Kan niet vertrekken op een helling..

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door z183115 »

Ik heb een tweedehandse, gekeurde (maar voordien niet-werkende (batterij kapot, motor kapot,..)) Peugeot 206+ (benzine) en ik kan niet vertrekken op een helling, hoe hard en hoe veel keren ik ook probeer.
Eventjes rijd ik de helling (~45°) op en dan rem ik mijn auto af met de voetrem, klaar om te vertrekken.

Een aantal rare problemen die ik dan heb voorgehad:
Eens op de helling:
- de voetrem wou niet werken ook al trapte ik die vrijwel volledig in (auto bolt naar achter)
- de handrem werkte gewoon niet! Ik trok die volledig aan (auto bolt naar achter)
- mijn auto zat in 1ste en het laten opkomen van de koppeling haalde de neus niet omhoog en trilde de motor amper. Wat ik hoorde was een bizar gekraak en geklungel en geschraap vanuit de mechaniek van de auto (dat is typisch het geval wanneer ik hem in verkeerde versnelling heb maar ik had hem in 1ste).
- toerental blijft rond de 900 hangen en valt naar beneden, ook al geef ik gas, ook al laat ik de koppeling opkomen etc. Dat laatste geeft mijn auto maar +100 RPM erbij, wat niet genoeg is denk ik.

Ik had er dan aan gedacht om eventjes gas bij te geven maar dat was onmogelijk, want eens ik mijn voet van de voetrem af zou nemen bolde die auto direct naar achter. Ik heb de vorige keren ook geprobeerd om dan koppeling laten opkomen + direct gas geven maar dat deed niks en die bolde nog altijd achteruit.

Ik heb deze week met de instructeur gereden om nogmaals te leren vertrekken op een helling. De auto die wij gebruikten was een Mazda M3. Het was gewoon kinderspel; ik moest mijn voet lichtjes van de koppeling laten komen totdat de neus van de auto omhoog kwam en de motor 'trilde', liet voetrem los en hopsa, de auto was weg. Ik heb het 2 uur lang herhaald zonder problemen.

Echter, met mijn auto lukt het gewoon niet en ik weet niet waarom.
Heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 06 okt 2018, 09:56 Eventjes rijd ik de helling (~45°) op en dan rem ik mijn auto af met de voetrem, klaar om te vertrekken.
45 ° ?
Waar heb je zo'n steile helling gevonden :?:
Dat betekent dat die even veel omhoog als vooruit gaat ... dwz dat de weg 10m omhoog gaat als je 10m vooruit zou geraken :?:
TTZ : helling van 100 %
Daar heb je een terreinvoertuig voor nodig ...

Ik vermoed dat de helling niet zoooooo steil is - verre van zelfs. :wink:
Zelfs een helling van 45% (gaat op 10m afstand 4,5m omhoog ...) is nog ongelofelijk steil.


Kan je dat vertrekken op een helling misschien proberen op dezelfde helling als waar je met de rijschool bent gaan op rijden ?

Of laat iemand die al wel OK kan rijden, dat eens met jouw auto proberen.

Een aantal rare problemen die ik dan heb voorgehad:
Eens op de helling:
- de voetrem wou niet werken ook al trapte ik die vrijwel volledig in (auto bolt naar achter)
- de handrem werkte gewoon niet! Ik trok die volledig aan (auto bolt naar achter)
Da's niet goed ...

Maar hoe steil is die helling echt ?

Ik had er dan aan gedacht om eventjes gas bij te geven maar dat was onmogelijk, want eens ik mijn voet van de voetrem af zou nemen bolde die auto direct naar achter.
Als de helling wat steiler is, moet je de auto tegenhouden met de handrem
Dan kan je wel gas b ijgeven zonder 3 voeten nodig te hebben ...
Maar moet de handrem wel normaal werken.
Ik heb deze week met de instructeur gereden om nogmaals te leren vertrekken op een helling. De auto die wij gebruikten was een Mazda M3. Het was gewoon kinderspel; ik moest mijn voet lichtjes van de koppeling laten komen totdat de neus van de auto omhoog kwam en de motor 'trilde', liet voetrem los en hopsa, de auto was weg. Ik heb het 2 uur lang herhaald zonder problemen.
Diesel toevallig ?
Moderne auto's hebben ook vaak een "hill hold" functie : die houdt in stilstand de rem nét iets langer vast dan jij blijft duwen, zodat je de kans hebt om van rem naar gas te switchen .
Als het goed geregeld is , merk je daar niets van - het heeft denk ik 2 jaar geduurd voor ik doorhad dat mijn auto dat ook deed ...

Met een al oudere auto met -waarschijnlijk eerder kleine- benzinemotor en zonder zo'n hill-hold functie, lukt dat zo niet als de helling wat steiler is
Dan heb je de handrem nodig.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Jozef »

Voetrem werkt niet, handrem werkt niet, problemen met de versnellingsbak... ik zou er nog niet eens aan denken om met zo een hoop oud ijzer de weg op te rijden!
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door z183115 »

Ok, ik heb het probleem ongeveer geïdentificeerd. Was samen gaan rijden met iemand die al ervaren genoeg was en al tientallen jaren zijn rijbewijs had.

Dit waren de fouten:
- ik trok de handrem maar half op, moest harder (heel hard!) aantrekken (anders bolt auto naar achter)
- ik gebruikte de handrem niet (dacht dat voetrem voldoende was en dan snel wisselen naar gas maar dat is dus te laat)
- ik gaf niet genoeg/geen gas bij (dacht dat koppeling voldeed zoals rijschoolwagen)
- Ik liet de koppeling niet (genoeg) opkomen (dus energie wordt niet naar de wielen overgedragen)

Mijn grootste fout was dus dat ik de koppeling niet (goed) liet opkomen (en daar behouden) en de handrem niet (goed) gebruikte. Volgens een Youtube video is het mogelijk om op een steile helling te vertekken met puur de voetrem en gas, maar dat is een andere zaak:

https://www.youtube.com/watch?v=Kg45l6Zt-ek

Ik ga nu nog wat verder oefenen. Moet nog werken aan mijn coördinatie van die acties.
Tot zover ik het begrepen heb:

1. Naar de helling gaan en genoeg gas geven om helling op te kunnen (anders val je stil)
2. 1ste versnelling
3. Voldoende afremmen op voetrem, koppeling induwen, handrem hard aantrekken (snel)
4. Genoeg gas bijgeven (>= 2000 RPM), koppeling laten opkomen, gas blijven geven
5. Wanneer auto naar voor wilt gaan (neus auto trekt omhoog), handrem direct los en gas blijven geven (nota: belangrijk hier is dat je het aangrijpingspunt moet hebben)
6. Gas blijven geven en spelen met koppeling totdat je naar boven de helling uitrijdt

Nota's:
- wanneer de auto achteruitbolt, handrem direct aan.
- mijn motor (of banden?) begon serieus hard te stinken toen die andere bestuurder mijn motor tot de 8000-9000 toeren joeg

Om even op de vragen te antwoorden:
Inazuma schreef: 06 okt 2018, 11:22 Waar heb je zo'n steile helling gevonden :?:
Ik denk dat de helling iets van een 20 graden is; een typische parkinghelling.
Inazuma schreef: 06 okt 2018, 11:22 Kan je dat vertrekken op een helling misschien proberen op dezelfde helling als waar je met de rijschool bent gaan op rijden ?
Dat ben ik van plan.
z183115 schreef:Ik heb deze week met de instructeur gereden om nogmaals te leren vertrekken op een helling. De auto die wij gebruikten was een Mazda M3. Het was gewoon kinderspel; ik moest mijn voet lichtjes van de koppeling laten komen totdat de neus van de auto omhoog kwam en de motor 'trilde', liet voetrem los en hopsa, de auto was weg. Ik heb het 2 uur lang herhaald zonder problemen.
Inazuma schreef: 06 okt 2018, 11:22 Diesel toevallig ?
Weet ik niet van buiten, zou eens moeten vragen, maar ik ben er eens mee gaan danken en we tankten Super95 dacht ik.
Inazuma schreef: 06 okt 2018, 11:22 Met een al oudere auto met -waarschijnlijk eerder kleine- benzinemotor en zonder zo'n hill-hold functie, lukt dat zo niet als de helling wat steiler is
Dan heb je de handrem nodig.
Inderdaad, zo bleek.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Inazuma »

Die gebruikt toch ook de handrem :?:

Filmpje is voor instructiedoeleinden

Normaal rij of manoeuvreer je nooit zolang / zoveel met de koppeling deels ingedrukt.
In een trage file heb je dat ook niet nodig - als eerste zelfs te snel is, laat koppeling wat omhoog komen zodat de auto bolt, en duw ze weer volledig in, en laat maar wat bollen. Of laat wat afstand, zodat je toch in 1e kan blijven bollen terwijl de rest stopt/vertrekt/stopt/....
Ik ga nu nog wat verder oefenen. Moet nog werken aan mijn coördinatie van die acties.
coordinatie en balans tussen voeten en handen is alles ...
Tot zover ik het begrepen heb:

6. Gas blijven geven en spelen met koppeling totdat je naar boven de helling uitrijdt
Je laat de koppeling verder omhoog komen, tot je volledig gekoppeld rijdt, en rijdt de helling verder op ...

Je wil zo weinig mogelijk "met de koppeling spelen"
Bij het leren rijden zal je dat langer en vaker doen, maar het doel is om er na verloop van tijd zo weinig mogelijk "mee te spelen" oftewel de koppeling te laten "slippen" ttz, met de koppeling ergens tussen volledig ontkoppeld, en volledig gekoppeld in ... daar slijt ze van.

Ga niet proberen om zoals in het filmpje te blijven staan door "met de koppeling te spelen", of wat dan meestal gebeurt: heen en weer staan te wiegen op de koppeling voor een rood licht of zo
- wanneer de auto achteruitbolt, handrem direct aan.
Of los de handrem wat geleidelijker, dan bol je niet achteruit ...
auto wil al vooruit, maar handrem te snel lossen kan die balans verstoren.

- mijn motor (of banden?) begon serieus hard te stinken toen die andere bestuurder mijn motor tot de 8000-9000 toeren joeg
8-9000 tpm ?
Waar is dat voor nodig ?

Stank zal de koppeling geweest zijn dan .

Als je manoeuvres en zeker vertrekken op helling gaat oefenen, doe dat niet te lang na elkaar
Ga tussendoor even een blokje om rijden, dan geef je de koppeling tijd om weer wat af te koelen.

ik ben er eens mee gaan danken en we tankten Super95 dacht ik.
Da's benzine :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Jozef »

z183115 schreef: 09 okt 2018, 14:19 Ok, ik heb het probleem ongeveer geïdentificeerd. Was samen gaan rijden met iemand die al ervaren genoeg was en al tientallen jaren zijn rijbewijs had.
Dat garandeert niets. Er zijn er genoeg die al tientallen jaren dezelfde fouten herhalen.

Je hebt van die man veel geleerd omdat hij:
  • zelf de juiste technieken kent.
  • zag wat jij verkeerd deed.
  • zijn kennis goed kon overbrengen.
ik trok de handrem maar half op, moest harder (heel hard!) aantrekken (anders bolt auto naar achter)
Het is geen kwestie van krachtpatserij. Trek de handrem gewoon kort en krachtig aan.

Ook als je op vlakke weg de handrem aantrekt, moet je ze volledig aantrekken. Daardoor vermijd je dat je wegrijdt en de handrem vergeet af te zetten, want daarover verheugt enkel je garagehouder zich.
ik gebruikte de handrem niet (dacht dat voetrem voldoende was en dan snel wisselen naar gas maar dat is dus te laat)
Dat kan als de helling niet al te steil is. Maar sowieso zal de auto iets achteruitbollen, en moet deze beweging, alvorens je vooruit kunt rijden, dan afgeremd worden door koppeling, wat niet haar bedoeling is.
ik gaf niet genoeg/geen gas bij (dacht dat koppeling voldeed zoals rijschoolwagen)
Ik liet de koppeling niet (genoeg) opkomen (dus energie wordt niet naar de wielen overgedragen)
Vergeet dat circusnummer om te vertrekken zonder gas te geven, ook op vlakke weg. Als je eens de koppeling wat te snel laat opkomen, is het risico zeer groot dat de motor stilvalt. Het zal je maar overkomen terwijl je een voorrangsweg oversteekt.
Volgens een Youtube video is het mogelijk om op een steile helling te vertekken met puur de voetrem en gas, maar dat is een andere zaak
Dat is de zogenaamde "tip-toe"-techniek, waarbij je het rempedaal bedient met de tip van de voet en het gaspedaal met de hiel van de voet. Het wordt niet alleen gebruikt bij het vertrekken in bergop, maar ook om te kunnen blijven remmen terwijl je bij het teurgschakelen de motor op een voor die lagere versnelling passend toerental brengt. Het is inderdaad al iets voor gevorderden.
Dit is een video dit heel wat toont wat je vooral niet moet doen.

0:45 - de bestuurder houdt onnodig de voet op het koppelingspedaal, wat zeer slecht is voor de koppeling.

0:56 - de bestuurder drukt het koppelingspedaal vóór het rempedaal in. Bij het indrukken van de koppeling valt de remwerking van de motor weg, en versnelt de wagen, wat niet de bedoeling is. Bij het indrukken van het rempedaal gaat de wagen dan over van versnellen naar vertragen. Bespaar jezelf en je medereizigers deze onprettige snelheidsveranderingen. Als je eerst het rempedaal indrukt, voel je geen verschil als je daarna het koppelingspedaal indrukt.

Soms verplaatst de bestuurder de hiel van zijn rechtervoet bij de overgang van gas- naar rempedaal of omgekeerd. Sommige bestuurders heffen daarbij zelfs compleet hun rechter voet op. Leer de hiel van de rechtervoet zo tussen gas- en rempedaal te laten staan, dat je je rechtervoet om zijn hiel kunt scharnieren ("pivoteren") en aldus gas- en rempedaal kunt bedienen zonder de hiel van de rechtervoet te verplaatsen. Als je het niet gewoon bent, kost het je een week krampen in je kuitspieren om het gewoon te worden, maar het loont zich. Je wint enorm veel tijd bij de overgang van het ene pedaal naar het andere, wat vooral belangrijk is als je plots moet remmen.
Genoeg gas bijgeven (>= 2000 RPM), koppeling laten opkomen, gas blijven geven
2.000 rpm is al wel vrij veel, dat heb je enkel op een zeer steile helling nodig. Het is beter de motor niet zo in de toeren te jagen, maar gas bij te geven zodra het koppelingspedaal voorbij het aangrijpingspunt van de koppeling gaat.
Gas blijven geven en spelen met koppeling totdat je naar boven de helling uitrijdt
Nooit spelen met de koppeling! Je kunt eventueel het koppelingspedaal even op het punt houden waar de wagen begint vooruit te rijden, maar dan laat je het koppelingspedaal volledig los.
wanneer de auto achteruitbolt, handrem direct aan.
Neen, voetrem eerst indrukken. Vooral op een steile helling komt de auto dan sneller tot stilstand.
mijn motor (of banden?) begon serieus hard te stinken toen die andere bestuurder mijn motor tot de 8000-9000 toeren joeg
Mogelijk heb je de geur geroken van de voering van je koppelingsplaat die aan het verbranden was.

8.000 à 9.000 rpm met een Peugeot 206? Dan heeft die kerel het gaspedaal toch wel zover moeten indrukken, dat hij zijn tenen verbrand heeft aan de motor!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door de rijprof »

ik trok de handrem maar half op, moest harder (heel hard!) aantrekken (anders bolt auto naar achter)
Probleem is vaak dat vele mensen de handrem te hard aantrekken en dat die handrem na een tijd niet meer goed pakt en je hem nog hoger moet aantrekken tot hij totaal niet meer pakt.

Als de handrem OK is trek je hem aan, met het knopje ingedrukt, tot hij goed spant en dan knopje los en nog 1 tikje hoger aantrekken.
Waarschijnlijk is je handrem zo dikwijls te hard aangetrokken dat hij niet goed meer pakt.
Misschien kun je aan je garagehouder eens vragen om de afstelling van je handrem wat korter bij te regelen.
Laat ook eens nakijken of de remkracht gelijk is op beide achterwielen. (remtestbank)
Draag er in de toekomst zorg voor: aanspannen en 1 tikje hoger is voldoende om niets te forceren.

Aankomen op een helling: remmen met de voetrem en bij stilstand handrem op (laten spannen, knopje los en 1 tikje hoger).
Om opnieuw te vertrekken: aangrijpingspunt zoeken, als het toerental zakt, lichtjes gas bijgeven (1500 t/m) knopje los maar handrem nog laten spannen en als je voelt dat je wat trekkracht op de wielen krijgt, koppelingspedaal nog even stil houden en handrem rustig omlaag zetten, wat extra gas bijgeven (om het verlies van toerental wat te compenseren, blijf rond de 1500 t/m) en koppelingspedaal pas helemaal rustig omhoog laten wanneer de auto een loopsnelheid (van ongeveer 8 km/u) heeft bereikt.
8 km/u is de minimumsnelheid bij vele auto's waarbij je het koppelingspedaal helemaal omhoog kunt brengen.
Met wat extra gas kan het koppelingspedaal iets vroeger dan 8 km/u naar boven.

Om je koppeling wat te sparen, kun je ze best niet te lang laten slippen en ook niet overdreven veel gas geven (niet meer toeren maken dan nodig is).
Rond de 1500 t/m is meer dan voldoende om vlot te vertrekken en niet stil te vallen.
Wanneer het een hele steile helling is dan zal je genoodzaakt zijn om toch iets meer dan 1500 t/m te maken, maar dan nog hoef je niet te overdrijven. Rond 2000 t/m zal meestal wel volstaan.

Een koppeling verslijt snel als je ze te lang laat slippen of te hoog in de toeren laat slippen. Ideaal is de juiste kracht vinden (bij voorkeur zo laag mogelijk toerental, maar net genoeg) zodat de koppeling niet te lang moet slippen en zodra het kan, volledig omhoog laten.
Als je er goed bedreven in bent, kun je rond 1200 t/m (lichtjes gas geven) vlot vertrekken zonder de koppeling te lang te laten slippen.
Met een dieselmotor hoef je zelfs geen gas te geven. 800 t/m is meestal voldoende als de helling niet te steil is.

Een versleten koppeling vervangen kost aardig wat geld. Wees er zuinig op.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 09 okt 2018, 22:18
ik trok de handrem maar half op, moest harder (heel hard!) aantrekken (anders bolt auto naar achter)
Probleem is vaak dat vele mensen de handrem te hard aantrekken en dat die handrem na een tijd niet meer goed pakt en je hem nog hoger moet aantrekken tot hij totaal niet meer pakt.
[...]
Waarschijnlijk is je handrem zo dikwijls te hard aangetrokken dat hij niet goed meer pakt.
Kan je mij eens uitleggen waarom een handrem na een tijd niet goed meer pakt als je ze te hard aantrekt?
Als de handrem OK is trek je hem aan, met het knopje ingedrukt, tot hij goed spant en dan knopje los en nog 1 tikje hoger aantrekken.
Waarom druk je dat knopje in? Om je passagiers niet wakker te maken?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Kan je mij eens uitleggen waarom een handrem na een tijd niet goed meer pakt als je ze te hard aantrekt?
Het gaat over de handremkabel die meer en meer uitrekt naargelang je de handrem hard aantrekt.
Dit gebeurt niet als je de handrem een paar keer te hard aantrekt, maar op termijn rekt deze kabel meer dan je denkt.
Je kan natuurlijk regelmatig je handrem opnieuw laten afstellen maar aan rekbaarheid komt een einde.
Jozef schreef:Waarom druk je dat knopje in? Om je passagiers niet wakker te maken?
Dit krijg je mee op je opleiding als instructeur. :idea:
De tandjes die je passagier wakker maken dienen alleen om de handrem te vergrendelen.
Handrem dus met de knop ingedrukt aantrekken en dan vergrendelen door alleen 1 tandje hoger te trekken.
Dit had met de onnodige slijtage van de tandjes te maken.

Is waarschijnlijk ver gezocht, maar als je op je modelles als praktijkinstructeur je handrem al ratelend optrok kreeg je er gegarandeerd een opmerking over.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 10 okt 2018, 20:22 Het gaat over de handremkabel die meer en meer uitrekt naargelang je de handrem hard aantrekt.
Dit gebeurt niet als je de handrem een paar keer te hard aantrekt, maar op termijn rekt deze kabel meer dan je denkt.
Staal kan uitgerokken en gestuit worden. We hebben in de werkplaats gereedschap waarmee we op een carrosserieplaat, met een gemiddelde dikte van 0,8 mm, daartoe de benodigde kracht kunnen uitoefenen. Maar een stalen kabel met de dikte van een handremkabel uitrekken met louter een handremhefboom? Je mag die handrem voortdurend keihard aantrekken gedurende 24 uur per dag, en na 100 jaar is die kabel nog geen tiende van een millimeter langer geworden.
Je kan natuurlijk regelmatig je handrem opnieuw laten afstellen maar aan rekbaarheid komt een einde.
De handremkabel wordt afgesteld om de slijtage van de remvoeringen te compenseren, niet omdat de kabel zou uitgerokken zijn.
Jozef schreef:Waarom druk je dat knopje in? Om je passagiers niet wakker te maken?
Dit krijg je mee op je opleiding als instructeur. :idea:
De tandjes die je passagier wakker maken dienen alleen om de handrem te vergrendelen.
Handrem dus met de knop ingedrukt aantrekken en dan vergrendelen door alleen 1 tandje hoger te trekken.
Dit had met de onnodige slijtage van de tandjes te maken.
Um Gottes Willen... met de kracht van dat veertje van het knopje krijg je nog in geen honderd jaar die tandjes ook maar voor het minste versleten.
Is waarschijnlijk ver gezocht, maar als je op je modelles als praktijkinstructeur je handrem al ratelend optrok kreeg je er gegarandeerd een opmerking over.
Ja, rijschoolinstructeurs wordt helaas wel meer onzin wijsgemaakt.

Zo was er die examinator bij wie je niet geslaagd was als je het ontstekingssysteem moest tekenen en je de condensator met de massa verbond. Alleen: als je dat niet doet, werkt het onstekingssysteem niet.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Staal kan uitgerokken en gestuit worden. We hebben in de werkplaats gereedschap waarmee we op een carrosserieplaat, met een gemiddelde dikte van 0,8 mm, daartoe de benodigde kracht kunnen uitoefenen. Maar een stalen kabel met de dikte van een handremkabel uitrekken met louter een handremhefboom? Je mag die handrem voortdurend keihard aantrekken gedurende 24 uur per dag, en na 100 jaar is die kabel nog geen tiende van een millimeter langer geworden.
Je kan met louter een handremhefboom het hele mechanisme om zeep helpen. :idea:
Ik heb op Ford meer als genoeg van die dingen gezien.
De kabel vertrekt van uit de hefboom, maar heeft een hele weg afgelegd eer hij gesplitst wordt en bij je remvoeringen uitkomt. :idea:
Door de jaren heen zijn die dingen steeds beter geworden, maar met auto's van meer dan - laten we zeggen - 10 jaar mag je uitkijken.
Jozef schreef:Um Gottes Willen... met de kracht van dat veertje van het knopje krijg je nog in geen honderd jaar die tandjes ook maar voor het minste versleten.
Klopt en er zijn inderdaad meer van die fabeltjes die je op zo een opleiding mee krijgt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door de rijprof »

Zelfs al geeft het weinig slijtage, ik hou niet van dat ratelgeluid en zeker niet wanneer de handrem brutaal in 1 harde ruk wordt opgetrokken. Daar zit dan totaal geen gevoel in. En dat staat hij waarschijnlijk te hard opgetrokken en wordt het soms moeilijk om 'em af te zetten als je bij het indrukken van het knopje nog wat hoger moet aantrekken. Ik heb al mensen gezien die de kracht van 2 armen nodig hebben om de handrem te kunnen afzetten.

Heeft het net niet wat meer klasse met het knopje ingedrukt tot de juiste spanning + 1 tikje meer?
Het doet mij ook wat denken aan bestuurders die altijd hun pinkers in de 'klik' zetten.
Is het niet eleganter om voor kortstondig pinken gewoon even de vingers op de hendel en gewoon loslaten zonde 'klik-in-en-klik-uit' ?

Zo kan ik nog uren doorgaan over hoe sommige bestuurders wild en brutaal omgaan met versnellingspook en koppeling.
Achteraf klagen ze dat het allemaal niet goed meer werkt... :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kan niet vertrekken op een helling..

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 11 okt 2018, 21:22 Zelfs al geeft het weinig slijtage, ik hou niet van dat ratelgeluid en zeker niet wanneer de handrem brutaal in 1 harde ruk wordt opgetrokken. Daar zit dan totaal geen gevoel in.
Ik hoop dat je, als je een noodstop moet uitvoeren, het rempedaal niet met gevoel intrapt en het niet wat loslaat om het ratelen van de ABS te vermijden.
En dat staat hij waarschijnlijk te hard opgetrokken en wordt het soms moeilijk om 'em af te zetten als je bij het indrukken van het knopje nog wat hoger moet aantrekken. Ik heb al mensen gezien die de kracht van 2 armen nodig hebben om de handrem te kunnen afzetten.
Ik heb zelfs al mensen gezien die beide ellebogen op de tafel moeten plaatsen om met twee handen een kopje expresso naar hun mond te kunnen brengen.

Ik begrijp nu waarom recente wagens een elektrisch bediende handrem hebben.
Heeft het net niet wat meer klasse met het knopje ingedrukt tot de juiste spanning + 1 tikje meer?
Het doet mij ook wat denken aan bestuurders die altijd hun pinkers in de 'klik' zetten.
Is het niet eleganter om voor kortstondig pinken gewoon even de vingers op de hendel en gewoon loslaten zonde 'klik-in-en-klik-uit' ?
Klasse en elegantie, daar houd ik van. Maar dan moet je daarmee wel consequent zijn, zoals in dit filmpje.
Zo kan ik nog uren doorgaan over hoe sommige bestuurders wild en brutaal omgaan met versnellingspook en koppeling.
Achteraf klagen ze dat het allemaal niet goed meer werkt... :roll:
Daarover ben ik het met je eens: je bedient de diverse elementen met niet meer dan de vereiste kracht.

De bestuurders over wie je het hebt, gedragen zich meestal overal zo. Thuis slaan ze ook elke deur dicht met veel meer kracht dan nodig is.
Plaats reactie