Zebrapad aan rondpunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jan Janssens

Zebrapad aan rondpunt

Bericht door Jan Janssens »

Hallo,

Ik heb een vraag. Het gaat over zebrapaden en fietspaden aan ronde punten. Ik stond onlangs aan een rondpunt in Sint-Niklaas. Vlak voor dat je het rondpunt oprijdt is er een zebrapad en fietspad. Het is een zeer druk rondpunt, dus ik geraakte er niet direct op en stond te wachten op het zebrapad/fietspad. Een wandelaar maakte van zijn tak. Nu vraag ik mij af: Mag ik daar op wachten. Het zebrapad staat echt vlak voor de tanden, als je daarna moet wachten kan je nooit dat rondpunt op. Ik vind het niet direct terug.

mvg

Jan
Whil
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2018, 15:06

Re: Zebrapad aan rondpunt

Bericht door Whil »

Ik vind dit ook een moeilijk punt. Ik denk dat het strikt genomen niet mag. Maar tijdens mijn rijlessen werd mij geleerd om in sommige gevallen toch op het zebrapad te staan wachten. Maar hangt wel een beetje af van de situatie. Als je de voetganger al ziet aankomen van ver dan beter te wachten. Maar als het vol in de spits is en er zijn (nog) geen voetgangers dan heb je eigenlijk geen andere keus dan (deels) op het zebrapad te staan, anders kun je uren gaan wachten (en gaan de mensen achter je geïrriteerd zijn).
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Zebrapad aan rondpunt

Bericht door Inazuma »

Jan Janssens schreef: 31 okt 2018, 18:36 Nu vraag ik mij af: Mag ik daar op wachten.
Neen
Je mag eigenlijk niet stoppen op een zebrapad

Voor een rotonde heb je doorgaans wel zich op aankomend verkeer.

Op een gewoon maar erg onoverzichtelijk kruispunt kan dat lastiger zijn.
Dan stop je voor het zebrapad, kijkt of er geen voetgangers (zullen) aankomen, en rijdt dan wat verder tot je wat ziet in de zijstraat .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Zebrapad aan rondpunt

Bericht door de rijprof »

Kijk eerst of er geen voetgangers of fietsers in aantocht zijn. Bij slecht uitzicht ga je op de oversteekplaats even stoppen. Je hebt dan geen andere keuze.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Zebrapad aan rondpunt

Bericht door Jozef »

Ik herinner mij nog heel goed(*) dat we dit onderwerp al eens op 27 juli 2005 behandeld hebben in deze draad:

viewtopic.php?t=3025
_______
(*) En als je dat niet gelooft, maak ik je wel iets anders wijs. :lol:
Plaats reactie