechtsorde dan de verkeerswetgeving" Kunnen terug vinden :?:
Verschoningsgronden zijn, net als verzachtende omstandigheden, niet opgesomd in een wetgevende tekst, doch worden beoordeeld door de rechterlijke macht. De wet van 4 oktober 1867 op de verzachtende omstandigheden heeft eveneens betrekking op de verschoningsgronden en bepaalt welke rechterlijke macht ze al naargelang het geval beoordeelt.

Zodoende maken de verschoningsgronden het voorwerp uit van de rechtspraak en de rechtsleer. Ook daar vindt men ze niet samen, doch zijn ze verspreid over de talrijke rechtsgebieden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 23 jan 2019, 20:30 Tot het mis gaat bij het vrijmaken van de doorgang ...
Dan zal er ineens geen verschoning meer zijn.
Het spreekt vanzelf dat het vrijmaken van de doorgang niet mag gepaard gaan met "gevaar voor lijf en leven" voor andere weggebruikers. Bij stoffelijke schade zal nagegaan worden in hoever deze onvermijdbaar was om de doorgang vrij te maken.

Vergelijk met een kind dat in gevaar verkeert omdat het achtergelaten werd in een snikhete wagen. Dan heb ik een grond van verschoning als ik een ruit van die wagen insla om het kind te redden.
Plaats reactie