**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Hoihoi,

Ik lees hier al een aantal jaren af en toe mee, en eindelijk ben ik ook geslaagd! Mijn examen was gisteren, dus ik moet enkel nog wachten tot ik mijn rijbewijs mag gaan aanvragen en afhalen op de gemeente! Volgende week kan ik eindelijk alleen de baan op!

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Plaats mocht ik zelf kiezen. Het was een redelijk "brede" en rustige straat, maar er stonden wel overal bomen, wat het iets moeilijker
maakte om een plekje te kiezen.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Superrustige baan in Kontich, er stond geen auto achter me. Het parkeren lukte de eerste twee keer niet, maar ik
krijg al een geluk wel een derde kans. Ik denk dat dat deels kwam omdat ik telkens wel erg goed uitkeek en pinkte etc.
Derde keer stond ik er mooi in. Examinator was heel vriendelijk!

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
de motorolie (bijvullen en nakijken), alle lichten, zithouding en spiegels, achteruit ontwaseming.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
Rijschool

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
Rijschoolinstructeur

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Dit was mijn 4e poging, en de eerste keer met de rijschool. Ik heb eerst met mijn ouders leren rijden, examen gedaan, gebuisd.
Dan een jaar niet gereden, waardoor mijn voorlopig rijbewijs verlopen was. Ik heb mijn nieuwe vlak voor de wetsverandering van 2014 gehaald,
zodat ik geen 3 jaar moest wachten. Weer 2 jaar weinig gereden, en uiteindelijk afgelopen mei opnieuw examen heb doen.
Ook dan was ik gebuisd omdat ik verkeerd langs een wegsplitsing reed (de chauffeur voor mij had ook examen en deed het fout, ik ben hem stomweg gevolgd).
6 uur rijles gevolgd, en in juli nog eens examen gedaan. Deze keer gebuisd wegens verschillende redenen (gehinderd bij oprijden autostrade, te dicht tegen auto's gereden in een smalle straat en een voetganger die aanstalten maakte om over te steken niet gezien.)

Omdat mijn voorlopig rijbewijs eind deze maand weer verliep, heb ik een nieuwe afspraak gemaakt. Nog 2 uur rijles gevolgd vorige week en dan nog eens 2 uur voor het examen. Examen gedaan met de rijschool deze keer (aangezien papa het - begrijpelijk- beu was :lol: ). En deze keer was ik geslaagd!

Verdict:
Geslaagd dus! Enkel een onvoldoende op parkeren. Ik had wel een heel vriendelijke, rustige meneer. Hij was ook de hele tijd aan het praten met mijn begeleidster, wat wel in mijn voordeel heeft gespeeld. Geluk gehad met een 3e parkeerpoging, maar voor de rest was ik wel terecht geslaagd, vind ik!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Gast schreef:Hoihoi,

Ik lees hier al een aantal jaren af en toe mee, en eindelijk ben ik ook geslaagd! Mijn examen was gisteren, dus ik moet enkel nog wachten tot ik mijn rijbewijs mag gaan aanvragen en afhalen op de gemeente! Volgende week kan ik eindelijk alleen de baan op!

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Plaats mocht ik zelf kiezen. Het was een redelijk "brede" en rustige straat, maar er stonden wel overal bomen, wat het iets moeilijker
maakte om een plekje te kiezen.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Superrustige baan in Kontich, er stond geen auto achter me. Het parkeren lukte de eerste twee keer niet, maar ik
krijg al een geluk wel een derde kans. Ik denk dat dat deels kwam omdat ik telkens wel erg goed uitkeek en pinkte etc.
Derde keer stond ik er mooi in. Examinator was heel vriendelijk!

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
de motorolie (bijvullen en nakijken), alle lichten, zithouding en spiegels, achteruit ontwaseming.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
Rijschool

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
Rijschoolinstructeur

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Dit was mijn 4e poging, en de eerste keer met de rijschool. Ik heb eerst met mijn ouders leren rijden, examen gedaan, gebuisd.
Dan een jaar niet gereden, waardoor mijn voorlopig rijbewijs verlopen was. Ik heb mijn nieuwe vlak voor de wetsverandering van 2014 gehaald,
zodat ik geen 3 jaar moest wachten. Weer 2 jaar weinig gereden, en uiteindelijk afgelopen mei opnieuw examen heb doen.
Ook dan was ik gebuisd omdat ik verkeerd langs een wegsplitsing reed (de chauffeur voor mij had ook examen en deed het fout, ik ben hem stomweg gevolgd).
6 uur rijles gevolgd, en in juli nog eens examen gedaan. Deze keer gebuisd wegens verschillende redenen (gehinderd bij oprijden autostrade, te dicht tegen auto's gereden in een smalle straat en een voetganger die aanstalten maakte om over te steken niet gezien.)

Omdat mijn voorlopig rijbewijs eind deze maand weer verliep, heb ik een nieuwe afspraak gemaakt. Nog 2 uur rijles gevolgd vorige week en dan nog eens 2 uur voor het examen. Examen gedaan met de rijschool deze keer (aangezien papa het - begrijpelijk- beu was :lol: ). En deze keer was ik geslaagd!

Verdict:
Geslaagd dus! Enkel een onvoldoende op parkeren. Ik had wel een heel vriendelijke, rustige meneer. Hij was ook de hele tijd aan het praten met mijn begeleidster, wat wel in mijn voordeel heeft gespeeld. Geluk gehad met een 3e parkeerpoging, maar voor de rest was ik wel terecht geslaagd, vind ik!
Hallo, welke routes heb je gevolgt en heb je op autosnelweg moeten rijden?
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Gast schreef:Hoihoi,

Ik lees hier al een aantal jaren af en toe mee, en eindelijk ben ik ook geslaagd! Mijn examen was gisteren, dus ik moet enkel nog wachten tot ik mijn rijbewijs mag gaan aanvragen en afhalen op de gemeente! Volgende week kan ik eindelijk alleen de baan op!

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Plaats mocht ik zelf kiezen. Het was een redelijk "brede" en rustige straat, maar er stonden wel overal bomen, wat het iets moeilijker
maakte om een plekje te kiezen.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Superrustige baan in Kontich, er stond geen auto achter me. Het parkeren lukte de eerste twee keer niet, maar ik
krijg al een geluk wel een derde kans. Ik denk dat dat deels kwam omdat ik telkens wel erg goed uitkeek en pinkte etc.
Derde keer stond ik er mooi in. Examinator was heel vriendelijk!

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
de motorolie (bijvullen en nakijken), alle lichten, zithouding en spiegels, achteruit ontwaseming.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
Rijschool

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
Rijschoolinstructeur

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Dit was mijn 4e poging, en de eerste keer met de rijschool. Ik heb eerst met mijn ouders leren rijden, examen gedaan, gebuisd.
Dan een jaar niet gereden, waardoor mijn voorlopig rijbewijs verlopen was. Ik heb mijn nieuwe vlak voor de wetsverandering van 2014 gehaald,
zodat ik geen 3 jaar moest wachten. Weer 2 jaar weinig gereden, en uiteindelijk afgelopen mei opnieuw examen heb doen.
Ook dan was ik gebuisd omdat ik verkeerd langs een wegsplitsing reed (de chauffeur voor mij had ook examen en deed het fout, ik ben hem stomweg gevolgd).
6 uur rijles gevolgd, en in juli nog eens examen gedaan. Deze keer gebuisd wegens verschillende redenen (gehinderd bij oprijden autostrade, te dicht tegen auto's gereden in een smalle straat en een voetganger die aanstalten maakte om over te steken niet gezien.)

Omdat mijn voorlopig rijbewijs eind deze maand weer verliep, heb ik een nieuwe afspraak gemaakt. Nog 2 uur rijles gevolgd vorige week en dan nog eens 2 uur voor het examen. Examen gedaan met de rijschool deze keer (aangezien papa het - begrijpelijk- beu was :lol: ). En deze keer was ik geslaagd!

Verdict:
Geslaagd dus! Enkel een onvoldoende op parkeren. Ik had wel een heel vriendelijke, rustige meneer. Hij was ook de hele tijd aan het praten met mijn begeleidster, wat wel in mijn voordeel heeft gespeeld. Geluk gehad met een 3e parkeerpoging, maar voor de rest was ik wel terecht geslaagd, vind ik!
Hallo, welke routes heb je gevolgt en heb je op autosnelweg moeten rijden?
Ik heb geen autostrade moeten rijden deze keer, bij mijn vorige poging wel. Ik had toen een iets donkerdere man als examinator die blijkbaar altijd op de autostrade laat rijden (zei mijn begeleidster van de rijschool). Dat was toen de autostrade richting Antwerpen, 1 afrit.

Ik heb niet echt een idee waar ik ben gepasseerd. Ik ben in elk geval via de Mechelsesteenweg Kontich centrum ingereden. Ik heb ook op de Prins Boudewijnlaan gereden en ben dan terug naar Kontich gereden via de Drie Eikenstraat. Andere plaatsen die ik me nog herinner: vanop de Duffelsesteenweg naar het Gemeenteplein. Veel grote straten gehad, eigenlijk!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Bij mij was het voor rijbewijs A.

Zat de examinator naast of achter jou?
Achter met zijn eigen motor.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet van toepassing.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest niet parkeren.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Niets.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
Alleen.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
/

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
9u rijles voor manoeuvre examen te kunnen afleggen.
Daarna alleen 6 maanden geoefend.

Verdict:
Geslaagd zonder opmerking.


Bedankt voor deze website. Ik heb het kunnen doen met de gratis informaties die hier op staan. (meer dan voldoende leerstof op de site)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:Hoihoi,

Ik lees hier al een aantal jaren af en toe mee, en eindelijk ben ik ook geslaagd! Mijn examen was gisteren, dus ik moet enkel nog wachten tot ik mijn rijbewijs mag gaan aanvragen en afhalen op de gemeente! Volgende week kan ik eindelijk alleen de baan op!

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Plaats mocht ik zelf kiezen. Het was een redelijk "brede" en rustige straat, maar er stonden wel overal bomen, wat het iets moeilijker
maakte om een plekje te kiezen.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Superrustige baan in Kontich, er stond geen auto achter me. Het parkeren lukte de eerste twee keer niet, maar ik
krijg al een geluk wel een derde kans. Ik denk dat dat deels kwam omdat ik telkens wel erg goed uitkeek en pinkte etc.
Derde keer stond ik er mooi in. Examinator was heel vriendelijk!

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
de motorolie (bijvullen en nakijken), alle lichten, zithouding en spiegels, achteruit ontwaseming.

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
Rijschool

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
Rijschoolinstructeur

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Dit was mijn 4e poging, en de eerste keer met de rijschool. Ik heb eerst met mijn ouders leren rijden, examen gedaan, gebuisd.
Dan een jaar niet gereden, waardoor mijn voorlopig rijbewijs verlopen was. Ik heb mijn nieuwe vlak voor de wetsverandering van 2014 gehaald,
zodat ik geen 3 jaar moest wachten. Weer 2 jaar weinig gereden, en uiteindelijk afgelopen mei opnieuw examen heb doen.
Ook dan was ik gebuisd omdat ik verkeerd langs een wegsplitsing reed (de chauffeur voor mij had ook examen en deed het fout, ik ben hem stomweg gevolgd).
6 uur rijles gevolgd, en in juli nog eens examen gedaan. Deze keer gebuisd wegens verschillende redenen (gehinderd bij oprijden autostrade, te dicht tegen auto's gereden in een smalle straat en een voetganger die aanstalten maakte om over te steken niet gezien.)

Omdat mijn voorlopig rijbewijs eind deze maand weer verliep, heb ik een nieuwe afspraak gemaakt. Nog 2 uur rijles gevolgd vorige week en dan nog eens 2 uur voor het examen. Examen gedaan met de rijschool deze keer (aangezien papa het - begrijpelijk- beu was :lol: ). En deze keer was ik geslaagd!

Verdict:
Geslaagd dus! Enkel een onvoldoende op parkeren. Ik had wel een heel vriendelijke, rustige meneer. Hij was ook de hele tijd aan het praten met mijn begeleidster, wat wel in mijn voordeel heeft gespeeld. Geluk gehad met een 3e parkeerpoging, maar voor de rest was ik wel terecht geslaagd, vind ik!
Hallo, welke routes heb je gevolgt en heb je op autosnelweg moeten rijden?
Ik heb geen autostrade moeten rijden deze keer, bij mijn vorige poging wel. Ik had toen een iets donkerdere man als examinator die blijkbaar altijd op de autostrade laat rijden (zei mijn begeleidster van de rijschool). Dat was toen de autostrade richting Antwerpen, 1 afrit.

Ik heb niet echt een idee waar ik ben gepasseerd. Ik ben in elk geval via de Mechelsesteenweg Kontich centrum ingereden. Ik heb ook op de Prins Boudewijnlaan gereden en ben dan terug naar Kontich gereden via de Drie Eikenstraat. Andere plaatsen die ik me nog herinner: vanop de Duffelsesteenweg naar het Gemeenteplein. Veel grote straten gehad, eigenlijk!
Oke dank u!
Mucky

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Mucky »

RIJEXAMEN SINT - NIKLAAS


- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik had genoeg ruimte om zelf te kiezen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een S-vorm parkeren

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Claxon, remvloeistof, alle lichten, voor-achterruit aantonen, mistlicht, pinkers, ruitenwissers aanzetten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Opa

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Enkel met begeleider.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Mucky schreef:RIJEXAMEN SINT - NIKLAAS


- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik had genoeg ruimte om zelf te kiezen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een S-vorm parkeren

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Claxon, remvloeistof, alle lichten, voor-achterruit aantonen, mistlicht, pinkers, ruitenwissers aanzetten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Opa

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Enkel met begeleider.
Ben je geslaagd?
toeter

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door toeter »

- In welk examencentrum ben je geweest? Bree
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Zelf kiezen in een rustige straat.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren in een S achter een auto. Was ruim voldoende plaats.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Oliepijlmeten. Claxon lichten pinkers ontwaseming en zithouding
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Rijschool
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. met de rijschool 20 u en daarna bijna een jaar alleen gereden.

Ik was op van de zenuwen maar echt op. Al een hele week slechte zin uit spanning terwijl ik weet dat ik kan rijden want neem verschillende mensen mee die al meer dan 8j hun rijbewijs hebben en zij vonden het allemaal dik oké.
Ik heb ervoor nog 2 u les genomen bij de rijschool. Ik had een andere begeleider met een andere wagen. Was dus echt wennen. Auto was uitgerust met een start-stop systeem. Dit was vandaag mijn grote struikelblok. Ik dacht de hele tijd dat ik stilviel wat niet was. Vreselijk.
De rit zelf was ik eraan overtuigd dat ik dik gebuisd was Door de zenuwen en het niet kennen van de auto. Maar toch wonder boven wonder geslaagd.
Bediening van de auto onvoldoende en 1x te traag gereden. Viel dus beter mee dan gedacht.
Ik had ook de gevreesde examinator: de vrouw met de bril maar ze viel me echt super mee. Laat je dus niet bang maken Door verhalen van anderen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei in deze straat keren. Heb mij onmiddellijk aan de kant gezet want verderop stonden er autos geparkeert. Keren moest in 5 keer straat was beetje smal en auto was groot

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter een auto parkere in een rustige straat met meer dan genoeg ruime

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lichten, remvloeistof, geluidstoestel, ontwaseming

Ben je met de rijschool of een begeleider geweest?
Begeleiding

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het?
Vader

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6uur rijschool en voor de rest met begeleider.


Geslaagd van de
Eerste keer!
Met dank aan deze site waar ik zoveel van geleerd heb!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast09

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast09 »

Beste mensen,

Eerst en vooral wil ik hier iedereen die aan dit forum werkt, hartelijk bedanken. De website vormt een uitstekende database en een hulpmiddel bij zowel theorie als praktijk. Er worden hier al veel problemen en vragen opgelost. Uit al die kennis kunnen onder anderen mensen zoals ik die een rijbewijs B willen behalen, voldoende steun krijgen om goed voorbereid een zelfstandige bestuurder te worden.

Dit was mijn TWEEDE POGING

EXAMENCENTRUM HAASRODE

In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? schuinachter
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? "In deze straat mag je keren"
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "achter die zwarte auto mag je parkeren", er was geen tweede auto, ging vlot van de eerste keer, na parkeren lichten uitdoen, motor afzetten, "boodschappen doen'' en terug instapen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? tonen hoe men bandenslijtage moet bekijken
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama (ik ben haar ontzettend dankbaar voor al de tijd die ze besteed om met mij te rijden)

5 RICHTINGSVERANDERING: Onvoldoende
4.00 hinderen-belemmeren
10 DEFENSIEF RIJDEN: Voorbehoud
1.00 plaats op de openbare weg

De eerste opmerking gaat over mijn te ecologisch rijgedrag. Na het uitrijden van het examencentrum, belandden we op N25 in de richting E40. De examinator zei dat we de rotonde zullen oprijden. Ik zag in mijn achterspiegel dat er auto's in de verte achter mij komen dus ik dacht dat het misschien beter was om direct naar de linkse rijstrook te gaan die men moet nemen om naar het rondpunt te geraken. Ik dacht er eigenlijk niet zo veel afstand tot die rotonde was dus ik bleef ongeveer 55 rijden terwijl men daar maximum 70 kan en de auto die achter mij kwam moest duidelijk vertragen.

Een gelijke situatie is gebeurd wanneer ik op N25 reed in de tegengestelde richting en we moesten op een kruispunt stoppen. Ik zag dat er al enkele vrachtwagens op de rechtse rijstrook stonden. Ik sorteerde dus naar links en stopte voor het kruispunt. Bij groen vertrok ik (steeds in de linkse rijstrook) maar duidelijk was ik niet snel genoeg aan het versnellen.

De conclusie is, dat ik in het algemeen vloeiender moet rijden met het verkeer en indien ik op de linkse rijstroken wil rijden dan moet ik mijn snelheid duidelijk aanpassen aan het maximum. In een ander geval blijft de rechtse een betere keuze voor mij.

De tweede opmerking is eigenlijk een beetje onduidelijk maar het kan zijn dat hij hier de situatie bedoelde toen ik op het einde N25 richting E40 reed en hij zei om naar rechts af te slaan. Ik zag dat er werken waren op een stuk rechtse rijstrook waardoor ik geen risico wou nemen en dacht dat hij misschien de volgende rechtse straat bedoelde wat natuurlijk fout was. Hoewel het niet als fout werd aangerekend, was dat een beetje genant voor mij omdat ik eigenlijk wat trager kon rijden en gewoon bekijken dat er achter de werken nog ruim genoeg plaats was om daar af te slaan.

Op een andere plaats lette ik te veel op de autobus die op de halte stond. Omdat ik niet zeker was of ik die mocht voorbijsteken (die stond daar al een tijdje), heb ik een heel smalle straatje op mijn rechterkant gemist (er stond geen bord dus gold daar de voorrang van rechts denk ik). Dom van mij maar ik was in ieder geval redelijk gestresseerd door de vroegere opmerkingen.

Besluit

Hoewel ik een beetje gemene gevoelens kreeg toen ik de examinator vroeg of het goed is om de instructies duidelijk te verwoorden (aangezien ik anderstalig ben) waren al zijn opmerkingen 100% terecht en zijn uitleg in verband met wat ik verkeerd heb gedaan was ook heel duidelijk. Uiteindelijk ben ik heel blij dat ik zijn toezicht had. Tot grote verbazing van zowel mij als mijn begeleider, besloot hij om de opmerking in verband met de voorrang van rechts te laten vallen. Op die manier werd ik...
GESLAAGD!

In totaal heb ik minstens honderdtal (of misschien tweehonderdtal zelfs) uren met mijn mama als begeleider gereden.
Verder besloot ik, naar de raad van iemand van dit forum, om na de eerste mislukte poging 2 uur bij een rijschool te volgen. Hoewel het niet goedkoop is, heeft de instructeur daar mij voldoende opmerkingen gegeven over dingen die ik fout deed (vooral de rem- en vertragingstechniek). De eerste poging vond plaats in september 2016.


Alvast iedereen bedankt en met vriendelijke groeten,

Gast09


PS. Aan alle mensen die een examen in Haasrode gaan doen. De twee examinatoren die ik had, waren heel ordelijk en rechtvaardig. De eerste keer was ik niet geslaagd maar vandaag ben ik in staat te zeggen dat het helemaal terecht was omdat ik alles tegelijkertijd niet genoeg in het oog kon houden en behalve de ernstige fout die ik gemaakt heb, waren er ook genoeg andere fouten.

Ik wens iedereen een prettige dag :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

naar de raad van iemand van dit forum, om na de eerste mislukte poging 2 uur bij een rijschool te volgen.
Zeer goede raad.
Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Ik heb het forum zelf geregeld gebruikt tijdens de stageperiode en ter voorbereiding voor het praktijkexamen, dus deel ik graag even wat informatie over mijn eigen rijexamen. Hopelijk hebben anderen hier wat aan :)

In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij (schuin achter)

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht de plaats zelf kiezen en kreeg een mooie, brede, rustige baan in een woonwijk met rechte borduren. Hier kon ik de techniek die ik geleerd had op de rijschool makkelijk toepassen. Ook was de straat ruim breed genoeg om mijn relatief grote Volvo gedraaid te krijgen. Ik neem dus aan dat ze rekening houden met de grootte van de wagen zodat je geen extra handelingen moet uitvoeren om gekeerd te raken.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Er werd me gezegd achter welke wagen ik moest parkeren en moest in een S-beweging achteruit inparkeren. Ik kreeg ruim voldoende plaats om dit manoeuvre te kunnen uitvoeren.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Onder de motorkap: remvloeistof aanduiden
In de wagen: Hoe bepaal je de hoogte en positie van de stoel? Hoe bepaal je de afstand en positie van het stuur? Hoe bepaal je hoe hoog of hoe laag de hoofdsteun moet staan?
Verder moest ik eens remmen, richtingaanwijzers aanzetten, faren (grootlichten) aanzetten, ontwaseming van voor- en achterruit aanzetten.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb eerst 20h rijschool gevolgd bij Mercator (-> tevreden) en heb daarna verder geoefend met een begeleider. Het examen zelf heb ik met begeleider en eigen wagen gedaan.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mama heeft me begeleid.

Extra informatie, de route die ik moest rijden: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... 24-02-2017

Ik was van de eerste keer geslaagd dus het is zeker te doen. Wel heb ik pas 11 maanden na het behalen van mijn voorlopig rijbewijs mijn examen afgelegd. Ik heb echt de tijd genomen om te oefenen tussen andere verplichtingen door en niet gefocust op 'zo snel mogelijk'.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jordi

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jordi »

Gedurende anderhalf jaar lees ik hier geregeld graag mee op het forum. Nadat ik vorig jaar dankzij jullie website en handboek sloeg voor het theoretisch examen ben ik vandaag ook van de 1ste maal geslaagd voor het praktisch examen. :D

In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode (Leuven).

Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat schuin achter mij.

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je de plaats keizen?
Ik moest beide manoeuvres (parkeren achter een voertuig en keren) in dezelfde straat uitvoeren. Nadat ik had geparkeerd zei de examinator; "in deze straat mag je keren".
Het betrof een ruim voldoende brede en rustige straat. Wel waren er schuine lage borduren waardoor je gemakkelijker onopgemerkt de borduur oprijdt. Drie keerbewegingen volstonden om het manoeuvre uit te voeren.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde me een wagen aan in de straat waarachter ik mocht parkeren: "je mag parkeren achter die grijze wagen".
Er was meer dan genoeg ruimte om het manoeuvre uit te voeren. Er was geen verkeer op het moment dat ik het manoeuvre uitvoerde.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Controles van buitenaf:
- er werd gevraagd hoe je de bandenspanning kan meten (ventiel aanduiden en de examinator vertellen dat je de bandenspanning kan controleren met een luchtpomp of bandenspanningsmeter).

In de wagen:
De examinator vroeg om te remmen, richtingaanwijzers te ontsteken en de lichten bedienen.
- Vertellen hoe je de zitpositie correct instelt (hoogte, lengte, rugleuning en polsen op het stuur en tenslotte de hoofdsteun).

Ben je met de rijschool geweest (welke?) of een begeleider geweest?
In het begin heb ik 8u lessen genomen bij Mercator in Aarschot om de basistechnieken onder de knie te krijgen (lessenpakket van 6u). Hierna heb ik nog 2u extra les genomen om te oefenen op de snelweg en de manoeuvres.

Hierna heb ik tot op heden zeer intensief geoefend met mijn begeleider onder alle mogelijke weersomstandigheden (regen, mist, ijzel etc.) en met verschillende verkeerssituaties (file, spits, stad, avond). In februari 2017 heb ik tevens nog 4u les gevolgd bij Mercator in Aarschot en Rotselaar ter voorbereiding op mijn praktisch examen dat vandaag plaatsvond waarvan ik zeer tevreden was. In totaal heb ik 12u rijles gevolgd bij Mercator.

Ik heb het examen afgelegd met m'n eigen wagen en begeleider.

Als je met een begeleider bent geweest, wie was het?
Mijn vader nam de verantwoordelijkheid van begeleider op zich.

Examenroute
Na de voorafgaande controles mocht ik langs achteren rond het examencentrum vertrekken voor de proef op de openbare weg. Hier moest ik de hellingproef uitvoeren. Bij het verlaten van het examencentrum ging ik rechtsaf en dan linksaf de Ambachtenlaan op, dan het eerste kruispunt naar links om vervolgens de N25 op te rijden richting E40.
Aan het op-en afrittencomplex met de E40 ging ik op de rotonde rechtdoor om daarna de E40 richting Luik op te draaien (lekker cruisen 8). Na ongeveer 7 kilometer de eerstvolgende afrit genomen op de E40 in Boutersem en rechtsaf gegaan naar Neervelp.

Wat verderop in de bebouwde kom linksaf geslagen in de Klein-Heidestraat. In deze straat diende ik beide manoeuvres uit te voeren. Na het keren rechtdoor gereden in de Neevelpsestraat richting Bierbeek. Aan de rotonde in Bierbeek de eerste afslag genomen naar de Dorpsstraat en deze weg blijven volgen tot de rotonde met de Parkstraat in Haasrode. Hierna de eerste afslag genomen naar de Parkstraat. Deze weg vervolgen om via de Geldenaaksebaan linksaf de N25 op te draaien richting E40 / Blanden. Dan uiteindelijk rechtsaf slaan naar de Ambachtenlaan om terug te rijden naar het examencentrum.

Ziehier mijn route: https://goo.gl/maps/GVaCP6VWz3A2

Hopelijk kan ik hiermee degenen die binnenkort hun examen gaan afleggen wat helpen. :D

Graag wil ik afsluiten met een welgemeend dankwoord aan de beheerders en medewerkers hier op het forum.
Het is mede dankzij jullie inzet, tips en uitleg dat ik vlekkeloos geslaagd ben voor het theoretisch en praktisch examen.
Dankzij dit prachtige initiatief ben je perfect voorbereid wanneer je het theorie- en praktijkexamen gaat afleggen. Iets waarvoor ik en vele andere jullie dankbaar zijn.

Doe zo verder and keep up the good work! :D

Jordi L.
Plaats reactie