aanpassing verkeersreglement fietsters
aanpassing verkeersreglement fietsters
Vandaag is de voorrang van fietsers bij kruispunten veranderd.
Het is zo, dat wanneer de fietser stopt,de fietster zijn/haar voorrang verliest.
Het is zo, dat wanneer de fietser stopt,de fietster zijn/haar voorrang verliest.
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Volgens mij niet, al vond ik de titels in het nieuws ook verwarrend: Fietsers verliezen voorrang aan oversteekplaatsen & Vlaamse overheid gunt fietsers geen voorrang meer op kruispunten: “Dit is levensgevaarlijk”.
Deze is al wat duidelijker: Geen voorrang meer voor fietsers aan bepaalde oversteekplaatsen.
Ze wijzigen een paar oversteekplaatsen door haaientanden op het fietspad te schilderen waardoor fietsers daar nu voorrang moeten geven. Op plaatsen waar ze dat niet doen, wijzigt er niets (maw ze wijzigen de kruispunten, het verkeersreglement blijft hetzelfde).
Wat heeft stoppen daar mee te maken? Daardoor verandert de voorrangsregeling toch niet?
-
- Administrator
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Typisch geval van "ik lees de titel van de gazet en weet het nu allemaal"...
Er verandert helemaal niks aan de voorrang van fietsers bij kruispunten.
Een fietser die oversteekt op een oversteekplaats voor fietsers heeft nooit voorrang gehad. Een fietsers die elders oversteekt evenmin.
Laat Ben Weyts nu bovendien ook nog alle oversteekplaatsen voor fietsers vervangen door een niet-reglementaire markering en het hek is helemaal van de dam...
Het is eerder zo dat de fietser best stopt of hij ligt onder een blauwe steen met de tekst "hij had geen voorrang"...
Het is ook eerder zo dat wanneer de fietser daar niet stopt, hij de voorrang van de autobestuurder negeert en bijgevolg een stevige overtreding begaat...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Puur ter info: er stonden haaientanden en een omgekeerde driehoek voor de automobilisten vlak voor de verhoogde inrichting. Ze hebben de haaientanden, omgekeerde driehoek en het fietspad weggehaald, fietslogo tussen de 2 zebrapaden gespoten en haaientanden voor de fietsers gezet.
Vroeger
Nu
Vroeger
Nu
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
In verband met de onderste foto:
Dat is een uitvinding van minister Weyts die niet in overeenstemming is met de wegcode.
De omgekeerde driehoeken hebben geen betekenis wanneer er geen bord B1 bij staat.
Een oversteekplaats voor fietsers wordt volgens de wecode aangegeven door twee lijnen die bestaan uit witte vierkanten of parallellogrammen.
Dat is een uitvinding van minister Weyts die niet in overeenstemming is met de wegcode.
De omgekeerde driehoeken hebben geen betekenis wanneer er geen bord B1 bij staat.
Een oversteekplaats voor fietsers wordt volgens de wecode aangegeven door twee lijnen die bestaan uit witte vierkanten of parallellogrammen.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Dat snap ik niet.Stefan Peeters schreef: ↑10 aug 2018, 16:05 Een fietser die oversteekt op een oversteekplaats voor fietsers heeft nooit voorrang gehad.
Het woord "voorrang" wordt hier niet expliciet gebruikt, maar wat is voorrang anders dan dat je zo nodig moet stoppen om andere weggebruikers te laten doorrijden?Artikel 40ter.
[...]
Hij [= de bestuurder van een auto of van een motorfiets] mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
[...]
Het verschil is dat bestuurders al moeten vertragen en zo nodig stoppen voor voetgangers die op het punt staan de rijbaan over te steken op een oversteekplaats voor voetgangers. Daarentegen hebben fietsers die op het punt staan de rijbaan over te steken op een oversteekplaats voor fietsers nog geen voorrang, doch wel van zodra ze zich op de oversteekplaats bevinden.
Om het moeilijk te maken, geldt artikel 40ter enkel voor bestuurders van auto's en motorfietsen.
-
- Administrator
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
De fietser heeft er geen voorrang volgens de wegcode.
Dat je hem niet ondersteboven mag rijden als hij toch oversteekt is nogal evident...
Maar wanneer een fietser zonder meer oversteekt en je kan hem niet meer ontwijken zie ik hem nog niet in zijn recht gesteld worden op de rechtbank.
Vergelijk het met een autobestuurder die voorrang negeert als hij uit een straat gereden komt: ook dan moet je daar niet los boven op rijden. Volgens de wegcode moet ook een bestuurder die voorrang heeft dat kruispunt voorzichtig naderen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Dat je hem niet ondersteboven mag rijden als hij toch oversteekt is nogal evident...
Maar wanneer een fietser zonder meer oversteekt en je kan hem niet meer ontwijken zie ik hem nog niet in zijn recht gesteld worden op de rechtbank.
Vergelijk het met een autobestuurder die voorrang negeert als hij uit een straat gereden komt: ook dan moet je daar niet los boven op rijden. Volgens de wegcode moet ook een bestuurder die voorrang heeft dat kruispunt voorzichtig naderen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
De uitspraak valt inderdaad vrijwel niet te voorspellen.Stefan Peeters schreef: ↑13 aug 2018, 20:43 Maar wanneer een fietser zonder meer oversteekt en je kan hem niet meer ontwijken zie ik hem nog niet in zijn recht gesteld worden op de rechtbank.
Enerzijds is het een kwestie van bewijsvoering. De autobestuurder zegt dat hij de oversteekplaats al tot op 5 meter genaderd was toen de fietser, die eerst de indruk wekte te zullen wachten, plots de oversteekplaats opreed. Maar de fietser verklaart dat de auto nog minstens 50 meter van de oversteekplaats verwijderd was toen hij deze opreed.
De fietser heeft een overtreding begaan door de auto geen voorrang te verlenen, waarvoor hij een boete kan krijgen. Maar de rechtstreekse oorzaak van het ongeval is de overtreding van de autobestuurder volgens dewelke hij niet voldoende vertraagd of gestopt is toen de fietser zich al op de oversteekplaats bevond.
Ja, je hebt de helft gemist, want artikel 12.1 bepaalt dat de bestuurder een kruispunt dubbel voorzichtig moet oprijden. Maar ik weet nog altijd niet in welke eenheid voorzichtigheid gemeten wordt.Volgens de wegcode moet ook een bestuurder die voorrang heeft dat kruispunt voorzichtig naderen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Na decennia is die dubbelzinnigheid inzake fiets-oversteekplaatsen nog steeds niet uit de wegcode gehaald ....
fietsers hebben géén voorrang aan oversteekplaatsen
die voorrangsplicht mag trouwens "verduidelijkt" worden door de plaatsing van B1 of B5 ...
maar dit ondubbelzinnig in de wegcode schrijven was blijkbaar te moeilijk
fietsers hebben géén voorrang aan oversteekplaatsen
die voorrangsplicht mag trouwens "verduidelijkt" worden door de plaatsing van B1 of B5 ...
maar dit ondubbelzinnig in de wegcode schrijven was blijkbaar te moeilijk
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
What's in a name? Je wil het volgende geen voorrang noemen:
Wat is het verschil met voorrang moeten geven aan de fietsers die zich op een oversteekplaats bevinden?Artikel 40ter.
[...]
Hij [= de bestuurder van een auto of van een motorfiets] mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
[...]
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Oversteekplaatsen voor fietsers en 2-wielige bromfietsen zou men beter totaal afschaffen. Welk nut heeft het?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
ze een plaats geven om over te stekende rijprof schreef: ↑15 aug 2018, 22:42 Oversteekplaatsen voor fietsers en 2-wielige bromfietsen zou men beter totaal afschaffen. Welk nut heeft het?
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Die dubbelzinnigheid is net wat er uit moet, want ze levert net deze verwarring op
Het lijkt alsof fietsers voorrang zouden hebben eens ze er op zijn, maar als (brom)fietsers er op rijden zonder rekening te houden met aankomend verkeer, hebben ze géén voorrang.
En een situatie bedenken waarin fietsers de oversteekplaats oprijden rekening houdend met (voorrang verlenend aan) aankomend verkeer maar er zich nog altijd op bevinden als dat verkeer aan de oversteekplaats komt, is eigenlijk nogal lastig ...
Met B1 of B5 helemaal geen probleem: de borden bepalen dan ondubbelzinnig de voorrang
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
Onze wegcode is niet bepaald een pareltje van duidelijkheid. Wat voor het examen moet gekend zijn, (het staat zo trouwens ook in alle handboeken en in de brochure van Vias): is in eenvoudige taal: (brom)fietsers die een oversteekplaats voor fietsers willen gaan oprijden, moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: aanpassing verkeersreglement fietsters
En hoe gaan de bestuurders op de rijbaan weten dat daar een B1 of een B5 staat? Niet met een B9 of een B15, want die dienen voor de voorrang aan de kruispunten, niet aan de oversteekplaatsen.