illeke schreef: Je handen op het stuur houden is 1 ding, ze houden in de positie zoals "verwacht" wordt, is iets anders. Ben je echt verplicht het zo te doen
volgens de regeltjes?
Wel dat is het hem
Ik heb geen probleem met mijn handen op het stuur te houden maar die verplichte houding 10 over 10 daar heb ik het moeilijk mee
het is echt een krampachtige houding en daar voel ik me niet zo goed bij
illeke schreef: Ben je echt verplicht het zo te doen volgens de regeltjes?
Neen, maar je hebt er wel belang bij als je wil slagen voor het examen, en als je veilig wil rijden.
Elke week hoor en lees je berichten over ongevallen waarbij de bestuurder "de controle over het stuur verloren heeft".
Wil je graag een voertuig besturen zonder een stuur(wiel) te moeten vasthouden, dan word je best tram-, metro- of treinbestuurder.
Ben helemaal niet van plan om mijn stuur niet vast te houden maar de houding die ze aangeven bij de rijschool en wat je hier leest op het forum da's geen fijne houding vind ik
Het zit niet goed
Quote: Ben helemaal niet van plan om mijn stuur niet vast te houden maar de houding die ze aangeven bij de rijschool en wat je hier leest op het forum da's geen fijne houding vind ik
Het zit niet goed
Linda,
Er wordt wel eens beweerd dat je pas met een auto kan rijden, als je minstens 10.000 km gereden hebt.
Tijdens de leerperiode moet je heel wat zaken 'gewoon worden'. Zo ook bijvoorbeeld het vasthouden van het stuur.
Voor velend zal dat in het begin misschien een ongemakkelijke of zelf onnatuurlijke houding zijn. Maar naarmate je meer gereden hebt, zal je dat ook gewoon worden en normaal gaan vinden.
Dat zijn nu eenmaal de kwaaltjes van de leerperode.
zoals ik al schreef, op je examen wordt er op gelet.
En in het dagelijkse leven is het ook geen overbodige luxe.
Het lijkt weinig maar als je bij een snelheid van 120km/u plots iets tegenkomt waarvoor je moet uitwijken en je zou weten hoeveel meters recatietijd het je kost om je 2de hand aan het stuur te krijgen.
zou je al eens mogen beginnen na te denken.
120km/u = 33 meter per seconde verlies dus eens 2 seconden dan ben je 66 meter verder
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Linda, de voorgeschreven plaatsing van de handen op het stuurwiel ("10 voor 10") is een compromis tussen comfort en stuurmogelijkheden.
Ik kan best begrijpen dat er andere plaatsingen zijn die je aangenamer vindt. Maar als je het er heelhuids wil afbrengen in het verkeer, dan dien je de veiligheid altijd en in alle omstandigheden onvoorwaardelijk de hoogste prioriteit te geven.
Natuurlijk is het niet bevorderlijk voor de veiligheid als je je niet prettig voelt met je houding aan het stuurwiel. Maar een prettige houding kan je niet helpen om een ongeval te vermijden, als je in een noodsituatie niet onmiddellijk snel en nauwkeurig genoeg kunt sturen.
Ik zou zeggen: geef jezelf eens een tijdlang de kans om aan de correcte stuurhouding te wennen, en bekijk het dan nog eens opnieuw.
Ik ben ook niet van plan om zonder handen te rijden. Maar voel mij wel veiliger aan het stuur als ik het kan vastnemen zoals ik me er het beste bij voel. Als ik nu ineens een andere rijhouding moet aannemen dan ben ik wschlk meer bezig met daarop te letten dan op de baan te letten. Wat is dan het beste
Maar ik zal er wel opletten de komende weken voor mijn examen (en op het examen zelf natuurlijk). Maar je hebt idd wel gelijk dat een juiste reactietijd veel ellende kan besparen.
Anonymous schreef: Ik ben ook niet van plan om zonder handen te rijden. Maar voel mij wel veiliger aan het stuur als ik het kan vastnemen zoals ik me er het beste bij voel. Als ik nu ineens een andere rijhouding moet aannemen dan ben ik wschlk meer bezig met daarop te letten dan op de baan te letten. Wat is dan het beste
Maar ik zal er wel opletten de komende weken voor mijn examen (en op het examen zelf natuurlijk). Maar je hebt idd wel gelijk dat een juiste reactietijd veel ellende kan besparen.
Wel zo voel ik het ook aan
Maar we zullen ons maar bij deze houding houden tot we geslaagt zijn en ik begrijp best dat er mensen zijn die het een goede houding vinden maar dan moeten ze begrijpen dat er andere zijn die het heel moeilijk mee hebben