Vermelding code 78 bij beperkingen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
John

Vermelding code 78 bij beperkingen

Bericht door John »

Hallo, ik heb een tijdje geleden mijn praktijk examen afgelegd en was geslaagd. Ik heb mijn examen echter afgelegd met een automatische versnellingsbak. Daardoor zou normaal code 78 of automatic bij beperkingen moeten staan. Nu op mijn rijbewijs staat helemaal niets bij beperkingen. Zouden ze dit vergeten zijn en is mijn rijbewijs nu eigenlijk geldig voor manueel ook?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vermelding code 78 bij beperkingen

Bericht door Inazuma »

John schreef:Hallo, ik heb een tijdje geleden mijn praktijk examen afgelegd en was geslaagd. Ik heb mijn examen echter afgelegd met een automatische versnellingsbak. Daardoor zou normaal code 78 of automatic bij beperkingen moeten staan. Nu op mijn rijbewijs staat helemaal niets bij beperkingen. Zouden ze dit vergeten zijn en is mijn rijbewijs nu eigenlijk geldig voor manueel ook?
Dat zou vermeld moeten zijn.
Je laat dat best snel rechtzetten door de gemeente die het rijbewijs uitreikte.

Gezien je het examen aflegde met een automatische versnellingsbak - dat is geregistreerd - is je rijbewijs beperkt tot dergelijke versnellingsbakken.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

En wat als hij dit niet vermeld?

Gaat de politie dit weten bij een controle?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef:En wat als hij dit niet vermeld?
Gaat de politie dit weten bij een controle?
Goed mee uitkijken :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h3afd2

Artikel 24

Is nietig, elk rijbewijs afgegeven zonder dat aan de bepalingen van dit besluit is voldaan (...)


En alvast aan de bepaling van Art 23 is niet voldaan :

Artikel 23

De voorwaarden waaronder de bestuurder gemachtigd is te sturen, voorkomend op het attest bedoeld in de artikelen 41 §4, 44 §5 en 45, tweede lid, worden in de vorm van de codes, bepaald in bijlage 7, overgenomen op het rijbewijs.

Wanneer de kandidaat het praktische examen heeft afgelegd, met van voertuig uitgerust met een automatische schakeling, wordt daarvan in de vorm van de codes bepaald in bijlage 7, melding gemaakt op het rijbewijs.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Dat het niet mag is duidelijk, maar ik vraag me gewoon af of men dat ook kan weten bij een politie controle.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

BuBbA schreef:Dat het niet mag is duidelijk, maar ik vraag me gewoon af of men dat ook kan weten bij een politie controle.
volgens mij niet... alleen als ze u door de computer halen en daar specifiek op gaan controleren. mààààààr natuurlijk màg het niet, en straffen worden uiteraard des te zwaarder als ze merken dat ge niet ter goeder trouw bent geweest.

als iemand dat rijbewijs vastheeft en daar gewoon naar kijkt kan niemand ooit weten dat ze daar een beperking op vergeten aan te duiden hebben.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
VRX_

Bericht door VRX_ »

Heb zelfs al meer gezien dan dit:

Iemand die na het slagen voor rijbewijs C, zijn nieuwe rijbewijs dus ging ophalen, en vaststelde dat plots ieder voertuig aangeduid was :roll:

Over dit specifiek geval, om je later veel miserie te besparen zou ik er toch maar mee teruggaan. Stel dat niemand iets merkt, en je jaren rijdt met een manuele versnellingsbak. Over 10 jaar krijg je een ongeval, en ze merken dan dat je enkel een rijbewijs hebt voor een automaat. Success met je verzekering en mogelijk andere problemen...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

VRX_ schreef: om je later veel miserie te besparen zou ik er toch maar mee teruggaan. Stel dat niemand iets merkt, en je jaren rijdt met een manuele versnellingsbak. Over 10 jaar krijg je een ongeval, en ze merken dan dat je enkel een rijbewijs hebt voor een automaat. Success met je verzekering en mogelijk andere problemen...
Een mening die ik alleen maar kan delen, als je zo graag "het gewone rijbewijs" in je bezit hebt moet je er gewoon voor gaan. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

De kans is nihil dat ze hier later over kunnen vallen. Waarom zouden ze dat checken? Je hebt gewoon je rijbewijs gehaald, toch? Ze gaan echt niet checken welk examen je toendertijd gehaald hebt.

Ik zou hem gewoon houden. Het verschil is sowieso niet groot tussen schakelen / automaat. Schakelen leer je wel in een weekje.. moet je daar dan speciaal examen voor doen?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Metallicdeth schreef:Moet je daar dan speciaal examen voor doen?
Ja, in principe wel.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Metallicdeth schreef:Het verschil is sowieso niet groot tussen schakelen / automaat. Schakelen leer je wel in een weekje.. moet je daar dan speciaal examen voor doen?
Beetje roeren in de bak is niet moeilijk nee, correct schakelen is weer een ander verhaal. Dat er slechts een klein verschil is tussen een automaat en een manuele bak, is volledig mis.
VRX_

Bericht door VRX_ »

Metallicdeth schreef:De kans is nihil dat ze hier later over kunnen vallen. Waarom zouden ze dat checken? Je hebt gewoon je rijbewijs gehaald, toch? Ze gaan echt niet checken welk examen je toendertijd gehaald hebt.

Ik zou hem gewoon houden. Het verschil is sowieso niet groot tussen schakelen / automaat. Schakelen leer je wel in een weekje.. moet je daar dan speciaal examen voor doen?
Waarom ze dat zouden checken? Wees maar zeker dat ze alles nagaan als je bijvoorbeeld bij een dodelijk ongeval betrokken bent. In het systeem sta je genoteerd als rijbewijs met automatische schakelbak, alleen je papiertje is fout. Zodra ze het dus gaan natrekken, en ze merken dat je ongeval met een manuele bak was, zal je verzekering zich ongetwijfeld terugtrekken. In dat geval wens ik je veel geluk met alle kosten die zo'n ongeval met zich meebrengt, je zal het nodig hebben.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef: moet je daar dan speciaal examen voor doen?
Ja.

Eerst 2 uur rijlessen bij de rijschool, of minstens een maand met een voorlopig rijbewijs en een begeleider leren "in de naft roeren".
Dan opnieuw een praktisch examen afleggen met een handgeschakelde versnellingsbak.
Stan

Re: Vermelding code 78 bij beperkingen

Bericht door Stan »

Code 78 wordt niet vermeld op het rijbewijs als de persoon al houder is van categorie B, BE, C, CE, D, D1 zonder code 78
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vermelding code 78 bij beperkingen

Bericht door Inazuma »

Stan schreef: 18 nov 2021, 17:38 Code 78 wordt niet vermeld op het rijbewijs als de persoon al houder is van categorie B, BE, C, CE, D, D1 zonder code 78
Is er een speciale reden waarom je een draad van 12 en een half jaar geleden oprakelt ?

Nieuwe bestuurder die praktijk rijbewijs B aflegt, heeft geen van die rijbewijzen zonder code 78 ...
Plaats reactie