Ovale rotonde maaseik

Punten van discussie.
soussiaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2014, 19:34

Ovale rotonde maaseik

Bericht door soussiaa »

[*]hallo. Is er iemand bekend met de wegen in ophoven en maaseik aub. Heb namelijk een vraag over de snelheden daar
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Inazuma »

een adres kan handig zijn ...

er zijn daar in de omgeving streetview beelden tot midden 2017
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Benny Stinkens »

Het betreft hier dus een gewoon bord C43 van 50km/u wat dus eindigt aan het eerstvolgend kruispunt.
Daarna zijn we buiten de bebouwde kom. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Jozef »

soussiaa schreef: 15 nov 2018, 18:57 Heb namelijk een vraag over de snelheden daar
Wat is nu eigenlijk die vraag?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Benny Stinkens »

Het ging over een weg in Maaseik waarop soussiaa dacht dat er een zone 50 bord stond.
Vermits ze geen einde zone 50 bord kon vinden dacht ze dat deze 50 zou gelden tot in Kessenich.

Maar ik ken deze weg, daar staat geen zone 50 bord maar een C43 bord van 50.
Het is dus logisch dat er geen eind zone 50 bord te vinden valt.

Deze vraag zat dus ook in mijn pb omdat soussiaa door had dat ik in de buurt woon. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Jozef »

En waarom die precisering "ovale"rotonde?

Toen een rotonde nog een "rond punt" heette (zoals nu nog altijd in het Frans, un "rond-point"), heeft een advocaat de voorrangsregels betwist aan een "rond punt" dat niet rond was. Dat heeft ertoe geleid dat men nu van een "rotonde" spreekt, waarbij de vorm van het middeneiland geen rol speelt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef: 19 nov 2018, 01:44 En waarom die precisering "ovale"rotonde?
Op deze weg liggen er nog rotondes die wel rond zijn.
Op deze manier kon vraagsteller duidelijk maken welke hij bedoelde.
Jozef schreef: 19 nov 2018, 01:44 Toen een rotonde nog een "rond punt" heette (zoals nu nog altijd in het Frans, un "rond-point"), heeft een advocaat de voorrangsregels betwist aan een "rond punt" dat niet rond was. Dat heeft ertoe geleid dat men nu van een "rotonde" spreekt, waarbij de vorm van het middeneiland geen rol speelt.
Op welke manier heeft die advocaat dat kunnen doen :?:
Het zijn toch de voorrangsborden die daar de voorrang regelen en niet de vorm van een rondpunt of rotonde :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 19 nov 2018, 08:35 Op welke manier heeft die advocaat dat kunnen doen :?:
Het zijn toch de voorrangsborden die daar de voorrang regelen en niet de vorm van een rondpunt of rotonde :?:
Dat was toen nog niet zo. Om een "rond punt" te zijn, moest het middeneiland rond zijn (hoewel niet bepaald was hoe rond) en aan de toegangswegen voorzien zijn van het bord D5 (verplicht rondgaand verkeer).

Nu moet je geen landmeter meer laten komen om op te meten of het middeneiland wel rond genoeg is. Nu zou je eerst moeten uitstappen en gaan kijken of er bij elke toegangsweg wel een B1 of B5 staat om te weten of het een rotonde (met bijbehorende voorrangsregeling) is. De vooruitgang staat niet stil. Telkens de wegcode verandert, gaan we een grote stap vooruit, wijl we aan de rand van de afgrond gekomen waren.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Inazuma »

Een "rond punt" moest nooit rond zijn
D5 verplicht enkel rondgaand verkeer, met rond in de betekenis van "omheen" "rondom" ipv cirkelvormig.

Het zijn altijd de voorrangsborden (of het ontbreken ervan) die de voorrang bepaald hebben
NU nog trouwens
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 20 nov 2018, 14:32 Een "rond punt" moest nooit rond zijn
Toch wel, zie het proces waar ik naar verwees.
D5 verplicht enkel rondgaand verkeer, met rond in de betekenis van "omheen" "rondom" ipv cirkelvormig.
Zeer goed.

Bovendien, en alhoewel het volgens de wegcode niet verplicht is, geldt in de rechtspraak dat dat rondgaand verkeer in de richting aangegeven door de pijlen op het verkeersbord D5 dient te gebeuren.
Het zijn altijd de voorrangsborden (of het ontbreken ervan) die de voorrang bepaald hebben
NU nog trouwens
Bij het ontbreken van voorrangsborden wordt de voorrang [van rechts] bepaald door artikel 12.3.1 van de wegcode. Indien dit artikel niet zou bestaan, zou er bij het ontbreken van voorrangsborden geen voorrangsregeling van kracht zijn. Het ontbreken van voorrangsborden heeft dus nog nooit de voorrang bepaald.

Nu is er geen sprake meer van een rotonde als er niet aan elke toegangsweg een verkeersbord B1 of B5 staat. Tot 30 september 1998 stonden er aan de meeste rondpunten geen voorrangsborden, doch had dit geen invloed op het feit of het al dan niet om een rondpunt ging.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ovale rotonde maaseik

Bericht door Inazuma »

In het Frans noemt een rotonde nog steeds rond-point, terwijl er geen enkele bepaling is of was dat het rond moest zijn

Dat er rechtsom gereden moet worden, volgt niet uit de pijlen op een D5, maar uit art 9.6

Er is zelfs nergens bepaald dat je bij een D5 de richting van de pijlen moet volgen, noch in welke richting je moet rondrijden - ze volgen uiteraard wel Art 9.6 (behalve in Kapellen een tijdje :mrgreen: )
Plaats reactie