**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door cricket »

Hello,

Ik ben ook 2 keer niet geslaagd. Heb examen afgelegd in brussel schaerbeek met de autoschool. De 1ste keer had ik niet genoeg kijktechniek en remtechniek, heb er beter op geoefend en vond dat ik het beter deed.

Ik heb dus met dezelfde autoschool mijn 20 uren gedaan, attest gehad en ongeveer 9 maanden geoefend met nog een vriend van mijn man erbij om alles goed aan te leren. Heb een opel corsa van 2004 aangekochte en motor en auto toch anders dan die van de rijschool, was dus een beetje aanpassen om ermee te rijden. Bij mij moet ik meer gas geven dan koppeling, bij rijschool was het andersom.

Mijn 1ste examen was 11/04 gebuisd, de 2de 30 april en heb dan met mijn broer de zondag op parking goed geoefend en alles ging prima.
Het verschil is dat de begeleider van de autoschool niet diegene is dat ik had tijdens mijn 20u, en deze komt zeer arrogant over, geeft geen advies of uitleg, je stapt in in de auto zegt voilà dat zijn de lichten, automatisch buitenspiegels en ga nu maar in de zaal wachten. Hij stresseert je meer dan wat anders. Al 2 keer dat ik zo gestresseerd bent vertrokken. De auto is ook anders en het vertrekken ook, dus stond er als opmerking: erreur de demarrage

Dus de 30ste april heeft hij mijn ruiten goed gezet, mijn fout is dat ik niet goed gekeken heb of ik de zijkant van de auto goed zag en dus bij het parkeren zag ik de banden niet, resultaat slecht geparkeerd tegen de stoep.

2de fout, voorrang van rechts, ik stop maar de auto die moest doorrijden stopte ook, ik ga dus verder en was fout, dus gebuisd voor die 2 redenen.

Ik heb nu mijn 6 uren al gepland en de praktische examen de dag na de 2 laatste uren en de eerste 5 uren is opnieuw met mijn vorige lesgever en laatste uur met die arrogante die de dag van de examen meekomt.
Ik heb dan tijd om situatie aan de vorige uit te leggen en te vragen dat hij zich met mij concentreert op het goed vertrekken met DIE auto zonder schokken en remtechniek goed aanleren en de juiste instellingen van die elektrische spiegels zodanig ik goed kan parkeren.

Met mijn auto parkeer ik foutloos, dus ligt het toch aan het feit dat ik die auto niet gewoon ben, en is geen optie om met mijn auto te gaan, hij is te oud en soms passeren de vitessen van 2 naar 3 niet of moeiteloos hihi.

Hopelijk dat het de 3de keer de goede is. Mijn broer, zelfde autoschool, zeflde probleem gehad en ook 3de keer erdoor.

Sorry voor mijn relaas, maar moest er eventjes uit, heb juist 540 euro neergelegd voor die 6 uurtjes en praktijkexamen pfff.

Indien jullie tips hebben, ze zijn welkom

Groetjes,
christine
girl24
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2018, 16:23

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door girl24 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sin denijs westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
het keren in de straat heb ik niet moeten doen, heb alleen rechts achter een auto moeten parkeren (dus als er een vrije ruimte is achter een auto daar in rijden)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
het parkeren achter auto heb ik niet moeten doen, wel loodrecht achteruit naast 2 auto's moeten parkeren (ging niet zo vlot, stond op de witte lijn, moest ook uitstappen en daarna weer instappen maar de examinator heeft er niets op gezegd, maar zal het wel opgeschreven hebben)

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
waar je banden moet oppompen, de lichten allemaal moeten aan doen, inclusief de pinkers en de claxon moeten indrukken.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
ik heb 20u les gevolgd in een rijschool in gent.


Uiteraard geslaagd voor men praktisch examen 8/10.
Ik geloof van sinds 2017 is er een Risicoperceptietest , dit is een test, dat je op de computer 5 vragen + 5 filmpjes krijgt te zien en uiteraard zeer goed moet kijken en achteraf kan antwoorden wat de juiste antwoord(en) zijn.
Alleen voor in de bochten heb ik onvoldoende. maar daar kan ik nog aan oefenen, ik heb altijd mij aan de snelheid gehouden en van zo ver mogelijk gekeken. ik heb in vrij rustige straten gereden, (zone 30 & 50)
De Examinator was een vrouw en zeer vriendelijk, het haf mij een goed gevoel. ik had eerst veel zenuwen maar achteraf eenmaal ik begon te rijden ging het vlot. ben dus zelf zeer tevreden!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Hallo,
ik had een vraagje, maandag heb ik rijexamen en moet ik met een begeleider mijn examen afleggen? ik heb wel 20u rijles gevolgd en mag alleen rijden. alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Het heeft te maken met welk soort rijbewijs je hebt.

Heb je model 36 maanden, dan heb je een of twee begeleiders die op je VR staan vermeld. Een van die twee moet meegaan als je met een eigen voertuig examen gaat afleggen (en dus niet met een rijschool).
Heb je een model 18 maanden, dan heb je geen begeleiders op je rijbewijs staan. Dan moet je naar het examen met een begeleidend persoon (als je niet met een rijschool gaat)

Heb je indertijd ons praktijkboek gedownload, neem het dan nog even door. Het staat daarin uitgelegd.
kivo2013
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:08

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door kivo2013 »

Beste, ik heb model18mnd, maar de vraag is of ik een begeleidend persoon moet meenemen? Want niemand kan maandag meegaan met mij
Dus ik zit nu in de war of ik iemand moet meenemen als begeleidend persoon
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Heb je een model 18 maanden, dan heb je geen begeleiders op je rijbewijs staan. Dan moet je naar het examen met een begeleidend persoon
Dus JA, zoals ik al schreef, je moet een begeleidend persoon meenemen.
Als niemand kan meegaan, dan heeft het ook geen zin om te gaan, want dan mag je niet eens beginnen.
Je zult wel moeten betalen.
kivo2013
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:08

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door kivo2013 »

Ok bedankt voor de info.
- Als ik met mijn eigen auto examen afleg, moet ik dan papieren van mijn auto voorleggen, zoja welke papieren vd auto?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Beste, dat staat allemaal in ons praktijkboek dat je gratis hebt kunnen donloaden toen je via de site de theorie leerde.
Dezelfde papieren die je altijd in je wagen moest hebben toen je oefende.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door DWB »

De begeleidende persoon is eender wie die acht jaar zijn rijbewijs heeft en bereid is om tijdens het rijexamen naast jou te zitten. Kun je echt niemand vinden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

kivo2013 schreef: 12 mei 2018, 09:43 Beste, ik heb model18mnd, maar de vraag is of ik een begeleidend persoon moet meenemen? Want niemand kan maandag meegaan met mij
Dus ik zit nu in de war of ik iemand moet meenemen als begeleidend persoon
Waar is 't te doen ?

inschrijvingsbewijs
geldig verzekeringsbewijs
gelijkvormigheidsattest / certificate of conformity

je voorlopig rijbewijs,ID kaart

begeleider ID en rijbewijs
Guest

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Guest »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Moorsele

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik kreeg een zéér rustige straat waar ik zelf mocht kiezen waar te keren, had plaats genoeg om een ideale plaats uit te kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Terug in een zéér rustige straat. Moest mij rechts parkeren achter een auto, moest dus zelfs niet parkeren tussen twee auto's.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Remvloeistof, pinkers, dimlichten, grootlichten, stoplicht, claxon

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20u rijschool gevolgd, vorig jaar met de rijschool examen gedaan maar niet geslaagd. Deze keer met begeleider geweest.


Alles ging eigenlijk heel erg vlot. Vorig jaar (in de oude regeling) gebuisd geweest wegens veel te zenuwachtig, nu (met een extra jaar meer rij-ervaring) heel erg kalm gebleven. Het hielp ook wel dat de vrouwelijk examinator een zeer kalm en vriendelijk persoon was, dat stelde mij meteen op het gemak. Toeval wil nu wel dat ik in de nieuwe regeling examen had maar net de twee 'oude' manoeuvres moest doen. Risico-perceptietest makkelijker dan de oefeningen die online te vinden waren, 8/10. Rijden met GPS houdt eigenlijk niets in: als je veel gereden hebt rond het examencentrum bij het oefenen ken je die wegen bijna vanbuiten.
Anaïs
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2018, 16:54

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anaïs »

GRO schreef: 05 dec 2006, 11:27 Beste jongeren,

Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?
- Zat de examinator naast of achter jou?
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
1 in Haasrode
2 examinator zat altijd al achter me (de 3 keer)
3 ik moest het daar doen en moogt niet kiezen
4 de eerste keer zijwaarts rechts de andere zijwaarts links en de derde achteruit schuin
5 de derde keer de motorkap, de claxon, de lichten en de ontwasemers de tweede keer enkel de ilchten en de diepte van de groeven van de band en de eerste keer de bandenspanning en hoe ik dit moest controleren
6 rijschool minerva en mij vaste rijinstructeur
7 mijn rijinstructeur van de rijscool
acoola_matata

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door acoola_matata »

Dear All,

Firstly I would like to thank all the organizers of this website and the followers who post their experience, this has helped me a lot. I have managed to pass both written and practical using the guidance on this website. Though both in second attempt.

- In which exam center have you been?
First one at Eupen (failed, as I gave 2 priorities without the need, and during U turn in a narrow road the wheels touched the berm - I had requested for a translator but she didnt show up, so it was very very difficult for me to understand and pay attention on the road)
Second attempt at Sint-Denijs-Westrem, passes one minor remark that at times i was avoiding the bike suggestive lane, but I should keep me car as close to as the right, so should drive on the bike suggestive lane as mush as possible. I got only 4/10 in my Risk perception but everything on my test went very good so I passed.
I only waited 7 days between both exams. Primary reason for my mistakes, i was too tensed, please relax.

- Was the examiner sitting next to or behind you?
Both times behind me and both were very very nice and patient.

- Turning in the street: how much more could you choose the place yourself?
I had full freedom to choose the spot both times. both streets were without traffic.

- Parking behind a car: what did you have to do?
I had forward perpendicular parking on the left, next to another car, I parked dead 90 perpendicular no mistakes, only i had to reverse one time to adjust.

- Prior checks: what did he ask for?
Engine Oil, break oil, coolant, all lights (indicator, break, high beam, low beam, parking, fog lights), horn, seat adjustment (all combination including head rest), defogger/AC.

- Have you been to the driving school (which?) Or a supervisor?
Supervisor.

- If you have been with an attendant, who was it? (no names but eg: daddy, mum, uncle, aunt, friend etc ...) Also
No attendant as I had Licence from my country, I could do it alone.

Tell us if you have followed driving school or have only learned to ride with a guide.
I only practiced with my supervisor few times because I already knew how to drive I just needed to get adjusted to the rules like priority of right, driving around bike lanes/trams...

NOTE Those who use Phone GPS for independent driving please note that the language of instruction has to be Local (Dutch), I could not change on my phone so I wasn't allowed to use it, I was asked to follow the instructions of Examiner.

All in all great experience, I live in Liege but I was not able to find translator so I gave once in Eupen and once in Ghent, the test are lightly different and the speed limit on regular roads outside built-up area is different (90/70) plus in Ghent/Flanders there are more maneuvering options and independent driving etc. So it was good. Relax, and follow the posts here, they help a lot.
Zubair

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Zubair »

Hoerra ! Vandaag voor de eerste keer geweest en geslaagd 😎
sloef007
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2018, 15:05

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door sloef007 »

proficiat. :D
Plaats reactie