Op motor remmen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gigi07

Op motor remmen

Bericht door gigi07 »

hallo wel mijn vraag is ... ik rem altijd op mijn motor met terugschakelen is dit goed voor het praktijk examen of wordt dit als fout gerekend ? want ik hoor er veel die buizen omdat ze teveel hun koppeling gebruiken???
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Op motor remmen

Bericht door Rafael »

gigi07 schreef: hallo wel mijn vraag is ... ik rem altijd op mijn motor met terugschakelen is dit goed voor het praktijk examen of wordt dit als fout gerekend ? want ik hoor er veel die buizen omdat ze teveel hun koppeling gebruiken???
Remmen op de motor is héél goed. Zo hoort het. Je moet enkel opletten dat je je koppeling niet te veel gebruikt, bvb als je een rood licht ziet, dat je niet ontkoppelt en je laat uitbollen, zulke dingen zijn fout...
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Re: Op motor remmen

Bericht door Clio-Tuning »

Rafael schreef:
gigi07 schreef: hallo wel mijn vraag is ... ik rem altijd op mijn motor met terugschakelen is dit goed voor het praktijk examen of wordt dit als fout gerekend ? want ik hoor er veel die buizen omdat ze teveel hun koppeling gebruiken???
Remmen op de motor is héél goed. Zo hoort het. Je moet enkel opletten dat je je koppeling niet te veel gebruikt, bvb als je een rood licht ziet, dat je niet ontkoppelt en je laat uitbollen, zulke dingen zijn fout...
Mijn vader heeft het dan weer liever dat ik het niet (of zo weinig) mogenlijk doe...
De redenen waarom ik het niet mag doen van hem:
- remmen op motor = hogere toeren = meer verbruik
- extra slijtage van de vitessenbak

Hij betaald liever een paar nieuwe remblokken/remschijven dan een revisie van een schakelbak...

Klopt het ook wat mijn vader zegt? Zijn er eigenlijk voordelen aan het remmen op de motor?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je verbruikt meer in een lagere versnelling bij een hoog toerental dan in een hogere versnelling bij een laag toerental ... zolang je gas geeft.

Als je het gaspedaal loslaat, wordt bij een moderne wagen de brandstoftoevoer volledig onderbroken. Ongeacht het toerental van de motor, verbruik je dan geen druppel brandstof.

Het verbuik hangt van zeer vele factoren af, maar eigenlijk komen ze allemaal op hetzelfde neer: hoe meer gas je geeft, hoe meer je verbruikt.

Een herstelling van een versnellingsbak is inderdaad een dure aangelegenheid. Maar bij correct gebruik (= niet schakelen zonder volledig te ontkoppelen, niet in achteruit schakelen terwijl je vooruit aan het rijden bent) gaat een versnellingsbak langer mee dan de motor.

Wat tot voortijdige slijtage leidt bij het remmen op de motor, is wanneer je bij het terugschakelen, op het ogenblik dat je het koppelingspedaal terug laat opkomen, de motor met het gaspedaal niet even op het overeenstemmende toerental brengt. Koppel je langzaam, dan is dit sletig voor de koppelingsplaat koppel je snel, dan is het sletig voor de drijfstanglagers van de motor.

Eigenlijk zou je, nadat je van versnelling veranderd bent, het koppelingspedaal ineens moeten kunnen laten opkomen zonder dat je iets voelt dan heb je de motor op het juiste toerental gebracht. Vertraagt de auto, dan gaf je te weinig gas versnelt hij met een ruk, dan gaf je teveel gas.

Afremmen op de motor is op vlakke weg technisch gesproken niet noodzakelijk (een automaat doet het ook niet). Zoals je vader zegt, is het vervangen van remblokjes niet zo duur. Er zijn mensen die zo weinig de remmen gebruiken, dat de remblokjes gaan verglazen. Ze worden dan harder dan het materiaal van de remschijven, waardoor deze laatste beschadigd geraken en ook moeten vervangen worden (en dat kost al wel wat meer). Als je zo iemand bent, moet je om de maand eens sterk afremmen van 80 km/h tot stilstand om het verglazen van de remblokken te vermijden (kijk wel eerst in je achteruitkijkspiegel).

In de bergen daarentegen is het absoluut noodzakelijk om in een afdaling op de motor te remmen (de berg afrijden in dezelfde versnelling als je hem zou oprijden). Anders kunnen de remblokjes zo heet worden, dat ze op een bepaald ogenblik vrijwel geen wrijving meer bieden (fading) en de remmen de wagen vrijwel niet meer kunnen vertragen tot de remblokjes weer wat afgekoeld zijn. Van de handrem hoef je op zo een ogenblik niet al te veel te verwachten. En afremmen door met het koetswerk tegen een rotswand te schuren is ook een dure aangelegenheid.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Remmen op de motor verbruikt minder dan ontkoppeld rijden: bij het remmen op de motor wordt ge gastoevoer naar de motor afgesloten de motor valt echter niet stil want hij wordt nog aangedreven door het momentum van de auto. Bij ontkoppeld voortbollen is er niets dat de motor aandrijft, dus moet de gastoevoer open blijven om de motor in vrijloopstand (rallenti) te laten draaien hierbij verbruik je uiteraard wel brandstof.

Bij correct schakelen verslijten de tandwielen in een versnellingsbak niet (ja Jozef, nu mag je met een tegenvoorbeeld afkomen). Met een correcte schakeltechniek verslijt ook de koppelplaat in zeer geringe mate door eens vinnig op te trekken zullen ze zelfs sneller verslijten dan door correct neer te schakelen.
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

remmen op de motor

Bericht door THE driver »

Remmen op de motor is nog een overblijfsel van toen auto's nog trommelremmen hadden in plaats van schijfremmen,en toen was het een must om op de motor af te remmen wilde je het risico niet lopen, dat je remmen oververhit raakten en daardoor je wagen niet meer voldoende stopte,heden ten dage is dat niet echt meer nodig met een moderne auto

Bij het rijbewijsexamen-praktijk word er van je verlangd dat je op tijd terugschakeld er word nooit gezegd dat je moet afremmen op de motor
Zoals rafael al aanhaalde &quotje nadert de rode veerkeerslichten en laat je wagen uitbollen met ingedrukte koppeling dit mag NIET,
Je nadert bv. een hindernis en je neemt gas terug,je wagen gaat trager rijden dan moet je ook een lagere versnelling kiezen.
Je nadert een traag rijdend voertuig,wacht dan niet tot je wagen bijna stilvalt eer je schakelt naar een lager versnelling.
Het komt regelmatig voor dat leerlingen pas reageren met hun koppeling wanneer de wagen al bijna stilgevallen is,omdat de wagen niet in de versnelling staat die op dat moment overeen stemt met de snelheid van het voertuig.
Na het examen krijgt de kandidaat dan de opmerking dat hij op tijd moet terugschakelen naar een lagere versnelling.en dat is wat anders dan afremmen op de motor.
Mijn insziens gaat men het in de toekomst zelfs fout aanrekenen als je zou terugschakelen op de motor,omdat je hem dan in de toeren jaagt,en dat is geen milieuvriendelijk rijgedrag.
Maar iemand die het afremmen op de motor goed onder de knie heeft (effe lichtjes in de toeren,ge moet nog in uw gordel zitten na het schakelen)
is voor mij wel een goede chauffeur,eentje met feeling.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef: Als je het gaspedaal loslaat, wordt bij een moderne wagen de brandstoftoevoer volledig onderbroken. Ongeacht het toerental van de motor, verbruik je dan geen druppel brandstof.
Het is een auto van 14 jaar oud, ik denk niet dat deze over de moderne technologie beschikt

Allesinds allemaal bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties.

Ik rem af en toe wel een beetje op de motor (zone 90 --&gt 70, zone 70 --&gt 50, ...)
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Maak geen drama van dat &quotremmen op de motor.&quot Je remt al op de motor op het moment dat je het gaspedaal loslaat, zonder te ontkoppelen (uitbollen voor een rood verkeerslicht, vertragende voorligger, etc). Optioneel bijremmen met de bedrijfsrem is noodzakelijk om snel(ler) te vertragen en/of tot stilstand te komen.

&quotRemmen op de motor&quot wil NIET zeggen dat je moet terugschakelen op het moment dat je wil vertragen, dan ge je immers in veel gevallen het toerental van je motor de hoogte injagen terugschakelen is een noodzakelijk gevolg van het remmen op de motor, geen methode om te remmen.
gigi07

uitbollen

Bericht door gigi07 »

en als je dan een rod licht ziet en je zet u dan in neutraal en je laat u bollen en lichtjes remmen is dit dan een fout op het examen ?
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Re: uitbollen

Bericht door Freddie »

gigi07 schreef: en als je dan een rod licht ziet en je zet u dan in neutraal en je laat u bollen en lichtjes remmen is dit dan een fout op het examen ?
denk het. Ge moet telkes terug schakelen dan (als ge de tijd hebt natuurlijk), zo moest ik dat doen in de rijschool.
Dus, als ge afkomt aan 50 zit ik al in 4de (in 3de zit je zo net @ 2500rpm, in de rijles was da cava, maar thuis gaak naar 4de omdat ge dan minder verbruikt). Ge remt, eens je onder de 50 kom ga je naar 3de, onder de 40 naar 2de. Dan blijf je in 2de zodat gewoon kunt doorrijden als't groen word. Anders ontkoppelen als je onder de 20 per uur komt (en motor onder 1200rpm ongeveer) en in neutraal zetten. Dan stoppen dus en in 1ste en ge bent klaar om te vertrekken.

Zo doe ik het min of meer

Zoals Rafael in de 2de post dus zei is in neutraal laten uitbollen fout.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Clio-Tuning schreef:
Jozef schreef: Als je het gaspedaal loslaat, wordt bij een moderne wagen de brandstoftoevoer volledig onderbroken. Ongeacht het toerental van de motor, verbruik je dan geen druppel brandstof.
Het is een auto van 14 jaar oud, ik denk niet dat deze over de moderne technologie beschikt

Allesinds allemaal bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties.

Ik rem af en toe wel een beetje op de motor (zone 90 --&gt 70, zone 70 --&gt 50, ...)
Deze auto zal quasi zeker over deze technologie beschikken, ik zag het al op auto's van begin jaren 90, dus dat zal wel geen probleem zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Bij correct schakelen verslijten de tandwielen in een versnellingsbak niet (ja Jozef, nu mag je met een tegenvoorbeeld afkomen).
Ik dacht dat we het hierover roerend eens waren, mijn beste, want:
ik schreef: Maar bij correct gebruik (= niet schakelen zonder volledig te ontkoppelen, niet in achteruit schakelen terwijl je vooruit aan het rijden bent) gaat een versnellingsbak langer mee dan de motor.


Maar om deze posting niet te kort te houden, ga ik nog een tip geven.

Als je de motor start, zorg dan dat de versnellingspook in neutraal staat, maar ontkoppel bovendien. Zo ontzie je de batterij en de startmotor, omdat de assen in de versnellingsbak niet mee moeten rondgedraaid worden.

Laat vervolgens, nog altijd in neutraal, de koppeling even opkomen alvorens ze opnieuw in te trappen om in eerste of achteruit te schakelen en te vertrekken.

De reden is dat de smering in de versnellingsbak een spatsmering is: de tandwielen op de onderliggende tussenas slingeren de olie omhoog, zodat ook de bovenliggende inkomende en uitgaande assen gesmeerd worden.

Zo heeft de smering al haar werk kunnen doen vooraleer je kracht gaat overbrengen op de bewegende onderdelen van de versnellingsbak.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik was waarschijnlijk nog bezig met schrijven toen jij net gepost had, Jozef. Ik had jouw post niet gezien.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Ik was waarschijnlijk nog bezig met schrijven toen jij net gepost had, Jozef. Ik had jouw post niet gezien.
Geen probleem, Bertje. Zoals je ziet, klopt het Franse gezegde: &quotLes grands esprits se rencontrent&quot (jawel, mijn boordknopje staat los).
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Wanneer ik bv tegen 90 kilometer per uur (in 4de versnelling) een rood licht nader in de verte gebruik ik de volgende techniek:

Gaspedaal lossen tot ongeveer 60 km per uur
Ontkoppelen, lichtjes remmen in 3de zetten, koppeling gecontroleerd om hoog laten komen en uitbollen tot ongeveer 40 kilometer per uur.
Ontkoppelen, lichtjes remmen in 2de zetten, koppeling gecontroleerdhomhoog laten komen en uitbollen tot bijna stilstand en dan ben ik meestal aan de laatste auto voor het rode licht en dus volledige stilstand (mits natuurlijk nog een beetje remmen op het laatste).

Is dit een correcte techniek?
Plaats reactie