Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Lavake »

Hey allemaal,

Hier ben ik weer met een vraag die mij plots te binnen geschoten is.
Waar rijden

Tot 1 juni 2017 zegt de examinator tijdens het examen tegen een leerling waar hij moet rijden en wanneer hij moet afslaan.

Vanaf 1 juni zal tijdens de proef op de openbare weg, gedurende 10 à 15 minuten, uw vaardigheid om zelfstandig te rijden eveneens beoordeeld worden. De examinator mag het onderdeel “Zelfstandig rijden” op elk moment onderbreken en het op een later moment opnieuw laten aanvangen. Bovendien mag de examinator steeds de instructies van een GPS overnemen in alle omstandigheden waarin hij dit nodig acht.

Aan het begin van het examen zal de examinator u vragen of u over een GPS beschikt en zo ja, indien u deze wenst te gebruiken. Indien u deze wenst te gebruiken, zal de examinator tijdens de proef op de openbare weg vragen aanuw begeleider, begeleidende persoon of instructeur om een door de examinator aangegeven bestemming in de GPS in te geven, die u vanaf een bepaald ogenblik volgt. Tijdens het rijden op basis van de instructies van de GPS mag u ook steeds beroep doen op de wegwijzers indien u dit wenselijk lijkt of noodzakelijk acht. Gelieve dit dan wel duidelijk te vermelden.
Indien u niet over een GPS beschikt of u deze niet wenst te gebruiken, zal de examinator tijdens de proef op de openbare weg tijdig aangeven welke richting u moet volgen, zodat u op basis van de wegwijzers uw weg kunt vinden. Dit kunnen verschillende richtingen zijn, verspreid tijdens de volledige proef op de openbare weg. De gps zal tijdens het hele examen mogen aanstaan.

https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... iding-2017
1. Dat 10-tal minuutjes rijden met de GPS, is dat doorgaans aan het begin van het examen (zodat ik het zelf nog kan instellen) of ergens gedurende het examen (zodat de begeleider dit moet instellen)? Mijn begeleidster is namelijk niet zo technologisch ingesteld en ik gebruik een GPS-app op mijn smartphone, dus de gsm zou dan ook nog unlocked moeten worden en in de houder op het dashboard aangebracht worden, etc... Ik krijg er nu al stress van als mijn begeleidster dat gaat moeten doen.

2. Mag de GPS (eventueel zonder ingegeven bestemming dan), zoals bovenstaand tekstje zegt, vanaf het begin van het examen aanstaan? Want dan zou mijn begeleidster tijdens de rit enkel de straatnaam ofzo moeten ingeven en dan zal nog wel lukken. Maar als de GPS de hele tijd aanstaat, is dat toch wel een grote hulp (qua maximumsnelheden die erop worden aangegeven etc)?

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door de rijprof »

Voor alle duidelijkheid, jouw begeleidster mag niets doen en moet zwijgen en mag géén aanwijzingen geven.
Als je kiest om met GPS te rijden, gebeurt dit meestal bij het begin van de rit waarbij je een gemeente en een straat ingeeft die jouw examinator opgeeft.
Je moet jouw gps zelf instellen.

Je mag ook rijden op wegwijzers, zonder GPS, waarbij de examinator jou vraagt om de wegwijzers te volgen naar een bepaalde bestemming.
Bv: "volg de wegwijzers richting Brussel".
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 07 aug 2017, 22:29 Voor alle duidelijkheid, jouw begeleidster mag niets doen en moet zwijgen en mag géén aanwijzingen geven.
Inderdaad. Lavake, prent dat vooraf goed in het hoofd van je begeleider. Zodra hij ook maar het minste doet dat hij niet mag, is het examen gedaan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Benny Stinkens »

Dit is dan blijkbaar weer verschillend van examencentrum tot examencentrum :shock:
In Bree heb ik er met vrije begeleiding geen idee van, maar met de rijschool is het de instructeur die de GPS instelt. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Lavake »

Benny Stinkens schreef: 08 aug 2017, 10:58 Dit is dan blijkbaar weer verschillend van examencentrum tot examencentrum :shock:
In Bree heb ik er met vrije begeleiding geen idee van, maar met de rijschool is het de instructeur die de GPS instelt. :idea:
Oei... Misschien toch voor alle zekerheid aan mijn begeleidster uitleggen hoe de GPS moet worden ingesteld dan.

De keren dat u meeging, mocht de GPS dan gedurende het hele examen blijven aanstaan (zoals deze website stelt)?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Benny Stinkens »

De GPS mag gerust blijven aanstaan.
Ook al staan er de snelheidsbeperkingen op vermeld.
Hou er wel rekening mee dat de GPS niet altijd de juiste info laat zien wat snelheidsborden betreft. :idea:
Verkeersborden kijken blijft dan ook de boodschap.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door de rijprof »

met de rijschool is het de instructeur die de GPS instelt.
:roll: . Dit is niet echt de essentie van 'zelfstandig rijden'. Ik vraag het nog eens even na, want bij ons mag dat niet, zover ik weet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Benny Stinkens »

Vraag maar gerust, maar bij ons in Bree vraagt de examinator aan de instructeur om de GPS in te stellen. :idea:
Ik doe het dus een 5 tal keer per week. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door bert.covens »

Jozef schreef: 07 aug 2017, 22:49
de rijprof schreef: 07 aug 2017, 22:29 Voor alle duidelijkheid, jouw begeleidster mag niets doen en moet zwijgen en mag géén aanwijzingen geven.
Inderdaad. Lavake, prent dat vooraf goed in het hoofd van je begeleider. Zodra hij ook maar het minste doet dat hij niet mag, is het examen gedaan.
En dat kan verder gaan dan veel begeleiders zouden denken :

* de begeleider mag de instructies van de examinator NIET herhalen. Heb je de instructie niet goed gehoord, vraag de examinator om te herhalen
* de begeleider mag NIET aan de verwarming of airco komen. Jij moet zélf je (tijdig) ruiten ontwasemen
* géén schrikbewegingen.
== > Als de examinator twijfelt of je zelfstandig op de verkeerssituatie reageert, of pas reageert nadat je begeleider schrikt of verstijft ....

Kortom : tijdens de examenrit als begeleider overal afblijven en ZWIJGEN. Je doet er dus goed aan om goed na te denken wie je meeneemt als begeleider, en er goede afspraken mee te maken. Het verstandigste is om als begeleider te blijven zwijgen totdat het verdict nadrukkelijk meegedeeld is : gebuisd of geslaagd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Lavake »

Update.

Ik ben deze ochtend mijn examen gaan doen in Kontich (geslaagd!!) en ik had op voorhand aan de examinator gevraagd wie de GPS zou moeten instellen. Hij zei dat ik mocht kiezen, wat ik het makkelijkste vond. Ik zei dan dat ik het liefst zelf deed (al had ik het op voorhand wel aan mijn begeleidster getoond). Uiteindelijk heeft hij mij ergens halverwege het examen achter een geparkeerde auto laten stilstaan om zelf de GPS in te stellen, richting examencentrum.

De GPS mocht ook de hele tijd aanstaan, snelheidsbeperking inclusief.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Jozef »

Lavake schreef: 09 aug 2017, 13:09 Ik ben deze ochtend mijn examen gaan doen in Kontich (geslaagd!!)
Een dikke proficiat!

Blijf verder veilig rijden, want nu komt er een fase waarin je een verhoogde kans op een ongeval hebt. Je denkt: "Ik heb mijn rijbewijs, dus ik kan het", maar je moet nog ervaring opdoen. :wink:
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Lavake »

Jozef schreef: 09 aug 2017, 14:31
Lavake schreef: 09 aug 2017, 13:09 Ik ben deze ochtend mijn examen gaan doen in Kontich (geslaagd!!)
Een dikke proficiat!

Blijf verder veilig rijden, want nu komt er een fase waarin je een verhoogde kans op een ongeval hebt. Je denkt: "Ik heb mijn rijbewijs, dus ik kan het", maar je moet nog ervaring opdoen. :wink:
Danku!

Ja, ik zal altijd een voorzichtige chauffeur blijven denk ik. Ben wel blij dat ik nu officiële bevestiging heb dat ik een veilige chauffeur ben, dat geeft me toch meer zelfvertrouwen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijden met GPS: gedurende heel examen?

Bericht door Jozef »

En kom geregeld nog eens terug naar hier, je kunt hier meestal nog wat bijleren. :wink:
Plaats reactie