**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Silke_Roels
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:25

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Silke_Roels »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over het praktijkexamen voor een rijbewijs B.

Mijn zus is vandaag gebuisd omdat ze moest parkeren en ze raakte de borduur. (Terecht gebuisd dus) MAAR, ze had maar een vak gekregen van rond de 5m. Waarvan ik dacht dat je normaal een vak van 7m zou moeten krijgen, om daar dan tenminste deftig in te kunnen parkeren.

Dus mijn vraag:

Mocht mijn zus gezegd hebben: “ik kan hier niet parkeren, omdat mijn auto te groot is.” Of werd ze dan ook gebuisd? En zou ze dan nog een kans gekregen hebben, maar op een andere plaats?

Mijn zus is er van aangedaan, omdat ze al haar manoeuvres goed kon...

Iemand dat het misschien weet?

Alvast bedankt!😉
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint Denijs Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Was een rustige, redelijk brede, lege straat. Geen tot nauwelijks verkeer. Mocht zelf kiezen waar. Best trots, in drie keer gedaan met een lange auto!

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Loodrecht achteruit parkeren op een parking en daarna uitstappen alsof ik lange tijd weg zou blijven. Handrem! Sleutel afhalen! Deur sluiten!

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
vooruit/achteruitverwarming, richtingaanwijzers, wat je moet goedzetten aan de zetel, spiegels, koelvloeistof, dimlichten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider, de papa

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6u rijles gedaan in lokeren, daarboven tweemaal rijschool in Gent om de streek beter te leren kennen en met de papa daar twee keer gaan rijden ook.
De examinator was een vrouw en zeer aangenaam. Ze was zeer vlot en warm waardoor ik meer op mijn gemak was. De route lijkt mij relatief simpel:
Van het examencentrum, poortakker C+D, daarna E17 volgen, rond die tunnel rijden, de N60 op, via het rond punt van de sterre richting zwijnaarde, de pintelaan door. In de zijstraat het keren gedaan, mocht de plek zelf kiezen. Op een parking achteruit parkeren. Daarna via de loop terug naar poortakker.
Moeilijke punten voor mij: de N60 oprijden, rond punt van de sterre, en de oprit ter hoogte van de mediamarkt.
opmerkingen die ik kreeg: te lang in eerste blijven vaak, ik schakel nog vaak in de bocht in plaats van ervoor (zeer gevaarlijk wegens minder grip op de baan en mogelijks uit bocht vliegen) en eenmaal ging ik 10 km boven de aangeduide snelheid maar herpakte mij meteen waardoor geen punt.

Merci aan dit forum!! Daardoor had ik een goed idee van de mogelijke routes en heb ik mij goed kunnen voorbereiden op het examen.
Het examen was over in no time waardoor ik nog steeds niet goed besef dat ik wel degelijk mijn rijbewijs haalde xD
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Silke_Roels schreef: 05 dec 2018, 18:36, ze had maar een vak gekregen van rond de 5m. Waarvan ik dacht dat je normaal een vak van 7m zou moeten krijgen, om daar dan tenminste deftig in te kunnen parkeren.
Ik was er natuurlijk niet bij, jij ook niet wellicht...
Ik twijfel dus aan die "5 meter"...

Een gemiddelde stadsauto (VW Polo, Ford Fiesta,...) is 4 meter lang. Die kan je dus nooit reglementair parkeren in 5 meter, want je moet voor en achter 1 meter plaats laten.

Dus zal een examinator nooit zo een plaats aanwijzen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Silke_Roels schreef: 05 dec 2018, 18:36 Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over het praktijkexamen voor een rijbewijs B.

Mijn zus is vandaag gebuisd omdat ze moest parkeren en ze raakte de borduur. (Terecht gebuisd dus) MAAR, ze had maar een vak gekregen van rond de 5m. Waarvan ik dacht dat je normaal een vak van 7m zou moeten krijgen, om daar dan tenminste deftig in te kunnen parkeren.

Dus mijn vraag:

Mocht mijn zus gezegd hebben: “ik kan hier niet parkeren, omdat mijn auto te groot is.” Of werd ze dan ook gebuisd? En zou ze dan nog een kans gekregen hebben, maar op een andere plaats?

Mijn zus is er van aangedaan, omdat ze al haar manoeuvres goed kon...

Iemand dat het misschien weet?

Alvast bedankt!😉
Bij het fileparkeren is de minimum ruimte die je krijgt de lengte van jou voertuig + 2 meter.
Silke_Roels schreef:Mijn zus is vandaag gebuisd omdat ze moest parkeren en ze raakte de borduur. (Terecht gebuisd dus)
Neen, als dit de reden is kan je dit niet terecht noemen.
Het raken van de boordsteen is namelijk toegelaten, er bovenop gaan staan niet. :idea:
Het op de boordsteen rijden heeft trouwens weinig te maken met de lengte van je parkeervak. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Kun je eens doorgeven wat er 'allemaal' op het resultaatblad staat?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Brussel1996
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2018, 15:38

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Brussel1996 »

Tweemaal examen gedaan in Schaarbeek. Bij de eerste al na 10 minuten moeten terugkeren. Aan het kruispunt van Woluweshopping zag ik de wegmarkering niet goed en stond ik op het verkeerde baanvak. Examen voorbij. Bij de tweede poging er wel door. Dus in verband met poging 2:


Mijn rijexamen was vanmorgen om 11:39. De examinator was een vrouw. De vorige keer had ik ook een vrouw als examinator, de dame die ik deze keer had leek wel iets strenger. Ze vroeg me eerst om in te stappen en alles goed te regelen terwijl ze wat keuvelde met mijn rijinstructeur. Daarna moest ik mijn raam naar beneden doen, de auto starten en alle lichten aandoen: grootlichten, dimlichten, standlichten en mistlichten. Vervolgens remlicht en claxon. Als laatste pinkers, ruitenwissers en de voor en achteruitverwarming. Dan moest ik uitstappen en tonen waar de bandenspanning gemeten werd. Er werd niet gevraagd om de motorkap te openen. Dit was trouwens hetzelfde als bij mijn eerste poging.

De examinator zat rechtsachteraan in de wagen. Het examen verliep in het Nederlands, al sprak ze Frans met mijn rijinstructeur. Het examencentrum verlaten was vrij moeilijk: er komen veel rijschoolwagens af en aanrijden waardoor je soms wat vast zit. Goed kijken bij het verlaten van de parking is dus de boodschap. We reden eerst een beetje door Schaarbeek waar het sinds kort volledig zone 30 is op een paar plaatsen na, die moet je goed weten, al maakte de examinator mij daar ook subtiel op attent 'U mag hier gerust een beetje sneller'. Vervolgens op naar Woluwe, waar het wisselde tussen 30 en 50. Het was niet echt mogelijk om 50 te rijden omdat ik constant alert moest zijn voor voorrang van rechts. Vervolgens kwamen we aan mijn achilleshiel van vorige keer: het gevreesde kruispunt. Ook nu moest ik naar links, gelukkig was ik voorbereid en liep dit probleemloos. Let hier goed op, dit kruispunt wordt vaak geblokkeerd door auto's die zich snel ertussen willen wurmen. Het is beter om te wachten dan mee het kruispunt te blokkeren. In Woluwe-Saint-Lambert, in één van de straten die uitkomt op metrostation Tomberg moest ik keren in een smalle straat. Ik mocht zelf kiezen en sloeg erin om dit in een 3-beweging te doen (eerst links-achteruit-en weer vol naar links). Andere bestuurders zagen dat ik examen deed en waren zo vriendelijk om extreem duidelijk teken te doen dat ze mij eerst lieten doen. :mrgreen: In een andere straat aan dat rondpunt kwamen we een geparkeerde wagen tegen. Het ideale moment om te parkeren zo dacht mijn examinator. Ik sloeg er wonderwel in dit in één keer te doen. Dan uitstappen. Wagen op slot. Langs achteren de auto verlaten bij het uitstappen, voor de wagen lopen om in te stappen.

Toen ik instapte hoorde ik nog net de examinator zeggen tegen mijn rijinstructeur: 'C'est bon pour moi'. Zouden ze het over mij hebben? Was het positief bedoeld? Of was ze zo getraumatiseerd dat het genoeg was? Ik moest dan via GPS (in mijn geval de applicatie Waze) terug naar het examencentrum rijden. De aangegeven route was wat te makkelijk dus besloot ze om het soms wat aan te passen. Door de stress was ik wat verward bij bepaalde momenten. 1x een voetganger niet gezien en 1x vrij laat mijn richtingsaanwijzer laat gebruikt. Het venijn zat wel in de staart: ik kwam aan een rondpunt waar iemand verkeerd geparkeerd stond. Hierdoor werden veel mensen opgehouden. Ik probeerde te wachten tot het rondpunt vrij was, maar de andere weggebruikers waren vrij laat met het gebruiken van hun richtingsaanwijzer of gebruikten hem niet, waardoor er achtermij geclacconeerd werd. Hoewel het haar leek te irriteren heeft de examinatrice mij hier niet voor afgestraft. Op het einde is er ook een baan die aan het examencentrum ligt (net voor een minitunnel en een rondpunt) kom je hier van rechts dan heb je voorrang op de hoofdstraat. Let hier dus goed op.

Geslaagd, al was het nipt. De examinatrice was streng maar leek wel begrip te hebben voor de moeilijke verkeerssituatie in Brussel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De Risicoperceptietest deed ik ook in Schaarbeek: Vergeet niet dat die in Brussel telt als een examen, met andere woorden, buis je 1x op deze test en vervolgens op je praktijkexamen dan moet je 6 uur rijschool nemen. Niet geslaagd voor de risicoperceptietest = niet deelnemen aan het praktijkexamen. Probeer dus ruim op voorhand te gaan. Het is met gis-correctie dus het is beter te weinig dan te veel aan te duiden.


Mijn voorlopig rijbewijs was vervallen dus heb ik ongeveer 30 uur rijschoollessen genomen. Mijn rijschool was Auto-école de la Chasse in Etterbeek.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jozef »

Proficiat!

Je bent er blijkbaar nog onder de indruk van dat de exminator Frans sprak met de instructeur. Want: Woluwé-Saint-Lambert = Sint-Lambrechts-Woluwe.

Jammer dat de rijschool Auto-École de la Chasse uitsluitend Franstalig is.
vidaloca
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2018, 14:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door vidaloca »

Hallo!

Ik heb binnnenkort mijn rijexamen in Kontich en vroeg me af of hier iemand onlangs examen heeft gedaan? Hoe verliep het examen? Op welke details letten ze extra op? Voor het loodrecht parkeren, is dat op de parking van een winkel ofzo? En zijn er nog belanrijke tips die u mij kunt geven?

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Kijk al eens op: www.derijprof.be
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wolfstorm
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2018, 10:07

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Wolfstorm »

Hello everyone,

- In which exam center have you been?
I had my exam today in Examencentrum Deurne or BTV Deurne.

- Was the examiner sitting next to or behind you?
The Examiner was sitting in the back with my translator (Robert May - in English). My instructor from the VAB was with me in the front.

- Route and manouevers performed
The route that I did was: Venneborglaan - Boshovestraat, Deurne. The 2 manouevers that I was expected to perform was:

- Turning in a narrow street: Which was easy but I got a reservation because I forgot to indicate while doing the manouever.
- Parallel parking on the right side of the road: Again, was an easy manouever to perform, despite alot of people disliking this manouever.

- Prior checks: what did he ask for?
He asked me about my break fluid, demister for the back window, Indicators left and right, break lights and to explain my seating position.

- Have you been to the driving school (which?) Or a supervisor?
As I reffered to above. I did 2 hours of lessons the day before the exam with the VAB Rijschool Borgerhout with Dhr Driss.

- If you have been with an attendant, who was it? (no names but eg: dad, mom, uncle, aunt, friend etc ...)
N/A

- Which reservations did I get?
They were as follows:

Code: Selecteer alles

10 DEFENSIEF RIJDEN: Voorbehoud
10/5.00 richtingsverandering
10/8.00 snelheid en verkeersinzicht
- My Advice to others:
- Do not worry. The examinators are just regular people. Just if you are doing it with a translator in English, ignore them and listen to your translator.

- If you arent confident with your Riscoperceptie/RIsk Perception, I really recommend that you try out https://mijnrijbewijs.eu/risicoperceptietest at least once a day. It will give you a feel of what the GOCA RPT is like. Also dont worry about getting 60% exactly. Yes you will get a reservation for it, but you can bring your exam back with your Openbare Weg Proef.

- If you need a translator in English, contact Robert May for Examencentrum Deurne. He is friendly and not only does the Practical Exams but also the Theory Exams, he is known for quality.

- Take 2 hours worth of lessons with your driving school the day before your exam.

- Contact the Sub Redsdit /r/belgium if you are really stuck and need advice. We were all learners once and we understand that you need help.

Thanks for everything and now I look forward to Monday with getting my actual licence and then my return moment for Vlaanderen, in September - November Time.
Sergei
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2019, 10:45

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sergei »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de passagier.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Wat de manoeuvres betreft, moest ik 20m achteruit rijden en rechts in een vak tussen twee auto's parkeren (vooruit).

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden ruitenwisservloeistofreservoir, correcte zithouding, correcte afstelling spiegels, alle lichten bedienen.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Eerst 20uur Rijles genomen bij Rijschool Mercator. Zeer goeie begeleiding. Maar de eerste datum die vrij was om met de rijschool de examen af te leggen, was pas in april. Daarom had ik aan een vriend gevraagd om de begeleiderscursus te volgen, zodat ik sneller mijn examen zou kunnen volgen.

Had mijn examen op vrijdag om 11u20. Begonnen met GRPT, 8/10. Voor het praktijkdeel had ik al in al een supervriendelijke examinator, met een gevoel voor humor. Had een fout gemaakt door dat ik in het stuk op de N25 (als je van de ambachtenlaan komt) snel opgetrokken heb naar 70, maar het was nog zone 50, maar de examinator tilde er niet hard aan. Bij het binnenrijden van de examencentrum heb ik de auto laten stilvallen, daar kon hij mee lachen.
Zeer veel laad en los verkeer, sommige stukken van het parcours konden wij niet doen wegens geblokkeerd door vrachtwagens. Had veel stress, maar betablokkers hebben geholpen. Had nooit gedacht dat ik alles wat ik deed in twijfel zou trekken :P Uiteindelijk had ik geen opmerkingen (behalve bovenstaande), zei de examinator dat het heel goed was, en heb ik enkel code "OW" op mijn resultaat. Iemand die weet wat dit betekent?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Sergei schreef: 19 jan 2019, 11:00 heb ik enkel code "OW" op mijn resultaat. Iemand die weet wat dit betekent?
Openbare weg

Proficiat :!:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

OW betekend gewoon Openbare Weg

Je vriend het vormingsmoment voor begeleiders laten volgen was overbodig.
Hij was op je examen namelijk een begeleidend persoon en niet een begeleider. :idea:

Proficiat met je slagen en voorzichtig op de baan he 8) :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie