begeleider mag geen aanwijzing geven aan zijn L ?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Rafael schreef:Wat een nonsens vergelijking. Eerste keer rijden vs eerste keer ingreep. Niet eerste keer examen vs eerst keer ingreep. Een examen is geen probeersel in de hoop dat je slaagt, neen, een examen is iets waar je goed op voorbereidt hoort te zijn. Wanneer je je examen gaat afleggen hoor je zelf in staat te zijn om goed te kunnen kijken. Kan je dat niet, dan hoor je nog geen examen te doen. Geen examen, dan doet je begeleider wat hij wil, al gaat hij voor je hangen om eerst zelf te kijken.
Niet eerste keer rijden, eerste keer rijexamen. Wilt ge een ander vergelijking? Gehaltebepalingen leren doen in een labo. Ja, daar heb ik ook examen over gekregen na een semester les en 4 dagen praktijkoefening. Inderdaad, op dat examen moest alles door mezelf gebeuren. Niemand keek mee. Daar is wel een groot verschil met de echte wereld: ik zat op een labo van de KULeuven op gasthuisberg, en ik moest dat doen om dan mijn uitkomst af te geven en alles in de afvalvaten te kappen, terwijl later op mijn werk ik dat ga moeten doen, om dan product in een tablet te draaien. Foutje? int slechtste geval is mijne patiënt dus wel dood... Stel u voor dat ik dat examen meteen tijdens mijn stage zou moeten doen? Dan mag die apotheker niet meekijken of ik alles goed doe? Alle, veel succes als gij da zo wilt regelen... Dieje mens moet ook nie alles gaan aanwijzen wak moet pakken en doen eh, het is nu ten slotte examen en geen oefening meer, maar als ik op het punt sta iets fout te doen, dan is het toch de bedoeling da die mij tegenhoudt voor ik da medicament aflever... (toch een goei vergelijking deze keer? begeleider hoeft niks voor te zeggen, maar meekijken en bij een fout ingrijpen vóór de botsing is toch vrij essentieel vind ik...)
Op school kan examen doen, volledig op jezelf, zonder nog aanwijzingen van de labobegeleider.
Een rijexamen, is onmiddellijk op de baan! Onmiddellijk waar je eigen veiligheid, en ook die van andere mensen bij betrokken zijn, waar de leerling zijn aanwezigheid op de baan, invloed heeft op de (on)veiligheid van anderen. Dat kan je niet laten gebeuren zonder meekijken...

En je gebruikt zelf het perfecte woord:
examen is iets waar je goed op voorbereidt hoort te zijn
Wanneer je je examen gaat afleggen hoor je zelf in staat te zijn
Het is zoals de rijprof zegt: er zijn er wel meer die denken dat ze het kunnen maar eigenlijk nog niet in staat zijn te rijden. Waar komen anders de buizen op het rijexamen vandaan?
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Bericht door peter3000 »

Komt het eigenlijk vaak voor dat begeleiders hints geven aan iemand die een examen aflegt?

Ik heb zelf 2x mijn rij-examen afgelegd, maar op geen enkel ogenblik heb ik de drang gehad om mij NIET te concentreren op hetgeen op de openbare weg gebeurde. Mijn begeleider was eigenlijk als lucht voor mij.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

accer schreef:Een rijexamen, is onmiddellijk op de baan! Onmiddellijk waar je eigen veiligheid, en ook die van andere mensen bij betrokken zijn, waar de leerling zijn aanwezigheid op de baan, invloed heeft op de (on)veiligheid van anderen. Dat kan je niet laten gebeuren zonder meekijken...
Vreemd, waar heb jij dan geoefend? Op een afgesloten terrein, en pas met je examen de baan op? Straffe kost.
accer schreef:En je gebruikt zelf het perfecte woord:
examen is iets waar je goed op voorbereidt hoort te zijn
Wanneer je je examen gaat afleggen hoor je zelf in staat te zijn
Het is zoals de rijprof zegt: er zijn er wel meer die denken dat ze het kunnen maar eigenlijk nog niet in staat zijn te rijden. Waar komen anders de buizen op het rijexamen vandaan?
Nuja, ik respecteer jouw mening, jij de mijne ook, er verder nog op in gaan gaat uitlopen IN een welles-nietes spel vermoed ik. Ik blijf bij mijn standpunt dat in principe de begeleider op het examen zelf niet hoeft te kijken. Je hebt ook een punt dat iemand die meekijkt veiliger is, maar in principe...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Rafael schreef:Vreemd, waar heb jij dan geoefend? Op een afgesloten terrein, en pas met je examen de baan op? Straffe kost.
Op de baan, mét iemand naast mij die mee heeft gekeken zolang nodig.
Rafael schreef:Nuja, ik respecteer jouw mening, jij de mijne ook, er verder nog op in gaan gaat uitlopen IN een welles-nietes spel vermoed ik. Ik blijf bij mijn standpunt dat in principe de begeleider op het examen zelf niet hoeft te kijken. Je hebt ook een punt dat iemand die meekijkt veiliger is, maar in principe...
Als meekijken niet mag op het examen, dan gaan die begeleiders die eigenlijk nog wel moeten meekijken (want lang niet iedereen is echt klaar op het moment dat hij/zij examen gaat doen) niet kijken, omdat dan hun leerling sowieso zou buizen... Zij die examen gaan doen, die er eigenlijk nog niet klaar voor zijn, hebben die drie kwartier dus geen backup meer (ouder gaat daar verstijft zitten uit angst voor de buis), terwijl ze hem nog wel nodig hebben. = gevaarlijk. Zeker op een examen, dan kunnen zelfs bij de leerlingen die toch al redelijk kunnen rijden, de zenuwen sommigen zodanig parten spelen, dat die begeleider toch nog essentieel is.
Ik begrijp je als je zegt: als het nog nodig is dat de begeleider meekijkt, dan kan je eigenlijk toch niet slagen; maar moet dat dan ten koste gaan van de veiligheid? (zie hierboven)
Waarom moet die begeleider er nog naast zitten op het examen? Jij gaat er vanuit dat mensen dan maar examen moeten doen zonder dat begeleider nog meekijkt, en dat is pas verantwoord als men goed kan autorijden. Jij gaat er dus van uit dat op het examen de kandidaat al kan autorijden. Waarom is er dan nog examen? Dat dient toch om te oordelen of je geschikt bent om al alleen te kunnen rijden of niet, dus hoe kan je dan VOOR dat examen zeggen of de begeleider mag wegvallen of niet? (niet meer kijken is even goed als er niet zitten eh, als ge lappen op uw ogen hebt gaat ge nie verder komen int verkeer...)

Zolang er mensen buizen op het examen, wil dat zeggen dat er mensen deelnemen aan het rijexamen die eigenlijk nog niet kunnen rijden. Zolang je eigenlijk nog niet kan rijden, is het in mijn ogen nodig dat iemand als vangnet dient... Sterker nog, ik eis als weggebruiker, dat al wie op de baan is en nog niet kan rijden, op zijn minst die begeleider heeft die nog enigszins kan ingrijpen. Ik zit ook op die baan, en ik wil niet met de brokken zitten, omdat iemand examen aan het doen was, en papa niet mocht kijken omdat zoonlief dan buisde...

Mijn conclusie: ja, inderdaad. Als de begeleider echt nog nodig is en nog moet kijken, zou je moeten buizen. MAAR: de begeleider niet meer laten kijken = de begeleider niet meer nodig achten, en dat kan niet vóór het slagen voor het examen; dus dat kijken kan geen maat zijn voor hoe goed de leerling rijdt... Het is tenslotte aan de examinator om te zeggen: oke, jij verdient je rijbewijs, laat dat tweede paar ogen nu maar achterwegen. En die beslissing valt NA het examen, en kan niet genomen worden door leerling of begeleider.

[tussen haakjes: ik kijk zelf al jaren, nog voor ik dus zelf met de auto reed, mee met zelfs mijn ouders. Kan toch nooit kwaad... Nodig is het niet, maar met twee ziet ge sowieso meer als alleen, en het moest maar is zijn dat die chauffeur iets mist, kan altijd. Ik heb er ook absoluut geen problemen mee als mensen nu nog met mij meekijken, en dat blijven doen tot ik 80 ben, integendeel, ik heb dat zelfs graag. Extra veiligheid. Wat ik wil zeggen: meekijken is vaak zelfs een gewoonte, en dus niet iets dat die begeleider gaat doen als teken of uit noodzaak...]
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

accer schreef:Waarom moet die begeleider er nog naast zitten op het examen? Jij gaat er vanuit dat mensen dan maar examen moeten doen zonder dat begeleider nog meekijkt, en dat is pas verantwoord als men goed kan autorijden. Jij gaat er dus van uit dat op het examen de kandidaat al kan autorijden. Waarom is er dan nog examen? Dat dient toch om te oordelen of je geschikt bent om al alleen te kunnen rijden of niet, dus hoe kan je dan VOOR dat examen zeggen of de begeleider mag wegvallen of niet? (niet meer kijken is even goed als er niet zitten eh, als ge lappen op uw ogen hebt gaat ge nie verder komen int verkeer...)
in deze discussie: helemaal mee eens!


... mààr hoe verantwoordt ge dan het feit dat iemand met rbw18mnd alleen mag rijden (maar op het examen wel een begeleidend persoon moet bijhebben)?
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Elke V schreef:... mààr hoe verantwoordt ge dan het feit dat iemand met rbw18mnd alleen mag rijden (maar op het examen wel een begeleidend persoon moet bijhebben)?
Die kleine lettertjes heb ik ook altijd raar gevonden, en de enige verklaring die ik kon geven was, dat die kandidaten door hun examenstress mss ineens rare dingen gaan doen... Andere logische uitleg kan ik daar ook niet voor vinden...

Dat iemand met een vrb18m alleen mag rijden, mag dat dankzij zijn/haar opleiding, en die is al een eerste keer geëvalueerd door een instructeur... Er zijn ook nog beperkingen aan dit rijbewijs (zoals niet 'snachts in het weekend, slechts 1 passagier (en dan nog met beperkingen), niet in het buitenland,...)

iemand die leert rijden met begeleider heeft nog nooit enige vorm van checkup ondergaan, en wie weet wat voor stoten doet die nog...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De meeste spelen hier een welles niettes over meekijken.

Merk wel op dat het hier eigenlijk gaat over meedraaiend kijken en niet over meekijken.

Ik heb al reeds geschreven dat ik uit mijn ooghoeken kan en mag meekijken maar niet voor de kandidaat mijn hoofd mag draaien.

Het probleem wat ik hier in zie is dat ik "getraind ben" als instructeur en dus meer zie uit mijn ooghoeken in het verkeer dan de doorsnee begeleider.

De kandidaat die zoals sommige hier stellen nog een meekijker nodig hebben horen zoals Rafael al stelt niet op een examen.

Stel dat ik het roze papiertje krijg en de dag erna (meestal nog de dag zelf) ga ik alleen op pad.
Het eerste wat ik dan zou moeten missen is mijn meekijker :?

Het kan toch niet zijn dat een paar uren voor ik het roze papiertje had een meekijker nodig had en een paar uren daarna het zonder kan :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik begrijp volledig het standpunt, dat als die meekijker echt nodig is, er een probleem is, en je niet zou mogen slagen, en ik ben volledig daarmee akkoord.

Maar: stel dus, dat meekijken is nog wel nodig, dan is het toch niet verantwoord, die mens 45minuten ZONDER meekijkende begelijder rond te laten rijden? En uit je ooghoeken zie je maar een klein beetje (jij misschien wat meer omdat je geoefend bent, maar een doorsnee begeleider doet dat hoogstens een paar keer in zijn leven, dus...) En de leerling staat te wachten aan een kruispunt om rechtsaf te slaan, dan mag de begeleider niet snel even kijken of er geen fietser langs rechts voorbij gaat komen? Stel dat de leerling dit vergeten te checken is, dan zijn er dus wel brokken eh! En dat kan ook jij niet zien uit je ooghoeken, en dat kan je ook niet zien in de extra binnenspiegel. Ik geloof wel dat de rijschoolauto's een extra buitenspiegel hebben? Dus ja, dan kan jij dat weer zien, maar de gewone begeleider, met een gewone auto, heeft problemen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik geloof dat we hier een beetje afdwalen: de vraag was niet of die begeleider bij het examen al dan niet nodig is, en of die kandidaat al dan niet zonder begeleider kan rijden.

De vraag was of het afgestraft kan worden wanneer de begeleider overduidelijk op een of andere manier aan de kandidaat duidelijk maakt dat er iets is waar hij moet voor opletten...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ja, er werd hier gewoon gesuggereerd dat als de begeleider kijkt, hij een teken geeft aan de leerling... Dit mag gewoon volgens mij niet als teken beschouwd worden, maar als uitoefenen van zijn "job" als begeleider...

Maar, aan ketje gericht dan, je schreef eerder dat op het examen, het de bedoeling is dat de kandidaat eerst kijkt, en dan pas de begeleider. Maar, ik haalde het al eerder aan, zelfs voor mij, in die 18 jaar dat ik passagier ben, is meekijken ooit een gewoonte geworden... Het zou mij verschrikkelijk veel moeite kosten, erop te letten dat ik niet even ga piepen... Hoe kan je "per ongeluk eerst gekeken" onderscheiden van een teken? Kandidaat en begeleider hebben toch ook niet op hetzelfde moment over dezelfde velden optimaal zicht? Het kan toch zijn, dat wie rechts zit, graag wat vroeger over zijn rechterschouder kijkt, want als hij moet wachten tot de kandidaat gekeken heeft (en de wagen dus enkele meters verder is), kan hij misschien niet zo ver meer draaien?
Plaats reactie