Gele onderbroken lijn

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Timo.V
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2017, 20:49

Gele onderbroken lijn

Bericht door Timo.V »

Ik heb 2 soort gelijke vragen gehad Vraag Nr. 7541 en Nr. 2970
Nu ze hebben beiden een gele onderbroken lijn op de stoeprand, Bij vraag Nr 7541 is het toegestaan om stil te staan.
Maar bij vraag 2970 is dat niet zo...
En er word niet gevraag mag je hier parkeren...

Dit is de vraag
De bestuurder van deze auto wacht hier even terwijl zijn partner sigaretten gaan kopen is.
Mag dat ?
Hij wacht dus staat hij niet geparkeerd want hij zit nog in de auto.

Ben ik nu dingen door elkaar aan het slaan of is dit een klein foutje. Ik wil deze fout zeker niet maken morgen op mijn examen
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Gele onderbroken lijn

Bericht door Benny Stinkens »

Hij wacht dus staat hij niet geparkeerd want hij zit nog in de auto.
Hier zit je dus degelijk fout :!:
in of niet in de auto zitten heeft totaal niets met parkeren te maken. :idea:

Ik raad je dus aan het hoofdstuk over parkeren en stilstaan nog eens goed door te nemen.
Vooral het verschil tussen stilstaan en parkeren moet je eens goed bekijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Gele onderbroken lijn

Bericht door Jozef »

Timo.V schreef: 14 sep 2017, 20:01 Hij wacht dus staat hij niet geparkeerd want hij zit nog in de auto.

Ben ik nu dingen door elkaar aan het slaan
Man, man, man toch, waar haal je het in godsnaam vandaan dat een voertuig waarvan de bestuurder erin zit te wachten, een stilstaand voertuig zou zijn? Waarom leer je zelfs niet zoiets elementair als wat een stilstaand voertuig is?
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Er werden al leveranciers beboet omdat ze na het lossen nog even de leveringsbon gingen laten aftekenen, want dat is niet laden of lossen. In principe kan je beboet worden als je het laden en lossen 5 seconden onderbreekt om je neus te snuiten.

Het enige wat niet uitdrukkelijk in artikel 2.22 staat, doch ook als een stilstaand voertuig beschouwd wordt, is een motorfiets die niet langer stilstaat dan nodig is voor het op- of afstappen van zijn passagier.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gele onderbroken lijn

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Gele onderbroken lijn

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 14 sep 2017, 22:32
wegcode.be schreef:2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
Ja, dat is een zeer ongelukkige bepaling in de wegcode, want een kameel kan ook gebruikt worden als een middel van vervoer te land.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Gele onderbroken lijn

Bericht door GRO »

Jozef schreef:Ja, dat is een zeer ongelukkige bepaling in de wegcode, want een kameel kan ook gebruikt worden als een middel van vervoer te land.
Al meer dan 10 jaar beloven de opeenvolgende federale ministers van Verkeer dat de wegcode gaat herzien worden.
Dit is een puntje dat ze er kunnen aan toevoegen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gele onderbroken lijn

Bericht door de rijprof »

Voertuig
een kameel kan ook gebruikt worden als een middel van vervoer te land.
Is een kameel een tuig of een dier?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Gele onderbroken lijn

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 17 sep 2017, 22:07 Voertuig
een kameel kan ook gebruikt worden als een middel van vervoer te land.
Is een kameel een tuig of een dier?
Een kameel is geen tuig, maar een dier, dat gebruikt kan worden als een middel van vervoer te land. De wegcode vermeldt dus verkeerdelijk dat elk middel van vervoer te land een voertuig zou zijn, want een kameel kan ook gebruikt worden als een middel van vervoer te land, doch is geen voertuig.
Plaats reactie