Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Erva »

Beste,
soms zijn er geen borden die zone 30 aanduiden en aan het einde zie ik ineens einde zone 30.

Wat zijn eigenlijk verschillen tussen bebouwde kom en zone 30 om beter te kunnen begrijpen.

Bv in zone 30 zie je meestal drempels,kleine rotondes,verhoogde inrichtingen,te smalle wegen en gelijkwaardige wegen,geen fietspaden en trottoir.

Bv binnen de bebouwde kom zie je bijzondere overrijdbare bedding,verkeerslichten,Fietspaden.

Is het zo om gemakkelijk te kunnen begrijpen als er geen borden zijn of als je bord niet zag terwijl je aan rijden bent of heeft u nog tip ?
Alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Benny Stinkens »

soms zijn er geen borden die zone 30 aanduiden en aan het einde zie ik ineens einde zone 30.
9 op 10 zijn ze er wel, maar je hebt ze niet gezien.
Dit komt vaak voor als er lichtborden zijn die niet aan staan.
Ze vallen namelijk minder op als ze niet aan staan, dan als ze wel aan staan.

De enige tip die ik voor je heb is dat je beter moet gaan kijken.
Bv in zone 30 zie je meestal drempels,kleine rotondes,verhoogde inrichtingen,te smalle wegen en gelijkwaardige wegen,geen fietspaden en trottoir.

Bv binnen de bebouwde kom zie je bijzondere overrijdbare bedding,verkeerslichten,Fietspaden.
Ik hou niet van zulke tips, kijken en zoeken achter borden is de boodschap.

Er zijn ook mensen die ganse routes van buiten leren.
Met als gevolg dat als net op de dag van je examen er iets veranderd (bv; omdat telenet nog een kabeltje ergens moet trekken en ergens een bord 30 plaatst waar wij van buiten weten dat het normaal 50 is)
Dit totaal niet gezien word, met alle gevolgen van dien.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Erva »

Bedankt voor het terug reageren op mijn bericht.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Inazuma »

Erva schreef: 08 dec 2018, 09:30 soms zijn er geen borden die zone 30 aanduiden en aan het einde zie ik ineens einde zone 30.
Dan heb je of een bord zone 30 gemist (zijn vaak klein) of een schoolomgeving iongereden waar een dynamisch zone-bord staat (met lichtjes) dat enkel oplicht wanneer de zone 30 geldt (bvb rond de schooluren).

Bv in zone 30 zie je meestal drempels,kleine rotondes,verhoogde inrichtingen,te smalle wegen en gelijkwaardige wegen,geen fietspaden en trottoir.
Bv binnen de bebouwde kom zie je bijzondere overrijdbare bedding,verkeerslichten,Fietspaden.
Dat zijn verschillen die je zelf fantaseert, afhankelijk van je gebruikelijke rij-omgeving, en zéér gevaarlijk om je snelheid elders op te gaan baseren ...

Leer naar de borden kijken, en bij te houden wat er voor jou geldt.
Niet simpel in België ...

1 vd oefeningen die je kan doen, is elk kruispunt / elke voorrangssituatie luidop aangeven wie voorrang heeft ; en elke verandering van de toegelaten snelheid luidop zeggen,zodat je begeleider hoort wat je zoal ziet ... en wat je niet ziet.
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Erva »

Ja maar mijn instrecteur zei dat ik moet beseffen als ik ook geen borden zie.Helaas in mijn rijplaats is niet altijd herhaald of duidelijk gemaakt dat 30 zone is terwijl het zo is , mijn instrecteur zei dat ik gelijk heb daarom moest ik gewoon beter kunnen voelen en schatten ook als er geen borden zijn.Bv we verlaten bebouwde kom 50 dan komen wij in zone 30 maar niet op elk kruispunt wordt het herhaald.Dan denk ik dat gebied overal 30 is en als wij dit gebied verlaten dan is het 50 denk ik van mijn eigen het zijn vaak smalle wegen eenrichtingsverkeer,te dichte woningen,plaats waar veel kinderen komen,geen fietspaden,altijd plaatsen waar de voorrang van rechts geldt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door de rijprof »

Je denkt en je gokt, maar dat is niet de juiste wijze.
Je moet trachten om 100% zeker te zijn en dat doe je door goed te kijken naar de verkeersborden.
Al de rest zijn trucjes die je misschien wat zouden kunnen helpen bij twijfel, maar beter is dat je de toegelaten snelheid zeker ziet aan de verkeersborden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Erva »

Beste,binnen zone 30 wordt het vaak niet herhaald het wordt enkel herhaald als wij de zone verlaten.Ik let heel goed op borden bv een bord duid plaats waar veel kinderen komen dan rem ik en schakel ik naar 30km dat is anders maar ik zoek het antwoord waarom dat ze 30 zone verplaatsen.Ze verplaatsen zone 30 borden waar de auto's 'niet welkom' zijn.Dus het zijn eigenlijk vaak de wegen met drempels ,schoolomgevingen,te weinig borden en voorrang van rechts,gelijkwaardige wegen,fietsers op de rijbaan,geen zebrapaden enz .
maar als we naar 50 km gaan dan zien we fietspaden,busstroken,tramsporen,voorrangsweg,
zebrapaden.Soms word daar ook zone 30 verplaats met dynamische bord dat is anders,dat zie ik zowieso.
Ik weet het wel dat het niet bedoeling is om naar enkel naar de omgeving kijken.Maar waarnemen is ook belangerijk vind ik.Daarom wou ik u vragen of het zo is.
Ik denk van mijn eigen kijk naar borden + waarnemen wat er allemaal in zone 30 is en waarom dat ze het hier verplaatsen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Inazuma »

Erva schreef: 08 dec 2018, 19:37 w daarom moest ik gewoon beter kunnen voelen en schatten ook als er geen borden zijn.
Dat is in België vaak onmogelijk.
Een weg die er gelijk uit ziet, kan in Vlaanderen probleemloos 30, 50, of 70 zijn ...
Je gaat er dus vaak naast zitten met een gokje :!:
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Erva »

Ja kan want ik woon in Vlaanderen.Bedankt voor uw antwoord.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door de rijprof »

Erva schreef:bv een bord duid plaats waar veel kinderen komen dan rem ik en schakel ik naar 30km
Vaak is het zone 30, maar niet altijd!
ik zoek het antwoord waarom dat ze 30 zone plaatsen.
Omdat sneller dan 30 km/uur te snel zou zijn naargelang de omgeving en omstandigheden.
Ze plaatsen zone 30 borden waar de auto's 'niet welkom' zijn.
Niet altijd. Denk aan winkelstraten.
Dus het zijn eigenlijk vaak de wegen met drempels,
Niet altijd. Verhoogde inrichtingen zie ook vaak buiten een zone 30.
schoolomgevingen,
Niet altijd. Er zijn talrijke schoolomgevingen die géén zone 30 zijn.
te weinig borden en voorrang van rechts,
Niet altijd. Er bestaan zelfs wegen met max. 90 km/u en ook voorrang van rechts.
gelijkwaardige wegen,
of de wegen er hetzelfde uitzien of niet, dat bepaalt niets over snelheid.
fietsers op de rijbaan,
Niet altijd. Ik ken veel wegen max. 70 of 90 zonder fietspaden.
geen zebrapaden
Niet altijd. Hoe vaak zie oversteekplaatsen binnen de bebouwde kom, en zelfs op wegen max. 70 of 90?
enz .
Het is goed dat je rekening houdt met de omgeving. Het kan soms een beetje helpen als je twijfelt, maar ga er niet vanuit dat jouw opsomming 'altijd' of 'vaak' zone 30 is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Erva »

Oke dank u wel.Het is wel lastig als ze geen herhaling zone 30 borden verplaatsen.Maar als we zone 30 zien in een woonwijk dan geld dat voor het hele gebied tot dat we einde zone zien bij het verlaten van zone 30 he? .:roll:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Stefan Peeters »

Een zone geldt vanaf het begin-zone bord tot het einde-zone bord.

Ik heb de indruk dat je best je theorie over de snelheden eens herhaalt...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Erva
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 dec 2018, 09:23

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Erva »

Ik weet theorie over snelheden 100% goed.Maar ze zetten niet overal zone 30 borden waar de snelheid beperkt is tot 30km.Dus als ik zone 30 zie dan rijd ik tot dat ik de einde 30 zie.Dat is dus zien + voelen.
En ook bord plaats waar veel kinderen komen het is wel logisch dat ik weer naar 30km ga.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Inazuma »

Erva schreef: 10 dec 2018, 10:38 Oke dank u wel.Het is wel lastig als ze geen herhaling zone 30 borden verplaatsen.
Het plaatsen van herhalingsborden voor snelheidszones is al meer dan 10 jaar verboden ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Verschil tussen zone 30 en binnen bebouwde max 50km

Bericht door Stefan Peeters »

Erva schreef: 10 dec 2018, 19:10Ik weet theorie over snelheden 100% goed.
Dat geloof je zelf toch niet? 🙄
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie