Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jokko

Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Jokko »

Ik stond met mijn motor op het troittoir, net voorbij het bord dat aangaf dat parkeren verboden is: blauw bord, rode rand, rood doorstreept (stom van me, niet gezien natuurlijk)...
(plaats: Leuven-Haasrode, geen andere borden in omgeving, wel op <10 m van de uitrit van de parking van de hogeschool)

Toen ik terugkwam van school bleek ik een boete te hebben gekregen (geen parkeerticket, maar een PV van de politie) maar ik dacht dat ik overal mocht staan met dat ding? Zeker sinds in 2012 de regel van '1,5m vrijlaten voor voetgangers' ook vervallen is...
Ik hinderde geen voetgangers want het is zo een voetpad/fietspad 2-in-1 gebeuren dat eigenlijk een gigabreed voetpad is met rode dallen als fietspad EN er was nog een goeie 80cm voor de voetgangers over zelfs.

Was ik hier in fout of kan ik deze boete gerust betwisten als hij eenmaal in mijn bus ligt?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door de rijprof »

Lees even deze link:
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... e-parkeren

maar...
wegcode.be schreef:70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1 Afbeelding
, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

De verkeersborden E1 en E3 gelden op de rijbaan en op de berm.

De verkeersborden E5 en E7 gelden op de rijbaan.
De openbare weg omvat ook de trottoir...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Stefan Peeters »

Motorfietsen mogen inderdaad op een trottoir geplaatst worden maar... een parkeerverbodsbord geldt op de rijbaan en op de berm.
Verkeerstekens gaan boven de verkeersregels, dus mocht de motorfiets daar niet staan.
Ik zou dat niet gaan betwisten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door bert.covens »

Jokko schreef: 05 mei 2017, 15:18 Ik stond met mijn motor op het troittoir, net voorbij het bord dat aangaf dat parkeren verboden is: blauw bord, rode rand, rood doorstreept (stom van me, niet gezien natuurlijk)...
(plaats: Leuven-Haasrode, geen andere borden in omgeving, wel op <10 m van de uitrit van de parking van de hogeschool)

Toen ik terugkwam van school bleek ik een boete te hebben gekregen (geen parkeerticket, maar een PV van de politie) maar ik dacht dat ik overal mocht staan met dat ding? Zeker sinds in 2012 de regel van '1,5m vrijlaten voor voetgangers' ook vervallen is...
Ik hinderde geen voetgangers want het is zo een voetpad/fietspad 2-in-1 gebeuren dat eigenlijk een gigabreed voetpad is met rode dallen als fietspad EN er was nog een goeie 80cm voor de voetgangers over zelfs.

Was ik hier in fout of kan ik deze boete gerust betwisten als hij eenmaal in mijn bus ligt?
Helaas raken beide voorgaande antwoorden, kant noch wal .....

Ten éérste. Géén van beiden vraagt aan topicstarter, welke inbreuk er precies weerhouden werd, en wat er exact bij de vaststellingen beschreven staat in het PV. Teneinde een gefundeerd antwoord te formuleren, is dat nochtans cruciaal !

Rijprof en Stefan Peeters gaan er ineens maar van uit, dat topicstarter geverbaliseerd is krachtens die E1. Maar topicstarter schrijft dat nérgens. Topicstarter schrijft zelfs dat hij het PV nog moet ontvangen .....

Mocht hij daar nu parkeren of niet ? Topicstarter, geeft aan, dat hij met zijn motorfiets op het trottoir geparkeerd stond. Dat laat de wegcode ook nadrukkelijk toe, zolang hij daar niemand hindert of in gevaar brengt.
23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.
Maar er staat blijkbaar een verkeersbord Afbeelding

Heeft topicstarter dit verkeersbord dan overtreden :?:

Volgens Rijprof en Stefan Peeters wél, aangezien dit verkeersbord zowel op de rijbaan als op de berm geldt :
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1 Afbeelding
, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

De verkeersborden E1 en E3 gelden op de rijbaan en op de berm.

De verkeersborden E5 en E7 gelden op de rijbaan.
de rijprof schreef: 05 mei 2017, 15:39 De openbare weg omvat ook de trottoir...
Héél juist, Rijprof. De openbare weg omvat ondermeer de rijbaan en de berm (waar de E1 geldt).

En naast deze delen, waar de E1 geldt, omvat diezelfde openbare weg ook nog àndere delen, zoals het fietspad en het trottoir.

Neem ik even de relevante bepalingen uit het verkeersreglement er bij, dan zal je merken dat het trottoir géén berm is, en een berm géén trottoir :
2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.

2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.
Er is geen énkele regel in het verkeersreglement, die stelt dat een E1 behalve op de rijbaan en de berm van die openbare weg, ineens ook nog op het trottoir zou gelden voor motorfietsen, in afwijking van 23.4 :!:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Stefan Peeters »

Dan stel ik voor dat Bert meegaat naar de rechtbank om de verdediging te voeren.
Ik ga in elk geval niet mee.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef: 07 mei 2017, 11:29 Dan stel ik voor dat Bert meegaat naar de rechtbank om de verdediging te voeren.
Ik ga in elk geval niet mee.
Heb je nog een inhoudelijk argument ook :?:

Opnieuw lees je blijkbaar niet wat ik schrijf ....

En zeggen dat ik speciaal de moeite gedaan heb, om er mijn posting mee te starten. Soit, ik zal het je gemakkelijk maken, en mezelf even citeren :
bert.covens schreef: 07 mei 2017, 11:22 Helaas raken beide voorgaande antwoorden, kant noch wal .....

Ten éérste. Géén van beiden vraagt aan topicstarter, welke inbreuk er precies weerhouden werd, en wat er exact bij de vaststellingen beschreven staat in het PV. Teneinde een gefundeerd antwoord te formuleren, is dat nochtans cruciaal !
Dus vooraleer te roepen of het zin heeft om een PV te betwisten of niet, is het éérst en vooral noodzakelijk om een sluitend antwoord te kennen op de volgende twee cruciale vragen :

1) Wélke inbreuk werd er precies weerhouden ?
2) Wat staat er exact bij de vaststellingen beschreven ?

Jullie gaan er ineens maar van uit, dat het die E1 zou zijn. Terwijl topicstarter dat nérgens schrijft !

En verder .... als jullie menen dat die E1 behalve op de rijbaan en de berm ook nog op het trottoir zou gelden voor motorfietsen (in afwijking van 23.4), citeer die regel uit het verkeersreglement dan ook maar. Ik leer altijd graag bij.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door de rijprof »

De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

De verkeersborden E1 en E3 gelden op de rijbaan en op de berm.
Nogal verwarrend. Eerst staat er openbare weg (trottoir inbegrepen). Verder staat er op de rijbaan en op de berm.

Ik denk dat Bert een punt heeft.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 07 mei 2017, 22:16 Nogal verwarrend. Eerst staat er openbare weg (trottoir inbegrepen). Verder staat er op de rijbaan en op de berm.
Er staat: langs de kant van de openbare weg .... en daarna staat er : op de rijbaan en de berm. :wink:
de rijprof schreef: 07 mei 2017, 22:16 Ik denk dat Bert een punt heeft.
:D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jokko

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Jokko »

Bedankt voor jullie reacties!

Ondertussen heb ik mijn PV ontvangen: inbreuk op artikel 769.14.E1 van het Gecoördineerd politiereglement van Leuven (niet in acht nemen van verkeersbord E1)...

Het lijkt me dan toch alsof het van de barmhartigheid van de betreffende ambtenaar zal afhangen of hij gehoor geeft aan mijn verwarring over de regels omtrent motorfietsen parkeren. Ik denk evenwel dat Bert een paar sterke punten heeft die mijn verweer kunnen bijstaan.

Een andere vraag is dan: ik heb gehoord dat ik me mag verweren maar als dit niet wordt aanvaard dat ik een minnelijke schikking van de boete+10euro krijg en anders naar het gerecht moet (wat ik sowieso niet ga doen). Maar andere bronnen (fora) schrijven dat er wel vaker meteen een oproep tot verhoor wordt gedaan en je dus meteen met grote kosten zit? Zou dit ook voor een simpele parkeerboete gaan?
Ik vermoed dat ik hier in mijn recht ben en ik heb als student zelfs geen 60euro over om die vervelende boete te betalen, maar 200 voor gerechtskosten al helemaal niet!

Wat zouden jullie doen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door bert.covens »

Als je de Onmiddellijke Inning tijdig én correct betaalt, ben je er in principe vanaf.

Voldoe je hier niet aan, dan kàn het parket beslissen om je alsnog te bewegen tot betaling over te gaan door een Minnelijke Schikking aan te bieden. Maar, zoals je zélf al aangeeft, heeft dat een prijskaartje van ongeveer tien euro.

Wil je je verweren tegen deze beslissing, dan kan het parket een bevel tot betaling uitvaardigen :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 55-t5hs2-1

Dit moet dus gebeuren binnen de dertig dagen na het bevel tot betalen. Het is dus niet langer zo, dat je door niet te betalen automatisch uitgenodigd wordt om je te komen verantwoorden in de politierechtbank.

Het parket kan je argumenten doornemen, en in het allerbeste scenario voor jou besluiten om te seponeren. Het vervelende hiervan is dat je van deze beslissing niet in kennis gesteld wordt. Het énige wat jou dan rest, is meerdere maanden tot net geen jaar afwachten of er een dagvaarding volgt of niet.

Daarom dus goed opgepast met je verweerschrift ! Het parket en verbalisanten hebben uiteraard niet liever, dan dat je hier meteen al je argumenten prijs geeft. Zo hebben zij meteen de kans je verdediging te counteren in de rechtbank. Of de verbalisanten krijgen de kans om onzorgvuldigheden nog recht te zetten dmv een aanvullend PV. Daar gaat je verdediging dan ....

Als je hier verder mee wil gaan, geef je te kennen dat je het niet eens bent met het PV, maar hou je verder je argumenten niet al té concreet. En kom dan in de rechtbank met je pleidooi voor de pinnen. Ga dan best zélf ook naar de rechtbank. Zo geef je een indruk dat je de zaak wel degelijk ernstig neemt. Blijf daar concreet, en to the point. Beschrijf de elementen uit het PV, en verwijs zo objectief en zakelijk mogelijk naar de wegcode waarom je het niet eens bent met het PV.

Aangezien je nog student bent, zou ik je in de eerste plaats aanraden om na te kijken of jouw verzekeringspolis ook rechtsbijstand voorziet in geval je het niet eens bent met een PV. Ikzelf heb er bvb zo ééntje. Wanneer ik het niet eens zou zijn met een PV, kan ik een advocaat naar keuze raadplegen. Zo die een positief advies uitbrengt, mag ik mij door die advocaat laten bijstaan in de rechtbank. Mijn verzekeraar neemt de gerechtskosten en de kosten voor een advocaat dan voor haar rekening. De bestraffing in geval de zaak toch ongunstig zou uitdraaien, is dan uiteraard voor mijn rekening.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jokko

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Jokko »

Wow, oké dat is wel heel specifiek...

Ik ben vooral níet van plan om naar de politierechter te stappen voor een parkeerboete: die gaan eens met mij lachen en aangezien het politie is en blijft kunnen ze heel eenvoudig de gaten in hun wegcode zó opvullen dat ik alsnog aan het kortste eind trek. Zelfs als ik rechtsbijstand heb (waar ik vrij zeker van ben) dan hang ik waarschijnlijk nog steeds aan een hogere boete na weken mijn tijd te verspillen.

Maar het is dus niet zeker of ik bij het opsturen van mijn verweer éérst de minnelijke schikking krijg aangeboden: ze roepen me meteen op? In dat geval zal ik wel stilzwijgen en betalen, ik dacht gewoon mijn kans te wagen met alle argumenten in detail (en in het andere geval een schamelen 10euro meer te betalen)...

Ik heb het gevoel dat ik enkel duidelijk kan aangeven waarom de agent in kwestie fout heeft geoordeeld OF een verweer aantekenen in de lijn van 'ik parkeer waar ik wil'. In het eerste geval geef ik mijn argumenten weg en zijn er inderdaad nog enkele mogelijke manieren om deze te weerleggen, in het andere geval sta ik er sowieso niet bijster goed voor.

Sorry voor het doordrammen, maar ik heb vertrouwensproblemen wat de politie betreft en heb ervaring met het ondergeschikt zijn van de waarheid of redelijkheid. Zomaar een confrontatie aangaan met een rechtssysteem zonder te weten waar het schoentje knelt is mij te stressvol en twijfelachtig.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door bert.covens »

Jokko schreef: 15 mei 2017, 18:06 Wow, oké dat is wel heel specifiek...

Ik ben vooral níet van plan om naar de politierechter te stappen voor een parkeerboete: die gaan eens met mij lachen en aangezien het politie is en blijft kunnen ze heel eenvoudig de gaten in hun wegcode zó opvullen dat ik alsnog aan het kortste eind trek. Zelfs als ik rechtsbijstand heb (waar ik vrij zeker van ben) dan hang ik waarschijnlijk nog steeds aan een hogere boete na weken mijn tijd te verspillen.
Als je rechtsbijstand hebt, neemt je rechtsbijstand (na een gunstig advies van je advocaat) de kosten voor de advocaat + de gerechtskosten normaliter voor haar rekening.

Een rechter is niet meteen iemand die jou vierkant gaat uitlachen. Dat is iemand die naar de argumenten van de procureur luistert, en daarna jou de kans geeft je te verdedigen. Best objectief en zakelijk verwijzen naar het verkeersreglement dan, eventueel foto's van de situatie ter plaatse meenemen. Foto's moeten dan wel representatief zijn voor de situatie op het moment dat je geverbaliseerd bent.

ALS de rechter je verdediging volgt .... is het vrijspraak.
ALS de rechter het parket volgt .... kan hij een boetebedrag uitspreken, maar bvb een gedeelte voorwaardelijk uitspreken
==> Maar dan komen er nog gerechtskosten bij (normaliter ten laste van je rechtsbijstand dan)
==> En daarbovenop nog eens 200 euro verplichte bijdrage aan het zgn. slachtofferfonds (ten uwen laste dan)
Jokko schreef: 15 mei 2017, 18:06 Maar het is dus niet zeker of ik bij het opsturen van mijn verweer éérst de minnelijke schikking krijg aangeboden: ze roepen me meteen op? In dat geval zal ik wel stilzwijgen en betalen, ik dacht gewoon mijn kans te wagen met alle argumenten in detail (en in het andere geval een schamelen 10euro meer te betalen)...
Neen, zo werkt het niet.

Het parket kan jouw verweerschrift bestuderen, en een beslissing nemen :

:arrow: het PV seponeren
=====> het rotte aan het systeem is echter, dat je hierover wellicht NIET geïnformeerd wordt, en je dus maandenlang in onzekerheid blijft

:arrow: je alsnog de gunst verlenen tot een minnelijke schikking
=====> in dat geval komt er ongeveer 10 euro extra kosten bij

:arrow: een bijkomende onderzoeksdaad stellen, en bvb de verbalisanten vragen 1 en ander nader te verduidelijken in een bijkomend PV
=====> als dan het kwartje van de verbalisant valt ... volgt mogelijks een bijkomend PV die later je verdediging fnuikt

:arrow: je dagvaarden
=====> oepsie ....dan heb je helaas al meteen je pleidooi prijs gegeven en hen de kans gegeven die te counteren in de rechtbank
Jokko schreef: 15 mei 2017, 18:06 Ik heb het gevoel dat ik enkel duidelijk kan aangeven waarom de agent in kwestie fout heeft geoordeeld OF een verweer aantekenen in de lijn van 'ik parkeer waar ik wil'. In het eerste geval geef ik mijn argumenten weg en zijn er inderdaad nog enkele mogelijke manieren om deze te weerleggen, in het andere geval sta ik er sowieso niet bijster goed voor.
"Ik parkeer waar ik wil" .... lijkt me niet meteen de verstandigste strategie. Dat is te gemakkelijk te counteren. "Ja, iedereen parkeert waar hij wil. Maar men moet zich wél aan de wegcode houden" ..... Je hebt er géén belang bij dat je het parket en/of de rechter de indruk geeft iemand te zijn die overal lak aan heeft. Je krijgt in de rechtbank maar kortstondig de kans jezelf te verantwoorden. Dus je pleidooi daar, moet er BOENK op zijn. Je geeft dan best de indruk iemand te zijn die oprecht en ernstig meent dat hij NIET in overtreding was, en waarom. En denk erom : je hebt maar één kans om een rechter een eerste (en belangrijkste) indruk over jou te geven.

Ik zou eerder verklaren dat je het niet eens bent met het PV, maar de redenen waarom eerder vaag houden.
Jokko schreef: 15 mei 2017, 18:06 Sorry voor het doordrammen, maar ik heb vertrouwensproblemen wat de politie betreft en heb ervaring met het ondergeschikt zijn van de waarheid of redelijkheid. Zomaar een confrontatie aangaan met een rechtssysteem zonder te weten waar het schoentje knelt is mij te stressvol en twijfelachtig.
Dat is natuurlijk waar menig verbalisant én het parket op uit zijn. Dat mensen weinig vertrouwen hebben in het rechtssysteem, en dus maar braafjes meteen betalen om er vanaf te zijn.

Als je rechtsbijstand hebt, is het NU het moment om die in te schakelen en een advocaat naar keuze in te schakelen om je dossier nader te bekijken. Wacht dan even diens advies af .... bij een positief advies, neemt je rechtsbijstand normaliter de kosten voor de advocaat en de gerechtskosten voor haar rekening.

Als je het ooit moet gaan uitleggen in de rechtbank, objectief en zakelijk blijven. "Het PV vermeldt ..... Ik ben het daar niet mee eens, omdat er in de wegcode staat dat ....., en daarom meen ik dat mijn motorfiets NIET in overtreding stond het PV dan ook onterecht is."
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jokko

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Jokko »

Oké bedankt voor de enorm uitgebreide informatie (en meteen sorry voor mijn late antwoord, ik ben niet heel vlot in forumgebruik en zit midden in de examenperiode op de koop toe: net het goede moment om mij hiermee bezig te houden natuurlijk ;) )

Ik ga uiteindelijk dan toch verweer aantekenen aangezien ik een goed punt heb. De rechtsbijstand raadde me aan om toch gewoon meteen de betreffende artikels van de wegcode deels te vermelden in mijn verweer aangezien de verbalisant die er zelf op zou natrekken. Dit geeft mij ook de grootste kans tot seponering, daar ik mijn verweer dan mooi onderbouw op een serieuze manier.

Bedankt voor alle hulp!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Inazuma »

Gaat om een verGASte inbreuk

Afhandeling via GAS-ambetaar dus
Beroep daartegen via rechtbank

Wat is er van terechtgekomen ?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeren met motorfiets (rijbewijs A): boete

Bericht door Inazuma »

Ik volg overigens Bert ...

Borden kunnen weliswaar boven de regel gaan, maar aangezien de geldigheid van een E1 beperkt is tot de rijbaan en de berm , en een trottoir geen van beide is ...
Plaats reactie