Vraag 425
-
Vraag 425
Op een rijbaan met tweerichtingsverkeer mag je in principe toch maar één voertuig inhalen? Waarom mag je bij deze vraag dan wel ineens twee voertuigen inhalen? Oké er is weinig ruimte tussen, maar dan mag je toch gewoon al niet beginnen inhalen? Hoe weet je op het examen of het gaat om de inhaalbeweging te starten of als je bezig bent, zien dat er geen ruimte is en dan de tweede voorbij steken? Ik ging er vanuit dat het verkeerd was omdat je geen twee voertuigen mag inhalen bij een rijbaan met tweerichtingsverkeer (waar ik vanuit ging want geen bord met aanduiding eenrichtingsverkeer).
-
- Administrator
Re: Vraag 425
Er is een verschil tussen twee voertuigen inhalen die achter mekaar rijden en twee voertuigen inhalen die naast mekaar rijden.
Het eerste is in dit geval niet verboden, het tweede wel.
Het eerste is in dit geval niet verboden, het tweede wel.
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
4° wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)

-
Dat het tweede verboden is, weet ik. In het filmpje onder les 15 op ongeveer 1min 38seconden wordt er gezegd dat je op een rijbaan met tweerichtingsverkeer in principe maar één voertuig mag inhalen. Ik lees nu net dat er wel naast staat: behalve als je niet onmiddellijk terug naar rechts kunt. Toch vind ik het wat dubbel, maar goed.
-
Famke schreef:In het filmpje onder les 15 op ongeveer 1min 38seconden wordt er gezegd dat je op een rijbaan met tweerichtingsverkeer in principe maar één voertuig mag inhalen. Ik lees nu net dat er wel naast staat: behalve als je niet onmiddellijk terug naar rechts kunt. Toch vind ik het wat dubbel, maar goed.
Dat gedeelte, wordt soms wel eens verkeerd uitgelegd als: "je mag je voorliggers slechts 1 voor 1 inhalen". Dit is niet helemaal juist. Je moet je plaats rechts weer innemen, zodra dat veilig kan. Deze regel, verbiedt dus bvb niet, om twee (te) kort achter elkaar rijdende voorliggers in 1 langgerekte beweging in te halen. Op voorwaarde dat het te allen tijde veilig kan en mag.wegcode schreef:16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
Maar ... wanneer er voldoende ruimte is, om tussentijds je plaats rechts weer in te nemen, dan is het wel de bedoeling dat je eerst je plaats rechts weer inneemt. En op die regel, zijn trouwens nog twee uitzonderingen voorzien ook:
wegcode schreef: De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Troost je Famke ... zelfs één van de politie agenten in "De Zware Voet" op VTM (lang geleden) kende de regel niet en verkondigde die foutief, op TV
-
En om elke misvatting uit de weg te ruimen:
't Gaat dus om onmiddellijk opnieuw inhalen. Deze uitzondering laat jou dus niet toe om voortdurend links te blijven rijden om pas een paar km verderop nog iemand in te halen.wegcode schreef: De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken