rijden met geladen bestelauto en voorlopig rijbewijs??

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wesley_2

rijden met geladen bestelauto en voorlopig rijbewijs??

Bericht door wesley_2 »

Ik behaalde vorige week mijn voorlopig rijbewijs B.

Ik heb gekozen voor de formule vrije begeleiding.

Volgens wat ik geleerd heb mag ik geen goederen in commercieel verband vervoeren. Ik heb hieromtrent een interpretatieprobleem. Wat is goederen vervoeren in commercieel verband?

Mijn vader is marktkramer en rijdt met een lichte bestelauto. Valt het traject van en naar de markt onder vervoer in commercieel verband? Indien ja, mag ik dan rijden met deze lichte bestelauto in geladen toestand op een ander traject dan van en naar de markt(bestelauto wordt bij thuiskomst niet gelost). Het was mijn bedoeling om met mijn ouders in de vakantie mee te gaan naar de markt en af en toe op dit traject eens te oefenen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mijn vader is marktkramer en rijdt met een lichte bestelauto. Valt het traject van en naar de markt onder vervoer in commercieel verband?
Wat denk je?
Rijd je vader naar de markt om kippen te gaan kopen of om zaken te verkopen?
wesley_2

Bericht door wesley_2 »

Mijn vader rijdt naar de markt om goederen te verkopen
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

wesley_2 schreef:Mijn vader rijdt naar de markt om goederen te verkopen
Dus is dat voertuig bestemd en in gebruik voor commerciele doeleinden en mag het niet.
Als het voertuig leeg is echter (of geladen met persoonlijke spullen zoals bvb. pas aangekochte kippen voor eigen gebruik) mag het wel.
wesley_2

Bericht door wesley_2 »

Mag ik dan met de bestelwagen rijden als dit niet van en naar de markt is? (De bestelwagen wordt niet gelost)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

wesley_2 schreef:Mag ik dan met de bestelwagen rijden als dit niet van en naar de markt is? (De bestelwagen wordt niet gelost)
Even zoeken in hetKoninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. levert het volgende op:
TITEL III: Het rijbewijs HOOFDSTUK II: De scholing Afdeling 2: Voorlopig rijbewijs
Artikel 6
De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :
2° Het voertuig :
c) mag
in commercieel verband geen goederen vervoeren, behalve als de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorieën C of C + E of de subcategorieën C1 of C1 + E;

Je mag dus met het geladen voertuig rondrijden, maar niet om naar de markt te gaan.
Om moeilijkheden te vermijden, rijd je dan best met het voertuig op ogenblikken dat vergissingen daaromtrent uitgesloten zijn.

Let ook nog op dit:
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :
• als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;
• als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk (...), van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;
• als het gaat om een voertuig van de categorie B of B+E, een parkeerrem gemakkelijk bereikbaar door de begeleider, (...)

Ik weet niet om welk model van lichte vrachtwagen het gaat, maar wanneer het een gesloten versie is, heb je twee rechtse buitenspiegels nodig.
Ook de handrem staat bij een aantal lichte vrachtwagens buiten bereik van de begeleider, soms verzonken tussen de voorste banken, soms aan de linkerkant van de chauffeur.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
mh.adiga96@gmail.com

Re: rijden met geladen bestelauto en voorlopig rijbewijs??

Bericht door mh.adiga96@gmail.com »

Ik was onderweg in auto die behoort tot iemand die in een restaurant heeft en die auto is ingeschreven voor dit restaurant maar ik lende dit auto om te oefenen en had ik politie controle. Nu moet ik bij de rechtbank komen en ik heb geen bewijs dat ik geen goederen vervoer aan het doen was.
Wat zou de gevolgen kunnen zijn?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijden met geladen bestelauto en voorlopig rijbewijs??

Bericht door Inazuma »

mh.adiga96@gmail.com schreef: 14 okt 2019, 12:45 Wat zou de gevolgen kunnen zijn?
Wat staat er in de dagvaarding
Voor welke inbreuken van welke wet, KB , wordt je gedagvaard ?

En wat staat er in PV aangaande commerciële goederen


Je màg met een bestelwagen van een firma rijden als verder alles in orde is.
Maar je mag er niets mee vervoeren in commercieel verband.

Net dat commercieel verband kan zéér ruim aanzien worden.
Zeker als het om goederen gaat die de normaal beroepsmatig, commercieel, vervoerd worden met dat voertuig

Ik volg Stefaan dan ook niet wanneer hij in zijn bovenstaande oude post stelt dat er bvb met een marktwagen mét lading gereden mag worden
Veel te riskant.
Plaats reactie