Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Punten van discussie.
Pol de Lepel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017, 09:58

Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Pol de Lepel »

Ik woon in Gent en voor mijn deur is er een weg binnen bebouwde kom met volgend profiel:
voetpad - parkeerplaatsen (7m breed) - fietspad - rijbaan met 2 rijstroken - middenberm (zie meer uitleg hieronder) - rijbaan met 2 rijstroken - fietspad - parkeerplaatsen (7m breed) - voetpad
(straat: Einde Were in Gent)

De middenberm is 5 à 10 cm hoger dan de rijbaan en is een 6-tal meter breed (breed dus). Hij bestaat voornamelijk uit gras, maar er staan ook bomen en struiken. Er rijdt geen tram. Heel veilig om op te lopen.
De dichtsbijzijnde oversteekplaatsen zijn aan beide kanten van mijn woning meer dan 100m verwijderd, die wel verkeerslichten hebben.

Vraag: Als ik deze straat, met middenberm, wil oversteken, mag dat dan als voetganger? En mag dat als fietser? Of moet ik altijd naar de oversteekplaats?

Ik steek liever over voor mijn deur, aangezien de auto's die ook groen licht hebben aan de oversteekplaats, niet altijd goed de fietser of voetganger zien staan. Terwijl als ik op de middenberm sta, ik er wel goed zichtbaar ben.
Veel van mijn buren rijden met hun fiets tegen de rijrichting in naar het dichtsbijzijnde verkeerslicht, wat uiteraard niet mag.
Pol de Lepel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017, 09:58

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Pol de Lepel »

Misschien nog een klein detail: ik was tegengehouden door een politie-agent bij het oversteken met mijn fiets.
Zijn redenering was dat ik de witte volle lijn had overgestoken, terwijl die witte lijn de rijbaan afbakent in de ene rijrichting en dus niks zegt over het oversteken. Waar de agent volgens mij fout is.

Ik zou dus graag mij kunnen verdedigen wanneer ik nog eens een politieagent tegenkomt die mij in mijn gevoel naar een gevaarlijke verkeerssituatie dwingt.

Ik vind enkel iets over parkeren van voertuigen op bermen. Ik vind zelfs niets over het feit of andere voertuigen dan fietser zich op bermen mogen begeven. Daarom een bijkomende vraag: mogen andere voertuigen zich op deze middenberm begeven?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Stefan Peeters »

Ik zie geen enkele reden waarom hij daar als voetganger niet zou mogen oversteken, tenzij er binnen 30 meter een oversteekplaats ligt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Pol de Lepel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017, 09:58

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Pol de Lepel »

Ok, dat dacht ik al. (Dat liet de agent ook toe) De dichtstbijzijnde zebrapad is meer dan 100m
En als fietser?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Stefan Peeters »

Zie ik ook geen bezwaar.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door bert.covens »

Pol de Lepel schreef: 08 jun 2017, 21:03 Misschien nog een klein detail: ik was tegengehouden door een politie-agent bij het oversteken met mijn fiets.
Zijn redenering was dat ik de witte volle lijn had overgestoken
Je bedoelt dus >>> hier ergens :?:

Artikel 75. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden

75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.

1° Een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.


Als die agent meent dat die doorlopende streep bijkomend ook nog iets zou verbieden, dan mag hij van mij altijd eens een relevante wettekst proberen te citeren.

Ik zie geen enkele reden waarom je daar als voetganger niet zou mogen oversteken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Pol de Lepel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017, 09:58

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Pol de Lepel »

Inderdaad daar.

Ik was toen echter een fietser, geen voetganger. Ik vermoed dat hier hetzelfde geldt?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door de rijprof »

Je moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan.

Het hangt er volgens mij ook een beetje vanaf 'hoe' je gaat oversteken.
Doe je dat rustig en voorzichtig of eerder onbezonnen en rem je op het laatste nippertje op de middenberm net als er een bestuurder aankomt die zich doodschrikt dat daar plots een fietser wil oversteken...?

Een agent kan je ook tegenhouden en beboeten voor roekeloos rijgedrag.

De theorie in de praktijk toepassen, vraagt ook extra vaardigheden en aanvoelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door bert.covens »

Uiteindelijk hebben we er hier ook maar het raden naar, welke inbreuk die agent precies weerhouden zou hebben. En wat hij dan bij de vaststellingen zou beschreven hebben ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef: 15 jun 2017, 11:01Uiteindelijk hebben we er hier ook maar het raden naar, welke inbreuk die agent precies weerhouden zou hebben. En wat hij dan bij de vaststellingen zou beschreven hebben ....
Klopt volledig. Dat is een uiterst relevante vraag die niemand zich hier gesteld heeft :cry:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Pol de Lepel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2017, 09:58

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Pol de Lepel »

de rijprof schreef: 12 jun 2017, 22:49 Je moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan.

Het hangt er volgens mij ook een beetje vanaf 'hoe' je gaat oversteken.
Doe je dat rustig en voorzichtig of eerder onbezonnen en rem je op het laatste nippertje op de middenberm net als er een bestuurder aankomt die zich doodschrikt dat daar plots een fietser wil oversteken...?

Een agent kan je ook tegenhouden en beboeten voor roekeloos rijgedrag.

De theorie in de praktijk toepassen, vraagt ook extra vaardigheden en aanvoelen.
Het was tijdens de spits en dankzij het fantastisch circulatieplan is er hier sinds kort dan file. (Deze straat ligt immers op de kleine ring in Gent R40.) De politie-agent stond met zijn combi ook stil, en ik kon makkelijk oversteken.
Geen enkele auto heeft bij het oversteken moeten stoppen, ze stonden namelijk reeds stil. En 1 van de 2 auto's die ik voorlangs passeerde was een politiecombi... Hoewel de agent geschrokken was dat ik dat deed, kan je dit moeilijk roekeloos noemen.

Bovendien kijk ik altijd voor ik de rijbaan oversteek en wacht ik op een deftige opening. Ik moet dit zeker doen, want niet alle auto's houden zich hier aan het snelheidslimiet (eigen veiligheid enzo).

De agent beweerde gewoon dat ik daar NIET mocht oversteken op de fiets, maar wel met de fiets in de hand.

In ieder geval allemaal bedankt! :D Nu ben ik zeker dat ik hier effectief, mits de juiste oplettendheid, mag oversteken met mijn fiets! Ik ga dit blijven doen dan.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Oversteken weg met middenberm in bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

Aanvulling:

U mag NIET fietsen op deze verhoogde berm ...
Plaats reactie