**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Route nr 7 in Alken

Bericht door Erasmusje »

Vandaag is mijn dochter voor het eerst rijexamen gaan afleggen in Alken.
Ze was meteen geslaagd.

Ik, haar papa, heb haar leren rijden zonder rijschool. Ik ben dan ook wel een beetje trots op haar succes!

Als voorafgaande controles moest ze het reservoir van de ruitenwisservloeistof aanwijzen, de lichten aandoen (ook de remlichten) en uitleggen hoe de juiste zithouding wordt aangenomen (+ hoofdsteun)

Ze koos voor route 7. Zie Google Maps

Dit was de route:
Het examencentrum uitrijden naar rechts, bocht naar links volgen en dan via de stationsstraat naar de ridderstraat. In dit straatje moest ze parallel links achter een auto parkeren. Op het einde van de Ridderstraat naar links en dan via de Hameestraat en de Laagsimsestraat. Linksaf naar de Hendrikstraat en dan linksaf de Hendriksveldstraat in. Linksaf de Verbindingsstraat in en rechtsaf naar de Eduard Dompasstraat. In deze straat, ter hoogte van de Sint-Joriskerk, 10 m achteruit rijden. Van daar mocht ik de gps instellen om naar de Lindenhofstraat te rijden (grondgebied Hasselt) We gebruikten hiervoor Waze op mijn smartphone in een vast houdertje. Waze stuurde ons via de Sint-Jorisstraat en de Steenweg tot we links de de Pastorijstraat in moesten. (Even zone 30) En toen kwam het addertje onder het gras: Waze wou ons rechtsaf de Jukstraat in sturen, maar het eerste stukje van die straat is uitgezonderd voor plaatselijk verkeer. (Een straatje eerder via de Gravin de Stembierstraat had wel gekund, maar dat was niet de route die Waze aangaf) Gelukkig had ze het bord gezien en is ze gewoon rechtdoor gereden. Waze herberekende de route en het ging verder via de Hogebergstraat, de Sint-Lambrechts-Herkstraat en de Rode Kruisstraat tot in de Lindenhofstraat. Dan ging het verder op aanwijzing van de examinator via de Beukenhoflaan, de Sint-Lambrechts-Herkstraat en de Vorststraat en vervolgens via de expressweg N80, de Meerdegatstraat en de Kolmenstraat tot op het einde naar links en terug naar het examencentrum.

Ik vond dat ze het er goed van afgebracht had en vermoedde dat ze geslaagd zou zijn. Dat werd gelukkig ook meteen bevestigd door de examinator. Hij had wel enkele kleine, terechte opmerkinkjes kunnen maken, maar de opmerking die hij maakte verbaasde mij echt en leek me onterecht. Hij beweerde dat ze ontkoppelde en dan pas remde en dat is pertinent onwaar. In het begin van onze lessen heb ik mijn dochter leren terugschakelen, maar de laatste twee maand heeft ze de remmethode leren gebruiken, zoals die op blz 142 en 143 vh praktijkboek ( v.1/1/2018) staat beschreven. Ttz: als het duidelijk is dat je zal moeten stoppen, bvb het is net rood geworden, blijf je in de versnelling staan die je hebt, lost het gaspedaal, remt rustig en je ontkoppelt pas op het laatste moment voor de motor begint tegen te spruttelen. Als je daarentegen denkt dat je niet volledig zal moeten stoppen kan je wel terugschakelen, zodat je onmiddellijk kan verder rijden als dat mogelijk wordt. Nooit bleef ze langere tijd of aan hogere snelheid ontkoppeld remmen! Ik, die naast haar zat, heb kunnen vaststellen dat ze dat op het examen ook zo deed. Ik vermoed dat het dieselmotortje van onze wagen zo rustig en stil blijft zonder dat de koppeling wordt ingeduwd, dat de examinator niets eens hoorde dat het koppelingspedaal nog niet werd ingedrukt. Van rechts achteraan heeft hij ook geen goed zicht op de toerenteller! Dat lijkt mij de enigste plausibele uitleg. Of zou die examinator toch verwacht hebben dat mijn dochter meer terugschakelde om daarna volledig tot stilstand te komen? Ik kan mij echter niet inbeelden dat hij zelf niet op de hoogte van de juiste rem- en terugschakeltechniek zou zijn? Of toch, misschien?
Enfin, vermits hij eerder al gezegd had dat mijn dochter geslaagd was, zijn we er niet op ingegaan. Het zou leuk zijn, als hij dit kon lezen.

Al bij al was het examen een positieve ervaring. De examinator was niet overdreven joviaal, maar wel steeds professioneel en correct.
Ik ben ervan overtuigd dat GRO (theorie en praktijkboek, samen met de tips in dit forum) voldoende zijn om met de nodige oefening van de eerste keer voor het praktijkexamen te slagen. Succes aan de volgende kandidaten die hun examen moeten gaan afleggen!

Wat die eco driving techniek betreft, heb ik mijn dochter gezegd dat ze nu rustig wat meer mag terugschakelen om tot stilstand te komen. Dat is dan misschien iets minder zuinig, maar beter voor de remmen en de auto, denk ik. Of vergis ik mij daar?

PS: ondertussen heb ik in de Waze Map Editor al wijzigingen aangebracht zodanig dat het je niet meer via het stukje Jukstraat zal sturen. Beschikbaar na de volgende kaart update. (Meestal binen de 48 u) 8) :D
Laatst gewijzigd door Erasmusje op 24 jul 2018, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Proficiat voor uw dochter.
Het remprobleem is dat sommige jongeren, vanaf ze beginnen remmen, het ontkoppelingspedaal indrukken en ingedrukt houden, tot de auto stilstaat.
Wanneer je moet remmen, druk je altijd best even op het rempedaal, zodat de achterligger via de remlichten merkt dat je gaat remmen.
Je hoef uiteraard die voet niet op dat rempedaal te houden. De auto vertraagt automatisch als het ontkoppelingspedaal en gaspedaal niet zijn ingedrukt. Bolt de auto voldoende traag, dan schakel je naar een lagere versnelling. Dat hoeft dus niet van 5de naar 4de naar 3de naar 2de te zijn. Dat mag van 5de naar 3de of 2de. Om definitief tot stilstand te komen, drukt je uiteindelijk het rempedaal in en ontkoppelingspedaal in zodra je voelt dat de auto gaat schokken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Route nr 7 in Alken

Bericht door Jozef »

Erasmusje schreef: 24 jul 2018, 15:42Wat die eco driving techniek betreft, heb ik mijn dochter gezegd dat ze nu rustig wat meer mag terugschakelen om tot stilstand te komen. Dat is dan misschien iets minder zuinig, maar beter voor de remmen en de auto, denk ik. Of vergis ik mij daar?
Wees voorzichtig met die eco driving. Sommige aspecten van die klucht kunnen je veel meer werkplaatskosten opleveren dan je er ooit aan brandstof kunt mee besparen.

Neen, je dochter hoeft niet wat meer terug te schakelen om tot stilstand te komen. Iedere keer dat ze terugschakelt, gaat dat gepaard met slijtage van de koppelingsplaat, en die vervangen kost veel meer dan remblokjes vervangen.

Wie die ecodriving volledig toepast, remt te weinig. Het gevolg is dat de remblokjes gaan verglazen en dan de remschijf beschadigen. Je mag dan de remschijven én de remblokjes laten vervangen.

Wil je toch zo weinig remmen, rem dan één keer per maand sterk af van 80 km/h tot stilstand (opletten met achteropkomend verkeer). Dan zijn de remschijven weer roestvrij en verglazen de remblokjes niet.

Het is goed voor het verbruik om tijdig het gaspedaal los te laten. Maar stel dat een verkeerslicht oranjegeel en vervolgens rood wordt. Je kunt dan 200 meter zachtjes afremmen, maar dat is nefast voor de remblokjes en de zenuwen van je achterliggers. Laat de auto zonder gas rijden tot 20 meter vóór het verkeerslicht, en rem dan af. Het verbruik blijft hetzelfde: je moet in beide gevallen evenveel kinetische energie afbouwen, of je dat nu over 200 meter of over 20 meter doet. Maar je remblokjes en remschijven zullen er dankbaar voor zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 24 jul 2018, 16:22Om definitief tot stilstand te komen, drukt je uiteindelijk het rempedaal in en ontkoppelingspedaal in zodra je voelt dat de auto gaat schokken.
Neen, als je dat voelt, is het al te laat, dat leidt tot abnormale slijtage van de kruiskoppelingen tussen de versnellingsbak en de aandrijfwielen.

Vrijwel elke niet al te oude auto heeft een toerenteller. Ontkoppel zodra het toerental tot 1.200 toeren per minuut gezakt is.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Erasmusje »

Wat mijn dochter tijdens het examen heeft gedaan is dit:
Als ze zag dat ze volledig tot stilstand zou moeten komen vanuit 4de versnelling bvb, liet ze gas los zonder te ontkoppelen, ze remde dan (in 4de) en ze ontkoppelde dan aan lage snelheid net voor de motor zou beginnen schokken (iets boven de 1000 RPM). Ze stopte dan verder in neutraal, dus zonder via 2de of 3de te passeren. Ik begreep uit het praktijkboek dat dat was wat men op het praktijkexamen verwachtte.

Het staat zó in het praktijkboek:
"Waar het op aankomt, is dat je zoveel mogelijk moet remmen met de voetrem (2) en ondertussen zo
lang mogelijk de motor moet laten meeremmen door zo laat mogelijk te ontkoppelen. Pas wanneer de
motor in lage toerentallen komt, mag je ontkoppelen (in gelijk welke versnelling).
Terugschakelen hoeft niet als je toch tot volledige stilstand wil komen."
Wanneer ze echter wou vertragen om af te slaan (zonder volledig te stoppen) remde ze in de versnelling waarin ze zat (zonder te ontkoppelen) tot ze dan -vóór het nemen van de bocht- de juiste versnelling selecteerde om de bocht te nemen. Er was dus geen sprake van overdreven ontkoppeld remmen!

Is er iets op deze methode aan te merken vanuit het standpunt van de examinator? (Graag een antwoordje op deze vraag! Eind 2018 moet ik beginnen met mijn zoon te leren rijden. :P )

Zoals gezegd was de enige opmerking die ze kreeg dat ze steeds ontkoppelde alvorens te remmen. (Op het document met de uitslag staat dus als enige opmerking een onvoldoende voor "rem- en vertragingstechniek.) Neem aub maar van me aan dat ze dat geen enkele keer heeft gedaan! Ik vermoed dat de examinator gewoon niet in de gaten had dat de motor nog steeds in versnelling stond. De examinator zat rechts achter haar, zonder dat hij haar linkerbeen of de toerenteller goed kon zien. Bovendien was het geluid van de motor misschien een beetje overstemd door de airco op die zomerse dag. Hij had gerust wat andere opmerkinkjes kunnen maken, maar de enige gemaakte opmerking (dat ze ONTKOPPELDE alvorens te remmen, was zeker onterecht!)

Enfin, ze was eerder al geslaagd verklaard en we zijn er niet op in gegaan. (De examinator leek ook niet veel tijd te hebben. :) )
Gewoon ter info: ze had 9/10 voor de risicoperceptietest. Dat had ik nog niet vermeld in mijn originele berichtje.

In elk geval bedankt GRO, Jozef, Rijprof en andere voor alle nuttige tips die ik reeds van jullie mocht krijgen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Graag gedaan en proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jozef »

Als je dochter gereden heeft zoals je beschrijft, dan was dat perfect en heeft de examinator er ferm met zijn klak naar gesmeten.

Maar dat is altijd het probleem met het praktijkexamen: bij betwisting is het zijn woord tegen dat van de kandidaat en zijn begeleider. Je moet wat geluk hebben met de examinator die je treft.

Aan jou en je dochter ook van mij proficiat gewenst! Papa kan fier zijn op zijn dochter!
Pieter123
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2018, 15:58

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Pieter123 »

Derde keer, goede keer

Begin 2017 volgde ik 20 uur rijles in Gent. Daarna reed ik ruim een jaar met een bedrijfswagen (diesel) aan een tempo van 450 à 500 km per week.
In mei wou ik een eerste keer examen doen. Ik woonde toen in de regio Brakel en liet domweg een examen vastleggen bij de dichtste rijschool in mijn buurt. Dat was een grote fout want ik kende de wagen niet en bleek zelfs dat er met benzinewagens gereden werd. Stress én een ongekend gevoel bij het schakelen zorgden voor een paar keer stilvallen van bij het begin en een retourtje examencentrum na nog geen twee kilometer.

Ik greep terug naar de rijschool te Gent waar ik in juli een tweede poging waagde (St Denijs). Terwijl ik in Brakel bij de start enkel moest aanduiden waar je het oliepeil kan meten werd nu een volledige lijst overlopen: olie, remvloeistof, koelvloeistof, … alle lichten: dim, groot, mist, pinker, … en binnenin: ontvriezing, ontwaseming, … Ik had gigantische stress maar alles liep vlot. Tot de instructie “nu naar links” kwam. En ik van de stress domweg letterlijk naar het linkervak stuurde. Spookrijden. Boeken toe.

De zes uur verplichte les voelden als een serieus falen. Ik kan rijden, vond ik, na ruim een jaar en dertig duizend ongevallen vrije kilometers. Maar in examenvorm is het compleet anders. Bewust liet ik zo weinig mogelijk mensen de dag van mijn derde poging weten. De lessen werden ook zo gepland dat ik er twee had op maandag, twee op dinsdag en de laatste twee op woensdag, direct gevolgd door het examen. Tot slot had ik ook een kauwgom mee om de zenuwen letterlijk weg te bijten.

De risicoperceptietest was ondertussen een makkie. Ik had online geoefend en had de vorige twee keer al 9 op 10. Achteraf zou blijken dat ik nu 10 had. Opnieuw werd zowat de ganse wagen op voorhand getest: vloeistoffen, meters, lichten, … De exacte route weet ik niet meer maar we passeerden duidelijk veel zone 30 en 50 met heel wat voorrangen van rechts. Bij het eerste maneuver (keren in een straat) mocht ik zelf de plaats kiezen. De straat was zeker breed genoeg maar aan beide zijden waren de borduren verraderlijk laag: opletten dat je niet te ver voor- of achteruit gaat. Bij het tweede maneuver (vooruit parkeren in een vak tussen twee wagens) moest ik ook uitstappen (laat plaats genoeg aan jouw kant) en daarbij de wagen sluiten (handrem aantrekken en niet vergeten bij het terug vertrekken). Ik was geslaagd met de duidelijke opmerking dat ik eigenlijk te vlot reed. Ik nam snel de voorrangen waar ik recht op had, reed quasi exact de toegelaten snelheden en keek telkens snel of ik voorrang moest verlenen zonder veel af te remmen. Dat is niet ok: je moet rustig rijden, een veiligheid inbouwen, afremmen bij voorrangen en goed kijken.

Wat ik leerde:
Het ene examencentrum is het andere niet
Doe geen examen met een wagen die je onvoldoende kent
Het maakt niet uit of je al veel of weinig kilometers gereden hebt
Oefen lang genoeg; maar ook niet te lang
Probeer zo weinig mogelijk zenuwen te hebben
Leren rijden stopt niet na de les en een examen. Het is iets waar je voortdurend aan verder werkt, zelfs met je bewijs op zak
Trappeke
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2018, 09:27

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Trappeke »

Iemand recent nog in Haasrode geweest? Ben op zoek naar adressen die ze geven om via GPS te rijden. De dochter moet vrijdag examen gaan afleggen, tweede keer.
Pieter123
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2018, 15:58

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Pieter123 »

Trappeke schreef: 14 aug 2018, 09:29 Iemand recent nog in Haasrode geweest? Ben op zoek naar adressen die ze geven om via GPS te rijden. De dochter moet vrijdag examen gaan afleggen, tweede keer.
ik heb geen idee van specifieke adressen in Haasrode maar kreeg aan het begin van mijn examen (in Gent/St-Denijs) wel de keuze om het stukje zelfstandig rijden op GPS of op borden te doen. Ik koos bewust de borden omdat de kans op fouten (voor mij) kleiner is. Misschien het overwegen waard.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de begeleider, mijn moeder

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik heb pas op het einde van mijn rij-examen moeten keren in een zeer smalle straat, vlak voor het examencentrum. Dit kon ik onmogelijk in drie keer, heb nog één keer moeten corrigeren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik heb loodrecht achteruit in een P+R moeten parkeren. Veel auto's kwamen af, met weinig plaats om voorrang te verlenen, waardoor ik twijfelde of ik nu al dan niet kon inparkeren of niet. Heb toch 1 minuut stilgestaan, en dit was ook effectief een opmerking op mijn beoordeling.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning aantonen, slijtageindicatoren, positie in voertuig, spiegels en alle lichten.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
20 u rijles gevolgd met Lust, maar examen met mijn eigen voertuig met mijn moeder.

- Perceptietest was 9/10. Kijk ook naar de pechstrook, deze heb ik totaal vergeten op de simulatietest, gezien de hoeveelheid auto's, maar er wordt effectief ook op getest.

Algemeen verloop:
- Bij de tweede poging geslaagd. Eerste poging had ik heel veel stress, en uiteindelijk ben ik richting Zwijnaarde te kort naar rechts afgesneden doordat ik de rijstrook laat zag en zo een fietser bijna niet gezien, en zo te dichtbij, waardoor ik hard op mijn rem moest drukken en mijn rijexamen afgelopen was.
Tweede poging had ik een rustige, vriendelijke examinator. Geloof mij, dit doet wel veel, zeker als je de eerste keer geen idee hebt hoe dit allemaal verloopt. Hij gaf uitleg, en vroeg me of ik GPS of via borden ging. Ik mocht direct al de GPS instellen op Hoveniersstraat. Ik was in het begin al fout gereden en de verkeerde afslag genomen (Sint-Denijs-Westrem), terwijl ik Brussel moest volgen, maar ik zei dat ik fout gereden ben, en heb me dan direct gecorrigeerd. Uiteindelijk geen commentaar gehad hierop. Een lang stuk autostrade gehad (10 min) tot ik afrit naar Ledeberg moest nemen. Daar veel zone 30, maar voorrangstraten, dus viel wel mee. Wel heel veel fietsers, voetgangers, die je omgeven, dus zeker bewust van zijn. Ik had ook de ganse tijd een fietser voor mij, waarbij de straat te smal was om die te kunnen inhalen, dus continu achtergereden. Ik heb tevens op een voorrangstraat daar iets verder, een kind gehad dat op zo'n segwayachtig ding heel snel over het voetpad vloog, ongeacht dat het rood was voor dat kind, en dan heb ik wel snel moeten reageren. Realiseer u, dat dat steeds kan gebeuren.

Zo uiteindelijk op een P+R gekomen verder, en dan wat inGentbrugge moeten rijden. Dan terug via Ledeberg rotonde, richting Sint-PIetersstation, De Sterre, terug naar examencentrum en vlak voor examencentrum, straatje in rechts moeten keren. Ik dacht al dat ik gebuisd was omdat ik dit manoeuver niet mocht doen, tot ik op het einde hoorde dat ik rechts moest voor het examencentrum.

Globaal:
- Erdoor, met als opmerking opstelling voortuig bij parkeren: voorbehoud.

Mijn tips:
- Rijd defensief en voorzichtiger dan dat je normaal doet als je oefent. Bij mij heeft dit echt geholpen.
- Kijk echt goed naar zebrapaden en zie je dat mensen onbeslist staan te wachten, beter stoppen en wachten.
- Beter één keer 'teveel' stoppen dan te snel doorrijden.
- Rijd veel in Gent, zodat je je comfortabel voelt in de stad. Ik vind het er niet gemakkelijk, en hoe meer straten je herkent, hoe zekerder je voelt met de verkeerssituatie.
student1998

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door student1998 »

Hoi iedereen!

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne, had om 7:20 een afspraak (eerst even de risicoperceptietest afgelegd en erna op de baan).

- Risicoperceptietest: resultaat nadien gekregen, was erdoor. Let zeker goed op wagens die een straat, parking… uit-/afrijden, voetgangers/fietsers die (willen) oversteken, borden en personen die hun wagen verlaten.

- Voorafgaande controles: verschillende lichten aanduiden (standlichten, mistlichten, achtermistlicht…), even op de rem gaan staan, pinken. Er werd ook gevraagd hoe je een goede zithouding aanneemt.

- Na de voorafgaande controles, nam de examinator achter mijn plaats en werd de navigatie opgestart. Daarna vertrokken we richting Bisschoppenhoflaan. Eens ik de bestemming bereikt had, werd al snel gevraagd om twee manoeuvres (kort) achter elkaar uit te voeren.

- Manoeuvres: keren in een straat en rechts fileparkeren.
Keren in een straat: er werd een straat aangegeven waarin ik moest keren. Ik had voldoende ruimte en in de straat was weinig verkeer (slechts 2 fietsers). Hierdoor ging het manoeuvre vlot en in drie bewegingen.

- Rechts fileparkeren: ik kreeg een auto aangewezen waarachter voldoende plek was (maak je hier dus zeker geen zorgen over!). Eens ik stil stond, heb ik gevraagd aan de begeleider (iemand van de rijschool) of hij zijn deur kon opendoen. Ik stond recht en dicht genoeg bij het trottoir, dus auto stilgelegd en afgesloten. Daarna even rondgelopen en langs voor terug ingestapt.

Na de manoeuvres reden we verder. Ik reed ongeveer 80% van de tijd in een zone 30. Daarnaast moest ik veel voorrang van rechts afgeven (1x gemist…) en goed opletten voor overstekende kinderen die op weg waren naar school.

Na ongeveer 30 minuten gingen we terug richting examencentrum. Best snel vond ik… ik maakte me al zorgen. Daar reed ik rustig op de parking en kreeg ik het resultaat: GESLAAGD!

Enkele tips:
- Let steeds op fietsers rondom jou (dode hoek!)
- Voorrang van rechts steeds afgeven
- Genoeg slaap doet wonderen ;-)
- Blijf steeds rustig, ook al weet je dat je een (kleine) fout hebt gemaakt
- Oefen ELKE DAG, vooral tijdens drukke momenten
- Boek geen afspraak alvorens je volledig zeker bent van je rijstijl
Whil
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2018, 15:06

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Whil »

Beste allemaal!

Ik heb vandaag om 12:50 mijn examen afgelegd (eigenlijk 13:10, de examinator was te laat) in het examencentrum van Schaarbeek. Als een van de laatsten in België nog volgens het oude systeem, aangezien vanaf overmorgen ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het rijexamen hervormd wordt. Vandaag was een goede dag om examen te doen: vakantie (dus minder auto's op de weg) en veel kou en regen (dus minder voetgangers en fietsers op de weg).

Ik heb mijn theorie vorig jaar gehaald (ook in Schaarbeek). Heb dan even gewacht tot ik 20u rijles via een rijschool in Woluwe gedaan heb. Was daar niet zo tevreden over en voelde me nadien totaal niet zeker om alleen de weg op te gaan. Aangezien ik nog geen eigen auto had en mijn vriendin, die haar rijbewijs al meer dan 10 jaar heeft, zich niet comfortabel voelde om als begeleider te fungeren heb ik de boel behoorlijk uitgesteld. Uiteindelijk dan anderhalve maand geleden een tweedehandsauto gekocht en daarbij nog 12u rijles via een andere rijschool. De combinatie van zelfstandig oefenen, afgewisseld met rijlessen vond ik heel zinvol. Ik kon het geleerde direct in praktijk brengen en de problemen waar ik zelfstandig tegenaan liep voorleggen aan mijn rijinstructeur. Natuurlijk zat hier wel een kostprijs aan verbonden, maar op zich zijn de rijlessen in Brussel wel ietsje minder duur dan in Vlaanderen. Het was het nochtans wel waard.

Uiteindelijk ben ik dan vandaag met een auto van de rijschool examen gaan doen. Let goed op dat je een attest mee moeten nemen dat je ook daadwerkelijk in die rijschool lessen hebt gevolgd (de instructeur had die in mijn geval gelukkig mee). De examinator zat rechtsachter mij. Het examen was in het Nederlands, maar de examinator zat eigenlijk de hele rit met de instructeur in het Frans te ouwehoeren over de studies van de kinderen, vakanties en dies meer. Vond het niet erg overigens. Immers dacht ik, hoe meer zij praatte met de instructeur, hoe minder zij mijn eventuele fouten zou opmerken!

Eerst de voorafgaande controles: knipperlichten, rem, dimlicht, claxon, ... Allemaal heel snel. Niet onder de motorkap hoeven kijken.

Dan vertrekken van de parkeerplaats. Ik vond dit het moeilijkste van het hele examen. De auto stond tussen twee andere auto's geparkeerd, links de stoep, daar links van weer geparkeerde auto's en daar links van weer een fietspad. Maar goed, ben er geraakt. Dan een beetje door Schaarbeek en Woluwe gereden. Veel afwisseling tussen zone 30 en 50. Voor mijn gevoel wel een paar foutjes gemaakt. Ben een keer vol gas door oranje gereden terwijl ik denk ik wel had kunnen stoppen. Bijna over een fietspad gereden. Een keer onnodig gestopt. Her en der te traag gereden. Maar was allemaal geen probleem blijkbaar.

Dan de manoeuvres. De klassiekers dus. Keren in een smalle straat waarbij ik zelf de plaats mocht kiezen. Heb wat ongelukkig gekozen, moest het in 5 bewegingen doen terwijl andere verkeer al kwam aanrijden. Was allemaal geen probleem blijkbaar. Ik mocht verder doen. Tegen het eind van het examen rechts fileparkeren. Er was voldoende ruimte voorzien. Geen ander verkeer. Dus ik ben heel ver naar achteren gereden terwijl ik rustig naar rechts stuurde. Dan weer parallel. Stond natuurlijk veel te ver van de boord af. Heb dan nog eens vooruit gereden om te corrigeren. Dan weer achteruit en weer vooruit. Was allemaal geen probleem. Ik stond goed. Mocht direct weer verder (niet uit hoeven stappen).

Toen kwam voor mij het stresserende. Nog geen enkele opmerking gehad. Nog niet terug hoeven rijden. Het examencentrum was niet ver meer. Zou ik dan geslaagd zijn? Die laatste meters zijn het allerspannendst. Nu geen fout meer maken. Bijna over een fietspad gereden. 32 waar 30 maximum is. Spannend. Dan terug de parkeerplaats op, ook niet zo gemakkelijk. Maar ik was geslaagd!!! Geen opmerkingen gekregen. Het was goed.

Ben heel content dat ik deze hindernis overwonnen heb. Het was zeker niet makkelijk voor mij. Heb veel stress gehad, veel rijangst de eerste kilometers. Ben ook al 29 dus leerde het allemaal net wat minder snel aan. Maar goed, na meer dan een jaar sukkelen toch in één keer gehaald!
Inazuma
Berichten: 11333
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
egypte

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door egypte »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint Denijs Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Was een rustige, redelijk brede, lege straat. Geen tot nauwelijks verkeer. Mocht zelf kiezen waar. Heb het in meer dan 3 keer gedaan (5 keer). Kon zeker in 3 keer denk ik, mocht ik iets meer de ruimte benut hebben.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achteruit in een S-vorm parkeren, parallel aan de weg. Tussen 2 auto's. Er was slechts ruimte voor 1 auto. Misschien een compensatie voor het keren op de brede straat. Uitstappen en weer instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Slijtage aan de banden, lichten, vooruit/achteruitverwarming, richtingaanwijzers, claxon en wat je moet goedzetten aan de zetel

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider, had rijbewijs type 18m

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
papa

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u bij de VAB, rijgeschiktheidsattest gehaald. 10 maanden alleen rondgereden en daarna examen gedaan. Paar zone 30s, opletten voor verboden richtingen, klein stukje R4. Van de eerste keer erdoor. Geen opmerkingen van de examinator. GOCA risicoperceptietest vond ik niet gemakkelijk. Had 5/10 en dus daarvoor een voorbehoud. Maar dat was ook alles.
Plaats reactie