Mijn vragenlijst

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Ik keer kort , volgens de groene pijl
Het houdt links afslaande achterliggers uit de voorrangssituatie terwijl je vnl op de tegenliggers gaat gefocust zijn ... en best ook op de trams :!:
En waar moeten tegenliggers rijden die uit de Drabstraat komen? OK, ze hebben rood verkeerslicht, maar stel dat het wat druk wordt of je moet wachten op een aankomende tram begint de kans groter te worden dat het voor hen groen wordt. Dan sta je daar toch wat misplaatst denk ik.
Dat is o.m. de reden waarom ik voor de rode pijl kies. Dat raad ik ook aan bij mijn leerlingen want ze zijn vaak nog niet van snelste.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 04 dec 2018, 23:24En waar moeten tegenliggers rijden die uit de Drabstraat komen? OK, ze hebben rood verkeerslicht, maar stel dat het wat druk wordt of je moet wachten op een aankomende tram begint de kans groter te worden dat het voor hen groen wordt. Dan sta je daar toch wat misplaatst denk ik.
Mijn gedacht. Als ik uit de Drabstraat kom, zet ik mij pal vóór Inazuma. En als hij achteruit rijdt om proberen weg te geraken, blijf ik hem vlak vóór zijn neus volgen om hem dat te beletten.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 04 dec 2018, 23:24 En waar moeten tegenliggers rijden die uit de Drabstraat komen? OK, ze hebben rood verkeerslicht
Zoals je zelf zegt hebben zij rood, tegen dat dat groen rood wordt, ben ik al lang weg (de afstand is ook korter) en gaat Jozef zijn pleziertje dus niet krijgen :mrgreen:

Als je er nog staat te koekeloeren tegen dat die groen hebben, wat ga jij dan doen ?
Want op dat moment wil je een rijrichting gaan dwarsen die groen heeft, en kom je feitelijk uit een rijrichting die rood heeft ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door de rijprof »

Jozef schreef:Mijn gedacht. Als ik uit de Drabstraat kom, zet ik mij pal vóór Inazuma. En als hij achteruit rijdt om proberen weg te geraken, blijf ik hem vlak vóór zijn neus volgen om hem dat te beletten.
Jozef, dit bedoel je toch als grap, mag ik hopen, om aan te duiden dat er wel zo een soort mensen zijn die dat écht zouden doen. Voor elkaars neus gaan staan en de boel blokkeren, brengt geen oplossing.
Ik zou in dat geval eerder hoffelijk zijn tegenover een bestuurder die in een vervelende situatie zit. Bij visueel contact zoiets van: "wat staat gij hier eigenlijk te doen? :roll: Maar goed, ga maar even voor. :| "
Jammer genoeg is er geen tijd en weinig communicatiemiddelen om hem een stukje wegcode te leren en dan kun je maar hopen dat hij er iets uit leert.
Inazuma schreef:Zoals je zelf zegt hebben zij rood, tegen dat dat groen rood wordt, ben ik al lang weg
Neen, omgekeerd. Tegen dat het rood (van het dwarsverkeer) groen wordt. Jij bent dan al lang weg, maar een beginnend bestuurder is nog niet zo snel, zeker niet wanneer het daar wat drukker wordt of wanneer je even moet wachten op een aankomende tram.
Inazuma schreef:Als je er nog staat te koekeloeren tegen dat die groen hebben, wat ga jij dan doen ?
Want op dat moment wil je een rijrichting gaan dwarsen die groen heeft, en kom je feitelijk uit een rijrichting die rood heeft ...

Niet ik sta daar te koekeloeren maar leerling(en) zijn niet altijd van de snelste.
Dan staan we reeds op de doorsteek, half gedraaid, net zoals je links gaat voorsorteren (zo links mogelijk, zonder tegenliggers te hinderen), mee met de rijrichting die groen zou kunnen krijgen. (een halve rode pijl)

Als je daar staat te wachten als 2de of 3de auto op druk verkeer dat uit Lier komt, waarbij er dan nog ene door heel donker oranje (rood) rijdt, begint de kans toch groter te worden dat het ondertussen groen wordt voor de tegenliggers vooraleer je kunt vertrekken. Dat wordt zelfs voor jou al heel spannend of vervelend naargelang je nog net op tijd of net niet kunt vertrekken.

Laat het maar groen worden, dan staan wij tenminste mooi links voorgesorteerd zonder tegenliggers te hinderen.

Liever voorkomen dan genezen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 06 dec 2018, 00:32Jozef, dit bedoel je toch als grap, mag ik hopen, om aan te duiden dat er wel zo een soort mensen zijn die dat écht zouden doen. Voor elkaars neus gaan staan en de boel blokkeren, brengt geen oplossing.
De wegcode schreef:12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Onze docent Politie Wegverkeer, Bert Eggers, voegde er volledigheidshalve aan toe:
[... aan de andere weggebruikers], wat ze ook doen of laten.
Ik ben meestal soepel tegenover bestuurders die een maneuver uitvoeren. Maar een "Prosper ki va vit" die daar eens vlug via de groene pijl wat wil afkorten, hoeft op niet veel tegemoetkoming te rekenen. Op een dag zal er daar wel eens een karretje met een blauw zwaailicht hem vastrijden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 06 dec 2018, 15:12 Maar een "Prosper ki va vit" die daar eens vlug via de groene pijl wat wil afkorten, hoeft op niet veel tegemoetkoming te rekenen. Op een dag zal er daar wel eens een karretje met een blauw zwaailicht hem vastrijden.
Zeer benieuwd wat die dan gaan doen, want kort keren is perfect toegelaten ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door de rijprof »

Inazuma" schreef:kort keren is perfect toegelaten
Akkoord, maar wat als je daar niet onmiddellijk weggeraakt wegens drukte?
Ik kies toch liever voor de zekere oplossing (rode pijl, vooral voor de leerlingen die nog niet - qui va vite - zijn), tenzij er geen kat, in de nacht te bespeuren is, en dan nog...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 06 dec 2018, 17:47 Zeer benieuwd wat die dan gaan doen, want kort keren is perfect toegelaten ...
Die broeders van liefde komen met hun auto vóór jouw wagen staan. Omdat ze niet verder kunnen rijden, krijg je een PV voor het niet verlenen van voorrang tijdens het uitvoeren van een maneuver. En je kan achteruit tot zij ongehinderd rechtdoor verder kunnen rijden.

Het kan natuurlijk ook dat ze naar aanleiding van jouw overtreding je wagen graag eens heel grondig controleren, en dat kan nogal wat tijd in beslag nemen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma staat te wachten. Op dat ogenblik doe je geen manoeuvre (meer)...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 4: inhalen op auto(snel)weg

Op de autosnelweg zie ik soms bestuurders die andere bestuurders langs rechts voorbijsteken. Dat mag toch niet (met uitzondering van richting kiezen bij borden F13/F15 of bij file)? Of wordt dat niet als inhalen beschouwd?

Hoe wordt inhalen eigenlijk gedefiniëerd? Ik heb hier niet meteen een vaste definitie van gevonden, maar volgens GRO houdt het steeds een zijdelingse verplaatsing in. Wat als je geen zijdelingse verplaatsing maakt? Is dat dan nog inhalen? Volgens één van de examenvragen hier op GRO leek het mij wél zo te zijn, iets in de zin van: "De auto rechts op de autosnelweg rijdt te traag. Mag ik hem hier tussen de twee auto's in links inhalen? (juist antwoord: nee, want dan haal je de auto links van jou rechts in)".
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 02 jan 2019, 12:31 Op de autosnelweg zie ik soms bestuurders die andere bestuurders langs rechts voorbijsteken. Dat mag toch niet (met uitzondering van richting kiezen bij borden F13/F15 of bij file)? Of wordt dat niet als inhalen beschouwd?
Rechts inhalen is normaal verboden.
Bij file, F13/F15 is er geen inhalen
En er de situaties in art 9.4 en 9.5 worden ook niet als inhalen aanzien - tenzij je een oversteekplaats nadert
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... e/109-art9
Hoe wordt inhalen eigenlijk gedefiniëerd?
Inhalen wordt helemaal niet gedefiniëerd in de wegcode ... Dat is net het straffe van de zaak :!:
Ook in het ontwerp van de nieuwe wegcode wordt "inhalen" nog steeds niet gedefiniëerd :!:

Eigenlijk is er enkel een negatieve definitie: een "definitie" door vast te leggen wat géén inhalen is ...

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Deze definitie, komt bvb al in problemen wanneer er geen rijstroken of files zijn.

En elders ook, want er is nergens een bepaling over welke afstand ze geldt ...
Je rijdt 90 km/u met de vrachtwagen, netjes op de rechter rijstrook.
10km, of 1 km, of 100m, of 10m verderop vertraagt iemand op de linker rijstrook van dezelfde (snel)weg naar 89 km/u ... volgens de negatieve definitie ben je dan steeds rechts aan het inhalen :?:

Ik heb hier niet meteen een vaste definitie van gevonden, maar volgens GRO houdt het steeds een zijdelingse verplaatsing in. Wat als je geen zijdelingse verplaatsing maakt? Is dat dan nog inhalen?
Er is geen zijdelingse verplaatsing nodig om -volgens de rechtspraak- van inhalen te spreken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

z183115 schreef: 02 jan 2019, 12:31 Hoe wordt inhalen eigenlijk gedefiniëerd? Ik heb hier niet meteen een vaste definitie van gevonden, maar volgens GRO houdt het steeds een zijdelingse verplaatsing in.
Een zijdelingse verplaatsing van welk voertuig?

Bij het links inhalen maakt het ingehaalde voertuig meestal geen zijdelingse verplaatsing, en bij het rechts inhalen waar het toegelaten is maakt het inhalende voertuig meestal geen zijdelingse verplaatsing.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Een zijdelingse verplaatsing van welk voertuig?
Van het inhalende voertuig. Dus inderdaad bij het rechts inhalen maakt het inhalende voertuig meestal geen zijdelingse verplaatsing.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

Je kan ook al in verschillende rijstroken rijden, dan hoeft niemand een zijdelingse beweging uit te voeren ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door GRO »

maar volgens GRO houdt het steeds een zijdelingse verplaatsing in. Wat als je geen zijdelingse verplaatsing maakt? Is dat dan nog inhalen?
Dat heb je natuurlijk als je een zin uit zijn verband haalt.

Op een rijbaan die is onderverdeeld in twee rijstroken, voor elke rijrichting een, en je wilt de auto die voor jou rijdt inhalen, maak je een zijdelingse verplaatsing naar links.
Plaats reactie