3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Miel
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2017, 13:24

3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Miel »

Hallo,

Ik ben een van de verscheidene personen die met hetzelfde probleem zit: mijn voorlopig rijbewijs is verlopen en ik moet dus nu 3 jaar wachten. Eigenlijk, in mijn geval nog 1,5 jaar.

Goed, mijn situatie is zo dat ik eigenlijk al verschillende malen mijn rijexamen heb afgelegd, zonder succes uiteraard. Na dat mijn rijbewijs is verlopen heb ik dan ook mijn theorie examen terug afgelegd, lessen gevolgd en mijn examen gedaan. Terug zonder succes. Hier kreeg ik te horen van mijn examinator (en mijn begeleider) dat ik voornamelijk ervaring moet opdoen. Begrijpelijk.

Maar dat is nu net een beetje het probleem want - zoals jullie allemaal wel weten - rijlessen zijn best wel duur. En de enige manier dat ik mag rijden is... rijlessen volgen.

Hoe dan ook, ik heb Federale minister Bellot hierover gemaild. Zal vast niet veel uitmaken, maar hij wist mij te vertellen dat ze bezig zijn met onderhandelingen. Noot: deze interactie is wel al zo'n 4 maand geleden.

Ik wou dus dit onderwerp aankaarten om anderen hun mening te horen. Mensen die in hetzelfde schuitje zitten, zeg maar. Of mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten?! Wat hebben jullie gedaan?

Graag feedback!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Daar is voorlopig maar 1 zaak die ze kunnen doen en dat is 'wachten' ofwel oefenen met erkende rijschool.

Dat is een uitvinding geweest van de vorige minister van Verkeerswezen: Melchior Wathelet (CDH) in samenspraak met de rijscholen tijdens de regering onder leiding van Premier Di Rupo (PS).
De Vlaamse minister voor Mobiliteit Weyts (NVA) heeft dit jaar voor Vlaanderen die 3 jaar wachttijd willen afschaffen, maar Bellot (MR) ging niet akkoord.
Gast

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

GRO schreef: 04 sep 2017, 18:14 Dat is een uitvinding geweest van de vorige minister van Verkeerswezen: Melchior Wathelet (CDH) in samenspraak met de rijscholen tijdens de regering onder leiding van Premier Di Rupo (PS).
De Vlaamse minister voor Mobiliteit Weyts (NVA) heeft dit jaar voor Vlaanderen die 3 jaar wachttijd willen afschaffen, maar Bellot (MR) ging niet akkoord.
Ben Weyts wou dit voor Vlaanderen afschaffen, maar hij was daar nooit voor bevoegd. Dit is FEDERALE materie gebleven na de laatste staatshervoming.

Bellot had Weyts al 's gewaarschuwd dat hij z'n boekje te buiten ging. Maar Ben Weyts zette toch koppig door. Daarop is Bellot naar de Raad van State gestapt, waar hij ook gelijk kreeg en Ben Weyts terug gefloten werd.

Als Ben Weyts wil dat die maatregel afgeschaft wordt, zal dat op federaal niveau moeten gebeuren. En bijgevolg moeten de pluimen op Bellot z'n hoed komen te staan. Pech dan voor Weyts die maar wat graag met die pluimen was gaan lopen. Maar zolang Ben Weyts Bellot z'n grammetje niet gunt, ziet 't er niet erg naar uit dat die maatregel snel afgeschaft zal zijn .....
Miel
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2017, 13:24

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Miel »

Het is zo dat de administratie van Bellot er wel mee bezig is. Ik heb zelf contact opgenomen met Bellot (via e-mail) een tijdje geleden. Toen liet een communicatiemedewerker mij weten dat ze aan het onderhandelen zijn met de gewesten.
Onlangs heb ik ook eens getweet naar de minister. Veel maakt dat niet uit, uiteraard. Maar Jasper Pillen, zijn woordvoerder, gaf mij wel een antwoord.
"Daar zijn we echt wel mee bezig. Maar helaas vraagt dit tijd. Alle gewesten moeten mee akkoord zijn."

Maar het duurt uiteraard wel erg lang. Dit heeft Weyts ook eens laten vallen in een interview met VTM nieuws.
Het maakt mij eigenlijk niet echt uit wie de regel veranderd.
Ludwig

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Ludwig »

ik heb in dezelfde situatie gezeten, en begin dit jaar heb ik ook eens geïnformeerd bij het kabinet van minister Bellot. Toen kreeg ik het volgende antwoord: "Geachte, In het dossier van de voorlopige rijbewijzen, kan ik u laten weten dat de Federale Overheidsdienst Mobiliteit binnenkort een voorstel zal doen aan de gewesten om de wachttijd af te schaffen. Momenteel is dit in voorbereiding. De bestaande regels blijven dus voorlopig gelden.".

Blijkbaar staat men een klein half jaar later dus nog geen stap verder...en eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet zo goed meer: enerzijds betwist Bellot dat dit een regionale bevoegdheid is, maar anderzijds vraagt hij nu aan de gewesten om mee die regeling te veranderen. Als dat federale materie is, kan hij toch gewoon zelf het bestaande KB veranderen ? Waarom moet in België zelfs een vrij eenvoudige wijziging, waarover blijkbaar alle betrokkenen het ook eens lijken te zijn, verzanden in communautair en administratief gepalaver ? :evil:. Maar eigenlijk is de situatie van een (beperkte) groep mensen die het slachtoffer zijn van een idiote regel, gewoon geen prioriteit voor de politiek...

Mijn wachttijd is gelukkig sinds mei afgelopen, en sinds juni mag ik alleen oefenen met een rijbewijs van 18M. Ik heb het ook geprobeerd om alles via een rijschool te doen, maar de oefenmomenten waren gewoon te beperkt en te verspreid in de tijd om voldoende vertrouwen en ervaring op te doen, omdat ik van karakter nogal zenuwachtig en onzeker ben. Ik zou in jou geval toch overwegen om het nog eens via een rijschool te proberen, omdat je na enkele examens toch al meer ervaring hebt dan mij toen ik bij een rijschool aanklopte. Dat is misschien wel de duurste optie, maar anderzijds is 1,5 jaar ook nog best lang.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.
Miel
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2017, 13:24

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Miel »

Bedankt Ludwig voor je verhaal!

Hoe zit dit dan in elkaar eens je wachttijd voorbij is? Ik veronderstel dat je opnieuw rijles moet volgen, of niet?
Het is zo dat ik sowieso graag had alleen gereden vanaf mijn wachttijd is verlopen (of er gebeurd een mirakel en de wet veranderd :P ). en ik heb ondertussen in de laatste 3 jaar al meer dan 20u gevolgd. Dat heb ik al eens nagevraagd aan de rijschool.
Aangezien de examinators mij steeds gezegd hebben dat ik meer ervaring nodig heb, lijkt mij dat ook de beste oplossing om alleen te kunnen/mogen rijden na deze wachttijd. Maar ik heb een vermoeden dat je na de wachttijd sowieso rijles moet volgen, niet?
Hoe gaat dit in z'n werk?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Maar ik heb een vermoeden dat je na de wachttijd sowieso rijles moet volgen, niet?
Neen, je mag evengoed met vrije begeleiding opnieuw beginnen. Je begint na jouw wachttijd met een propere lei van nul.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Miel
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2017, 13:24

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Miel »

de rijprof schreef: 07 sep 2017, 23:34
Maar ik heb een vermoeden dat je na de wachttijd sowieso rijles moet volgen, niet?
Neen, je mag evengoed met vrije begeleiding opnieuw beginnen. Je begint na jouw wachttijd met een propere lei van nul.
Bedankt voor de info!
Samvercruysse
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2018, 10:52

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Samvercruysse »

Begin dit jaar stond in de kranten dat er een akkoord is waarbij je na 6u rijles een nieuw voorlopig rijbewijs kan krijgen dat 1 jaar geldig is :) weet iemand vanaf wanneer dit ingaat?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Samvercruysse schreef: 02 aug 2018, 14:28 Begin dit jaar stond in de kranten dat er een akkoord is waarbij je na 6u rijles een nieuw voorlopig rijbewijs kan krijgen dat 1 jaar geldig is :) weet iemand vanaf wanneer dit ingaat?
Er is niets officieel ...
Jamievb

: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door Jamievb »

In 2017 verliep mijn voorlopig rijbewijs. Ik heb ondertussen mijn theorie al opnieuw gedaan en heb 20u rijles gevolgd bij de rijschool. Ik heb zonet vernomen dat je vanaf februari 2019 opnieuw een voorlopig rijbewijs kan krijgen met een geldigheidsduur van 1jaar indien je 6u volgt bij een rijschool. Mijn vraag is:kan ik vanaf februari 2019 een nieuw voorlopig rijbewijs krijgen aangezien ik in augustus 2018 20u heb gevolgd? Of moet ik terug 6u volgen dan om te mogen rijden? Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3-jaar regel voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

De reeds gevolgde 20 uur praktijklessen zijn 3 jaar geldig en tellen mee.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie