Vraag 10905

Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 10905

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 03 aug 2017, 21:43 Mijn zinsontleding (+3 andere theorielesgevers) ziet het blijkbaar anders.
Ik heb mijn standpunt eerder duidelijk gemaakt.
Je doet er mee wat je wilt.
Je wil dus niet verklaren hoe jij en 3 andere theorielesgevers de zin ontleden.

Je draagt hiermee niet bepaald bij aan het imago van gebrevetterde rijschoolinstructeurs. Maar dat zal jou wellicht worst wezen. Jammer voor jouw collega's. :(
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

Ik heb dit reeds enkele keren uitgelegd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Vraag 10905

Bericht door phil »

Laten we deze delicate situatie anders schetsen:

Stel dat de rijprof en Jozef een aanrijding hebben, bij toeval beginnen ze te argumenteren of de politie nu "mag" of "moet" erbij gehaald worden. Beide voertuigen staan "defect" aan de kant, maar ondertussen zijn ze al 23 uren en 45 minuten aan het discussiëren, ze beseffen beiden dat er beter schot in de zaak komt anders begaan ze binnen 15 minuten nog een overtreding ook!
Jozef neemt z'n mobieltje en zegt: "ik moet hier nu toch wel de politie bellen hé!". Nee, nee antwoordt de rijprof; "dat mag je doen"!

En daar heb je het antwoordt op deze delicate vraag: als de één vindt dat het moet en de ander dat het mag dan is het resultaat toch precies hetzelfde: dat de politie erbij gehaald word.

Beiden kunnen dan nog de discussie herstarten in bijzijn van de politie, maar die zal waarschijnlijk aanmanen van daar direct mee te stoppen of dat ze een pv gaan opstellen voor het verstoren van de openbare orde (waarbij de politie rechter dan uiteindelijk deze knoop zal moeten doorhakken).

Het feit is dat de wet teksten in vele gevallen geen éénduidig antwoordt biedt op bepaalde zaken en in het ergste geval elkaar zelf tegen spreken. In geval van problemen moet een rechter dan beslissen wie gelijk heeft en dit kan nog eens worden aangevochten... (mensen die rechtsbijstand bieden moeten er ook iets aan verdienen hé :lol: )
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

De kernvraag is wat je moet antwoorden op een theorie-examen en wat juist is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Vraag 10905

Bericht door phil »

de rijprof schreef: 04 aug 2017, 09:41 De kernvraag is wat je moet antwoorden op een theorie-examen en wat juist is.
Dat klopt idd, kunnen jullie beter eens de vraag stellen aan het Goca zelf, uiteindelijk hebben ze de referentie wat het examen betreft.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

OK, doe ik bij de éérst volgende gelegenheid.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 10905

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef: 04 aug 2017, 09:55OK, doe ik bij de éérst volgende gelegenheid.
Pittig verschil in mening toch wel... ik zet me nog even comfortabel achterover in mijn zetel met een drankje en een grote zak chips 8)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

Pittig verschil in mening toch wel... ik zet me nog even comfortabel achterover in mijn zetel met een drankje en een grote zak chips 8)
Stefan, kom eens uit jouw luie zetel :) en geef eens jouw mening.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 10905

Bericht door Jozef »

phil schreef: 04 aug 2017, 09:33 En daar heb je het antwoordt op deze delicate vraag: als de één vindt dat het moet en de ander dat het mag dan is het resultaat toch precies hetzelfde: dat de politie erbij gehaald word.
Wat de rijprof en ik denken maakt niets uit. Zolang ik maar mijn belastingen betaal, maakt het ook niets uit of ik denk dat ik dat moet of dat ik dat mag. En zolang er bij een ongeval met enkel stoffelijke schade en waarbij het tussen de betrokken partijen niet tot een akkoord over de vaststellingen komt, voldaan wordt aan de verplichting vervat in AR 52 om dan de politie toe te laten de vaststellingen te komen doen, maakt het niets uit of men denkt dat dat moet of dat dat mag.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 10905

Bericht door GRO »

Stefan, kom eens uit jouw luie zetel :) en geef eens jouw mening.
@Rijprof
Zouden we na 6 pagina's deze discussie niet langzaamaan stoppen:
Ik concludeer wat ik in deze van Rijprof heb vernomen:
- Op de site van de Politie staat foute info.
- Op de site van verzekeringskantoren staat foute info.
- Eugeen en Jozef interpreteren de wetgeving fout.
- De verkeersdeskundige geeft een fout antwoord.
De Rijprof interpreteert de wetgeving correct.

Resultaat:
De Rijprof zegt tegen zijn leerlingen dat ze bij discussie mogen vertrekken en de politie niet moeten bellen.
GRO laat op de site staan dat de politie moet verwittigd worden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 10905

Bericht door Jozef »

phil schreef: 04 aug 2017, 09:43 Dat klopt idd, kunnen jullie beter eens de vraag stellen aan het Goca zelf, uiteindelijk hebben ze de referentie wat het examen betreft.
Wat de GOCA erover denkt, speelt alleen maar een rol voor het examen. Wat telt, is aanvankelijk wat er in de wegcode staat, en kan uiteindelijk worden wat een rechter denkt dat er in de wegcode staat.
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Vraag 10905

Bericht door phil »

Jozef schreef: 04 aug 2017, 17:30
phil schreef: 04 aug 2017, 09:43 Dat klopt idd, kunnen jullie beter eens de vraag stellen aan het Goca zelf, uiteindelijk hebben ze de referentie wat het examen betreft.
Wat de GOCA erover denkt, speelt alleen maar een rol voor het examen. Wat telt, is aanvankelijk wat er in de wegcode staat, en kan uiteindelijk worden wat een rechter denkt dat er in de wegcode staat.
Men zou toch gaan verwachten dat de Goca of gelijk wat voor instantie die zichzelf "bekwaam in zaken rijbewijs" noemt toch op z'n minste relevante antwoorden kan bieden op vragen van een student. En ik ga er toch ook van uit dat deze antwoorden overeenstemmen met de werkelijkheid van de wegcode. Anders vraag ik me af met wat we hier in godsnaam mee bezig zijn!
Is Vlaanderen dan vervallen tot een bananenrepubliek soms?

Uiteindelijk heeft Erasmusje hier een relevante vraag gesteld ten gevolge van een "betalende dienst", het minst dat een mens dan toch verwacht is dat er iemand uit zijn luie zetel komt en de moeite doet om bevoegde instanties naar een gepaste antwoord te vragen niet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

@Rijprof
Zouden we na 6 pagina's deze discussie niet langzaamaan stoppen:
Ik concludeer wat ik in deze van Rijprof heb vernomen:
- Op de site van de Politie staat foute info.
- Op de site van verzekeringskantoren staat foute info.
- Eugeen en Jozef interpreteren de wetgeving fout.
- De verkeersdeskundige geeft een fout antwoord.
De Rijprof interpreteert de wetgeving correct.
Sorry GRO maar
Op de site van de politie staat niet MOET
Op de site van verzekeringen staat niet MOET
Jullie menig is evenveel waard dan de mijne en nog andere lesgevers
Jouw verkeersdeskundige moet mij aantonen waar er staat dat je de politie MOET bellen
De Rijprof interpreteert de wetgeving correct, samen met enkele andere theorielesgevers, dat is mijn mening.
Uiteindelijk is het de wegcode die moet gevolgd worden, niet wat de politie, verzekeringen of verkeersdeskundigen schrijven.
Het wordt wel eens hoog tijd dat de wegcode eens in verstaanbare, duidelijke taal wordt herschreven.
Zodra iets interpreteerbaar is, moet het herschreven worden.

De politie bellen, is sterk aan te raden, maar dat is niet hetzelfde dan MOET.

Je blijft volharden, wel ik ook.
En je vraagt om de discussie te stoppen, en ik vraag mij af waarom???
Omdat jij dan met jouw gelijk kan afsluiten?
Laat ons juist deze discussie ten gronde voeren omdat jouw site er beter kan van worden :idea:

Hetgeen mij opvalt:
- ongeval blikschade
Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.
- ongeval lichamelijk letsel
Indien evenwel geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden, moeten de betrokken personen aangifte doen van het ongeval uiterlijk binnen vierentwintig uren, hetzij op het dichtsbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.
Waarom zou je aangifte 'mogen' doen als de politie niet kan komen en, volgens jou, de politie 'moeten' bellen. (mogen en moeten)
terwijl met een ongeval met lichamelijk letsel je steeds de politie MOET bellen of MOET aangifte doen. (moeten en moeten)
Logica?

phil schreef:Men zou toch gaan verwachten dat de Goca of gelijk wat voor instantie die zichzelf "bekwaam in zaken rijbewijs" noemt toch op z'n minste relevante antwoorden kan bieden op vragen van een student. En ik ga er toch ook van uit dat deze antwoorden overeenstemmen met de werkelijkheid van de wegcode.
Daar ben ik niet zo zeker van. Als je hen een vraag stelt dat krijg je het antwoord:" Sorry, we mogen hierover geen uitspraak doen want de vragen en antwoorden zijn geheim."
Of de het antwoord nu juist of fout is, hangt louter af van hoe GOCA de wetteksten interpreteert... :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Vraag 10905

Bericht door phil »

de rijprof schreef: 04 aug 2017, 20:54
phil schreef:Men zou toch gaan verwachten dat de Goca of gelijk wat voor instantie die zichzelf "bekwaam in zaken rijbewijs" noemt toch op z'n minste relevante antwoorden kan bieden op vragen van een student. En ik ga er toch ook van uit dat deze antwoorden overeenstemmen met de werkelijkheid van de wegcode.
Daar ben ik niet zo zeker van. Als je hen een vraag stelt dat krijg je het antwoord:" Sorry, we mogen hierover geen uitspraak doen want de vragen en antwoorden zijn geheim."
Of de het antwoord nu juist of fout is hangt louter af van hoe GOCA de wetteksten interpreteert... :roll:
ok, ik had het woord student gebruikt en dan begrijp ik dat het Goca daar misschien geen antwoord wenst op te bieden.
Maar u als "rijprof" moet daar toch op één of ander manier een correct antwoord kunnen op krijgen?
Voor zover ik weet is prof nog altijd een academische titel toch? Als u geen bevoegd persoon bent, wie dan wel???

Het kan toch niet dat er examen vragen zijn waarop niemand het éénduidig antwoordt op kent?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

Het kan toch niet dat er examen vragen zijn waarop niemand het éénduidig antwoordt op kent?
Toch wel! Ik heb evenmin toegang tot de geheime vragen en antwoorden.
Zoals ik eerder schreef:
Of de het antwoord nu juist of fout is, hangt louter af van hoe GOCA de wetteksten interpreteert... :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie