rijbewijs B code 96

Punten van discussie.
Gwen75
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2017, 09:33

rijbewijs B code 96

Bericht door Gwen75 »

ik ben hier vrij nieuw in maar ik zat met een vraag ivm het rijbewijs b code 96.
Ik ben in het bezit van mijn rijbewijs b sedert 1994, nu heb ik hier ergens op de site gelezen dat je je rijbewijs b voor 19/01/2013 hebt je het rijbewijs code 96 een verworven recht blijkt te zijn.
hier over kan ik nergens geen info vinden kan er mij hier soms iemand raad geven of de juiste link doorsturen.
het probleem is mijn wagen weegt bijna 3 ton en ik zou dan met mijn huidige rijbewijs geen aanhangwagen van 750kg meer mogen trekken.
Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

Een aanhangwagen van 750 kg MTM mag je altijd trekken met rijbewijs B
(en als de auto dat mag uiteraard)

Code 96 is voor aanhangwagens zwaarder dan 750 kg MTM
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

Blijkbaar is er eerder recent opnieuw aan de rijbewijswetgeving ivm code 96 geklungeld :?:
Of is wegcode.be aan het klungelen ?

Want code 96 was toch echt wel wat anders dan onderstaand :?:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 1-bijlage7

96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van ten hoogste 750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt


Wat ook blijkt uit onderstaande :

http://www.autocontrole.be/ACTnl/pages/ ... 02016).pdf
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 10 aug 2017, 13:50 Blijkbaar is er eerder recent opnieuw aan de rijbewijswetgeving ivm code 96 geklungeld :?:
Of is wegcode.be aan het klungelen ?

Want code 96 was toch echt wel wat anders dan onderstaand :?:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 1-bijlage7

96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van ten hoogste 750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt
Hier klopt inderdaad iets niet...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door bert.covens »

Wel, ik ben >>> hier eens gaan snollen :
5° Categorie B :

auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld. Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt. Vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

edit : hier staat evenwel nérgens bij, dat het dan in feite categorie B+code 96 is. Mij lijkt die wettekst wat onhandig opgesteld.
En misschien ligt hier wel de oorzaak van wat volgens mij de misser is van wegcode.be


6° Categorie B+E :

samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg;
Even verderop lees ik evenwel :
Art. 21. In artikel 15 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) punt 2° wordt vervangen als volgt : « 2° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt :
« § 2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.
Nieuw is ook, dat de MTM van de aanhangwagen voor rijbewijs B+E sindsdien beperkt is tot 3.500 kg. Heeft de aanhangwagen een MTM van méér dan 3.500 kg, dan is sindsdien minstens een rijbewijs C1+E vereist.
8° Categorie C1+E :
— samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C1 en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;
— samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

edit: Indien het rijbewijs B+E behaald werd vóór 1 mei 2013, dan geldt onderstaande :

Het rijbewijs geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen. ». ».
Laatst gewijzigd door bert.covens op 13 aug 2017, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: 10 aug 2017, 13:50 Blijkbaar is er eerder recent opnieuw aan de rijbewijswetgeving ivm code 96 geklungeld :?:
Of is wegcode.be aan het klungelen ?
Ik heb alvast géén weet van enige wijziging aan de code 96. Ik denk eerder dat wegcode.be zich vergist heeft :

96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van ten hoogste 750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt

Volgens mij moet dat zijn :

96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van méér dan 750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt

En zo heeft GOCA het blijkbaar ook begrepen, als ik hun >>> brochure rijbewijs B+E (KLIK) lees. Daarin staat :
folder GOCA schreef:Het rijbewijs B + code 96 laat toe samenstellen van voertuigen te besturen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4.250 kg bedraagt.

Het rijbewijs BE laat toe samenstellen van voertuigen te besturen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg en ten hoogste 3.500 kg.
Tot op de dag van vandaag, ontgaat het nut van de code 96 mij echter nog steeds. Ik zou het alvast niemand aanraden. Voor dezelfde inspanningen, kostprijs en praktijkexamen, mag je met een rijbewijs B+E met véél meer mogelijke combinaties rondrijden. Enkel aan de voorwaarden waaraan de voertuigcombinatie voor het praktijkexamen moet voldoen, zitten verschillen. Al is er zelfs daar een overlapping.

Het zou dan volgens mij tamelijk onhandig zijn om slechts een rijbewijs B + code 96 te behalen .....
Laatst gewijzigd door bert.covens op 13 aug 2017, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door bert.covens »

Gwen75 schreef: 10 aug 2017, 09:45 ik ben hier vrij nieuw in maar ik zat met een vraag ivm het rijbewijs b code 96.
Ik ben in het bezit van mijn rijbewijs b sedert 1994, nu heb ik hier ergens op de site gelezen dat je je rijbewijs b voor 19/01/2013 hebt je het rijbewijs code 96 een verworven recht blijkt te zijn.

hier over kan ik nergens geen info vinden kan er mij hier soms iemand raad geven of de juiste link doorsturen.
Met code 96 heeft het eigenlijk helemaal niks te maken.

Wie vroeger (dus VOOR 1 mei 2013) zijn rijbewijs B+E behaalde, mocht een voertuigcombinatie besturen bestaande uit een trekkend voertuig categorie B, en een aanhangwagen van méér dan 750 kg. Er was tot die datum géén beperking qua MTM van de aanhangwagen voor wie het rijbewijs B+E behaald had.

Sinds 1 mei 2013, mag iemand die een rijbewijs B+E behaalt een voertuigcombinatie besturen bestaande uit een trekkend voertuig categorie B, met een aanhangwagen van méér dan 750 kg. Maar het MTM van de aanhangwagen mag sinds die datum nog maximaal 3.500 kg bedragen, zoniet is een rijbewijs C1+E vereist. Een rijbewijs C+E volstaat in dat geval uiteraard ook.
8° Categorie C1+E :
— samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C1 en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;
— samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;
In het kader van verworven rechten, heeft men toen als volgt beslist :

Het rijbewijs geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen. ». ».

Gwen75 schreef: 10 aug 2017, 09:45 het probleem is mijn wagen weegt bijna 3 ton en ik zou dan met mijn huidige rijbewijs geen aanhangwagen van 750kg meer mogen trekken.
Alvast bedankt
Begrijp ik volgende info correct ?

* u bezit een rijbewijs B
* uw trekkend voertuig (uw auto), is van de categorie B
* uw aanhangwagen heeft een MTM van maximaal 750 kg

Zoals Inazuma al aangaf : dan is er helemaal geen probleem. Met uw rijbewijs B, mag u deze combinatie perfect besturen (mits uw auto deze aanhangwagen kan/mag trekken uiteraard). Dat was vroeger zo, en is nu nog steeds het geval.

Wanneer de aanhangwagen een MTM heeft van méér dan 750 kg, volstaat een rijbewijs B overigens nog steeds op voorwaarde dat de MTM van de ganse sleep niet méér is dan 3.500 kg. Mocht dat ooit voor een andere aanhangwagen het geval zijn, is het dus even rekenen of u deze MTM van de ganse sleep (auto + aanhangwagen) niet overschrijdt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: 10 aug 2017, 13:50 Blijkbaar is er eerder recent opnieuw aan de rijbewijswetgeving ivm code 96 geklungeld :?:
Of is wegcode.be aan het klungelen ?

Want code 96 was toch echt wel wat anders dan onderstaand :?:
Blijkbaar een nieuw >>> KB van 14 december 2016 (KLIK) aangaande de rijbewijscodes.

Daarin staat blijkbaar inderdaad :
96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van ten hoogste 750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg,maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt
En ook op de >>> geconsolideerde tekst op de officiële website van Belgiëlex (KLIK) staat het zo ....


Strange, maar ik heb de indruk dat de fout eerder bij een onhandig opgesteld KB ligt, en niet bij het BIVV .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

Dat is nogal een puinhoop geworden hé ...
Vaak dan nog met een regelrechte verdubbeling van "aparte" regels voor het Vlaams Gewest, waar dan nagenoeg kràk hetzelfde instaat als in de "Belgische" regels, enkel verwijzing naar een "Vlaamse minister" ipv de (federale) minister.

Man man man ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: 16 aug 2017, 14:46 Dat is nogal een puinhoop geworden hé ...
Vaak dan nog met een regelrechte verdubbeling van "aparte" regels voor het Vlaams Gewest, waar dan nagenoeg kràk hetzelfde instaat als in de "Belgische" regels, enkel verwijzing naar een "Vlaamse minister" ipv de (federale) minister.

Man man man ...
Inderdaad.

Vergelijk nog maar gewoon de Franse, versus de Nederlandse tekst uit hetzélfde
>>> KB van 14 december 2016 (KLIK) .....

de Nederlandstalige tekst :

96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van ten hoogste 750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt

de Franstalige tekst :

96. Véhicules de la catégorie B auxquels est attelée une remorque dont la masse maximale autorisée dépasse 750 kg et où la masse maximale autorisée de l’ensemble est supérieure à 3 500 kg mais inférieure à 4 250 kg


Je moet géén studies vertaler-tolk gedaan hebben om het verschil te zien. Volgens mij, is er een fout geslopen in de Nederlandstalige tekst .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door Jozef »

bert.covens schreef: 16 aug 2017, 16:22 Je moet géén studies vertaler-tolk gedaan hebben om het verschil te zien. Volgens mij, is er een fout geslopen in de Nederlandstalige tekst .....
Het bewijs dat Bellot zelfs een koninklijk besluit in naam van de koning ondertekent zonder te weten wat hij ondertekent.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door bert.covens »

Bij het BIVV, lijkt men mijn mening toch ook te delen. Men heeft er nu bij de >>>bijlage 7 bij de code 96 een blauwe kader toegevoegd met de woorden :
"De woorden "van ten hoogste 750 kg" dienen gelezen te worden als "groter dan 750 kg".
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door Inazuma »

BIVV staat ook tussen de ontvangers van email / paar tweets ... :twisted:

God weet hoeveel kemels er nog in al die aanpassingen staan.
Valt vaak kop noch staart aan te krijgen.

Aanpassingen aan wetgeving zijn zo talrijk, dat ze enkel de veranderingen in aanpassings KBs zetten, en waar die dan komen, ipv de nieuwe volledige tekst ... deze kemels zijn dan het logische gevolg omdat het overzicht compleet weg is.

Nadien gaan bedrijven als Kluwer etc de teksten dan terug samenpuzzelen ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs B code 96

Bericht door bert.covens »

De Fod Mob laat weten dat een ontwerp van KB zal deze fout verbeteren.

Het gaat om de rectificatie van richtlijn 2015/653, die je >>> hier vindt . (let even op de de datum :lol: )

Enfin, de Franse tekst is de juiste, en de nederlandse tekst zal verbeterd worden :
Bladzijde 73, bijlage tot wijziging van punt 3 van bijlage I bij Richtlijn 2006/126/EG, code 96:

in plaats van:

„96.
Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van
ten hoogste 750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt”,

lezen:

„96.
Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van
meer dan 750 kg, waarbij de toegestane maximummassa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt”.

waarvan akte .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie