Snelheid autosnelweg aanpassen
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 nov 2018, 22:23
Snelheid autosnelweg aanpassen
Hallo,
Vandaag was ik tijdens mijn rijles met de rijschool op de autosnelweg E19 komende van Breda richting Antwerpen.
Ter hoogte van Antwerpen gaven dynamische borden een verlaagde snelheid aan tot 50km per uur. Dit omdat er (veel verder, zo bleek later) filevorming bleek te zijn. Echter op de plaats waar de borden stonden was er in de verste verte niets aan de hand en kon je in principe vlot doorrijden.
Het bord geeft 50 aan dus ik moet me daar aan houden. Maar alle andere bestuurders bleven makkelijk 100+ rijden waardoor vertragen naar 50 gewoon levensgevaarlijk zou zijn...
Mijn instructeur gaf dan ook aan om sneller te blijven rijden wat ik zelf ook ok vondt gezien de veiligheid.
Maar wat moet ik hier nu van maken? Je moet namelijk ook aangepast aan de omstandigheden rijden, en je moet veilig en defensief rijden.
Theoretisch moest ik vertragen naar 50 en op een examen zou ik dat ook gewoon doen. Want nu heb ik in principe een zware overtreding begaan door 90 te rijden.
Toen we enige tijd later in de verte de file zagen hebben we uiteraard vertraagd (er was voldoende ruimte) en de 4 pinkers opgezet om anderen tijdig te waarschuwen.
Maar ik heb graag jullie advies over deze bijzondere situatie.
Ik kan me inbeelden dat de examinator wil dat ik dan maar 50 ga maar kan me ook inbeelden dat als er een zware vrachtwagen achter je komt, de examinator graag levend terug in Kontich op het examencentrum wil geraken. Als ik dan vrolijk 50 ga veroorzaak ik mss een gevaarlijke situatie ook al volg ik dan prefect de regels.
Bedankt voor jullie advies!
Vandaag was ik tijdens mijn rijles met de rijschool op de autosnelweg E19 komende van Breda richting Antwerpen.
Ter hoogte van Antwerpen gaven dynamische borden een verlaagde snelheid aan tot 50km per uur. Dit omdat er (veel verder, zo bleek later) filevorming bleek te zijn. Echter op de plaats waar de borden stonden was er in de verste verte niets aan de hand en kon je in principe vlot doorrijden.
Het bord geeft 50 aan dus ik moet me daar aan houden. Maar alle andere bestuurders bleven makkelijk 100+ rijden waardoor vertragen naar 50 gewoon levensgevaarlijk zou zijn...
Mijn instructeur gaf dan ook aan om sneller te blijven rijden wat ik zelf ook ok vondt gezien de veiligheid.
Maar wat moet ik hier nu van maken? Je moet namelijk ook aangepast aan de omstandigheden rijden, en je moet veilig en defensief rijden.
Theoretisch moest ik vertragen naar 50 en op een examen zou ik dat ook gewoon doen. Want nu heb ik in principe een zware overtreding begaan door 90 te rijden.
Toen we enige tijd later in de verte de file zagen hebben we uiteraard vertraagd (er was voldoende ruimte) en de 4 pinkers opgezet om anderen tijdig te waarschuwen.
Maar ik heb graag jullie advies over deze bijzondere situatie.
Ik kan me inbeelden dat de examinator wil dat ik dan maar 50 ga maar kan me ook inbeelden dat als er een zware vrachtwagen achter je komt, de examinator graag levend terug in Kontich op het examencentrum wil geraken. Als ik dan vrolijk 50 ga veroorzaak ik mss een gevaarlijke situatie ook al volg ik dan prefect de regels.
Bedankt voor jullie advies!
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Het gebeurt helaas wel meer dat de overheid de weggebruikers voor de keuze stelt om ofwel een zware overtreding te begaan, ofwel voor een extreem gevaarlijke situatie te zorgen.
Mensenlevens zijn uiteraard veel belangrijker dan het naleven van de wegcode. In zo een situatie zou ik mij dan ook niet aan die gevaarlijke snelheidsbeperking houden. Maar ik zou een dergelijke autosnelweg wel zo spoedig mogelijk verlaten om zowel aan een zware overtreding als aan een uiterst gevaarlijke situatie te ontkomen.
Desnoods liever niet geslaagd voor een praktijkexamen dan verder te moeten leven in een rolstoel.
Mensenlevens zijn uiteraard veel belangrijker dan het naleven van de wegcode. In zo een situatie zou ik mij dan ook niet aan die gevaarlijke snelheidsbeperking houden. Maar ik zou een dergelijke autosnelweg wel zo spoedig mogelijk verlaten om zowel aan een zware overtreding als aan een uiterst gevaarlijke situatie te ontkomen.
Desnoods liever niet geslaagd voor een praktijkexamen dan verder te moeten leven in een rolstoel.
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Doe je dan niet mee aan het kuddegedrag? Als in: als je zelf niet vertraagt, geef je de anderen ook de kans (of 'het excuus') om niet veilig te kunnen vertragen?
Autosnelweg zsm verlaten lijkt me dan idd de beste mogelijkheid. Ontwijk je ook ineens de file
Autosnelweg zsm verlaten lijkt me dan idd de beste mogelijkheid. Ontwijk je ook ineens de file
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Het snelheids"beleid" van het Vlaams Verkeerscentrum (dat de dynamische borden aanstuurt) is levensgevaarlijk.
Dat is al jaren zo, en het wordt er enkel erger op.
50 gaan rijden waar niets van problemen te zien is, is vragen om ongevallen.
Voor hetzelfde geld staat er een paar seconden later achter je rug trouwens plots weer 100
Al talloze keren gezien dat hun borden verspringen van 100 50 100 binnen een paar seconden, en voor niets ...
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Op het examen vertraag je rustig naar 50Dominique1989 schreef: ↑22 nov 2018, 22:24 Ik kan me inbeelden dat de examinator wil dat ik dan maar 50 ga maar kan me ook inbeelden dat als er een zware vrachtwagen achter je komt, de examinator graag levend terug in Kontich op het examencentrum wil geraken.
De examinator vangt de schok wel op ...
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Die keuze heeft twee voordelen:
- Het examen duurt niet lang meer, want binnen de kortste keren knalt er een 40-tonner ongeremd tegen 90 km/h tegen de acherkant van je wagen. Ik hoop dan dat je het geluk hebt dat je zo een aanrijding niet overleeft.
- Daarna heb je nooit nog een rijbewijs nodig.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Tijdens een examen tracht je te vertragen naar een snelheid die nog veilig is en je 'zegt' tegen jouw examinator dat de snelheidsbeperking strikt opvolgen niet meer veilig is.
De examinator zal ook wel begrijpen dat 50 km/u rijden, in een drukke stroom waar andere bestuurders 90 km/u of sneller rijden, niet meer veilig is.
Je toont daarmee aan dat je de snelheidsbeperking gezien hebt maar dat je deze omwille van de veiligheid niet kan respecteren.
'safety first'
De examinator zal ook wel begrijpen dat 50 km/u rijden, in een drukke stroom waar andere bestuurders 90 km/u of sneller rijden, niet meer veilig is.
Je toont daarmee aan dat je de snelheidsbeperking gezien hebt maar dat je deze omwille van de veiligheid niet kan respecteren.
'safety first'
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
En heb je, op basis van jouw ervaring, een redelijke kans om een examinator te treffen die daarmee akkoord gaat? Of is de kans groot dat je op een averechtse examinator valt die vasthoudt aan "het reglement is het reglement"?de rijprof schreef: ↑24 nov 2018, 11:00 Tijdens een examen tracht je te vertragen naar een snelheid die nog veilig is en je 'zegt' tegen jouw examinator dat de snelheidsbeperking strikt opvolgen niet meer veilig is.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Aan mijn kanten rijden we niet op een autosnelweg op een examen.Jozef schreef: ↑24 nov 2018, 22:32En heb je, op basis van jouw ervaring, een redelijke kans om een examinator te treffen die daarmee akkoord gaat? Of is de kans groot dat je op een averechtse examinator valt die vasthoudt aan "het reglement is het reglement"?de rijprof schreef: ↑24 nov 2018, 11:00 Tijdens een examen tracht je te vertragen naar een snelheid die nog veilig is en je 'zegt' tegen jouw examinator dat de snelheidsbeperking strikt opvolgen niet meer veilig is.
Maar als er zich iets gelijkaardigs voordoet zal de examinator eerder zelf zeggen "rij hier maar wat sneller, ik zal het niet beoordelen"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Administrator
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Ik vermoed dat er in de buurt van Antwerpen niet teveel examinatoren riskeren om op een autosnelweg te gaan rijden.
Ofwel sta je daar stil en weet je niet hoe lang het duurt eer je opnieuw tot bij het examencentrum geraakt, ofwel sukkel je onder een van de eerder vernoemde variabele snelheidsbeperkingen waarvan niemand weet waar die op slaan en wie in godsnaam aan de bediening van die onzin zit te knoeien.
Ofwel sta je daar stil en weet je niet hoe lang het duurt eer je opnieuw tot bij het examencentrum geraakt, ofwel sukkel je onder een van de eerder vernoemde variabele snelheidsbeperkingen waarvan niemand weet waar die op slaan en wie in godsnaam aan de bediening van die onzin zit te knoeien.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Vanzelfsprekend zijn het ook mensen die begrijpen waar verkeersveiligheid om draait en hebben zij alle begrip voor uitzonderlijke situaties.Jozef schreef:En heb je, op basis van jouw ervaring, een redelijke kans om een examinator te treffen die daarmee akkoord gaat?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 nov 2018, 22:23
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Bedankt voor de vele antwoorden.
Ik onthoud dat ik niet blindelings vertraag naar 50km per uur maar dat ik in gesprek ga met de examinator.
Staat die erop dat ik toch vertraag, tja, ...
Maar ik ga er dan maar vanuit dat die mensen ook wel inzien dat je geen stupide dingen moet doen of met je leven moet gaan spelen...
Komen we er echt niet uit, dan beslis ik zelf wel das het voordeel van achter het stuur te zitten.
Kan er je iets anders gebeuren in dat geval dan buizen op het examen? Kan de examinator je via de politie een boete geven of voor langere tijd uitsluiten voor een examen? Want per slot van rekening bega je een overtreding van de hoogste graad lijkt me
Ik onthoud dat ik niet blindelings vertraag naar 50km per uur maar dat ik in gesprek ga met de examinator.
Staat die erop dat ik toch vertraag, tja, ...
Maar ik ga er dan maar vanuit dat die mensen ook wel inzien dat je geen stupide dingen moet doen of met je leven moet gaan spelen...
Komen we er echt niet uit, dan beslis ik zelf wel das het voordeel van achter het stuur te zitten.
Kan er je iets anders gebeuren in dat geval dan buizen op het examen? Kan de examinator je via de politie een boete geven of voor langere tijd uitsluiten voor een examen? Want per slot van rekening bega je een overtreding van de hoogste graad lijkt me
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Er is een minimale kans om geflitst te worden.Dominique1989 schreef: ↑25 nov 2018, 21:43 Kan er je iets anders gebeuren in dat geval dan buizen op het examen?
NeenKan de examinator je via de politie een boete geven of voor langere tijd uitsluiten voor een examen?
Examinator kan je enkel "uitstellen" (niet laten slagen)
Snelheidsovertredingen zijn niet "gegradeerd" of ingedeeld in gradenWant per slot van rekening bega je een overtreding van de hoogste graad lijkt me
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Snelheid autosnelweg aanpassen
Uiteindelijk zit die examinator ook in de auto als het tot een ongeval komt.Dominique1989 schreef: ↑25 nov 2018, 21:43 Maar ik ga er dan maar vanuit dat die mensen ook wel inzien dat je geen stupide dingen moet doen of met je leven moet gaan spelen...
Inderdaad, de bestuurder is verantwoordelijk, en uiteindelijk beslist daarom hij en niemand anders. Want als je een verkeerde keuze maakt, zul je na een ongeval nooit kunnen inroepen wat de examinator gezegd heeft.Komen we er echt niet uit, dan beslis ik zelf wel das het voordeel van achter het stuur te zitten.
Desnoods zeg je: "This is your captain speaking".