Wel of niet stilstaan op busstrook

Punten van discussie.
hellotjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017, 09:51

Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door hellotjes »

Op het filmpje van les 25 wordt gezegd dat je niet mag stilstaan op een busstrook terwijl er onderaan de tekst de busstrook niet meer wordt vermeld. Ook heb ik gelezen dat er een discussie is hierover. Wat staat er in de wegcode hierover en welk antwoord moet ik dan geven op het examen?

Nog bedankt voor de antwoorden !
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door de rijprof »

De discussie is eindeloos wegens niet duidelijk in de wegcode. Een beetje gezond verstand biedt misschien antwoord. De vraag wordt niet gesteld op examens wegens te onduidelijk.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Mr. Bombastic
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017, 14:56

Re: Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door Mr. Bombastic »

Beste Hellotjes,

Ik denk ook niet dat dit op het examen gevraagd zal worden.
Volgens de wegcode mag men op een busstrook niet rijden & niet parkeren. Stilstaan in principe dus wel, maar aangezien men er niet op mag rijden, is dit dus ook niet mogelijk.
Vlak voor het afslaan (kruispunt) is het wel toegestaan om de busstrook te op te rijden, maar aangezien je op minder dan 5m voor een kruispunt niet mag stilstaan of parkeren, wordt dit hier dus ook uitgesloten.

Mvg
Recht op voorrang bestaat niet, enkel de verplichting om deze te verlenen!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door Benny Stinkens »

Mr. Bombastic schreef: 13 jun 2017, 07:05
Vlak voor het afslaan (kruispunt) is het wel toegestaan om de busstrook te op te rijden, maar aangezien je op minder dan 5m voor een kruispunt niet mag stilstaan of parkeren, wordt dit hier dus ook uitgesloten.

Mvg
En als ik nu eens een meter of 9 vlak voor het kruispunt ga afslaan. :?:
Volgens de wet staat er niet omschreven wat vlak voor het kruispunt eigenlijk is. :idea:
In dit geval mag ik er op rijden, dus eigenlijk ook stilstaan. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door GRO »

Beste Mr. Bombastic
Zoals op verschillende punten is de wegcode ook hier niet echt verhelderend. Had men meteen ook geschreven dat stilstaan er verboden is, dan was het voor iedereen duidelijk geweest, Maar dat heeft men niet gedaan.
Wij schrijven op de site dat stilstaan mag, net zoals dat in andere theorieboeken staat, omdat in "Module 4 voor rijschoollesgevers" vermeld staat dat stilstaan op een busstrook mag.
Of dit tijdens het examen al of niet gevraagd wordt, zal je aan Goca moeten vragen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door bert.covens »

GRO schreef: 14 jun 2017, 09:06 Beste Mr. Bombastic
Zoals op verschillende punten is de wegcode ook hier niet echt verhelderend. Had men meteen ook geschreven dat stilstaan er verboden is, dan was het voor iedereen duidelijk geweest, Maar dat heeft men niet gedaan.
Daar zicht nochtans (voor een keertje dan) een best verdedigbare logica achter.

Men heeft dat wss niet gedaan omdat men anders weer een uitzondering zou moeten voorzien voor de voertuigen van het openbaar vervoer (zoals bvb de De Lijn, MIVB, TEC).

Zonder dergelijke uitzondering, zou die immers nooit haar haltes kunnen bedienen zonder in overtreding te zijn ......
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Mr. Bombastic
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2017, 14:56

Re: Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door Mr. Bombastic »

Benny Stinkens schreef: 14 jun 2017, 07:07
En als ik nu eens een meter of 9 vlak voor het kruispunt ga afslaan. :?:
Volgens de wet staat er niet omschreven wat vlak voor het kruispunt eigenlijk is. :idea:
In dit geval mag ik er op rijden, dus eigenlijk ook stilstaan. :wink:
Zoals ik dus al zei: "stilstaan mag dus in principe wel", ik heb ook nooit beweerd dat dit niet mocht of niet mogelijk zou zijn.
Het gegeven "vlak voor" is inderdaad ruim te interpreteren en er zijn nog wel andere situaties mogelijk ook. Zo mag men de busstrook dus ook dwarsen om eventueel een parkeerplaats of oprit aan de overkant op te rijden (art. 72.5) en zou men dus in principe ook mogen stilstaan op deze busstrook terwijl men dit doet. Ook al kun je je dan de vraag stellen waarom men dit dan wel zou willen doen.

Ook zou je kunnen afvragen wat de wegcode precies verstaat onder stilstaan?

"Art. 2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken."

Als je dus stopt uitsluitend met de bedoeling om passagiers te laten in- of uitstappen of om goederen te laden of te lossen, dan is er volgens het verkeersreglement dus sprake van een stilstaand voertuig..."
In dat opzicht kan je er dan ook vanuit gaan dat als je toch gaat stilstaan op een busstrook, je deze in 1ste instantie dus niet bent opgereden om een eventuele richtingsverandering te doen, maar dus wel om iemand te laten in- of uitstappen of om goederen te laden of lossen en je dus eigenlijk ook niet deze busstrook had mogen oprijden.
M.a.w. stilstaan is misschien niet verboden, de busstrook oprijden om stil te staan dan weer wel. Je zou het feit dat je de busstrook mag oprijden om van richting te veranderen dus niet mogen misbruiken om eventueel iemand te laten in- of uitstappen.

En zo kunnen we dus bezig blijven.! En zoals reeds enkele malen vermeld, is de wegcode behoorlijk onduidelijk hierover en daar ben ik het dus ook zeker mee eens.
Ik heb de vraagsteller alleen maar geprobeerd een antwoord te geven op de vraag hoe dit in de wegcode wordt beschreven en hoop alleen maar dat ik hierin mijn steentje heb kunnen bijdragen.


Mvg
Recht op voorrang bestaat niet, enkel de verplichting om deze te verlenen!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wel of niet stilstaan op busstrook

Bericht door de rijprof »

Vergelijk het met een parkeerstrook naast een denkbeeldige rand van de rijbaan. In principe mag je die denkbeeldige rand ook niet overschrijden.
Maar je mag in een parkeerstrook wel stilstaan of parkeren (behalve op auto(snel)weg = pechstrook).

Vraag is:" hoe geraak je op een parkeerstrook als je de denkbeeldige rand van de rijbaan niet mag overschrijden?"
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie