**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Umm1997
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 nov 2017, 13:53

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Umm1997 »

Beste jongeren,

Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest
Brussel
- Zat de examinator naast of achter jou

Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Nvt
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Nvt
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Bandenspanning, lichten, geluidtoestel
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Vader

,ik ben gefaald door een voorrang van rechts,

Ik wil weten wat de codes op mijn blad willen zeggen

1. Utulisation du vehicule: insuffisant
1/2.00 rétroviseur
1/7.00 technique de freinage et de ralentissement
6 priorite: mauvais
6/6.00/1 b1
Remarques: vp
6/6.00 signaux b1-5 (m9-10)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Umm1997 schreef: 28 nov 2017, 14:41 nwat de codes op mijn blad willen zeggen

1. Utulisation du vehicule: insuffisant
1/2.00 rétroviseur
Meer of met meer nadruk in de spiegels kijken.
1/7.00 technique de freinage et de ralentissement
Je remtechniek is verkeerd
6 priorite: mauvais
6/6.00/1 b1
Remarques: vp
B1 is het voorrangsbord met de omgekeerde driehoek.

VP ... Véhicule Prioritaire ?

6/6.00 signaux b1-5 (m9-10)
Uitkijken voor (brom)fietsers uit beide richtingen waar je voorrang moet verlenen
M9/M10 zijn de witte onderborden bij een voorrangsbord die er p wijzen dat (brom)fietsers in beide richtingen mogen rijden op het fietspad dat je dwarst ...
Umm1997
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 nov 2017, 13:53

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Umm1997 »

Bedankt
Nicky

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Nicky »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Wevelgem - Moorsele

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de begeleider van de rijschool.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
de examinator stuurde mij een straat in in gullegem, en daar mocht ik zelf kiezen waar ik zou keren in de straat

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
de examinator stuurde mij een rustige straat in, een straat verder dan waar ik moest keren in de straat, en daar mocht ik achter een grijze wagen S-parkeren. 1ste keer niet goed gelukt, en raakte de borduur (er niet op). en heb gezegd dat ik het nogmaals ging doen, en dan was het perfect.. die verdomde stress ook!

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
de pinkers, de grootlichten, mistlamp achteraan en remlicht. en claxon

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
met de rijschool, VTIR Kortrijk, --> aan te raden rijschool. Heel veel geleerd! en goed ondersteund bij het examen zelf.
.

Ook heb ik de risicoperceptietest ondergaan, eigenlijk een vrij makkelijke test, had een 8/10. je moet een 6/10 halen om te slagen.
Dan de controles vooraf gedaan en dan mocht ik naar de rijbaan vertrekken. Het examen heeft plaatsgevonden Gullegem, Heule, Bissegem, Kuurne.
Eigenlijk de banen die ik heel goed kende (heb ik even geluk gehad qua route!).
Heeft ook niet lang geduurd 30 - 40 min. maar de meest stressvolle tijd van men leven denk ik.
Heb 1 voorrang van rechts gemist, en reed niet vlot genoeg volgens de examinator (op baan van 70 reed ik 65 - 67 enz...) toen ik dat vermelde aan mijn begeleider van de rijschool was hij ook verbaast dat ik niet vlot genoeg reed... :lol: zijn reactie was "gohja ze moeten toch altijd iets kunnen zeggen hé". Buiten die 1ne voorrang van recht heb ik een goed parcours afgelegd en ben dus geslaagd!.
Mijn theorie was ik van de 1ste x door en mijn praktijk nu ook van de 1ste x door. Ik heb 4,5 maand met voorlopig rijbewijs 18 maand gereden en meteen geslaagd.. Oefenen is de boodschap. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Laurens123

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Laurens123 »

In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
Links achter mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
“In deze straat moet je keren, kies maar een plaats.”
- parkeren achterwaarts tussen 2 auto’s: iets te fel naar links geparkeerd, wel tussen de lijnen en recht. Hiervoor een onvoldoende gekregen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage, zithouding, lichten en achter ruit verwarming.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
In totaal 12u rijles gevolgd maar met begeleider (vader) geweest.

Vraag: Het was al de tweede keer dat ik deze examinator had, ik persoonlijk vind dat hij dingen zoekt om je te buizen. Nu vroeg ik me af is het mogelijk dat ik mijn volgende rijexamen deze examinator nog eens krijg? En zo ja, kan ik dit dan weigeren?
DeadZeus
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:07

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door DeadZeus »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat vlak achter mij

- Achteruit rijden:
Eens in een straat zei hij plots dat ik mij naast een bepaalde auto mocht zetten om dan achteruit te rijden tot " de blauwe auto". Zo gezegd zo gedaan. Tijden het achteruit rijden goed in spiegels gekeken voor eventuele achterliggers en of ik recht aan het rijden ben en het was inorde.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest links van de straat parkeren. Hij zei "parkeer maar achter die grijze auto". Om zeker te zijn vroeg ik "die Megane?" Ja zegt hij. Zo gezegd zo gedaan. Nog nooit zo mooi geparkeerd. Aan de linkerkant is het wel een pak makkelijker. Achteraf zei mijn vader dat hij wat schrik had omdat ik vlak voor een garagepoort stond. En dat ik daardoor zou buizen. Ik had de poort ook gezien maar ik weet dat men je niet zal "foppen" dus ik maakte mij hier geen zorgen over.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Zithouding, hoe de spiegels moeten staan, pinkers, lichten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met mijn vader, heb nooit rijschool gevolgd. Het was mijn tweede poging: GESLAAGD. Zijn grijze haren trokken gewoonweg terug in zijn hoofd toen hij dat hoorde.

de eerste maal was ik gebuisd vanwege mijn remtechniek en omdat ik even 60 reed in zone 50 (had bord zone 50 binnen 50m niet gezien dus ik begon pas af te remmen bij het effectieve bord van 50). Als ik afremde bij bv. een rood licht, drukte ik de rem in en meteen ook de koppeling in. Blijkbaar moet je wachten tot je bijna stilstaat om de koppeling in te duwen. Dit heb ik dus afgeleerd en op het examen heb ik dan ook vaak op de motor afgeremd.

Toen ik vertrok met de GPS had ik wel een dilemma, de GPS houd niet egt rekening met de oprit/afrit van het centrum dus het was niet duidelijk voor mij of ik naar links of rechts moest afrijden, ik koos rechts. En dan zei de examinator, "hoe? Langs hier? dat kan niet, de bestemming is de andere kant op". Ik zeg gewoon eerlijk ja met die oprit gaf mijn GPS dat niet duidelijk aan. Hij zal wel hercalculeren. Dan zijn hij dat ik mocht draaien en verder de gps volgen. Ik had schrik dat hij dit als tussenkomst zou noteren. Maar dat heeft hij niet gedaan wat ik ook wel correct vind. Bij het afrijden van het centrum is het moeilijk te zien op de GPS hoe je er juist af moet rijden. Dus ik ben blij dat hij dat niet heeft genoteerd als minpunt.

Op mijn blad stond niets buiten RESULTAAT: OW, Wat betekent dit?

Nog een laatste opmerking, toen ik op het einde het examencentrum terug opreed wist ik al dat ik geslaagd was, ik wist gewoon dat ik goed had gereden. Toen ik in een vak ging parkeren op de parking van het centrum kon ik er gemakkelijk gewoon vooruit inrijden. ik dacht bij mezelf niets van, ik ga stoefen. ben er achteruit ingereden (iets waar ik een tijdje geleden heel veel moeite mee heb gehad) en had nog nooit zo schoon in een vak gestaan als nu. Kers op de taart.

Ik voel me nog wel niet klaar om in volle spits in Stad Antwerpen of Brussel te rijden eerlijk gezegd, nog wat oefenen daarvoor!

Ik bezoek deze site/forum dagelijks sinds maanden geleden, en af en toe dingen opgevangen die mij zeker hebben geholpen, waarvoor dank.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

DeadZeus schreef:Op mijn blad stond niets buiten RESULTAAT: OW, Wat betekent dit?
Resultaat Openbare weg. :idea:

Proficiat met je slagen 8)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Danferno
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2018, 14:02

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Danferno »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Moest keren ergens in de straat (maar straat was overal hetzelfde, dus ervoor gekozen om een eindje door te rijden zodat ik langs beide kanten de auto's goed kon zien aankomen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren achter een grote volvo, tweede auto was super ver weg.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof aanwijzen, lichten opzetten en afstellen stoel.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Papa van vriendin, die moest ook de GPS instellen.

Resultaat: geslaagd!
lerenrijden123
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2017, 16:22

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door lerenrijden123 »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs Westrem
Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de instructeur aan de rechterkant.
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht volledig zelf kiezen.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In tegenstelling tot wat ik al gelezen had, was er behoorlijk weinig ruimte om te parkeren (rechts achter). Dat had misschien te maken met het feit dat ik de wagen die hij bedoelde al voorbij gereden was, omdat hij gewoon zei "die auto". De baan stond immers vol met auto's, dus was er een beetje een communicatieprobleempje.
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Waar let je allemaal op? Spiegels, hoofdsteun, been lichtjes gebogen, gordel, polsen op het stuur. Dan knipperlichten, pharen, dimlichten, etc.
Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
VAB

De risicoperceptietest is eigenlijk echt totaal niet moeilijk. Ik had 9 op 10, en had denk ik 10 op 10 kunnen halen, maar ik was aan het twijfelen. In het filmpje reed er rechts achter je een bus op de busstrook en jij moest rechts afslaan. Die bus was nog redelijk ver weg, maar de vraag was of de bus je wilde inhalen. Ik heb dat dus niet aangeduid, maar misschien moest dat wel zo zijn. Als je gewoon goed oplet bij die filmpjes, is dat totaal niet lastig.

Het was mijn eerste keer. De examinator was vriendelijk en correct. Het is een man van Brussel of Wallonië denk ik, want je hoorde een licht Frans accent.

Mijn route was (voor zover ik me kan herinneren):

Poortakkerstraat uit, op de tweede rotonde (Cardoen) richting The Loop (dus niet naar Kortrijksesteenweg), The Loop over op die brug, B402 richting de R4, dan de R4 op en er af aan Tweebeekenstraat. Dan naar ovaal van Zwijnaarde, afrit Merelbeke (Tramstraat). Daar een beetje rond gereden en per ongeluk op een bedrijfsterrein gereden (Nieuwescheldestraat). Daar mogen keren en parkeren, en dan terug op de Heerweg-Noord. Gestichtstraat gedaan, R4 terug op. Eraf aan Schoonmeersen en dan via The Loop terug naar het examencentrum.

Het was met de hakken over de sloot, maar uiteindelijk liet de examinator me er toch door. Onvoldoende omdat ik een tweetal meter te vroeg van rijstrook wisselde en over een witte streep reed, voorbehoud omdat ik de binnenste cirkel van de rotonde nam doordat mijn snelheid eigenlijk te hoog lag. Dit was te wijten aan stress, maar natuurlijk ook aan mezelf. Het heeft dus niet veel gescheeld, maar ik ben toch blij dat ik erdoor ben. Gelukkig maar een keer stilgevallen, want ik ben de auto van de rijschool niet echt gewend. De examinator zal goedgezind geweest zijn. Hij en de instructeur hebben niets tegen elkaar gezegd, dus het was erg stil.

Ik ben blij dat ik ervan af ben, maar het is ook wel wat dubbel gevoel, omdat ik mij vrij hard schaam voor die fouten. Vooral omdat er mensen voor minder buizen... Maar ja, ik mag toch ook wel blij zijn met mijn rijbewijs nu, denk ik dan.

Aan iedereen die examen moet afleggen: veel succes! Die examinators zijn heus niet allemaal boemannen. Integendeel, de mijne was vrij vriendelijk! En hij heeft mij erdoor gelaten terwijl ik mezelf zou gebuisd hebben :p Veilige kilomters aan iedereen!
Hamster
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018, 09:12

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Hamster »

- In welk examencentrum ben je geweest?
In Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht volledig zelf kiezen.
- Het tweede manoevre: wat moest je juist doen?
Vooruit parkeren in een vak naast 1 auto op een parking.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Claxon, remvloeistof, grote lichten, dimlichten, juiste zithouding, spiegels, ontwaseming vooraan.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met mijn begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn papa.

De risicoperceptietest ging vrij goed. Ik had een 8/10.
Het zelfstandig rijden deed ik aan de hand van borden. Dat duurde uiteindelijk niet zo heel lang (een paar straten maar) en ging vrij vlot. Ik moest de borden richting Antwerpen-Kontich volgen.

Mijn route was:
Neerveld - Singel - Duffelsesteenweg - Duffelshoek - Lintsesteenweg - Liersebaan - Kauwlei - Ooststatiestraat - Meylweg - Dan allemaal kleine straatjes in de buurt die ik me niet helemaal meer herinner (Ik heb daar ook moeten keren) - Jan Frans Gellyncklaan - Antwerpsesteenweg/Koningin Astridlaan - Duffelsesteenweg (parkeren op de eerste parking die gelegen is rechts van de straat) - Koningin Astridlaan - Neerveld.
patbis

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door patbis »

Welk GPS adres heb je in Kontich moeten ingeven ?
jessica86
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2018, 17:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door jessica86 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
brakel
- Zat de examinator naast of achter jou?
naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
mocht zelf kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
achter een auto rechts met genoeg plaats
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
bandenspanning
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mijn vriend

had enorm veel stress had een 8 op 10 op de risicotest
en ben geslaagd voor de 2de x
muridebu
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2018, 10:45

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door muridebu »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Eeklo
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik kreeg een straat en daar mocht iknkiezen waar ik de auto keerde, er is genoeg ruimte
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts achteruit achter 1 auto. Er was genoeg ruimte. Ik zat de eerste keer tegen de borduur maar heb een tweede kans gevraagd en dan was het perfect
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Lichten, pinkers, koelvloeistof, ruitenwissers
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mama

De eerste keer ben ik niet geslaagd met de rijschool en vandaag na de tweede keer wel met mijn begeleider. Er zat 2 maand tussen en was daar wel blij om. Ik heb nu geen enkele fout gemaakt.
De risicoperceptietest is moeilijker dan het lijkt.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse-Mollem
- Zat de examinator naast of achter jou?
achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? We reden in een straat en daar mocht ik kiezen waar ik de auto keerde, was er erg rustig, ging goed.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts achteruit achter 1 auto. Er was genoeg ruimte. Ik zat de eerste keer op de borduur uit pure verlamming, ik wist dat ik toen al onvoldoende ging hebben voor het onderdeel, dan tweede keer geprobeerd maar door de mislukking had ik nog meer stres en lukte het niet in een vlotte s beweging.
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd? Lichten, pinkers, remvloeistof, rem
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? rijschool (andere instructeur dan normaal)
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? /

De route was een hele simpele route, via de ring en vervolgens steenweg naar bekkerzeel, richting zellik, terug de steenweg op en dan in de wijk van walfergem, dan terug naar het examencentrum via de ring.

Mijn beleving:
Ik rij al sinds maart vorig jaar gemiddeld zo'n 3/4 uur per week, daar zit vaak wel een week tussen dat ik niet gereden heb maar als ik dan wel thuis ben rij ik extra veel, ik heb naast in asse (waar ik woon) ook in de gemeentes errond gereden, ook richting brussel (grootbijgaarden en centrum brussel), en ook naar Gent via de gentse steenweg en autostrade. Ik heb veel in het donker gereden, en met regen en sneeuw, zowel tijdens als uit de spits en in de week en het weekend. Ik ben begonnen met mijn nonkel op een parking en na 3 maand voelde ik me voldoende in controle m op de baan te gaan, vanaf dan reed ik ook met mijn mama. In januari ben ik met rijlessen begonnen, ik had er voor mijn examen + 2uur les, al 14 uur opzitten.Ik ben iemand die heel erg snel stres krijgt als er een mogelijkheid tot falen is bij praktische dingen (bijv ook mondelingen-examens, theatervoorstellingen etc schriftelijk geen last van) Het begon al toen ik begon met rijles, de auto van de rijschool was veel te groot voor mij, ik heb vrij korte benen en de hoogste, meest dichte stand was niet genoeg, dus moest ik een kussen achter mij steken, alsnog voelde ik er mij niet heel comfortabel in. Mijn rijinstructeur was ook heel erg opvliegend, en verheft nogal snel zijn stem, waardoor hij bij alles wat ik anders moest doen / fout deed heel erg luid en heftig reageerde, niet uit slechte bedoeling, maar ik voelde mij niet op mijn gemak bij hem, het was zo erg dat ik de eerste les soms zelfs vergat hoe ik moest schakelen/remmen, terwijl dat dingen waren die echt probleemloos gingen. Ook was ik altijd heel in de war door zijn heftige reacties, hij probeerde dan uit te leggen wat er mis ging en hoe ik het moet doen op, en soms leek het dan alsof hij zijn uitleg als "bevel" gaf voor op dat moment; bv// in zijn uitleg over hoe ik mijn remtechniek niet goed deed ofzo, dan opeens "schakelen" zeggen ofzo waardoor ik dat dan ook ging doen terwijl we reden. maw mijn "logica" werd uitgeschakeld op die momenten en ik wou dan alles doen wat hij zei zonder zelf er bij na te denken, wat vaak tot misverstanden leed. In principe ben ik wel blij qua rijlessen, want als ik nadien dan met mijn mama ging reden dan paste ik de tips die ik tijdens de les kreeg wel goed toe, en zonder de stres van de instructeur ging het dan wel allemaal vlot.
Nu een 2 weken terug voelde ik mij klaar om mijn examen te doen, ik voelde mij in controle over de auto en situaties, mijn remtechniek zat goed, ik keek genoeg, manoeuvres gingen ook prima. Mijn instructeur zei dat ik er klaar voor was, mijn nonkel en mama ook. Kijk, ik ben heel streng voor mezelf wat dit betreft, een maand geleden had ik al een examen ingepland maar toen de datum dichter kwam voelde ik dat ik er niet klaar voor was, dus zei ik van nee, ik stel het nog uit.
aangezien asse heel populair is was er enkel nog een plaatsje met de rijschool (wel andere instructeur en auto), anders moest ik tot eind april wachten (ik had liefst met mijn eigen wagen en mama gereden). Zogezegd zo gedaan, ik heb deze vrijdag nog 2 uur les met een andere instructeur van dezelfde rijschool (die waar ik mijn examen mee ging doen) en aansluitend een examen, de rijles verliep iets minder, het was een andere auto en instructeur waar ik weer moest aan wennen, en ook bij deze had ik stres, al was hij wel veel rustiger. Toch had ik na die les nog steeds het gevoel van; als ik mijn zenuwen onder controle kan houden, dan moet het wel lukken.
Risico perceptie test ging goed, ik had een 9. Vervolgens wacht ik op de examinatrice, ze komt en ik zeg mijn naam en wil haar een hand geven, ze negeert mijn hand en zegt, zonder haarzelf voor te stellen, "nee (tegen mijn hand dus) ga maar direct naar de auto", hier kreeg ik dus mijn eerste stres opstoot al van, zelfs voor ik in de auto zat. Al het aanduiden en demonstreren ging zonder problemen, ondertussen zitten we allemaal in de auto en geeft ze uitleg over hoe het examen gaat verlopen. Ik vond haar heel akelig, ze gaf geen blijk van dat ik bestond ofzo, naast het geven van instructies kon er geen woord vanaf, geen voorstelling van haar naam, geen "succes' wensen, niks. En mij aanspreken met "mevrouw" (ik ben 19 en heb een babyface) (allé ik snap dat als je een examen afneemt dat je niet meteen iemand als een vriend moet behandelen, maar zelfs de basis formele vriendelijkheid kon er niet vanaf, alsof ik geen persoon ben ofzo). Dus ja, ik had echt heel veel stres toen en kon dit heel de rit niet van mij afzetten, ik heb het parcour gedaan, elke straat erin heb ik al zoveel keer gedaan dat ik het blindelings zou kunnen doen, ik weet waar ik op moeten letten, etc, toch deed ik door de verlamming van de stres echt domme dingen zoals het indrukken van mijn koppeling op een bergaf veel te lang ipv meteen te schakelen, dit zijn dingen die ik sinds november niet meer deed, en waarvan ik weet dat het gevaarlijk is. Tijdens mijn parkeer manoeuvre ging het ook mis, vlak voor ik de straat waar ik het ging doen inging kwam er een auto uit de straat, en twee autos uit de tegenovergestelde richting van mijn straat, iedereen was dus gestopt behalve de auto die dus voorrang had, en dan nadat die weg was was ik zo stom om de auto's tegenover mij die stil stonden, voor te steken en af te slaan, wat echt een fout is. (dat zijn ook dingen die ik wel besef buiten examencontext) dan ging mijn manoeuvre ook helemaal mis, terwijl ik dat manoeuvre echt heel makkelijk vind en dit sinds februari ook niet meer verkeerd deed. Dus toen het daar mis ging (op voetpad gereden) was ik al helemaal over mijn toeren en heb ik het parcour uitgereden, terug in het examencentrum aangekomen, "mevrouw dit is niet voldoende om te slagen" dan uitgelegd wat mijn fouten allemaal waren, ik had 3 onvoldoendes en 1 voorbehoud. En toen ging ze weg. Kijk, ze was zeker correct om mij niet te doen slagen, de fouten die ik maakte waren ook effectief fout. Het enige jammer vond ik dat ze echt heel erg onsympathiek en koud over kwam. Na verloop zij de nieuwe instructeur ook tegen mij dat hij vond dat ik eigenlijk nog niet klaar voor was.
Nu voel ik mij echt heel slecht, ik ben zwaar teleurgesteld in mijzelf, alles wat normaal goed gaat ging echt slecht en ik krijg mijn stres niet onder controle. Plus nu blijkt dat die ene instructeur dan vind dat ik er nog niet klaar voor was terwijl de andere en mijn mama en nonkel (heeft 4 mensen leren rijden) dat wel vonden. Ik ben mij er ook van bewust dat het rijden met instructeur en op examen gewoon veel slechter ging dan anders. Nu heb ik een enorme angst dat het weer niet gaat lukken, ook omdat als het nu faalt, ik nog meer rijles moet nemen etc. Ook omdat ik oprecht dacht dat ik er klaar voor was, wanneer ben ik er dan echt klaar voor? Stres is niet iets wat je weg kan oefenen? Ik vind het zo jammer dat dat zo'n momentopname is die negatief beïnvloed kan worden door pure faalangst. Want ja, je moet kunnen rijden onder stres en in stres situaties, maar dit kan ik, ik heb al in centrum brussel rondgereden zonder stres! Ik weet echt niet wat ik nu moet doen de volgende keer, als ik ook weer die examinatrice ga hebben, ga ik ook sowieso weer evenveel stres hebben.

sorry voor dit lange verhaal maar het moest er echt uit
Plaats reactie