Regelgeving ivm met nieuwe rijopleiding 1/11

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
testerino99
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2018, 11:59

Regelgeving ivm met nieuwe rijopleiding 1/11

Bericht door testerino99 »

Vanaf 1 november 2018 gaat een nieuwe wetgeving in kracht waardoor in het Brusselse Gewest een rijopleiding bij een erkende rijschool van 30 uren kan aangevat worden. Hierna kan de leerling onmiddelijk het praktisch rijexamen aanvatten zonder eerst 9 maanden te hooeven wachten. Dit is met het oog op personen die snel voor een professioneel doel een rijbewijs nodig hebben.

Nu ik zelf heb heel dringend een rijbewijs nodig en denk er over na om deze 30 uren les te volgen (en eventueel wat meer) en zo snel mijn job te kunnen verderzetten.

Kan ik deze 30 uren rijles (bij een erkende instructeur) om het even waar volgen (rond Gent) en daarna het praktische examen in Brussel afleggen door aan te tonen dat ik die 30 uur effectief gevolgd heb in een Gentse rijschool? Of veprlicht men je ertoe om de 30 uren rijles in het Brusselse Gewest te volgen?

mvg
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Regelgeving ivm met nieuwe rijopleiding 1/11

Bericht door Inazuma »

Om van de Brusselse regeling gebruik te maken, moet je ook officieel in het Brusselse gewest wonen als je je rijbewijs aanvraagt :!:

Als je in Vlaanderen woont, zal je GEEN rijbewijs B krijgen na een opleiding volgens de Brusselse regels :!:
testerino99
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2018, 11:59

Re: Regelgeving ivm met nieuwe rijopleiding 1/11

Bericht door testerino99 »

Wat als ik tijdelijk van domicilie verander? Juist boot het aanvragen en afleggen vh prakrijkexamen. Je verklaart me Mss gek ;P
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Regelgeving ivm met nieuwe rijopleiding 1/11

Bericht door Jozef »

testerino99 schreef: 23 okt 2018, 21:12 Wat als ik tijdelijk van domicilie verander? Juist boot het aanvragen en afleggen vh prakrijkexamen. Je verklaart me Mss gek ;P
Ik zou jou daarvoor beslist niet gek verklaren. Je moet alleen alle aspecten goed afwegen.

1. Je gaat effectief tijdelijk in het Brussels gewest wonen.

Wegen de daaraan verbonden kosten op tegen de voordelen voor het praktijkexamen?

In principe moet je ergens minstens 183 nachten per jaar doorbrengen om er je woonplaats te kunnen hebben. Verlaat je die plaats al eerder, dan was dat dus slechts een verblijfplaats, maar niet je woonplaats. Alle handelingen die je dan op basis van die vermeende woonplaats kunnen stellen hebt, kunnen nietig verklaard worden (gebeurt niet automatisch).

2. Je gaat niet effectief in het Brussels gewest wonen.

Het is al een aantal jaren veel moeilijker dan vroeger om daar dan toch je woonplaats te hebben.

Vroeger waren er eigenaars die bijvoorbeeld gemeubelde maar niet bewoonde kamers verhuurden voor dergelijke gevallen, pakweg voor 50 € per maand.

Een eerste probleem is nu dat, als de kwartierinspecteur (de vroegere wijkagent) komt controleren of je daar woont, hij niet meer aanneemt dat je daar een gemeubelde kamer kunt huren voor 50 €. De verhuurder moet dan bijvoorbeeld al 300 € in het contract vermelden. Maar hij moet jou dan wel een brief geven dat je, in afwijking van het huurcontract, slechts 50 € per maand dient te betalen.

Een tweede probleem is dat de kwartierinspecteur nu ook bij de buren gaat navraag doen. Om te vermijden dat die zeggen dat ze jou niet kennen, moet je je dus al aan hen gaan voorstellen en je daar enige tijd zeer opvallend gedragen, zodat je de indruk wekt dat je daar woont.

Een derde probleem is dat er nu controles gedaan worden bij de nutsbedrijven. Als blijkt dat er daar per maand 1 liter water en 1 kWh elektriciteit verbruikt worden, dan is het duidelijk dat je daar je woonplaats niet hebt.

Als de gemeente je niet in het bevolkingsregister inschrijft op basis van een negatief advies van de kwartierinspecteur, kan je daartegen een procedure bij Binnenlandse Zaken instellen die ongeveer 2 jaar duurt.

Let op, ik kan jou uit eigen ervaring het volgende mededelen.

In 2008 verhuisde ik van België naar Duitsland. Aangezien ik toen als inkomen invalidengeld van het ziekenfonds kreeg en pas in 2012 met vervroegd pensioen op 60 kon gaan, moest ik mijn woonplaats dus nog 4 jaar in België aanhouden.

Ik had aan mijn buurman in België gevraagd om een oogje in het zeil te houden en het huis in de winter te verwarmen. Daarbij was zijn zoon zo dwaas geweest om de overgordijnen en gordijnen te verwijderen, zodat de kwartierinspecteur van op de straat gezien had dat het huis leeg en onbewoond was, en hij een advies tot schrapping uit het bevolkingsregister schreef.

Ik ben daarvan puur toevallig op de hoogte geraakt. Ik ging naar het districtshuis voor de periodieke vernieuwing van mijn identiteitskaart, en daar zeiden ze mij niets. De Belgische identiteitskaar volstaat in Duitsland wel om je te identificeren. Maar in Duitsland kan de chip van de Belgische identiteitskaar niet uitgelezen worden. Wil je bijvoorbeeld getuige bij een huwelijk zijn, dan gaat dat niet met een Belgische identiteitskaart. Daarom bestelde ik tevens een paspoort, waarbij de dame aan het loket zo vriendelijk was om mij te zeggen: "Terloops, er is een procedure tot ambtshalve inschrijving uit het bevolkingsregister tegen U aan de gang."

Als die procedure doorgegaan was, dan had ik in België op niets meer recht gehad, en onder meer niet meer op uitkeringen als vervangingsinkomsten van het ziekenfonds.

Ik heb het geluk gehad dat de wijkinspecteur niet van de slimsten was. Ik heb hem wijsgemaakt dat alleen mijn vrouw naar Duitsland verhuisd was, zij alvast al de meubelen meegenomen had, en ik nu eerst ging schilderen en behangen alvorens nog voor enkele jaren wat goedkope meubelen in het huis te plaatsen. Na die verklaring gaf de wijkinspecteur mij een attest waarmee ik mij opnieuw kon laten inschrijven.

Toen ik mij daartoe naar het districtshuis begaf, moest ik een formulier van verhuizing invullen. Ik zei dat ik niet verhuisd was. Maar de beamte zei me dat hij mij alleen kon inschrijven in het bevolkingsregister als gevolg van een verhuizing. Toen ik hem dan vroeg welke adressen ik bij "van" en "naar" moest invullen, zei hij me: "Maar dat is toch zo moeilijk niet, U vult twee keren hetzelfde adres in." Ambtenarenlogica waar ik nooit zal bijkunnen.
Whil
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2018, 15:06

Re: Regelgeving ivm met nieuwe rijopleiding 1/11

Bericht door Whil »

De nieuwe regelgeving stelt ook dat je om in een Brussels examencentrum praktijkexamen te mogen doen je aldaar ook je theorie gehaald moet hebben. Om rijexamen te doen met een auto van de rijschool ben je ook verplicht om in de rijschool lessen te hebben gevolgd (je moet dit attest kunnen tonen op het examen). Dus theorie in Brussel, rijlessen in Brussel en praktijk in Brussel (+ bewijs slagen risicoperceptietest en EHBO-opleiding). En voor de aanvraag van het definitief rijbewijs inderdaad ook wonen in Brussel.
Plaats reactie