Op motor remmen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Op motor remmen

Bericht door GRO »

Klopt dit?
Ja dat klopt. Staat zo ook beschreven in ons praktijkboek en praktijklesgevers leren het ook zo aan.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op motor remmen

Bericht door Inazuma »

Isomo schreef: 15 mar 2018, 16:27 Hallo, mijn vraag is ik heb mijn zoon leren rijden op afkomen van de motor met terugschakeling zonder vooraf eerst aan de rem te komen in de mate van het mogelijke. Bij het afleggen van het examen zei de examinator van dit niet te doen en de reden was omdat de bestuurder achter u niet weet wat je gaat doen. Altijd eerst remmen zodat de bestuurder achter u weet dat je aan het remmen bent. Klopt dit?
Volgens de wegcode dient enkel een aanzienlijke vermindering van snelheid aangekondigd te worden ...
Remmen op de motor gaat typisch geleidelijk.
Iets waar een volgende bestuurder probleemloos op moet kunnen anticiperen.


Wel pas terugschakelen na dat toerental (en snelheid) al teruggelopen is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Op motor remmen

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 25 mar 2018, 12:38
Isomo schreef: 15 mar 2018, 16:27 Hallo, mijn vraag is ik heb mijn zoon leren rijden op afkomen van de motor met terugschakeling zonder vooraf eerst aan de rem te komen in de mate van het mogelijke. Bij het afleggen van het examen zei de examinator van dit niet te doen en de reden was omdat de bestuurder achter u niet weet wat je gaat doen. Altijd eerst remmen zodat de bestuurder achter u weet dat je aan het remmen bent. Klopt dit?
Volgens de wegcode dient enkel een aanzienlijke vermindering van snelheid aangekondigd te worden ...
Inderdaad. In de praktijk moeten de stoplichten enkel branden tijdens het gebruik van de bedrijfsrem (met het rempedaal). Als je tegen een boom rijdt zonder te remmen, dan hoef je die aanzienlijke snelheidsvermindering niet vooraf aan te kondigen.
Plaats reactie