misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
koen11
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018, 10:31

misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door koen11 »

Beste,

Langs deze weg willen we toch het misbruik van sommige examencentra aankaarten. Hier gaat het over het examencentrum Moorsele/Wevelgem in de Noordstraat 3, 8560 Wevelgem.
Gisteren moest onze dochter voor de tweede maal haar praktisch examen afleggen. Helaas was ons meisje terug niet geslaagd. Twee fouten werden geregistreerd:
1. De bestuurder reed niet vlot genoeg
2. De bocht bij het verlaten van de autostrade was niet goed genomen.
Eerlijk, gewoon machtsmisbruik. Ik rijd ongeveer 40.000 km per jaar voor mijn werk en ik zou het zeker niet beter hebben gedaan! Kan iemand me de definitieve van "niet vlot genoeg rijden" doorsturen? Wat betekent dat juist? Wie controleert die examinators? Is daar een controleorgaan of gaat het puur over eigen interpretatie?
Ik vrees dat we het enkel als volgt kunnen resumeren: "de commerciële instellingen die deze examens mogen organiseren zijn er in geslaagd om op een informele manier via direct contact met de politieke besluitvormers een beleid en wetgeving in een voor hen gunstige richting te beïnvloeden". Met andere woorden, die organisaties hebben perfect gelobbyd bij de overheid. Bijgevolg moet iedere brave burger in het land zich schikken naar enkele pretentieuse examinators die zonder enige officiële motivatie mogen oordelen over het al dan niet slagen van een individu in een praktische proef. Gewoon een manier om terug mensen aan het werk te krijgen onder het mom van verkeersveiligheid. Uiteindelijk kost het rijbewijs van dochterlief nu al € 480 en we staan nog nergens.

Koen
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door GRO »

Beste,
In ons praktijkboek kan je lezen welk stappen je kunt ondernemen, wanneer je van mening bent dat een examinator een kandidaat-bestuurder verkeerd beoordeelt.
Misschien heeft je dochter het met haar code al gratis gedownload.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/pr ... aktijkboek
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Koen,

Ik heb er alle begrip voor dat je jou verhaal wilt doen.
Maar is het echt nodig om dit in 3 verschillende topics opnieuw te moeten plaatsen. :?:
Ik heb dus 2 van jou topics verwijderd :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Jozef »

Waarom heeft de dochter niet aan de examinator gevraagd wat hij bedoelde met niet vlot rijden?

Als ze niet akkoord was, waarom heeft ze zich dan niet tot de hoofdexaminator gewend?

Er bestaat wel degelijk controle op de examinatoren. Hun verhouding geslaagde/niet-geslaagde kandidaten wordt vergeleken met het gemiddelde van alle examinatoren. Als ze daarvan te veel afwijkt, wordt de examinator op het matje geroepen om tekst en uitleg te komen geven.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Stefan Peeters »

Het is niet omdat jij 40000 km per jaar rijdt, dat je dat ook goed doet...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
ikkeskete

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door ikkeskete »

Gistereo ongeveer hetzelfde meegemaakt met het examen van mijn zoon in Moorsele. Toevallig was het dezelfde examinator die mijn dochter 2 jaar geleden ook had voor haar eerste poging en al na 2 minuten beslist had om haar te buizen. Ze was heel scherp aan het parkeren en hij schreeuwde toen dat ze de auto zou raken. Was zeker niet het geval. Gevolg: paniek bij mijn dochter en gedaan examen. Toen wist ik al dat dit niet goed ging komen met mijn. Het betrof een grote kale man. Zijn uitleg achteraf klonk heel flauw en hij stond ons gewoon uit te lachen in ons gezicht. (1) Eerste parkeerpoging was niet goed genoeg in zijn ogen, al stond mijn zoon op slechts 15 à 20 cm van de borduur. Blijkbaar moet je tegen de boorduur staan. "Hij stond bijna midden in de weg" zei hij achteraf. Hallo??? Leugens dus. 2e poging was dan wel weer perfect in 'zijn' ogen. Eindebeoordeling: 'onvoldoende'; zelfs bij een 2e perfecte poging. (2) Bij het uitrijden na het parkeren zou hij zijn richtingaanwijzer niet gebruikt hebben. Wel, daar had ik dus wel zeer goed op gelet. Had ie dus wel gebruikt, maar bij het uitrijden kwam er een fietser uit de andere richting & in een smalle straat, dus stopt mijn zoon tot de fietser voorbij was. Hij draait dan zijn stuur naar rechts waardoor zijn richtaanwijzer uiteraard uitslaat en hij rijdt weg. Hallo??? (3) "Zithouding was onvoldoende goed". Wat een dooddoener! Achteraf is het gemakkelijk om zoiets te zeggen. Wel, ik zeg: hij zat perfect. (4) Hij zou in een bocht gekoppeld hebben. Wel, dat was in bocht van de aansluiting van de R8 richting A19 Ieper en direct aansluitend afrit Gullegem. Dat draait dus wel constant naar rechts. Er zit op die afrit een heel traagrijdende vrachtwagen (40 à 50km/u) voor de auto, dus schakelt mijn zoon een versnelling terug om niet 'in zijn gat' te zitten en niet stil te vallen. Wel dat mocht dus blijkbaar niet. "Heel gevaarlijk": zei de examinator. Dus remmen, in 5e versnelling blijven rijden met het risico op stilvallen van de motor is dan wel veilig??? (5) Laatste feit: een vrachtwagen staat op het rechtervak geparkeerd in het centrum van Heule. Mijn zoon heeft ondertussen een 500-tal meter gereden en geen enkele fiets of brommer ingehaald. Hij steekt zijn ricthingsaanwijzer aan en rijdt voorzichtig over het linkervak de vrachtwagen voorbij. Zegt de examinator achteraf: "Je hebt niet meer rechts over je schouder gekeken". Zegt mijn zoon: "Ja, maar: ik heb nog even gekeken in mijn achteruitkijkspiegel en er was geen fietser te zien de laatste 500 meter en ik moet toch niet tegen die vrachtwagen rijden zeker?" Voor de rest was er helemaal niets op aan te merken. Perfect alle regelmenten gerespecteerd. Ik kan u zeggen: als mijn zoon niet geslaagd is, dan mag je meteen van 90% van al het rijdend volkje hun rijbewijs intrekken. Je staat daar dan: perplex, machteloos en zwaar verongelijkt tegen een ambtenaar met wel heel grote oogkleppen! Het gezond verstand was heel ver te zoeken. Zijn collega's durfden blijkbaar niets zeggen, maar je zag aan hun gezicht dat er iets niet klopte. Conclusie: hij moest en zou hem buizen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Jozef »

ikkeskete schreef: 21 jun 2018, 14:49Ik kan u zeggen: als mijn zoon niet geslaagd is, dan mag je meteen van 90% van al het rijdend volkje hun rijbewijs intrekken.
Ik ken de juiste cijfers voor België niet, maar in Duitsland gaat men ervan uit dat, van de 100 mensen die zich met een auto kunnen verplaatsen, er ongeveer 20 zijn die er ook nog kunnen mee rijden.
Curieuzeneuze

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Curieuzeneuze »

Idd. Eén dikke geldzakkerie daar ..
eerste keer examen: €36 betaald. Daarna moest ik Pinken, claxoneren, remmen .. Blijkt dat mn 3 de remlicht nie ging. Gevolg: €36 kwijt, geen examen mogen afleggen ..
Maar als troost mocht ik mn volgende examen afleggen voor €25 .. Tweede keer en 1ste examen: minuutje op baan geweest en mogen terugkeren naar examencentrum .. voorrang van rechts gemist zei ie. Ok, had niet gestopt maar wel afgeremt en je kon goed zien of er auto wel of niet afkwam. Voorzichtjes doorgereden en mocht terugkeren.
Derde keer en 2de examen : kwam in een wijk terecht dus overal voorrang van rechts,met de straatjes dicht op elkaar. Rapper dan 30 kan je daar niet rijden.. had geen enkele voorrang van rechts gemist. Vraagt die vrouw hoeveel je in een wijk mag rijden. Waarop ik antwoord 50 als er geen borden van spelende kinderen ofzo staat. Zegt ze erop ;; waarom rij je dan zo traag ? Jahh.. de ene voorrang vn rechts na de andere.. Beetje later rijden we in een straat waar geparkeerde auto’s op de rijbaan staan dus moet ik aan tegenliggers voorrang geven. Kwam ik halfweg toen er een tegenligger afkwam. Kon nergens achter een auto staan of wat aan de kant gaan om voorrang te verlenen want twas de ene geparkeerde auto achter de andere. Dus ik rijd aan 5km/u mooi dicht van de geparkeerde auto’s ( tegenligger hadden plaats genoeg om te passeren) begint ze heel te zweten en panikeren en vroeg wa mijn bedoeling eigluk was. Kzegn madamtje zit eki kalme ?! Ken ik de breedte va min auto oglik ? Ken drekt mogen terugkeren naart examencentrum en weer gebuist .. ( ondertussen al €97 betaald)
2 keer gebuist = 6 rij uren (€248) volgen via rijschool. Die mensen snapten al nie dak gebuist was want ze vonden dat ik vlot reed enzo. En toen ik de redens vertelde zeiden ze zelf dat mr tgeld is datdaar telt. Moe ki nie peizn......
Uiteindluk na 3 de examen geslaagt..
Zouden ze nie beter die sukkelaars enal van de baan halen en tgeld uit hun beuzn jagen voor eens deftig hun rijbewijs af te leggen En de verkeersregels te leren ?!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door GRO »

Beste,
Natuurlijk is het niet plezierig als je niet slaagt.
Maar wat lees ik:

1. De eerste keer werkte het derde remlicht niet.
In ons praktijkboek dat je gratis met je oefencode kon downloaden, staat toch uitgelegd dat alle lichten MOETEN werken, of de examinator mag je geen examen laten afleggen.
De examinator heeft dus gewoon zijn werk gedaan.
Je kunt dus niet boos zijn op de examinator, maar wel op jezelf dat je dat niet gecontroleerd hebt voor je naar het examen vertrok.

2. Voorrang van rechts gemist
????

3. Te traag rijden
Net zoals te snel rijden, is overdreven traag rijden ook een overtreding.
Dat hebben we toch ook goed uitgelegd.

Je schreef: "Rapper dan 30 kan je daar niet rijden.."
Als dat zo was, dan hadden er zeker borden gestaan met maximum 30 km/uur.
Als die er niet stonden, dan kan je veilig sneller rijden.

Je schreef:
"Zouden ze nie beter die sukkelaars enal van de baan halen en tgeld uit hun beuzn jagen voor eens deftig hun rijbewijs af te leggen En de verkeersregels te leren ?!"
Als ik je belevenissen lees, dan heb ik toch de indruk dat de examinator dat gedaan heeft.

De laatste regels van je posting heb ik helaas niet kunnen ontcijferen.
Voorbeeld: "Kzegn madamtje zit eki kalme ?! Ken ik de breedte va min auto oglik ? " ?????
misnoegde vader

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door misnoegde vader »

Examencentrum Moorsele-Wevelgem is inderdaad één geldklopperij. De eerste vraag die de niet-sympathieke examinator stelde aan mijn zoon was of hij rijlessen gevolgd had. Daarmee tekende hij onmiddellijk zijn doodsvonnis. En zo gebeurde het ook. Niet geslaagd met een vage uitleg. Ik was reeds door meerdere mensen verwittigd dat men niemand doet slagen zonder voorgaande lessen. Gezien mijn financiële situatie kon ik deze echter niet betalen en had er alle vertrouwen in dat men zou oordelen op het al dan niet goed kunnen rijden, ongeacht het volgen van de lessen. Bij de tweede poging kregen we helaas dezelfde examinator toegewezen. Mijn zoon was uiteraard niet gelukkig met deze toevalligheid en kreeg weer de vraag voorgeschoteld van het al dan niet volgen van lessen. Wat dus duidelijk een allereerste voorwaarde is om enige kans te maken om te slagen. En ja hoor, weerom gebuisd om vage, niet-terechte redenen. Met de melding dat hij de verplichte lessen moet volgen. Eén grote geldklopperij. Staat men er nooit eens bij stil dat niet iedereen financieel sterk staat om dergelijke lessen te betalen? En ware het nog dat hij terecht slecht reed en de verkeersregels aan zijn laars lapte... er worden redenen gezocht om te kunnen buizen om geld uit de zakken van de mensen te kloppen, wellicht om de verliezen tijdens de coronaperiode te compenseren. Een ware schande. Heb al menig brokkenpiloten met rijschool weten deelnemen aan het examen, die direct slagen, terwijl ze ware gevaren op de weg zijn.
Ik raad dus iedereen aan zeker een ander examencentrum te kiezen, waar de rijvaardigheid primeert ipv het al dan niet veel verdiend hebben aan rijlessen. Ik hoop voor alle minder bedeelde mensen dat zij wel op een objectieve manier behandeld worden en dat hun kind wél hun rijbewijs kan halen zonder eerst in financiële moeilijkheden gestoken te worden door een geldbeluste examinator. Stof tot nadenken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door GRO »

Beste,
Ongeveer hetzelfde % van kandidaten die praktijklessen hebben gevolgd of niet hebben gevolgd slaagt van de 1ste keer. Leerlingen die rijschool hebben gevolgd, klagen vaak dat voor hen de examinator strenger oordeelt. Idem klagen leerlingen die met begeleider hebben leren rijden.
Ik ben er haast zeker van dat onderaan het examenblad een reeks opmerkingen staan, waaraan de leerling bij een volgend examen meer aandacht moet besteden.
Sisi

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Sisi »

Hoi,

Heb zelf ook mijn praktijkexamen afgelegd in Moorsele. 18/08 was mijn eerste examen en helaas maar ZEER terecht gebuisd.
Door alle zenuwen alle ‘voorrang van rechts’ over het hoofd gezien 😑. En reed bijna tegen een vrachtwagen aan 😑. Laten we het erop houden dat het aan de zenuwen lag en niet aan mijn rij skills. Mijn voorlopige rijbewijs nog maar 3 weken geldig en had al 3 maanden moeten wachten om mijn praktijkexamen af te leggen. Dus ik dacht er is vast geen plek meer voor die tijd maar ik kon de volgende week erop al terug gekomen nou ik weer helemaal vol met zenuwen 08:00 uur aanwezig bleken mijn papieren niet in orde te zijn 😑. (Balen) maar wederom terecht kon de week erop terug gekomen en dat was gisteren. Ennuuuuh GESLAAAGD! Ben zo happy vind ze daar is Moorsele super vriendelijk ik zie hier veel klaag comments maar zoek het even bij je kind want ik denk dat hij/zij nog niet goed genoeg rijd. Ik ben zelf een Marokkaanse en draag een hoofddoek mij hoor je ook niet klagen dat ze racistisch waren toch? Soms moet je het gewoon accepteren en dan valt alles in zijn perspectief. Well good night! Bye
Stefan D.

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Stefan D. »

Kan iemand mij namen geven van bewuste examinator(s).
Heb gelijkaardige zaak in Oostende. Al horen zeggen dat sommige examinators die het te bont maken tijdelijk naar andere examencentra worden overgeplaatst.
Examinator waarover ik spreek, sleept blijkbaar serieuze reputatie met zich mee, gekend (berucht) bij alle rijscholen in West-Vlaanderen.
Struise vent met ringbaardje.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Benny Stinkens »

Stefan D. schreef: 12 okt 2020, 04:04 Kan iemand mij namen geven van bewuste examinator(s).
Heb gelijkaardige zaak in Oostende. Al horen zeggen dat sommige examinators die het te bont maken tijdelijk naar andere examencentra worden overgeplaatst.
Examinator waarover ik spreek, sleept blijkbaar serieuze reputatie met zich mee, gekend (berucht) bij alle rijscholen in West-Vlaanderen.
Struise vent met ringbaardje.
Wij kennen geen namen van examinators en als we zouden kennen geven we ze niet vrij :!:
Er bestaat ook nog steeds iets zoals het recht op privacy :idea:
Als je een klacht wil indienen tegen een examinator zal je de officiële weg moeten volgen.
Voor mensen die denken dat dit dan een kastje muur verhaal zou worden kan ik meegeven dat er met klachten wel degelijk serieus wordt omgegaan. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ludo VD

Re: misbruik in examencentrum Moorsele/Wevelgem

Bericht door Ludo VD »

Ik heb een naam, heb ook klacht ingediend en ben in afwachting van enig nieuws.
Benieuwd of klacht iets zal uithalen, is onderbouwd en gestaafd met bewijzen.
In de toekomst zouden alle auto's die gebruikt worden voor een autorijexamen verplicht een dashcam moeten hebben. Dat zou de allerbeste controle zijn voor de examinatoren die het niet te nauw nemen en er plezier in scheppen mensen onterecht te buizen.
Plaats reactie