**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kristof75
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2019, 18:04

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Kristof75 »

Beste,


Ik heb morgen mijn praktijkexamen gepland en ik ben eergisteren al eens een toertje gaan maken in en rond Kontich en het examencentrum. Ik zag nergens geen borden van een toegelaten snelheid rond het examencentrum, kan er iemand mij hierbij helpen?

En als 2de vraag zou ik graag willen weten hoe lang een examen ongeveer duurt (als je de rit uitzit).


Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Kristof75 schreef: 10 jun 2019, 18:12 Ik heb morgen mijn praktijkexamen gepland en ik ben eergisteren al eens een toertje gaan maken in en rond Kontich en het examencentrum. Ik zag nergens geen borden van een toegelaten snelheid rond het examencentrum, kan er iemand mij hierbij helpen?
Buiten bebouwde kom
In Vlaanderen
Geen borden
...
70

Max 50 op Duffelsesteenweg (beide richtingen)
En als 2de vraag zou ik graag willen weten hoe lang een examen ongeveer duurt (als je de rit uitzit).
Wettelijk minimum is 40 minuten (ook voorafgaande controles inbegrepen)
Destel
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2018, 14:50

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Destel »

Praktijkexamen in Sint-Denijs-Westrem gedaan. Begeleider zat naast mij en examinator rechts achter mij. Had nummertje 9 genomen, was blijkbaar keren en rechts achterwaarts fileparkeren.

Voor het beginnen moest ik het volgende doen: pinkers links/rechts (terwijl ze vooraan stond), claxon, dimlichten, grootlichten, pinkers links/rechts (terwijl ze achteraan stond), mistlichten vooraan, mistlichten achteraan.

Meteen begonnen met GPS in te stellen. Ik zet m'n GPS op stil, daar maakte ze een opmerking over toen we net vertrokken dus heb me ergens mogen stil zetten.Route ken ik niet meer zo goed, want heb nooit bij Sint-Denijs-Westrem of The Loop geoefend en het examen vond vooral daar plaats. Als ik nu zo even op Google Maps kijk: begonnen in de Poortakkerstraat, zuidwaarts gereden tot onder de E40 door, daar verandert de naam in Bijenstraat, en aan de Kortrijkse Steenweg rechts afgestaan (richting westen). Afgeslaan aan de de Sint-Dionysiusstraat, en aan het rondpunt de Loofblommestraat ingereden. In de Loofblommestraat mocht ik me keren, en vanaf dan herinner ik me de route niet meer. Bij het parkeren vergeten het ruitje van de examinatrice dicht te doen (het was warm en de airco werkte niet zo goed).

Opmerkingen:
-plaats op de openbare weg (rechts houden)
-snelheid & verkeersinzicht (niet aangepaste snelheid)
-defensief rijden (plaats op de openbare weg)

Volgens haar uitleg was het vooral omdat ik iets te veel aarzelde (was aan het 'piepen' op een fietspad om door te rijden, en er kwam een fietser af - door de zenuwen kon ik niet beslissen om snel door te rijden of wat achteruit te gaan, dus ben ik blijven staan), en er te lang over deed om me zijdelings over meerdere rijstroken te verplaatsen (ik deed rijstrook per rijstrook, telkens kijken, ging dus inderdaad nogal redelijk traag - en vandaar ook de opmerking van het rechts houden vermoed ik). Het meeste kwam volgens mij door de zenuwen, en het hielp natuurlijk niet dat ik de omgeving totaal niet kende.

Ben er gelukkig door :)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Beste ,
Ik moet mijn praktisch rijexamen doen ,
Als je moet keren in een straat moet je dan ook eerst uw deur open maken en kijken of er fietsers naderen ,
Of is het voldoende dat je in de spiegels kijkt ?
Mvg
aliyasin260900
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2019, 21:23

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aliyasin260900 »

Kijken in je binnen en buiten spiegels en over jou schouders is voldoende
Amorisa
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2019, 15:57

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Amorisa »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem, Gent

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de begeleidende persoon.

- Manoeuvres?

1. Recht achteruit rijden in de Kikvorsstraat (geen verkeer op dat moment). Er werd gezegd waar ik me langs de kant moest stellen.
Tijdens het manoeuvre gaf ze dan aan wanneer ik mocht stoppen.

2. Rechts achteruit rijden in een parkeervak. Dit was de laatste stap van mijn examen en heb dit op de parking van het examencentrum moeten doen.
Dacht dat ik bij dit manoeuvre mijn 'voorzorgen' ging moeten doen (dus alles uit, correct uitstappen, rondlopen etc.) maar dat heb ik dus niet moeten doen.

Ter info: Er werd mij voor het examen een nummer gevraagd van 0-9. Ik had 7 gekozen, net zoals mijn zus vorige week die haar examen deed. We hadden beide verschillende manoeuvres, dus dit is volledig willekeurig en moet je niet op afgaan.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Dimlichten, standlichten, remlichten, richtingsaanwijzers, mistlichten, claxon, grootlichten.
Onder motorkap de koelvloeistof moeten aantonen.

Ze heeft kort gevraagd waar ik allemaal op moet letten als ik bvb. in iemand anders auto zou plaatsnemen (dus zithouding etc.)
Heb niets moeten tonen in verband met de banden.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider, mijn moeder.
In totaal wel 4u rijles genomen.

Algemeen


Toegekomen, ingeschreven en betaald. Daarna vraagt men je een nummer te kiezen (dit ivm je manoeuvres).
Hierna werd me een computer toegewezen voor de risicoperceptietest.
Ik vond dit persoonlijk iéts moeilijker dan de testfilmpjes online, er werd nl. tweemaal iets gevraagd i.v.m. een dode hoek en dit ben ik bij geen één van de voorbeeldfilmpjes tegen gekomen. Bon, ik had een 9/10 dus mag niet klagen.
Een tip is om gewoon alles wat je ziet in je hoofd op te zeggen, bvb. 'een fietser komt van rechts', 'een auto haalt mij links in', ...
Af en toe in je binnenspiegel kijken maar het belangrijkste is dat je vooruit goed kijkt, zeker bij naderen van kruispunten want hierover gaan de meeste vragen.

Mijn examinator was een vrouw en was niet iemand zoals je soms hoort in de 'horrorverhalen'. Ze was gewoon neutraal en beleefd.

Examen zelf gebeurde om 13u op een maandag, mooi weer. Ik dacht dat dit rustig verkeer zou betekenen op de baan, maar het tegendeel was waar.
Ik heb meermaals de route gereden dat ik gekregen heb op het examen en ben nooit tegengekomen wat ik nu allemaal ben tegengekomen, het leek wel alsof het in scène gezet was. Mensen die rijden waar ze niet moet rijden, voetgangers die op de baan lopen, auto's die voorrang nemen waar ze niet mochten, gigantische camion die net voor een cruciaal punt (een bocht onder een brug dichtbij het examencentrum) staat te laden/lossen, 3 joggers naast elkaar op een baan waar het al smal is om met 2 auto's door te rijden en die niet uit de weg gaan, ... Ik kan blijven doorgaan.
Dit alles zorgde voor heel veel stress en een 'meent ge da nu echt?'-gevoel de hele tijd, maar tegelijkertijd zorgde het voor een serieuze boost telkens ik hier goed op reageerde. Zo heb ik ook kunnen bewijzen aan de examinator dat ik alles heb gezien en een veilige chauffeur was.

Op het einde van mijn examen kreeg ik dan ook direct te horen dat mijn snelheid goed was, voorrang goed was, defensief rijden goed was, ... Opmerkingen kreeg ik in verband met mijn schakelen dat niet altijd even vlot verloopt (nogal houterig, ik denk er nog te veel bij na) en bij mijn parkeren stond ik niet mooi in het midden, maar wel tussen de twee lijnen. Met andere woorden: geslaagd!

Algemene tips: bereid u voor op het slechtste en hoop op het beste ;-)
Kleine foutjes maken zijn sowieso oké, zorg gewoon dat je kan tonen dat je een veilige en alerte chauffeur bent. Beter dat je iets minder vlot rijdt maar geen grote fouten maakt, dan dat je techniek 100% is maar je een belangrijke voorrang vergeet, voetgangers niet overlaat, ...

Mijn route:

https://www.google.com/maps/dir/SBAT+Ex ... 325072!3e0

Succes!
Kannietrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 21:50

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Kannietrijden »

Ik ben geslaagd voor het examen na de derde keer! :D :D :D

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode, bij Leuven

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij

- Manoeuvres?

1. Loodrecht achterwaarts op parking naast E40. Bij dit manoeuvre moest ik mijn 'voorzorgen' nemen (dus alles uit, correct uitstappen, rondlopen etc.).
2. Keren in een straat. Ergens in Heverlee. Het lukte me in een keer hoewel ik de straat niet breed vond.

Ter info: Er werd mij voor het examen een nummer gevraagd van 0-9. Ik heb 3 gekozen omdat ik dat nummer ook gekozen had bij de twee vorige examenpogingen.

Onder motorkap moest ik de koelvloeistof aantonen, maar ik kreeg de motorkap niet open (auto van de rijschool die ik nog niet gewend ben)! Ik heb zelfs gevraagd aan de examinator om de motorkap te openen maar ik moest het echt zelf doen dus heb ik 10min staan sukkelen om dat klepje te vinden :roll:

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Dimlichten, standlichten, remlichten, richtingsaanwijzers, mistlichten, claxon, grootlichten. Ging perfect.

Hij heeft gevraagd waar ik allemaal op moet letten als ik instap (dus been in hoek op koppelingspedaal, polsen op het stuur en hoofd tegen hoofdsteun). Heb niets moeten tonen in verband met de banden.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Moderna in Leuven. In totaal tussen 30 en 40 uur les gevolgd.

Algemeen

Risicoperceptietest
Ik kreeg 4 op tien op de risicotest omdat ik teveel twijfelde over wat ik nu wel of niet gezien had. Gokken is sowiso geen goed idee. De eerste twee keer dat ik de test deed had ik 9 en 8 op 10 maar deze keer lukte het dus minder. Een tip hierbij is een notaboekje en balpen bij de hand te houden en alles wat je ziet snel in afkortingen te noteren zodat je achteraf niet meer twijfelt. Je moet dan wel kunnen kijken en snel noteren tegelijkertijd. Dit is toegelaten op het examen. Laat je niet afleiden door anderen die intussen in dezelfde ruimte een oogtest krijgen. Kan storend werken :?

Praktische proef
Mijn examinator was een vriendelijke man. Examen zelf was rond 14u, mooi weer. Normaal verkeer voor een woensdagnamiddag.
Ik had niet zoveel stress ondanks het incident met de motorkap. De examinator stuurde me naar de E40. Daar goed opgetrokken op de invoegsstrook en dan aan 110km/u op de rechterstrook gereden. Heb zelfs het lef gehad om een vrachtwagen in te halen 8)
Op parking naast de E40 heb ik het loodrecht achterwaarts parkeren uitgevoerd. De examinator had wel op voorhand gevraagd niet over een witte lijn die in het midden van de straat lag te rijden bij het parkeren. Heb ik door de zenuwen per ongeluk toch gedaan maar heeft hij geen opmerking over gemaakt op dat ogenblik. Het parkeren zelf ging goed, tot mijn eigen verbazing :lol:

Nadien zijn we via de Boudewijnlaan teruggereden richting St Jan Bergsesteenweg. Hier goed op snelheid gelet. Daarna ergens in Heverlee terechtgekomen. Heb goed in zijspiegel gekeken op de moment dat ik een fietser moest inhalen. Ook gelet op gebruik van de richtingaanwijzers. Vervolgens keren in een straat. Lukte goed in één keer ondanks dat het geen brede straat was. Daarna terug op de Boudewijnlaan uitgekomen en terug de ring op richting Tienen. Vervolgens afslaan aan Geldenaaksebaan. Tegen 30 per uur naar beneden dan afslaan aan de Pakenstraat. Opgelet dit is een verradelijke straat want overal voorrang van rechts. Daarna stuurde de examinator me terug richting examencentrum.

Daar deelde hij mee dat ik geslaagd was. Een grote opluchting :D :D :D

De examinator zei ook nog dat ik moet opletten dat ik niet te plots afrem voor de voorrang van rechts want achterliggers verwachten dit niet. Het afremmen deed ik nadrukkelijker dan gewoonlijk om achteraf zeker geen discussie te hebben dat ik niet zou uitgekeken hebben. De rijinstructrice zei ook nog dat ik nog meer moet leren kijken in mijn dode hoek bij het rechts afslaan. En dat de wagen teveel schokte als ik schakelde maar het is niet mijn eigen wagen dus ben ik het niet gewend om ermee te rijden. De koppeling is ook enorm gevoelig maar ben desondanks gelukkig niet veel stilgevallen.

Tips:
1) Ik heb niet in de Leeuwerikenstraat (zijstraat Pakenstraat) moeten rijden. Dit komt echter vaak voor op het examen en is buispunt nummer één! Dit is een smalle straat waardoor je over de onderbroken stippellijn mag (in feite MOET) rijden. Wijk tijdig uit voor tegenliggers (zowel fietsers als auto's!!) zonder daarbij te dicht bij geparkeerde wagens te komen. Soms moet je stoppen wanneer een tegenligger voorbij komt en je niet meer kan uitwijken zonder te dicht bij de geparkeerde wagens te komen. Hetzelfde geldt voor smalle straten in Leuven bv. Vlamingenstraat, Geldenaaksebaan, Andreas Vesaliusstraat enz... Te dicht bij geparkeerde wagens of fietsen rijden = gebuisd!!!

2) Voorrang van rechts als je vanuit de Kapucijnenvoer naar St Jacobsplein rijdt (Wagenweg). Ook voorrang van rechts verlenen in de Vlietstraat (nabij Tiensesteenweg), de Parkstraat (Leuven) en de Pakenstraat (Heverlee). Deze straten zijn onderdeel van de vaste examenroutes dus leer hier zo snel mogelijk als vaste routine voorrang te verlenen maar er zijn uiteraard nog andere voorrangsplichtige straten waar de examinator je kan doorsturen.

3) Op de Waversebaan richting Waver heb je vlak voor het rechts afslaan (richting overweg aan het Arenberg) nog een straat waar je voorrang van rechts aan moet geven. Leer de locatie van dit straatje (ook Waversebaan genaamd) vanbuiten want het is moeilijk zichtbaar. Voor je het weet rijd je er argeloos voorbij = gebuisd!!

4) Vlak voor het examencentrum van Haasrode ligt een fietspad. Kijk goed naar links en naar rechts alvorens dit over te steken. Ook bij het binnenrijden!

5) Kruispunten altijd naderen in tweede versnelling. Dus op voorhand voldoende afremmen.

6) Rotondes nooit oprijden wanneer er al iemand op is. Vergeet niet te pinken bij het verlaten.

7) Bij file steeds plaats laten voor auto's die van rechts de weg komen oprijden. Maw kruispunten vrijlaten bij filevorming. Dit vereist dat je anticipeert op de filevorming.

8 ) De overweg/treinsporen in Heverlee en aan Arenbergkasteel enkel oversteken wanneer er plaats genoeg is achter je voorligger. Let dus extra op bij filevorming nabij een overweg!!

9) Bus voorlaten als die terug op de rijbaan komt. Dus bussen altijd goed in het oog houden voor in het geval dat ze pinker opzetten.

10) Altijd op de rechtse rijbaan voorsorteren en dit ook zo snel mogelijk doen. Tenzij wanneer je na de brug bij het kruispunt Tervuursevest en Volmolenlaan richting E40 linksomkeer wil maken en terug op de ring (richting Tienen) uitkomen. Dan mag je links voorsorteren. Opgelet van na het af draaien links aan te houden, anders kom je terecht op het busvak.

11) Bij het pinken om van rijstrook te veranderen moet je dit zo snel mogelijk doen! Uiteraard altijd kijken in zijspiegel alvorens uit te wijken. Vergeet de pinkers ook niet bij het uitwijken voor stilstaande voertuigen of fietsers. Hou steeds rekening met zijdelingse afstand, dus niet te dicht bij het obstakel komen.

12) Opgelet voor fietsstraten in Leuven. Je mag er geen fietsers inhalen. Bv Schapenstraat.

13) Verbodsborden respecteren. Een bord voor vergunningshouders (bv kruising Parijsstraat en Minderbroederstraat en ook kruising Oudebaan en Ijzerenpoortstraat in Heverlee nabij Tiensesteenweg) telt ook als gebodsbord dus niet inrijden! Voor haaientanden moet je niet stoppen als de zichtbaarheid goed is, maar je moet er wel voorrang verlenen indien nodig. Staat er een stopbord bij de haaientanden MOET je stoppen.

14) Kijk rechts over je schouder voor de dode hoek bij het rechts afslaan. o.a bij binnenrijden Geldenaaksebaan, Celestijnenlaan en St Janbergsesesteenweg

15) Wanneer je de Groenstraat uitrijdt richting Hertogstraat moet je zo rechts mogelijk op de weg stoppen zodat je het verkeer van links kan zien komen alvorens de Hertogstraat in te rijden naar links (richting Naamsesteenweg) of rechts (richting Heilig Hart Heverlee). Volgens mijn instructrice is dit ook weer een punt waar veel kandidaten buizen op het examen.

16) Op het kruispunt Hertogstraat en de Kerspelstraat (aan sporthal Heverlee) mag je niet in een rechte lijn het kruispunt oversteken maar moet je onmiddellijk na het oversteken de wagen naar rechts zwenken om op het juiste rijvak terecht te komen. Indien je toch rechtdoor rijdt, kom je terecht op het rijvak van de tegenliggers en ben je dus aan het spookrijden. Zeer gevaarlijk dus.

17) Kruispunt aan Parkpoort en je moet naar links (richting Naamsepoort): Wanneer je groen licht hebt, rijd je het kruispunt op maar laat voldoende plaats aan de tegenliggers om voor jouw wagen te kruisen (zie pijlen op de weg). Wanneer de tegenliggers allemaal doorgereden zijn, rijd je best nog een meter à anderhalve meter voorruit zodat je op het juiste rijvak terecht komt na het links afdraaien.
aliyasin260900
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2019, 21:23

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aliyasin260900 »

Kannietrijden schreef: 04 jul 2019, 11:06 Ik ben geslaagd voor het examen na de derde keer! :D :D :D

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode, bij Leuven

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij

- Manoeuvres?

1. Loodrecht achterwaarts op parking naast E40. Bij dit manoeuvre moest ik mijn 'voorzorgen' nemen (dus alles uit, correct uitstappen, rondlopen etc.).
2. Keren in een straat. Ergens in Heverlee. Het lukte me in een keer hoewel ik de straat niet breed vond.

Ter info: Er werd mij voor het examen een nummer gevraagd van 0-9. Ik heb 3 gekozen omdat ik dat nummer ook gekozen had bij de twee vorige examenpogingen.

Onder motorkap moest ik de koelvloeistof aantonen, maar ik kreeg de motorkap niet open (auto van de rijschool die ik nog niet gewend ben)! Ik heb zelfs gevraagd aan de examinator om de motorkap te openen maar ik moest het echt zelf doen dus heb ik 10min staan sukkelen om dat klepje te vinden :roll:

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Dimlichten, standlichten, remlichten, richtingsaanwijzers, mistlichten, claxon, grootlichten. Ging perfect.

Hij heeft gevraagd waar ik allemaal op moet letten als ik instap (dus been in hoek op koppelingspedaal, polsen op het stuur en hoofd tegen hoofdsteun). Heb niets moeten tonen in verband met de banden.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Moderna in Leuven. In totaal tussen 30 en 40 uur les gevolgd.

Algemeen

Risicoperceptietest
Ik kreeg 4 op tien op de risicotest omdat ik teveel twijfelde over wat ik nu wel of niet gezien had. Gokken is sowiso geen goed idee. De eerste twee keer dat ik de test deed had ik 9 en 8 op 10 maar deze keer lukte het dus minder. Een tip hierbij is een notaboekje en balpen bij de hand te houden en alles wat je ziet snel in afkortingen te noteren zodat je achteraf niet meer twijfelt. Je moet dan wel kunnen kijken en snel noteren tegelijkertijd. Dit is toegelaten op het examen. Laat je niet afleiden door anderen die intussen in dezelfde ruimte een oogtest krijgen. Kan storend werken :?

Praktische proef
Mijn examinator was een vriendelijke man. Examen zelf was rond 14u, mooi weer. Normaal verkeer voor een woensdagnamiddag.
Ik had niet zoveel stress ondanks het incident met de motorkap. De examinator stuurde me naar de E40. Daar goed opgetrokken op de invoegsstrook en dan aan 110km/u op de rechterstrook gereden. Heb zelfs het lef gehad om een vrachtwagen in te halen 8)
Op parking naast de E40 heb ik het loodrecht achterwaarts parkeren uitgevoerd. De examinator had wel op voorhand gevraagd niet over een witte lijn die in het midden van de straat lag te rijden bij het parkeren. Heb ik door de zenuwen per ongeluk toch gedaan maar heeft hij geen opmerking over gemaakt op dat ogenblik. Het parkeren zelf ging goed, tot mijn eigen verbazing :lol:

Nadien zijn we via de Boudewijnlaan teruggereden richting St Jan Bergsesteenweg. Hier goed op snelheid gelet. Daarna ergens in Heverlee terechtgekomen. Heb goed in zijspiegel gekeken op de moment dat ik een fietser moest inhalen. Ook gelet op gebruik van de richtingaanwijzers. Vervolgens keren in een straat. Lukte goed in één keer ondanks dat het geen brede straat was. Daarna terug op de Boudewijnlaan uitgekomen en terug de ring op richting Tienen. Vervolgens afslaan aan Geldenaaksebaan. Tegen 30 per uur naar beneden dan afslaan aan de Pakenstraat. Opgelet dit is een verradelijke straat want overal voorrang van rechts. Daarna stuurde de examinator me terug richting examencentrum.

Daar deelde hij mee dat ik geslaagd was. Een grote opluchting :D :D :D

De examinator zei ook nog dat ik moet opletten dat ik niet te plots afrem voor de voorrang van rechts want achterliggers verwachten dit niet. Het afremmen deed ik nadrukkelijker dan gewoonlijk om achteraf zeker geen discussie te hebben dat ik niet zou uitgekeken hebben. De rijinstructrice zei ook nog dat ik nog meer moet leren kijken in mijn dode hoek bij het rechts afslaan. En dat de wagen teveel schokte als ik schakelde maar het is niet mijn eigen wagen dus ben ik het niet gewend om ermee te rijden. De koppeling is ook enorm gevoelig maar ben desondanks gelukkig niet veel stilgevallen.

Tips:
1) Ik heb niet in de Leeuwerikenstraat (zijstraat Pakenstraat) moeten rijden. Dit komt echter vaak voor op het examen en is buispunt nummer één! Dit is een smalle straat waardoor je over de onderbroken stippellijn mag (in feite MOET) rijden. Wijk tijdig uit voor tegenliggers (zowel fietsers als auto's!!) zonder daarbij te dicht bij geparkeerde wagens te komen. Soms moet je stoppen wanneer een tegenligger voorbij komt en je niet meer kan uitwijken zonder te dicht bij de geparkeerde wagens te komen. Hetzelfde geldt voor smalle straten in Leuven bv. Vlamingenstraat, Geldenaaksebaan, Andreas Vesaliusstraat enz... Te dicht bij geparkeerde wagens of fietsen rijden = gebuisd!!!

2) Voorrang van rechts als je vanuit de Kapucijnenvoer naar St Jacobsplein rijdt (Wagenweg). Ook voorrang van rechts verlenen in de Vlietstraat (nabij Tiensesteenweg), de Parkstraat (Leuven) en de Pakenstraat (Heverlee). Deze straten zijn onderdeel van de vaste examenroutes dus leer hier zo snel mogelijk als vaste routine voorrang te verlenen maar er zijn uiteraard nog andere voorrangsplichtige straten waar de examinator je kan doorsturen.

3) Op de Waversebaan richting Waver heb je vlak voor het rechts afslaan (richting overweg aan het Arenberg) nog een straat waar je voorrang van rechts aan moet geven. Leer de locatie van dit straatje (ook Waversebaan genaamd) vanbuiten want het is moeilijk zichtbaar. Voor je het weet rijd je er argeloos voorbij = gebuisd!!

4) Vlak voor het examencentrum van Haasrode ligt een fietspad. Kijk goed naar links en naar rechts alvorens dit over te steken. Ook bij het binnenrijden!

5) Kruispunten altijd naderen in tweede versnelling. Dus op voorhand voldoende afremmen.

6) Rotondes nooit oprijden wanneer er al iemand op is. Vergeet niet te pinken bij het verlaten.

7) Bij file steeds plaats laten voor auto's die van rechts de weg komen oprijden. Maw kruispunten vrijlaten bij filevorming. Dit vereist dat je anticipeert op de filevorming.

8 ) De overweg/treinsporen in Heverlee en aan Arenbergkasteel enkel oversteken wanneer er plaats genoeg is achter je voorligger. Let dus extra op bij filevorming nabij een overweg!!

9) Bus voorlaten als die terug op de rijbaan komt. Dus bussen altijd goed in het oog houden voor in het geval dat ze pinker opzetten.

10) Altijd op de rechtse rijbaan voorsorteren en dit ook zo snel mogelijk doen. Tenzij wanneer je na de brug bij het kruispunt Tervuursevest en Volmolenlaan richting E40 linksomkeer wil maken en terug op de ring (richting Tienen) uitkomen. Dan mag je links voorsorteren. Opgelet van na het af draaien links aan te houden, anders kom je terecht op het busvak.

11) Bij het pinken om van rijstrook te veranderen moet je dit zo snel mogelijk doen! Uiteraard altijd kijken in zijspiegel alvorens uit te wijken. Vergeet de pinkers ook niet bij het uitwijken voor stilstaande voertuigen of fietsers. Hou steeds rekening met zijdelingse afstand, dus niet te dicht bij het obstakel komen.

12) Opgelet voor fietsstraten in Leuven. Je mag er geen fietsers inhalen. Bv Schapenstraat.

13) Verbodsborden respecteren. Een bord voor vergunningshouders (bv kruising Parijsstraat en Minderbroederstraat en ook kruising Oudebaan en Ijzerenpoortstraat in Heverlee nabij Tiensesteenweg) telt ook als gebodsbord dus niet inrijden! Voor haaientanden moet je niet stoppen als de zichtbaarheid goed is, maar je moet er wel voorrang verlenen indien nodig. Staat er een stopbord bij de haaientanden MOET je stoppen.

14) Kijk rechts over je schouder voor de dode hoek bij het rechts afslaan. o.a bij binnenrijden Geldenaaksebaan, Celestijnenlaan en St Janbergsesesteenweg

15) Wanneer je de Groenstraat uitrijdt richting Hertogstraat moet je zo rechts mogelijk op de weg stoppen zodat je het verkeer van links kan zien komen alvorens de Hertogstraat in te rijden naar links (richting Naamsesteenweg) of rechts (richting Heilig Hart Heverlee). Volgens mijn instructrice is dit ook weer een punt waar veel kandidaten buizen op het examen.

16) Op het kruispunt Hertogstraat en de Kerspelstraat (aan sporthal Heverlee) mag je niet in een rechte lijn het kruispunt oversteken maar moet je onmiddellijk na het oversteken de wagen naar rechts zwenken om op het juiste rijvak terecht te komen. Indien je toch rechtdoor rijdt, kom je terecht op het rijvak van de tegenliggers en ben je dus aan het spookrijden. Zeer gevaarlijk dus.

17) Kruispunt aan Parkpoort en je moet naar links (richting Naamsepoort): Wanneer je groen licht hebt, rijd je het kruispunt op maar laat voldoende plaats aan de tegenliggers om voor jouw wagen te kruisen (zie pijlen op de weg). Wanneer de tegenliggers allemaal doorgereden zijn, rijd je best nog een meter à anderhalve meter voorruit zodat je op het juiste rijvak terecht komt na het links afdraaien.
Ten eerste proficiat met je rijbewijs,
Ik vind dit een zeer mooie , duidelijke en nuttige bericht.
Vooral de tip 1 ik zou die nooit kunnen voorstellen dat je zo moet behandelen.

Met vriendelijke groeten
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat !
Idel

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Idel »

I passed my driving exam today. So happy. It was not perfect but it was easier than normal. It was my 5th attempt so I was really-really nervous but I said to my elf I will just do my best and think about what Instructor told me. Lucky me, this time was my lucky day.
I will recommend Alpha Rijschool in Deurne. my Instructor was Boebakar. He was the best Instructor that I ever met. He has his own way of explaining things and how to drive well. He know how to teach without stressing the student but to make them understand that driving is not a game that we have to be careful. So he will teach you how to drive safely and in a proper way.

So goodluck to all of you... For those who still doing their exam..
not so happy daddy

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door not so happy daddy »

Waarom zijn er examinators in Geel die bij de straat Vidse richting Azaleastraat (op geen enkel examen-knooppunt te vinden !!!) gewoon niks zeggen alsof het 'gewoon rechtdoor' is ??? Zoon wist niet wat te doen ( ik hier trouwens ook niet met mijn 31 jaar rijervaring), ging lichtelijk in paniek modus, beging daardoor wel een grove fout door rechtsaf te gaan zonder het verkeersreglement deftig te volgen en mag dan nog eens vrolijk terugkomen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Waarom zijn er examinators in Geel die bij de straat Vidse richting Azaleastraat (op geen enkel examen-knooppunt te vinden !!!) gewoon niks zeggen alsof het 'gewoon rechtdoor' is ??? Zoon wist niet wat te doen ( ik hier trouwens ook niet met mijn 31 jaar rijervaring), ging lichtelijk in paniek modus, beging daardoor wel een grove fout door rechtsaf te gaan zonder het verkeersreglement deftig te volgen en mag dan nog eens vrolijk terugkomen.
Welke grove fout? Rechstaf? Kan gebeuren, niet zo erg. 'k Zie geen verbodsbord (op streetview). Dus dat zal niet de reden van het mislukken van het examen zijn.
Wat waren de andere fouten waarvoor je zoon is uitgesteld? Wat staat er op het resultaatblad?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

grove fout: niet weten waarheen dan maar op het laatste moment de grootste baan gevolgd rechtsaf zonder richtingaanwijzer zonder (volgens de examinator) bewust te zijn van eventueel ander verkeer (boere gat zonder verkeer moet je weten). zelfs op streetview is dat toch niet "rechtdoor" he ? De rest: snelheid > slecht (reed 60 ipv 70, wtf?) Leuk weetje: proef GRPT: één van de weinigen met 10/10
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

not so happy daddy schreef: 21 jul 2019, 18:13 Waarom zijn er examinators in Geel die bij de straat Vidse richting Azaleastraat (op geen enkel examen-knooppunt te vinden !!!) gewoon niks zeggen alsof het 'gewoon rechtdoor' is ??? Zoon wist niet wat te doen ( ik hier trouwens ook niet met mijn 31 jaar rijervaring), ging lichtelijk in paniek modus,
Als je door zo'n simpele verkeerssituatie in een -uw woorden- boerengat zonder verkeer al in paniek modus gaat, is er duidelijk nog werk aan ...
Schwarzkopf
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jun 2019, 17:17

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Schwarzkopf »

Geslaagd zonder opmerkingen bij eerste poging.


In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?

De examinator zat schuin achter mij. Het was een jonge, vlotte man. Geen klachten, zorgde zeker niet voor extra stress, gewoon vriendelijk en correct. Gaf ook duidelijke instructies en wat extra uitleg voor we op de baan gingen.

- Het keren in de straat:

Ik moest keren in Roosakker, een doodlopende straat. Voor ik de straat inreed meldde de examinator mij dat ik er zou moeten keren en dat het een doodlopende straat is, dat ik dus goed moest kijken waar ik zou draaien. Er stonden niet veel auto’s geparkeerd op dat moment van de dag (rond 10u ’s morgens). Was dus gemakkelijk.

-in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

Ik mocht de plaats volledig zelf kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Niet moeten doen, ik moest daarentegen loodrecht voorruit parkeren op de parking van het examencentrum, een makkie want het was niet eens tussen twee wagens.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Eerst motorkap openen, aanduiden waar je olie bijvult. Vervolgens in de auto zitten, linker- en rechterrichtingaanwijzer aanzetten, remlichten, achtermistlichten, achterruit – en voorruitontwaseming. Niets gevraagd over mijn banden.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Met een begeleider. Wel volgde ik 20u rijschool. Met mijn voorlopig rijbewijs heb ik hoofdzakelijk alleen geoefend.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Mijn vader.

Dit was mijn examenroute: Poortakkerstraat -> Bijenstraat - > Kortrijkse steenweg -> rond de tunnel, Kortrijkse Steenweg richting Gent -> dan E40 richting Oostende maar meteen Expo volgen -> Adolphe Pegoudlaan –> Valentin Vaerwyckweg -> Sint-Denijslaan -> draaien in Rossakker -> Sint-Denijslaan -> Voskenslaan –> op Sterre richting Oudenaarde (N60) -> over het ovaal van Zwijnaarde -> Rijvisschestraat en daar heb ik de GSP moeten instellen om terug te rijden naar de Poortakkerstraat (examencentrum), was oa via de Putstraat en Pieter Pauwel Rubenslaan, dan zo terug op Kortrijkse Steenweg, rond de tunnel -> Twaalfapostelenstraat -> Bijenstraat -> Poortakkerstraat.


Ik had het grootste deel van deze route al een paar keer gereden dus voor mij was het niet moeilijk. Heb ook niet op R4 of autostrade moeten rijden. Ik kan het belang van oefenen in examengebied niet genoeg benadrukken, maakte voor mij echt een wereld van verschil, exact weten waar zones 30 beginnen en eindigen, etc.

Als je examen doet in Sint-Denijs-Westrem doet, zal je zo goed als zeker het rondpunt van de Sterre aandoen, op de Loop rijden en ook het rondpunt van Sint-Denijs Westrem gemeenteplein en het (belachelijk slecht gemaakt) nabijgelegen kruispunt aan de Carrefour is populair. Ga daar dus zeker oefenen…

Op mijn risicoperceptietest haalde ik 10/10. Had nochtans het gevoel dat ik niet alles juist zou hebben. Een van de video’s speelde zich af op de snelweg, de bestuurder in het filmpje wilde naar het middenvak opschuiven terwijl er op dat vak redelijk snel een auto van achteruit naderde. Een van de antwoorden was ‘er bevindt zich een auto in mijn dode hoek’. Na twijfelen heb ik dit toch aangeduid, hoewel ik de auto wel in mijn linkerspiegel zag. Eens buiten was ik er zeker van dat ik daar een fout maakte maar blijkbaar is het dus wel correct. Sorry, maar dit klopt niet en is zeer dubbelzinnig. Die auto ging inderdaad in mijn dode hoek verdwijnen maar als je hem nog ziet, zit hij niet in de dode hoek.

Soit, bedankt aan de beheerders van dit forum. Ik heb er heel wat aan gehad.

Tot slot nog een welgemeende kritische noot over de hervorming van het praktisch examen in Vlaanderen. Ik vind het redelijk belachelijk dat je na je theorie tegenwoordig 9 maanden moet wachten om praktijkexamen te gaan afleggen. Tot wat heeft dit bij mij geleid? Dat ik het rijden op de lange baan (pun intended) heb geschoven. Zelf heb ik een kleine 2 maanden intensief (quasi elke avond) geoefend en dit was voor mij genoeg want ik ben geslaagd zonder opmerkingen. Uiteraard zullen veel mensen minder intensief en over een langere periode oefenen, en dat is oké, maar we zijn van 3 maanden proefperiode naar 9 maanden gegaan. Dat is een verdriedubbeling en veel te lang naar mijn mening.

En 100 euro voor een terugkommoment? Met een beetje goede wil, kan ik nog wel nut zien in zo’n groepsoefening, maar die 100 euro schiet bij mij in het verkeerde keelgat en ruikt naar je reinste geldklopperij. Zijn jonge bestuurders nog niet voldoende leeggezogen door dure rijlessen en kostelijke verzekeringen? Als de overheid écht zoveel om verkeersveiligheid geeft, zouden zo’n momenten gesubsidieerd worden en gratis georganiseerd worden. Just my two cents…

Succes aan iedereen die nog examen moet afleggen!
Laatst gewijzigd door Schwarzkopf op 08 aug 2019, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie