REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
amylalcohol

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door amylalcohol »

Het nieuwe systeem treedt in Brussel en Wallonie in werking vanaf 1 januari 2018. Meneer Weyts moest uiteraard weer speciaal doen en voor Vlaanderen moest het uiteraard vroeger. Overleg, samenwerking en goede communicatie is blijkbaar moeilijk, in de media komen en de schuld bij een ander leggen gaat blijkbaar gemakkelijk.

Het gevolg waren uiteraard wachttijden voor een rijexamen in Vlaanderen tot meer dan 3 maanden. Logisch, want iedereen wilt of wou zijn examen voor 1 juni 2017 afleggen. Normaal om zo een service te krijgen in een land waar zoveel belastingen worden betaald?

Sommigen zullen maar 1 kans krijgen want geen plaats meer voor een herexamen of mogen een herexamen doen in het nieuwe systeem met minder kans op slagen.

Dit alles is een gemiste kans, zorgt voor veel frustratie en een gepeperde factuur. Want geen rijbewijs, ook moeilijker om aan een job te geraken.

Proficiat voor deze kracht van verandering.
6 manoeuvres en rijden met gps, ik zie het aantal verkeersdoden al drastisch dalen LOL

Het is inderdaad een klucht. Blijkbaar zijn er in dit land niet alleen debielen op wielen.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Lavake »

Ter info: de 9 maanden stage telt enkel "voor alle kandidaten die vanaf 01.10.2017 een voorlopig rijbewijs hebben aangevraagd", en dus niet voor iedereen die vanaf 1 oktober 2017 zijn praktijkexamen gaat doen, zoals al eens geopperd is in deze thread. Dit is ook zo voor het vormingsmoment van de begeleider.

In het examencentrum van Deurne zat alles al wel volgeboekt tot aan oktober, dus duidelijk zat iedereen wel met de schrik!

http://www.goca.be/nl/p/rbw-actualiteit

Vanaf 01.10.2017 (Onderstaande wijzigingen treden in voege onder voorbehoud van de publicatie in het Belgisch Staasblad!)
De minimumstage opgetrokken van 3 naar 9 maanden
De kandidaat zal minimum 9 maanden moeten oefenen onder dekking van zijn voorlopig rijbewijs voordat hij kan deelnemen aan het praktijkexamen in Vlaanderen.
1. Voor wie?
Voor alle kandidaten die vanaf 01.10.2017 een voorlopig rijbewijs hebben aangevraagd bij de gemeente.
2. Voor wie niet?
Voor kandidaten die vóór 01.10.2017 een voorlopig rijbewijs hebben aangevraagd (ook al wordt dit voorlopig rijbewijs na 01.10.2017 vervangen omwille van verlies, beschadiging, niet-gelijkende foto of vervanging begeleider).

Vrije begeleiding: verplicht vormingsmoment voor de begeleider
Voordat men als begeleider vermeld kan worden op het voorlopig rijbewijs van een kandidaat, moet een verplichte vorming van 3 uur gevolgd worden bij een erkende rijschool of een zelfstandig instructeur. Deze vorming is 10 jaar geldig.
1. Voor wie?
Voor alle kandidaten die vanaf 01.10.2017 een voorlopig rijbewijs hebben aangevraagd bij de gemeente.
2. Voor wie niet?
Voor kandidaten die vóór 01.10.2017 een voorlopig rijbewijs hebben aangevraagd (ook al wordt dit voorlopig rijbewijs na 01.10.2017 vervangen omwille van verlies, beschadiging, niet-gelijkende foto of vervanging begeleider).
Linde
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2017, 09:45

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Linde »

Ik heb een voorlopig rijbewijs met begeleider en ga begin oktober mijn laatste rijles volgen en zou dan hoogstwaarschijnlijk mijn attest krijgen waarmee ik alleen mag rijden. Om alleen te mogen rijden ben ik dan natuurlijk verplicht mijn rijbewijs in te leveren en om te wisselen voor het type 18 maanden. Val ik dan ineens in het nieuwe systeem van 9 maanden rijden vooraleer ik een rijexamen mag afleggen?

Als ik alleen mag rijden, welke mensen mogen dan met me meerijden? In het huidige systeem zou ik mogen rijden met elke persoon die voldoet aan de vereisten voor een begeleider. Is dit ook zo in het nieuwe systeem? Of moeten deze mensen dan plots die 'lessen' gaan volgen voor begeleiders? In het laatste geval ga ik immers mijn mogelijkheden om te rijden ernstig zien dalen waardoor ik dan weer niet genoeg kan oefenen.... De reden waarom ik dit nu zo wou aanpakken is net omdat dit dan mijn opties vergroot omdat ik nu twee begeleiders heb met een heel druk leven waardoor ik sowieso weinig kansen krijg om te rijden. Met een rijbewijs waarmee ik alleen mag rijden en met alle mensen die voldoen aan de vereisten, heb ik ineens heel wat meer mogelijkheden en ook heel wat meer mensen die met me kunnen rijden aangezien er nu maximaal 2 begeleiders op het rijbewijs gezet mogen worden.
HasHas

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door HasHas »

Een vraagje over het verlengen van het voorlopig rijbewijs. ik was onder de indruk dat dit vanaf 01/10/2017 mogelijk zou zijn, maar vind overal het tegengestelde terug, namelijk dat dit -voorlopig?- niet mogelijk is? Iemand met meer info?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Benny Stinkens »

Linde schreef: 21 sep 2017, 21:17 Ik heb een voorlopig rijbewijs met begeleider en ga begin oktober mijn laatste rijles volgen en zou dan hoogstwaarschijnlijk mijn attest krijgen waarmee ik alleen mag rijden. Om alleen te mogen rijden ben ik dan natuurlijk verplicht mijn rijbewijs in te leveren en om te wisselen voor het type 18 maanden. Val ik dan ineens in het nieuwe systeem van 9 maanden rijden vooraleer ik een rijexamen mag afleggen?
Je valt dan inderdaad in het nieuwe systeem, maar de maanden van je eerste voorlopig rijbewijs tellen mee.
Linde schreef: 21 sep 2017, 21:17 Als ik alleen mag rijden, welke mensen mogen dan met me meerijden? In het huidige systeem zou ik mogen rijden met elke persoon die voldoet aan de vereisten voor een begeleider. Is dit ook zo in het nieuwe systeem? Of moeten deze mensen dan plots die 'lessen' gaan volgen voor begeleiders?

Dit is ook nog zo in het nieuwe systeem en ze hoeven geen lessen te volgen (het zijn geen begeleiders)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Benny Stinkens »

HasHas schreef: 09 okt 2017, 11:43 Een vraagje over het verlengen van het voorlopig rijbewijs. ik was onder de indruk dat dit vanaf 01/10/2017 mogelijk zou zijn, maar vind overal het tegengestelde terug, namelijk dat dit -voorlopig?- niet mogelijk is? Iemand met meer info?
Eenmaal je voorlopig rijbewijs vervallen is kan je het niet verlengen. :idea:
Je kan tijdens je geldigheid van je voorlopig rijbewijs veranderen van voorlopig rijbewijs, maar verlengen zit er hoe dan niet in
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
HasHas

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door HasHas »

Benny Stinkens schreef: 09 okt 2017, 12:35
HasHas schreef: 09 okt 2017, 11:43 Een vraagje over het verlengen van het voorlopig rijbewijs. ik was onder de indruk dat dit vanaf 01/10/2017 mogelijk zou zijn, maar vind overal het tegengestelde terug, namelijk dat dit -voorlopig?- niet mogelijk is? Iemand met meer info?
Eenmaal je voorlopig rijbewijs vervallen is kan je het niet verlengen. :idea:
Je kan tijdens je geldigheid van je voorlopig rijbewijs veranderen van voorlopig rijbewijs, maar verlengen zit er hoe dan niet in
Dus eenmaal de M18 verlopen is, kan je deze op geen enkele andere manier terug verkrijgen? Enige oplossing is deze om te zetten naar een M36?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Benny Stinkens »

HasHas schreef: 09 okt 2017, 14:06 Dus eenmaal de M18 verlopen is, kan je deze op geen enkele andere manier terug verkrijgen? Enige oplossing is deze om te zetten naar een M36?
Als je M18 verlopen is kan je deze zelfs niet omzetten naar een M36 :!:
Ik heb geschreven:
Benny schreef:Je kan tijdens je geldigheid van je voorlopig rijbewijs veranderen van voorlopig rijbewijs, maar verlengen zit er hoe dan niet in
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Coolvision »

Hier vind je ook veel info :

https://www.rijbewijzer.be

Indien je wisselt van voorlopig rijbewijs, hou de geldigheid van je theoretische examen in het oog ! dit kan vervallen tijdens je praktische opleiding.
Je wordt dan niet toegelaten op het praktische examen !!
PVL
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2017, 06:49

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door PVL »

puur gelobby van de rijscholen achter de schermen (geldgewin), bovendien is het gelijkheidsbeginsel geschonden want het telt enkel voor Vlaanderen (Vlamingen moeten weer heiliger zijn dan de paus), procentueel bekeken zijn er amper ongevallen de laatste 10 jaar bij leerlingen met begeleider
Linde
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2017, 09:45

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Linde »

Ik heb een voorlopig rijbewijs 18M en mijn vriend is zo idioot geweest om dronken te rijden. Hij zal dus binnenkort zijn rijbewijs moeten afgeven. Nu vroeg ik me af of ik hem dan nog mag vervoeren? Ik vind immers alleen terug dat een passagier minstens 8 jaar een rijbewijs moet hebben, maar niet of hij/zij op het moment van meerijden dit ook in het bezit moet hebben.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door GRO »

maar niet of hij/zij op het moment van meerijden dit ook in het bezit moet hebben.
Beste,
Leuk geprobeerd, maar met die uitleg ga je er niet komen.
Hij moet het BIJ hebben als hij in de auto zit.
Gast

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Gast »

Hoi

In de gva staat een artikel over het terugkommomment, maar ze spreken over wanneer je je rijbewijs haalt vanaf 1 juli en over het voorlopig rijbewijs vanaf oktober, maar wat als je voorlopig rijbewijs van voor 1 oktober is en je examen doet na 1 juli? Moet ik dan ook terug komen?
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door DWB »

Nee.
Inazuma
Berichten: 11333
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: REGELS NIEUWE RIJOPLEIDING 2017

Bericht door Inazuma »

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/wi ... ce=dlvr.it

voorlopig nog "in ontwerp" ...

En alwéér een "speciale" regeling
Plaats reactie