Vraag 10905

bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 10905

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef: 26 jun 2017, 12:51 Ik kom niet overeen met de tegenpartij over wie er in fout zou zijn, maar we vullen wel correct het aanrijdingsformulier in.
Moet ik dan politie er bij halen :?:
Ik dacht het niet. :idea:
De verzekeringen zoeken het maar zelf uit, desnoods via een rechtbank.
Vaak is dat nu net het probleem met partijen die het niet eens raken met elkaar.

Niet zelden hebben beide partijen een andere versie van de feiten .... en bijgevolg ook een andere mening over wat er op het EAF vermeld, aangekruist, getekend moet worden op de schets enz .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

Ik denk ook dat Erasmusje een punt heeft.
52.2. Elke persoon betrokken in een ongeval dat uitsluitend stoffelijke schade heeft veroorzaakt, moet :

1° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

2° ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen.
Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.
Hieruit versta ik dat je de politie MAG vragen. Het is niet omdat de politie niet kan komen, waarna je zelf aangifte mag doen dat het een verschil zou zijn waarbij de politie wel kan komen en het dan plots wel een verplichting wordt.

Ik versta uit de teksten dat men bij onenigheid de politie mag contacteren en de tegenpartij 'moet' dan ook ter plaatse blijven en 'moet' toelaten dat de politie de vaststellingen komt doen.

Ik zou ook spontaan antwoord C aanvinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 10905

Bericht door GRO »

Ter verduidelijking:
JOZEF = een deskundige die ook een theoretische opleiding voor rijschoollesgever heeft gevolgd.
GRO = de maker van de site.
ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen.
Dus de partijen tonen elkaar de ID kaart en doen samen de vaststellingen en vullen dat in op het aanrijdingsformulier dat door beiden moet ondertekend worden.
Stel er is onenigheid en 1 van de partijen wil het formulier in de huidige toestand niet ondertekenen, dan verwittigt men de politie, die de vaststellingen zal komen doen.
In het geval dat het antwoord is dat de politie wegens andere taken onmogelijk binnen een redelijke tijd kan momen, dan mogen de betrokkenen zelf aangifte gaan doen in een politiekantoor.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 10905

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef: 26 jun 2017, 23:07
Vaak is dat nu net het probleem met partijen die het niet eens raken met elkaar.

Niet zelden hebben beide partijen een andere versie van de feiten .... en bijgevolg ook een andere mening over wat er op het EAF vermeld, aangekruist, getekend moet worden op de schets enz .....
Ik ga een voorbeeld geven:
Ongeval op een kruispunt met voorrang van rechts.
Bestuurder 1 was gestopt en is opnieuw vertrokken.
Hij is op de hoogte dat hij zijn voorrang blijft behouden desondanks gestopt te zijn, de tegenpartij denkt nog aan de oude wetgeving.
Beide zijn er van overtuigt dat de tegenpartij in fout is (we zijn het dus niet eens)
Het aanrijdingsformulier wordt correct ingevuld. (de persoon die niet op de hoogte is ziet er geen graten in, nog steeds overtuigd dat hij in zijn recht is)

De feiten op het aanrijdingsformulier zijn dus correct weergegeven.
Beide partijen zijn het niet eens met elkaar.
Waarom zou ik er bevoegde personen moeten bijhalen. :?:

B/ Ja, enkel als de partijen niet overeen komen
.
Ik ben dus nog steeds niet overtuigd. :wink:
Er is dus wel een verschil tussen niet overeenkomen over wie er gelijk heeft en niet overeenkomen met wat er op het aanrijdingsformulier staat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

De kernvraag is: moet of mag men de politie vragen als er onenigheid is?

Bij een ongeval met gewonden of doden moet de politie altijd komen en als de politie niet kan komen moet aangifte worden gedaan. (2x moet)
Bij een ongeval met materiële schade mag de politie komen (bv. onenigheid) en als de politie niet kan komen mag aangifte worden gedaan. (2x mag)

Ik zie geen logica dat de politie zou 'moeten' komen bij onenigheid en als ze niet kunnen komen men zou 'mogen' aangifte doen. (1x moet of 1x mag).

Een vergelijk: als er burenruzie is, moet of mag je de politie vragen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 10905

Bericht door GRO »

Wat gaan jullie het toch allemaal ver zoeken.

Wat moeten de partijen doen als er een ongeval is met blikschade: een europees aanrijdingsformulier correct invullen (alle elementen) en ondertekenen.
Als de partijen het daar niet over eens geraken, bijvoorbeeld A zegt: "jij reed wel op mijn rijstrook en dat moet zo ook getekend worden" en B zegt: "Neen ik reed zelfs uiterst rechts op mijn rijstrook". Ze zijn het dus niet eens bij het invullen van het formulier en een van de partijen wil dus ook niet tekenen. Dan moet de politie komen en als die niet kan komen, zelf naar de politie gaan.
Het gaat er niet om wie in fout is of niet, want dat mag je zelf zelfs niet op de formulier schrijven.

Bij een ongeval met blikschade met een correct ingevuld aanrijdingsformulier (alle noodzakelijke elementen) hebben de verzekeringsmaatschappijen all gegevens om te oordelen of het naar een rechter te sturen.
Als er geen correct ingevuld en ondertekend aanrijdingsformulier is en de politie komt niet, dan heeft men niets om later de aansprakelijkheid te beoordelen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

Dan moet de politie komen en als die niet kan komen, zelf naar de politie gaan.
Sterk aan te raden (voor verzekering en uitspraken later) om de politie te vragen maar volgens de wet moet het niet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 10905

Bericht door Benny Stinkens »

Eugeen" schreef:Wat gaan jullie het toch allemaal ver zoeken.
Ver zoeken of niet, ik hoop dat ik heb aangetoond dat antwoord
B/ Ja, enkel als de partijen niet overeen komen
niet helemaal juist is.
Als we ons kunnen verbeteren moeten we het nu eenmaal doen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Vraag 10905

Bericht door Erasmusje »

Kan er mij iemand zeggen welke boete (of gevangenisstraf) er voorzien worden voor personen die bij onenigheid na een ongeval met enkel blikschade de politie niet contacteren? :wink:

(Niet te verwarren met vluchtmisdrijf, he)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 10905

Bericht door GRO »

Beste,
In de leerstof theorie B voor het examen leren de jongeren ook dat het aanrijdingsformulier correct moet ingevuld worden en door de betrokken partijen moet ondertekend worden.

Ik kan ook niet zeggen welke straffen er zijn voorzien al iemand niet wil ondertekenen.

Het enige wat ik aan de vraag kan veranderen is:
"Een ongeval zonder gewonden met blikschade.
Moet je dan de politie verwittigen".

A/ Ja, altijd.
B/ Ja, Als er onenigheid is bij het invullen van het aanrijdingsformulier.
C/ Neen, nooit.

Maar B blijft het juiste antwoord.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Vraag 10905

Bericht door Erasmusje »

Beste GRO, (of misschien toch ook Jozef?)

De toevoeging van "nooit" of "altijd" verandert absoluut niks aan de vraag. Het juiste antwoord blijft dan C.
Ik zou het zo formuleren:
Je bent betrokken bij een ongeval zonder gewonden met blikschade.
Wat doe je?
a) Je verwittigt de politie nooit.
b) Je verwittigt de politie als je denkt er belang bij te hebben. (bij onenigheid bij voorbeeld)
c) Je verwittigt altijd de politie.
Dán is het B natuurlijk. :D
Maar B blijft het juiste antwoord.
Tja, GRO, het is uw website. Als u er fouten wil in laten staan, is dat uw goed recht, he. :wink:

Schrijft u aub dan ook even het C.E.A. (Comité Européen des Assurances) aan dat ze de gebruiksaanwijzing op de Europese aanrijdingsformulieren moeten aanpassen? :?

Volharding is een dochter der kracht, koppigheid een dochter der zwakte,...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 10905

Bericht door Jozef »

Erasmusje schreef: 27 jun 2017, 12:55 Kan er mij iemand zeggen welke boete (of gevangenisstraf) er voorzien worden voor personen die bij onenigheid na een ongeval met enkel blikschade de politie niet contacteren? :wink:

(Niet te verwarren met vluchtmisdrijf, he)
Dan zie ik 3 mogelijkheden:
  1. Niemand legt een klacht neer. "Waar geen aanklager is, is er geen rechter" zegt het spreekwoord.
  2. Iemand legt een klacht neer, doch je kunt op overtuigende wijze bewijzen dat alle betrokken partijen ermee akkoord waren om geen vaststellingen te laten plaatsvinden. Dan riskeren alle betrokken partijen een boete om AR 52.2 niet nageleefd te hebben.
  3. Iemand legt een klacht neer, en je kunt niet op overtuigende wijze bewijzen dat alle betrokken partijen ermee akkoord waren om geen vaststellingen te laten plaatsvinden. Dan bedenkt de rechter je met een gevangenisstraf van 15 dagen tot 6 maanden en met een geldboete van 200 tot 2.000 euro of met één van die straffen alleen wegens vluchtmisdrijf (artikel 33 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 10905

Bericht door Jozef »

Het probleem is dat er hier twee verschillende dingen door elkaar gehaald worden.

Het eerste is vraag 10905. Zoals alle oefenvragen, is ze bedoeld als voorbereiding op het theoretisch examen. Er wordt dan ook van uitgegaan dat je enkel antwoordt in functie van de elementen die de vraag aangeeft en wat het verkeersrecht terzake voorziet. In die zin is antwoord B juist: volgens AR 52.2 moet je de politie toelaten die vaststellingen te doen, en dat vereist uiteraard dat je de politie contacteert.

Totaal los daarvan kun je nog jaren discussiëren over wat je vindt dat het verkeersrecht terzake zou moeten voorzien, doch is het evenwel best om daarbij je wensen niet te verwarren met de bestaande realiteit.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 10905

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef,
Wat vind je dan van mijn voorbeeld met het ongeval met de voorrang van rechts. :?:
viewtopic.php?f=11&t=24003&start=15#p102183
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10905

Bericht door de rijprof »

In die zin is antwoord B juist: volgens AR 52.2 moet je de politie toelaten die vaststellingen te doen, en dat vereist uiteraard dat je de politie contacteert.
Niet akkoord. Ik denk dat je het moet omdraaien.
'Als' je de politie vraagt (hetgeen niet moet, maar mag en in eigen belang aan te raden is) dan moet de tegenpartij ook ter plaatse blijven en toelaten dat de politie de vaststellingen komt doen.
52.2. Elke persoon betrokken in een ongeval dat uitsluitend stoffelijke schade heeft veroorzaakt, moet :

1° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

2° ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen.
Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.
Ik versta uit de teksten dat men bij onenigheid de politie mag contacteren en de tegenpartij 'moet' dan ook ter plaatse blijven en 'moet' toelaten dat de politie de vaststellingen komt doen.

Ik lees nergens in de wetteksten dat je bij een ongeval met materiële schade en onenigheid de politie MOET verwittigen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie