Vraag 506

Kannietrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 21:50

Vraag 506

Bericht door Kannietrijden »

Het antwoord van de vraag klopt volgens mij niet met de uitleg. Het antwoord moet zijn A.Juist (in plaats van B.Fout). De wagen moet voorrang verlenen wanneer de verkeerslichten niet werken want er staat een verkeersbord dat zegt dat je moet voorrang verlenen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 506

Bericht door de rijprof »

Een omgekeerde driehoek betekent dat je voorrang moet verlenen (niet enkel aan rechts).
Antwoord B = juist
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kannietrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 21:50

Re: Vraag 506

Bericht door Kannietrijden »

Dus rode driehoek betekent voorrang geven aan links en rechts? Enkel rode driehoek met zwart kruis in betekent voorrang van rechts dan? Wow het wordt wel complex zo :?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 506

Bericht door Stefan Peeters »

Rode driehoek met een kruis is iets heel anders dan een OMGEKEERDE driehoek...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 506

Bericht door Jozef »

Kannietrijden schreef: 09 jan 2018, 00:55 Dus rode driehoek betekent voorrang geven aan links en rechts? Enkel rode driehoek met zwart kruis in betekent voorrang van rechts dan? Wow het wordt wel complex zo :?
De driehoek met het zwarte kruis staat, zoals een aantal andere driehoekige verkeersborden, met een punt naar boven. De driehoek die je verplicht om voorrang te verlenen, staat met een punt naar beneden.

Daardoor zijn laatstgenoemd verkeersbord en een stopbord verkeersborden waar je, zelfs als ze met sneeuw bedekt zijn, rekening moet mee houden omdat je ze kunt herkennen aan hun vorm.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 506

Bericht door de rijprof »

Afbeelding B1. Voorrang verlenen.

Afbeelding B15. Voorrang.

Afbeelding B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
De borden B15 (voorrang) en B17 (voorrang aan rechts verlenen) worden door sommigen in de praktijklessen, door vluchtig te kijken, al eens als hetzelfde aanzien. Nochtans is er een groot verschil !!!
Je moet niet enkel naar de vorm kijken maar ook naar de inhoud. :wink:
Ik hoop dat je bij jouw geliefde ook niet enkel naar de vorm kijkt maar ook naar de inhoud :)
Kijk ook naar wat er in de driehoek staat. :idea:

Terug naar de vraag 506:
Als de verkeerslichten op dit kruispunt niet werken, dan geldt hier de voorrang van rechts.
Afbeelding

A. Juist.
B. Fout.
Je ziet een omgekeerde driehoek dus moet je voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die jij wilt oprijden.
(Jij moet voorrang verlenen aan alle bestuurders komende van links en rechts, dus niet enkel aan rechts)

Men vraagt: "geldt hier voorrang aan rechts?" Neen, dat is fout = Antwoord B .


Ps: ik vind die omgekeerde driehoek nogal klein formaat. Het lijkt wel dat klein formaat dat ze voor de fietsers zetten.
Ik vraag mij af of dit van belang kan zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 506

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 09 jan 2018, 22:51 De borden B15 (voorrang) en B17 (voorrang aan rechts verlenen) worden door sommigen in de praktijklessen, door vluchtig te kijken, al eens als hetzelfde aanzien. Nochtans is er een groot verschil !!!
Dat is dikwijls ook het geval met onderstaande verkeersborden:

Afbeelding
D10 - Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.

Afbeelding
D9 - Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.

Afbeelding
F99b - Weg of deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs met aanduiding van het deel van de weg dat bestemd is voor de verschillende categorieën van weggebruikers.
Het verkeersbord mag aangepast worden volgens de categorie(ën) van weggebruiker(s) die tot deze weg is (zijn) toegelaten.
Ik hoop dat je bij jouw geliefde ook niet enkel naar de vorm kijkt maar ook naar de inhoud :)
Zo dus:

Afbeelding
Ps: ik vind die omgekeerde driehoek nogal klein formaat. Het lijkt wel dat klein formaat dat ze voor de fietsers zetten.
Ik vraag mij af of dit van belang kan zijn.
Neen:
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
De verkeersborden dienen regelmatig (= volgens de regels, wordt dikwijls foutief gebruikt in plaats van "geregeld" = met vaste tussentijden) te zijn naar de vorm, niet naar de afmetingen (tenzij ze zo klein zouden zijn dat ze niet meer voldoende zichtbaar zijn).

Verder dienen ze enkel overeenkomstig de voorschriften van dit reglement aangebracht te worden ("dit reglement" = het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, in de omgangstaal "de wegcode" genoemd), en dus niet in overeenstemming met het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, in de omgangstaal "het reglement voor de wegbeheerder" genoemd.
Kannietrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 21:50

Re: Vraag 506

Bericht door Kannietrijden »

de rijprof schreef: 09 jan 2018, 22:51
Afbeelding B1. Voorrang verlenen.

Afbeelding B15. Voorrang.

Afbeelding B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
De borden B15 (voorrang) en B17 (voorrang aan rechts verlenen) worden door sommigen in de praktijklessen, door vluchtig te kijken, al eens als hetzelfde aanzien. Nochtans is er een groot verschil !!!
Je moet niet enkel naar de vorm kijken maar ook naar de inhoud. :wink:
Ik hoop dat je bij jouw geliefde ook niet enkel naar de vorm kijkt maar ook naar de inhoud :)
Kijk ook naar wat er in de driehoek staat. :idea:

Terug naar de vraag 506:
Als de verkeerslichten op dit kruispunt niet werken, dan geldt hier de voorrang van rechts.
Afbeelding

A. Juist.
B. Fout.
Je ziet een omgekeerde driehoek dus moet je voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die jij wilt oprijden.
(Jij moet voorrang verlenen aan alle bestuurders komende van links en rechts, dus niet enkel aan rechts)

Men vraagt: "geldt hier voorrang aan rechts?" Neen, dat is fout = Antwoord B .


Ps: ik vind die omgekeerde driehoek nogal klein formaat. Het lijkt wel dat klein formaat dat ze voor de fietsers zetten.
Ik vraag mij af of dit van belang kan zijn.
Ik vind dit dus een voorbeeld van een slechte vraagstelling. Zowel de voorrang aan links en aan rechts gelden dus voorrang van rechts is strikt genomen een juist antwoord. Hopelijk zijn de vragen op het examen minder ambigue! :shock:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 506

Bericht door GRO »

Ik vind dit dus een voorbeeld van een slechte vraagstelling.
De vraag is of in dat geval de voorrang van rechts-regel geldt.
Heeft in dat geval niets te maken met de voorrang van rechts-regel.

Antwoord is dus NEEN.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 506

Bericht door GRO »

@ kannietrijden
Ik vind dit dus een voorbeeld van een slechte vraagstelling.
De vraag is of in dat geval de voorrang van rechts-regel geldt.
Heeft in dat geval niets te maken met de voorrang van rechts-regel.
Antwoord is dus FOUT.

Als je een topic start over een vraag, de citeer je best de vraag correct.
Wij vroegen niet of de wagen moet voorrang verlenen.
De vraag is:
Als de verkeerslichten op dit kruispunt niet werken, dan geldt hier de voorrang van rechts.
A. Juist.
B. Fout.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 506

Bericht door Jozef »

Kannietrijden schreef: 11 jan 2018, 14:53Zowel de voorrang aan links en aan rechts gelden dus voorrang van rechts is strikt genomen een juist antwoord.
Neen. Ten eerste geldt hier de voorrang van rechts niet. Ten tweede zou het niet volstaan om alleen maar te antwoorden dat je voorrang moet verlenen aan de bestuurders die van rechts komen.
Hopelijk zijn de vragen op het examen minder ambigue! :shock:
Maak je geen illusies. Wees gerust dat er vrijwel geen verschil is tussen de vragen op het examen en de oefenvragen hier.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 506

Bericht door de rijprof »

Als men jou vraagt:"zijn enkel mannen gelijk voor de wet?" (en je weet dat mannen en vrouwen gelijk zijn voor de wet)
is de vraag juist of fout?

Geldt hier enkel voorrang aan rechts? (en je weet dat het voorrang aan links én rechts is) ga je dan juist antwoorden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 506

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 12 jan 2018, 00:24 Als men jou vraagt:"zijn enkel mannen gelijk voor de wet?" (en je weet dat mannen en vrouwen gelijk zijn voor de wet)
is de vraag juist of fout?

Geldt hier enkel voorrang aan rechts? (en je weet dat het voorrang aan links én rechts is) ga je dan juist antwoorden?
Met alle respekt, maar ik vind dit geen optimaal voorbeeld.

Zijn in België alle mannen gelijk voor de wet? Ja.
Zijn in België enkel alle mannen gelijk voor de wet? Neen, ook alle vrouwen zijn gelijk voor de wet.

De topicstarter schreef dat er voorrang van rechts geldt. De bestuurders die van rechts komen, hebben inderdaad voorrang, maar niet vanwege de verkeersregel over de voorrang van rechts, ik moet ze voorrang verlenen omwille van de omgekeerde driehoek.

Het is dus juist dat de bestuurders die van rechts komen, voorrang hebben, doch dit antwoord is onvolledig.

De topicstarter schreef evenwel niet dat enkel bestuurders die van rechts komen voorrang hebben.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 506

Bericht door de rijprof »

Juist, was maar als voorbeeld 'enkel' ontbreekt hier.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 506

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 09 jan 2018, 22:51 Ps: ik vind die omgekeerde driehoek nogal klein formaat. Het lijkt wel dat klein formaat dat ze voor de fietsers zetten.
Ik vraag mij af of dit van belang kan zijn.
Zou kunnen
Zou wel redelijk absurd zijn dat de B1 enkel voor fietsers geldt


Maar in België kan je àlles tegenkomen ...
Plaats reactie