Met brommer rijden met rijbewijs b

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
linder

Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door linder »

Hallo,

Ik heb een vraag in verband met het rijbewijs voor een brommer.

Mijn zus beweert dat als ik mijn rijbewijs B voor de auto behaal dat ik ook met brommer van cat A1 zou mogen rijden.

Weet iemand hier meer over?

Linde
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door Benny Stinkens »

Ik neem aan dat je een motorfiets Cat 1 bedoeld, want een brommer Cat 1 bestaat niet :idea:

Je moet dan het rijbewijs B (geen voorlopig maar een definitief) minstens 2 jaar in je bezit hebben
Je moet dan een opleiding van minstens 4u volgen.
Je mag dan niet in het buitenland rijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Robbedoes

Re: Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door Robbedoes »

Heb sinds 01/1989 m'n rijbewijs B. Later D (2005) en BE (2008).
Mag ik met een bromfiets A1 rijden? Dit staat echter niet op m'n rijbewijs aangeduid.
In dit verlengde een andere vraag: heb ik (geboren in 1970) 'automatisch' een G-rijbewijs? Dit staat namelijk in het vet op m'n rijbewijs.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door Inazuma »

Robbedoes schreef: 26 aug 2018, 12:26 Heb sinds 01/1989 m'n rijbewijs B. Later D (2005) en BE (2008).
Net te laat dan ...
Met rijbewijs B uitgereikt voor 1989 mocht je met een motorfiets rijden ... tot de zwaarste, zonder examen of wat ook.
Mag ik met een bromfiets A1 rijden?
JA :!:

Bromfiets is AM

rijbewijs categorie A1 is een motorfiets 125cc max, 11kw max:

Categorie A1 :

motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;
driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW.

Dit staat echter niet op m'n rijbewijs aangeduid.
De rijbewijswetgeving is zelfs voor wie er mee bezig is, een puinhoop ...

Het antwoord van Benny geldt voor "nu" ... niet voor wie vroeger al met een A1 mocht rijden op basis van rijbewijs B


Artikel 78

Het rijbewijs geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2011, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen, zonder dat de houder de opleiding, zoals bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd.



Maar enkel binnen België :!:
Het staat daarom ook niet op je rijbewijs ... :roll:
`
In dit verlengde een andere vraag: heb ik (geboren in 1970) 'automatisch' een G-rijbewijs? Dit staat namelijk in het vet op m'n rijbewijs.
heb je een getuigschrift landbouwtractor gehad vroeger ?

Artikel 90ter

§ 3. De houders van een rijbewijs geldig voor de categorie B en van een rijgetuigschrift voor landbouwtractor, afgeleverd voor 15 september 2006 bekomen een rijbewijs geldig voor de categorie G zonder een opleiding te moeten volgen, noch het slagen voor een theoretisch of praktisch examen.
Robbedoes
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2018, 12:27
Locatie: Geel

Re: Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door Robbedoes »

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Heel duidelijk!
Heb zelf nooit een getuigschrift landbouwtractor gehad. Is dit een voorwaarde?
Docendo discimus
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door Stefan Peeters »

Aangezien je geboren bent voor 1987 mag je een traag voertuig besturen. Toevallig vallen de voertuigen van de categorie G daar ook onder...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef: 26 aug 2018, 20:07 Aangezien je geboren bent voor 1987 mag je ze traag voertuig besturen. Toevallig vallen de voertuigen van de categorie G daar ook onder...
Waar vind ik dat ergens terug ?
Vroeg mezelf ook af of ik daar mee mag rijden.

Dat gewoon aanduiden op mensen hun rijbewijs en alle uitzonderingen laten vallen, zou waarschijnlijk te gemakkelijk en te handig zijn ... ook voor de flikken. :roll:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Met brommer rijden met rijbewijs b

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 27 aug 2018, 14:15
Stefan Peeters schreef: 26 aug 2018, 20:07 Aangezien je geboren bent voor 1987 mag je ze traag voertuig besturen. Toevallig vallen de voertuigen van de categorie G daar ook onder...
Waar vind ik dat ergens terug ?
Vroeg mezelf ook af of ik daar mee mag rijden.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /624-t3hs1:
Artikel 4
Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :
12° de bestuurders, geboren vóór 1 oktober 1982 en de bestuurders die aan de voorwaarden van artikel 3 niet beantwoorden, van voertuigen van de categorie G en van voertuigen van traag vervoer omschreven in artikel 1, § 2, 75 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
Ik had me wel van jaar vergist, het is 1982 in plaats van 1987 :oops:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie