Vraag 456

Punten van discussie.
Autobestuurder
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2017, 18:51

Vraag 456

Bericht door Autobestuurder »

Beste rij-instructeurs en anderen

Ik heb enkele vragenrondes gemaakt en direct ook vrij veel grammaticale en syntactische fouten gevonden. Hoewel dit niet de essentie is van de site blijft het belangrijk om de ABN-normen te hanteren opdat alle vragen zo formeel mogelijk zullen worden gesteld zodanig dat er geen verwarringen kunnen ontstaan.

Ten tweede toont vraag 456 een afbeelding met 3 borden waarop groene pijlen naar onderen wijzen om de beschikbare rijstroken mee aan te duiden.

De vraag was in de aard van "Mag je als autobestuurder kiezen op welke rijstrook je zult rijden?". Het antwoord was nee, maar dan wordt er geen rekening gehouden met het feit indien men kiest om in te halen van links. Bijgevolg heeft de autobestuurder wel keuze op welke rijstrook die mag rijden. Hiermee wil ik nadruk leggen op het feit dat niet elke vraag zo formeel mogelijk is gesteld waardoor er zo'n verwarring kan ontstaan.

Gelieve hiermee deze vraagstelling te wijzigen en rekening mee te houden bij het invoeren van nieuwe vragen.

Ten derde vind ik dat bij vraag 472 de snelheid van de motoriets bekend gemaakt moet worden. Wat nou als die op dat moment 70 km/u reed? Hoe kan die dan op een veilige manier stoppen zelfs al brandt het oranje stoplicht.
Ten derde
Met vriendelijke groeten
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 456

Bericht door Rafael »

Beetje ironisch dat je je voordoet als taalkenner maar wel nog 'ABN' gebruikt...

Vraag 456: je verzint er zaken bij, er zijn nog andere mogelijkheden waardoor je niet uiterst rechts zou kunnen rijden maar die doen niet ter zake. De vraag is simpelweg of een groene pijl je de keuze laat om een rijstrook te kiezen.

Vraag 472: de snelheid van de motorrijder is een detail. Voor oranje dien je te stoppen indien mogelijk, waar vanuit gegaan wordt in de vraag. Anders moeten we ook nog de exacte afstand vermelden, de weersomstandigheden, het bandenprofiel, de leeftijd van de bestuurder, ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 456

Bericht door de rijprof »

vraag 456 Afbeelding
Zie je drie groene pijlen boven de rijstroken, dan wil dit zeggen dat je mag kiezen op welke rijstrook je wilt blijven rijden.
A. Juist.
B. Niet juist.

Juist = B LES 18 – ‘Verkeerslichten’.
Je moet zoveel mogelijk op de rechterrijstrook rijden.
De andere rijstroken mag je gebruiken om links in te halen, of om een blauw bord te volgen dat een richting aangeeft, of bij file.
De uitleg staat er onder. Je mag niet zomaar je rijstrook kiezen. Je moet in de regel rechts rijden. Er wordt ook niet gesteld dat je wil inhalen of dat er druk verkeer is.
Vraag 472Afbeelding
Welke bestuurder mag het kruispunt niet oprijden?

A. Alleen van de auto.
B. Alleen van de motorfiets.
C. De auto en de motorfiets.

Juist = C LES 18 – ‘Verkeerslichten’.
Blauwe auto: rood licht (= stoppen).
Moto: oranjegeel licht (= stoppen).
Dit zijn zuiver theoretische vragen die je zuiver theoretisch moet beantwoorden. Indien de motorfiets zo dicht bij het verkeerslicht zou genaderd zijn dat hij niet veilig meer zou kunnen stoppen, had dat in de vraag gestaan. Zo is dat ook op het echte examen. Niets fantaseren dat niet gevraagd wordt.

Wat betreft grammaticale en syntactische fouten mag je dat steeds melden zodat die verbetert kunnen worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 456

Bericht door Jozef »

Autobestuurder schreef: 18 okt 2017, 20:55 Ten tweede toont vraag 456 een afbeelding met 3 borden waarop groene pijlen naar onderen wijzen om de beschikbare rijstroken mee aan te duiden.

De vraag was in de aard van "Mag je als autobestuurder kiezen op welke rijstrook je zult rijden?". Het antwoord was nee, maar dan wordt er geen rekening gehouden met het feit indien men kiest om in te halen van links. Bijgevolg heeft de autobestuurder wel keuze op welke rijstrook die mag rijden. Hiermee wil ik nadruk leggen op het feit dat niet elke vraag zo formeel mogelijk is gesteld waardoor er zo'n verwarring kan ontstaan.
De vraag is niet "Mag je als autobestuurder kiezen op welke rijstrook je zult rijden?", maar wel "Zie je drie groene pijlen boven de rijstroken, dan wil dit zeggen dat je mag kiezen op welke rijstrook je wilt blijven rijden.

(GRO: "je wil" i.p.v. "je wilt" a.u.b. Er zijn 5 dergelijke uitzonderingen: je wil, je kan, je mag, je zal, je zou.)

Als je er op het examen zo met je klak naar smijt, gaan de examinatoren dikwijls vinden dat je zo fantastisch goed was, dat je nog eens mag terugkomen. :lol:

Ten derde vind ik dat bij vraag 472 de snelheid van de motoriets bekend gemaakt moet worden. Wat nou als die op dat moment 70 km/u reed? Hoe kan die dan op een veilige manier stoppen zelfs al brandt het oranje stoplicht.
Ten derde
Om te beginnen bestaat er in België geen oranje verkeerslicht, wel een oranjegeel verkeerslicht.

De regel in de wegcode is niet dat je een oranjegeel verkeerslicht mag voorbijrijden als je niet meer veilig kunt stoppen. De regel is integendeel dat het verboden is een oranjegeel verkeerslicht voor bij te rijden. Op deze regel bestaat een uitzondering als je niet meer veilig kunt stoppen. Bij vragen moet je uitgaan van de regel als niet aangegeven wordt dat er een uitzondering van toepassing is.


Je kan wensen dat vragen hier en bij de GOCA anders zouden gesteld worden. Hier worden de vragen evenwel op dezelfde manier gesteld als bij de GOCA, teneinde een optimale voorbereiding te bieden voor het theoretisch examen.
Autobestuurder
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2017, 18:51

Re: Vraag 456

Bericht door Autobestuurder »

@Rafaël @de rijprof @Jozef
A posteriori vind ik dat ik wat overdreven reageerde omtrent de ABN- normen. Het is al goed als het merendeel van de lezers begrijpt waar de vraag over gaat.

Over vraag 456 zou dat best mogelijk zijn dat ik zaken er altijd bij verzin omdat ik af en toe het gevoel heb dat ik dat niet doe voor vragen waar je dat wel moet doen. Bijgevolg sommige vragen overdenk ik dan.

Over vraag 472 zie ik nu wel in dat ik eveneens die mogelijkheid erbij verzon.

Ik stelde die vragen gewoon uit curiositeit. Ik heb mijn voorlopig rijbewijs al gehaald, het gaat nu enkel om mijn praktisch rijbewijs.

En over de kleur kunnen we blijven discussiëren, want over welke tint oranjegeel heb je het nu? (FF7700 of FF8800 of toch FF9900 misschien zelfs de onderverdelingen daartussen) :lol:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 456

Bericht door Jozef »

Autobestuurder schreef: 20 okt 2017, 22:46 En over de kleur kunnen we blijven discussiëren, want over welke tint oranjegeel heb je het nu? (FF7700 of FF8800 of toch FF9900 misschien zelfs de onderverdelingen daartussen) :lol:
We hoeven daar niet over te discussiëren. Het verkeerslicht dat in artikel 61.1.2° van de wegcode beschreven wordt, is een oranjegeel verkeerslicht, welke tint oranjegeel het ook moge hebben, en geen oranje verkeerslicht.

Met de vragen hier probeert men alleen maar je zo goed mogelijk voor te bereiden op het examen. Fijn dat je dat blijkt ingezien te hebben.
Plaats reactie