**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
aya87
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:42

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aya87 »

bonjour
pourriez vous m aider je voudrais savoir si quelqu'un a deja passe l examen a kontich avec un interprete merci
Aya
aya87
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:42

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aya87 »

hallo wat is het verschil tussen het examen in Kontich of in Deurne? Danku
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

aya87 schreef: 17 feb 2020, 09:53 hallo wat is het verschil tussen het examen in Kontich of in Deurne? Danku
Examen is hetzelfde
Maar in andere omgeving ... met andere lastige verkeerspunten.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
------------- Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou?
------------- Achter de passagiersstoel.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
------------- bij het inrijden van de straat zei de examinator dat ik een plaats mocht uitkiezen om te keren. De straat was zeer rustig maar niet al te breed, ik ben dus in 5 bewegingen gekeerd i.p.v. met 3 bewegingen, zeker om de borduur niet te raken.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
------------- Ik had als tweede manoeuvre achterwaarts in een vak parkeren. Dit is pas helemaal op het einde gebeurd terug op de parking van het examencentrum. Er stonden twee auto's en daarnaast nog drie lege vakken. Ik heb me naast één van de twee auto's ingeparkeerd. Ik ben niet moeten uitstappen alsof ik voor lange tijd zou wegblijven omdat het examen toen afgelopen was.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
------------- Eerst hoe de slijtage van de banden te controleren. Dan grootlichten, richtingaanwijzers, claxon, voor- en achterruit ontwaseming, remlicht, richtingaanwijzers achteraan. Ik heb ook moeten vertellen hoe ik mijn zetel correct afstel en mijn spiegels. Motorkap heb ik niet moeten openen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
------------- Rijschool Merelbeke.

Dit examen was mijn tweede poging en ben geslaagd. Ik ben al iets ouder (37j) dus het mocht er wel eens van komen :lol: Bij de eerste poging was ik goed vertrokken maar mocht ik na 10 minuten terugkeren naar het examencentrum omdat ik een domme fout gemaakt heb op het driehoekig rondpunt (ja, dat rondpunt :roll: ) waar de Oudeheerweg in Sint-Denijs-Westrem op uit kwam. Ik was zo gefocust op de verdrijvingsvlakken die daar aangebracht zijn dat ik niet had gezien dat het een rondpunt was en je vlak achter het grasveld van dat rondpunt moet afdraaien. Dit had vermeden kunnen worden, ik was daar zeker tijdens de oorspronkelijke 20u les die ik met de rijschool heb gedaan al eens geweest. Maar ja, it is what it is. Tweede poging dan maar!

Mijn tweede poging is wel beter gelukt. Ik ben wel vanuit tweede versnelling vanuit de Bijenstraat de Kortrijksesteenweg opgereden (vanop een helling dus). Dit is gelukkig goed afgelopen omdat het verkeer niet héél druk was en ik best wat ruimte had tussen twee auto's door. Ik had het zelf pas door toen ik naar tweede wilde schakelen en tot de conclusie kwam dat ik er al in stond. Dan maar gas geven en naar derde. :oops: Maar daar maakte de examinator een opmerking over, des te meer omdat ik bij het aankomen bij een ander rondpunt ook wat remde om een auto die op het rondpunt was eventueel voorrang te geven en nét te traag reed om weer te vertrekken in tweede (opnieuw). Toen ben ik stil gevallen. Heel vreemd omdat ik, als ik alleen in de auto zit, vaker de neiging heb om op kruispunten sneller naar eerste versnelling te komen, ook al zou ik daar wel in tweede kunnen doorrijden. Ik steek het op de zenuwen en zal er beter op letten :oops: Ook bij het achterwaarts inparkeren had ik het lege vak naast hetgeen ik inreed eigenlijk een stukje meegenomen. Ik vind het zelf gemakkelijker om tussen twee wagens achteruit in te parkeren, kan ik beter werken met de spiegels. Dan nog een kleine opmerking over een snelheidsremmer (geen verhoogde inrichting!) in een straat waar ik 50 mocht rijden. Ik had vertraagd en geremd voor de snelheidsremmer maar niet teruggeschakeld naar 2e. Dat kon ik volgens de examinator wel beter gedaan hebben.
Voor de rest geen opmerkingen, ik heb mooi de snelheidsbeperkingen opgevolgd en overal goed gekeken naar mijn voorrang van rechts 8) Ik had ook 10/10 op de risicoperceptietest. Voor die test alleen maar de tip die anderen al hebben gegeven: in je hoofd zeggen wat je ziet, bijvoorbeeld 'er rijdt een fietser achter mij', 'iemand rijdt een parkeervak uit', 'een bus staat aan de halte', enz. Niet enkel voorruit kijken maar ook wat je in de spiegels ziet.

De eerste keer was ik erg zenuwachtig en dit was op een maandag tijdens de ochtendspits, de dag na storm Ciara, dus ik had me het hele weekend goed kunnen opjagen. :cry: De tweede keer (vrijdag om 13u) was ik al véél minder zenuwachtig. Ik had tegen mezelf gezegd dat als ik niet geslaagd was, het zeker niet het einde van de wereld was. Dan zou ik wel opnieuw 6u les gevolgd hebben bij de rijschool. Wél een dure aangelegenheid natuurlijk :o Op een bepaald moment was ik aan het rijden voor het examen en dacht ik "dit is eigenlijk wel chill". :D :mrgreen:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

------------- bij het inrijden van de straat zei de examinator dat ik een plaats mocht uitkiezen om te keren. De straat was zeer rustig maar niet al te breed, ik ben dus in 5 bewegingen gekeerd i.p.v. met 3 bewegingen, zeker om de borduur niet te raken.
Bij het keren mag je de boordsteen raken, je mag er niet bovenop gaan staan. :idea:
Bij 20 meter achteruit rijden mag je de boordsteen niet raken.

Proficiat met je slagen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

lietchi schreef: 20 dec 2019, 12:26
GRO schreef: 05 dec 2006, 11:27 Beste jongeren,
Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?
Ik weet niet of 37 jaar nog als jongere wordt beschouwd :wink: maar hieronder mijn ervaring.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse-Mollem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuinachter
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Motorkap openen en koelvloeistof tonen. Daarna enkel nog remlichten en richtingaanwijzers moeten testen.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
"In deze straat mag je keren, je mag zelf kiezen waar" -> ik heb het in 5 bewegingen gedaan (3 had misschien net gelukt, maar ik wilde zeker zijn van niet op het voetpad te zitten)
- Het parkeren: wat moest je juist doen?
Achterwaarts in een vak parkeren aan de rechterkant, op een parking in Merchtem, de examinator zegt tussen welke twee auto's. Gelukt zonder correcties.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met m'n begeleider (m'n vriend). Ik heb wel 8u rijles gevolgd in een rijschool voor de manoeuvres en algemene controle van m'n rijgedrag/techniek.

Mijn examenroute: linksaf aan het examencentrum en dan naar Merchtem en daar wat rondgereden. Het was ongeveer 14u en een stuk drukker dan ik gewoon was (ik heb vooral in het weekend en 's avonds geoefend): veel fietsers, camionettes die laden en lossen,... Bovendien ken ik Merchtem een stuk minder goed dan Asse, maar gelukkig kende ik al wel de twee 'speciale' kruispunten waar het, vermoed ik, wel makkelijk misloopt.
De examinatrice was vriendelijk maar zakelijk. Geen opmerkingen gehad tijdens de rit, enkel aanduidingen waar ik moest afslaan.

Uitslag: geslaagd!
- Voorbehoud voor de risicoperceptietest: 5/10 (ik vond het een stuk moeilijker dan de proefvragen online)
- Onvoldoende voor richtingsverandering: vergeten linker richtingaanwijzer te gebruiker bij de eerste beweging van het achterwaarts parkeren, dom

- dommigheid tijdens de rit: de examinatrice zei "hier linksaf" en ik zag een bord verboden toegang, dus ik zei "ik mag hier niet in?". En direct m'n blunder beseft, nog voor ze zei: "En waarom niet? Zo zwaar wegen we niet hé". Verboden toegang voor meer dan 3,5 ton dus, oeps.
- achteraf opmerking gekregen over het uitrijden van het examencentrum: ik had links op de steenweg een vrachtwagen zien aankomen die rechts wilde afslaan. Ik vermoedde dat hij wilde afslaan naar de keuring (hij was al wat vertraagd) en ik heb goed gas gegeven om af te slaan, maar blijkbaar toch een beetje riskant.
- m'n vriend was verrast dat ik geslaagd was. Hij had nog andere opmerkingen dan de examinatrice:
* niet snel genoeg vrijmaken van versmalde rijbaan waar ik geen voorrang had ("je was precies niet gehaast om de tegenligger door te laten")
* stilgestaan op een kruispunt wegens gestremd verkeer (wel maar kort, en het was ook geen 'klassieke' vorm van kruispunt, maar ik besefte het op het moment zelf ook)
* over een volle witte lijn gegaan om een vrachtwagen voorbij te steken die aan het lossen was en het rijvak versperde (er was gewoon geen alternatief om door te raken, lijkt me geen echte fout)

Voor mij begint het nu maar pas eigenlijk, ik heb m'n examen afgelegd op de laatste dag voordat m'n voorlopig rijbewijs en theoretisch examen verliep, maar ik zal nog wel moeten oefenen met m'n vriend om écht vlot te rijden (en m'n angst van (ingewikkelde) opritten van autosnelwegen en de ring van Brussel te overwinnen). Ik denk dat ik m'n L nog eventjes zal laten hangen!
lisq
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2020, 13:01

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door lisq »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan in het midden
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Dit manoevre niet moeten doen
- Het parkeren: wat moest je juist doen?
Vooruit inparkeren naast een reeds geparkeerde wagen op een parking
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning, remmen, alle lichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik (begeleider) maak dit bericht, heb mijn vriend (26) leren rijden afgelopen jaar.


Route:
Eerst via rotondes rechtdoor, onder de brug, naar de kortrijksesteenweg. Dan direct rechtsaf om te draaien zodat we de andere kant opgingen op kortrijkesesteenweg. Blijven volgen tot aan de Sterre. Daar richting Oudenaarde afslaan (1e afslag). Eerstvolgende aan de lichten links afslaan in de de pintelaan. 1e rechts, hagedisstraat, hier achter een bmw moeten gaan staan en vervolgens recht naar achter moeten rijden langs de borduur, tot de eerste auto (in de praktijk was dit zeker 30 meter). Dan links afslaan en weer direct links om terug uit te komen aan de de pintelaan. Blijven volgen tot aan de lichten naar rechts (galglaan). Gaat over in zwijnaardsesteenweg. Heerweg-Noord. Brug oversteken. Ter hoogte van nummer 138 moeten vooruit inparkeren in vak op een parking. Vervolgens terugrijden van waar we kwamen. Over de brug naar links. Dan via R4 erop gegaan en borden moeten volgen Expo > Poortakker tot terug aan het examencentrum.

Examen:
Risicoperceptietest: 8/9. Persoonlijk als beleider weet ik nog dat ik 10 jaar geleden een kaartje mocht trekken voor de route, dat was nu bij mijn vriend niet het geval. Ook hadden we geoefend op GPS (dacht dat je mocht kiezen tussen GPS of borden volgen) maar de examinator heeft hier niets over gevraagd en hem op het einde borden laten volgen. Ook voor manoevres dacht ik dat dit afhing van een kaartje trekken.. achja. De laatste weken veel geoefend op defensief rijden en niet de kantjes eraf lopen, omdat mijn vriend nogal sportief rijdt van nature. In mijn ogen heeft hij alles heel goed gedaan op het examen behalve 1 einde zone 30 bord gemist (er waren juist fietsers en voetgangers) aan het einde van de de pintelaan, net voor het afslaan naar de galglaan. Hij reed dus 30 waar hij 50 mocht op de galglaan. examinator heeft hier 3 opmerkingen over gegeven, maar op zo'n manier dat mijn vriend dacht dat hij hem aan het testen was. Dat creëerde dus alleen maar meer stress. Verder was het voor mij allemaal goed maar de examinator had op het einde veel opmerkingen.

De examinator (man met een franstalig accent) vond ik enorm goed in het extra zenuwachtig maken van mijn vriend. De manier waarop hij aangaf dat het bvb wel een zone 50 was en geen 30 was enorm stresserend. Ook bij het begin de vragen aan de auto vond hij 1 van de lichten niet direct(is normaal automatisch, dus wordt eigenlijk nooit zo gebruikt) en kwam hij kijken en vroeg hij "jij kan zeker niet lezen?".

Zoals gezegd hebben we de laatste weken geoefend op defensief rijden en daar had hij dus achteraf veel commentaar op, dat hij bvb sneller dan 20km/uur op een rotonde moet rijden, dat hij een niet direct naar rechts ging bij de afslag aan de r4 richting loop (maar er was een crazy motorrijder hem langs rechts aan het voorbij steken?!?), dat hij veel sneller moet optrekken op de r4 (er was letterlijk geen verkeer, maar hij wilde duidelijk meer snelheid op de invoegstrook)... etc. Veel knikken en de examinator gelijk geven dan hé. Vooral niet tegenspreken. 1 keer heb ik gezegd dat mijn vriend ook wel een beetje gestresseerder leek door het examen dan gewoonlijk en dan kreeg ik direct de reactie "stress, stress, dat heeft daar niks mee te maken".

Anyway: verdict was voldoende dus geslaagd van de 1e keer, maar al bij al vond ik het een vreemd examen. Het leek wel de examinator zijn 1e werkdag sinds corona (examen was om 7u45, op de 2e dag dat het terug open was). Voor de rest, mondmaskers verplicht in de auto.

verder: bedankt aan dit forum, we hebben wel elke straat gedaan door veel routes van andere mensen te oefen, al was deze tour niet letterlijk terug te vinden. Succes allemaal!
AlexAnis
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:50

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door AlexAnis »

- In welk examencentrum ben je geweest?
-In Sint-Niklaas
- Zat de examinator naast of achter jou?
-Examinator zat achter mijn begeleider
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
-De examinator zei dat ik moet keren in deze straat en zelf mag kiezen waar ik dit doe.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
-Hoe controleer je de slijtage van je banden?
-Uitleggen wat een correcte zithouding is.
-Wanneer moet je je spiegels afstellen; voor of na het aanpassen van je zithouding? (Het juiste antwoord is na het aanpassen van de zithouding)
-Pinkers, faren, dimlichten, mistlicht, ruitenwissers, etc.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
-Ik ben met een begeleider geweest. Ik heb ter oefening wel 6u rijles genomen.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
-Mijn vader

-Examenroute:

We vertrokken vanuit het examencentrum richting de Dendermondse Steenweg vervolgens naar Tereken en daarna de N70 op.
Vervolgens afgeslagen in de Driegaaienstraat om via de Pater Segersstraat uit te komen in het Sint-Jansplein. In de Benelux straat moest ik
mijn eerste manoeuvre uitvoeren, namelijk keren. Uit de Beneluxstraat naar links richting Kardinaal Cardijnlaan om in de Gorinchemstraat te geraken. Vanuit de Gorinchemstraat de parking aan de Sint-Antoniusstraat ingereden en daar moest ik voorwaarts tussen 2 wagens inparkeren.
Let op dat je de parking correct verlaat! Dus niet verlaten langswaar je bent ingereden! Vanuit de parking richting de Knaptandstraat en de Blokmakerstraat in gereden, vervolgens uit de Blokmakerstraat naar links de Verbindingsstraat in daarna het kruispunt overgestoken naar de August Nobelsstraat. Hier moest ik me even aan de kant zetten om mijn GPS aan te zetten om naar het Oostjachtpark te rijden. Dit was het examen.
De rit duurde in totaal een halfuurtje.

:!: Nog een extra tip, deze heb ik geleerd tijdens mijn lessen met de rijschool. Deze tip is zeker van belang voor kandidaten die het examen in St-Niklaas willen afleggen :!: :
In het Kon. Fabiolapark, aan de OC Taverne is er een parking waar je loodrecht tussen wagens kunt parkeren, let hier op bij het uitrijden! Dit is eigenlijk een éénrichtingsstraat! Het bord staat schijn t.o.v van de inrit en redelijk hoog, dus is op bepaalde momenten moeilijk zichtbaar! Dus niet uitrijden langswaar je bent binnengereden! Je MOET uitkomen in de Hertenstraat als je de parking verlaat!

Veel succes! Komt allemaal zeker goed!
aya87
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:42

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aya87 »

Hallo Ik ben geslaagd voor het praktijkexamen in Kontich :( Ik heb gemist dat ik het zou willen halen in Asse. Heeft iemand ooit in Asse gedaan? Dankjewel :)
aya87
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:42

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door aya87 »

Hallo Ik ben geslaagd voor het praktijkexamen in Kontich :( Ik heb gemist dat ik het zou willen halen in Asse. Heeft iemand ooit in Asse gedaan? Dankjewel :)
Lila

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Lila »

- In welk examencentrum ben je geweest?
In Geel
- Zat de examinator naast of achter jou?
Recht achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in, hier mocht ik zelf kiezen wat de opstelling was.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een straat langs rechts tussen twee auto's parallel parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Heb enkel de koelvloeistof moeten aanduiden onder de motorkap, dan alle lampen, uitleggen hoe ik mijn stoel en zijspiegels instel en het knopje voor de achterruit ontwaseming.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Met mijn vriend

Van de eerste keer geslaagd! Ik heb twee fouten gemaakt, één voorbehoud omdat ik een voorrangsweg heb gemist (zag ik op de moment dat ik er langs reed, dom!) en een onvoldoende voor mijn parallel parkeren. (Achterste wiel op de berm, heb me er toen uitgezet en terug opnieuw geprobeerd maar ik maakte dezelfde fout. De auto was smaller als mijn auto en had hier geen rekening mee gehouden :roll: )
De route die ik gereden heb was voornamelijk in Geel centrum, veel binnenweggetjes waar je 70 mag rijden, een fietsstraat, een zone 30..
Nadat ik parallel heb geparkeerd mocht ik via de gps naar een adres 4min verderop rijden, langs het punt in Geel de grote baan op, eens ik op de bestemming was heeft de examinator het overgenomen richting het examencentrum.
Ik had ook een heel vriendelijke examinator, de instructies waren ook heel duidelijk! Ik was heel opgelucht om erdoor te zijn van de eerste keer, ik ben tenslotte al 29jaar dus het is fijn om eindelijk dat rijbewijs te hebben! :)
Het zijn hele intensieve maanden geweest om te oefenen, ik heb de eerste twee jaar dat ik mocht oefenen, amper geoefend omdat ik constant in paniek sloeg en teveel angst had. Dit jaar toch besloten om me erover te zetten en door te bijten. Met de corona maatregelen wat tegenslag gehad omdat je niet meer mocht oefenen, en mijn rijbewijs vervalt eind augustus. Op korte tijd heb ik toch nog ongelofelijk veel kunnen leren! (Ben ook blij dat ik er meteen door ben, want ik zou het niet zien zitten om mijn examen ergens in november te hebben, en dan niet meer te mogen oefenen door die extra maatregelen, haha)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

AlexAnis schreef: 29 mei 2020, 14:33
:!: Nog een extra tip, deze heb ik geleerd tijdens mijn lessen met de rijschool. Deze tip is zeker van belang voor kandidaten die het examen in St-Niklaas willen afleggen :!: :
In het Kon. Fabiolapark, aan de OC Taverne is er een parking waar je loodrecht tussen wagens kunt parkeren, let hier op bij het uitrijden! Dit is eigenlijk een éénrichtingsstraat! Het bord staat schijn t.o.v van de inrit en redelijk hoog, dus is op bepaalde momenten moeilijk zichtbaar! Dus niet uitrijden langswaar je bent binnengereden! Je MOET uitkomen in de Hertenstraat als je de parking verlaat!
Op die parking ben ik mijn 2de keer gebuisd :p => was niet met de rijschool geweest spijtig genoeg. Na 2 keer buizen 12 uur rijschool en dan vlot geslaagd.

Heb ongeveer dezelfde weg als jou moeten afleggen, alleen duurde het bij mij wel 40+ minuten, dus nog paar straten meer moeten doen. Veel instinkers met straten waar je niet in mag en hij niks zei. Op deze route dus zeker goed de borden scannen op elk kruispunt.
GastN

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GastN »

1ste poging, maandag 10/08, 08:10

In welk examencentrum ben je geweest?
------------- Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
------------- Naast mij.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
------------- Moeten keren in de Reepkenslei. Redelijk smal, maar het is gelukt.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
------------- Vlak in een straat naast het gemeenteplein moest ik inparkeren tussen twee auto's. Er was slechts plek voor 1 auto om in te parkeren. Gelukt zonder problemen omdat ik dit dagelijks doe in 't Stad.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
------------- Aanduiden waar de koeilvloeistof is. Dan grootlichten, richtingaanwijzers, voor- en achterruit ontwaseming, remlicht, richtingaanwijzers en achtermistlicht. Bij het aandoen van het achtermistlicht zei hij dat hij het niet zag branden en dat ik fout was, maar alles was correct.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
------------- Met een begeleider die 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Ik heb 20 uur praktijk gevolgd.

Het examen begon al zeer slecht. Ik had een afspraak om 08u10. Netjes op tijd mijn risicoperceptietest gaan doen (7/10). Na deze test werd me gevraagd om te parkeren om de parking en te wachten op de examinator. De parking stond echter vol dus we moesten ons op het stukje parking aan de andere kant van de haag zetten. Dan zijn we gaan wachten bij de rest van de mensen die examen moesten afleggen.

Uiteindelijk werd het bijna 08u30 en werd ik ongerust. We zagen een paar examinatoren voorbij wandelen maar niemand die ons aansprak. Ondertussen was er een plekje vrijgekomen op de parking en besloot ik mijn auto te verzetten. Terwijl ik naar mijn auto aan het wandelen was zag ik plots een examinator aan mijn auto staan. Ik vroeg of hij mijn examinator was en kreeg meteen naar mijn voeten dat er was gevraagd om op de parking te parkeren.

Ik zei meteen dat de parking vol stond en dat ik hier wel moest staan, maar hij had er geen oren naar. Hij zei dat 'hij over 20 minuten al terug moest zijn voor het volgende examen' en dat ik meteen mijn begeleider moest bellen.

Zo gezegd zo gedaan, mijn begeleider en ik spurten naar de auto en ik zeg 'oh nee, hij is al kwaad!'. Bij de verplichte uitleg aan het begin van het examen zei hij plots dat ik een deel op GPS moest rijden. Ik zei dat ik liever had om op borden te rijden. Zijn antwoord: 'hier in Kontich staan de borden goed verstopt. Twee keer fout en je bent gebuisd.' Bon, soit. Met de GPS dan maar.

Uiteindelijk toch vertrokken en meteen richting Gemeenteplein Kontich. Alles ging goed tot na het rechts inparkeren. De examinator zei me 'we gaan de weg vervolgen'. Aangezien het meteen na mijn manoeuvre was reed ik dus uit mijn parkeerplekje en reed ik de straat uit. Jammer genoeg moest ik meteen na mijn parkeerplek naar rechts afgedraaid zijn aangezien deze straat 'uitgezonderd plaatstelijk verkeer' was.

Soit, ik mag geen excuses maken want ik had het niet gezien, maar je bent net bezig met je auto terug op te starten en te vertrekken dus deze vond ik wat jammer.

Uiteindelijk nog een stukje naar Hove gereden en terug naar het examencentrum. De examinator was bezig op zijn gsm op dat moment. Ik dacht 'oke, leuk! Hij kijkt niet meer naar de weg. Zal al wel zeggen dat ik erdoor ben.' Integendeel, ik was op dat moment waarschijnlijk al gebuisd.

Bij het het terugkeren zei hij dus dat hij geen goed nieuws voor me had en dat ik er niet door was. Omdat ik het verkeersbord niet had gezien kwam dit als 'SLECHT' op mijn blad. Voor de rest was alles perfect en zei hij dat ik snel opnieuw kon proberen.

Deze ervaring vond ik enorm jammer. Ik had toch een beetje het gevoel dat ik er was ingeluisd en dat hij snel terug op het terrein wou zijn. Nu, ik had het bord sowieso moeten zien maar een leuk gevoel was het niet. Ik had ook enorm veel zin in het rijexamen voor ik vertrok en had geen stress.

Toch een dipje gehad na het examen en minder zin om te rijden.

Meteen thuis dan toch maar gekeken wanneer er een 2de afspraak mogelijk was. Het eerstvolgende plekje was in Geel, twee dagen later. Even getwijfeld, maar dan toch meteen geboekt door de situatie met Corona. Je weet namelijk niet hoe alles gaat verlopen met de voorlopige rijbewijzen.

2de poging, woensdag 12/08, 08:10

In welk examencentrum ben je geweest?
------------- Geel
- Zat de examinator naast of achter jou?
------------- Achter de passagiersstoel.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
------------- Moeten keren in de Dr. De Biestraat in Olen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
------------- Rechts achter moeten inparkeren achter 1 auto. Uitstappen alsof ik voor een lange tijd weg was.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
------------- Aanduiden waar je de vloeistof van de ruitenwissers bijvult.. Dan grootlichten, claxon, richtingaanwijzers, voor- en achterruit ontwaseming, remlicht, richtingaanwijzers en achtermistlicht. Gewoon zelfde knopje van het achtermistlicht ingedrukt als de eerste poging en nu was het wonderlijk wel correct. :o
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
------------- Met een begeleider die 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Ik heb 20 uur praktijk gevolgd.

Na mijn eerste gefaalde poging ben ik dezelfde avond en de dag nadien in Geel, Olen en Herentals gaan rijden. Ik had routes uitgestippeld in Google Maps met de doorgangspunten die je gewoon kan vinden op de website.

Deze keer op de parking kunnen parkeren voor de risicoperceptietest (weer 7/10). Zelfs als die vol had gestaan had ik me er desnoods nog ergens naastgezet. Mij gingen ze niet meer liggen hebben. :lol:

Mijn route ging richting Dr De Biestraat in Olen via de GPS, vervolgens Ven, het centrum van Olen, dan via Neerbuul en Geelseweg terug naar het examencentrum.

De examinatrice was zakelijk, maar vriendelijk.

Uiteindelijk een goed parcours afgelegd en geslaagd. Opmerkingen: bij het volgen van de GPS heb ik de straat gemist waar ik rechtsaf moest. Omdat ik deze straat niet had gezien heb ik er uiteraard ook geen voorrang aan rechts gegeven. Gelukkig was er niemand en reed ik rustig. Ze zei me wel als ik dat nog 1 keer had gedaan dat ik er niet door was geweest. Voor de rest alle voorrangen perfect gegeven, gelukkig maar!

Ook op een bepaald punt heb ik om op safe te spelen even 50 gereden ipv waar 70 mocht omdat ik de omgeving totaal niet ken. Dit was ook een opmerking.

Uiteindelijk ben ik geslaagd, dus dat is goed nieuws!

Wat ik vooral jammer vindt aan het rijexamen is dat je bijna de stad moet vanbuiten 'blokken' waar je gaat rijden. Uiteraard moet je altijd op de verkeersborden letten, maar deze staan er niet overal.

Vooral in Geel en omgeving ontbreken deze soms en kan dit tricky zijn. Doordat ik 2 dagen ervoor in Geel was gaan rijden, in Google Street View de kruispunten heb bekeken en in Waze map editor de snelheden van de belangrijkste punten had opgezocht wist ik ongeveer hoeveel ik waar mocht rijden.

Als je met een rijschool in de buurt bent zullen ze je dit ook wel zeggen wat de snelheden betreft, maar dit mag niet de bedoeling zijn.

Naar mijn mening zijn Kontich en Geel compleet verschillende routes. Kontich is meer zone 30 en 50. Geel is meer industrie in de Kempen met veel straten waar je plots 70 mag. Ook rijden hier veel meer camions en andere zware voertuigen rond.

In Geel zijn ze naar mijn mening wel veel vriendelijker. Al te beginnen vanaf het loket.

Aan iedereen die nog zijn examen moet afleggen: veel succes!!
Liesl

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Liesl »


- In welk examencentrum ben je geweest?

Geel
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter de begeleider
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Vlak nadat ik de straat was ingereden, zei de examinator dat ik hier ergens moest keren
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Eerst waren we in een vrij drukke straat en zei de examinator dat ik hier achter een bepaalde auto moest parkeren maar van zodra we dichter bij kwamen zag de examinator dat de auto verkeerd stond (een stuk op de borduur) dus zijn we verder gereden op zoek naar een andere auto om achter te parkeren. Dit was gelukkig in een rustigere straat.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Groeven 1,6mm in band, dimlichten, pharen, pinkers langs beide kanten, achtermistlicht, ruitenontwaseming voor en achter, claxon, zithouding
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama


Dit was de eerste keer dat ik examen deed en ik ben geslaagd. Ik moest een nummer zeggen tussen 1 en 9 die de doorgangspunten zou bepalen. Ik heb 3 gekozen en heb vooral in Geel zelf gereden, niet in Herentals of Olen ofzo (maar die nummering veranderd natuurlijk wel) Mijn examinator heeft zelf de manoeuvres gekozen en deze zei ze vlak voor ik de rit startte. Het rijden zelf heeft niet super lang geduurd, een dik half uur. De fout die ik heb gemaakt was bij het manoeuvre keren in een straat. Toen ik naar links pinkte om mijn manoeuvre te starten stond er een auto achter mij. Ik dacht: die auto komt niet meteen voorbij dus hij zal wel wachten (wat hij ook deed) en ik heb toen gewoon mijn manoeuvre uitgevoerd. Maar blijkbaar moest ik even naar rechts aan de kant gaan staan om de auto voorbij te laten gaan voor ik het manoeuvre deed. Dit was mijn enige fout en ik ben geslaagd.
Liesl

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Liesl »

Nog vergeten te zeggen: in het begin vroeg de examinator dat ik met gps of met borden wou rijden. Ik heb gekozen voor borden omdat veel mensen die ik ken die hun examen zijn gaan doen en voor gps hadden gekozen, daar vaak de opmerking was dat ze te vaak op hun gps keken en te weinig op de baan. Ik heb dus op borden gereden en mijn examinator heeft 3 keer gezegd: ‘volg nu richting ...’ in plaats van ‘ga hier links of rechts’ Dus ik ben wel blij dat ik borden heb gekozen.
Plaats reactie