**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
debbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2010, 21:51

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door debbie »

EXAMENVENTRUM: ROESELARE

- In welk examencentrum ben je geweest? Roeselare
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter me
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? ruime weg, in 3 x gelukt.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? S-beweging, in 2x gelukt
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof & lichten
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Rijschool
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?

Ik ben geslaagd :D - De derde keer was de goeie keer.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

- In welk examencentrum ben je geweest? Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou? Achter me

- Keren in de straat: Hij duidde me de straat waarin ik moest keren aan en ik mocht kiezen waar

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij duide me de auto aan waar ik achter moest parkeren, Geen auto achter de plaats waar ik moest parkeren, Was vlak na een afslag
Er reed een auto achter me die deze afslag nam.
Ik reed tot naast de aangeduide auto en begon dan te pinken en parkeerde perfect

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Moest laten zien waar je de ruitenwisser vloeistof moest doen, alle mogelijke lichten, uitleggen hoe je de zetel/spiegels instelt.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Met begeleider gegaan, 4 uur rijschool gevolgd

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) papa

Examinator nr: [gegevens verwijderd]

Ik ben niet geslaagd:- Ik keek niet genoeg in linker zijspiegel bij uitwijken naar links, Dit gaat over situaties waarin er voorsorteer rijvakken waren en ik dus langst de dikke lijnen dit voorsorteer rijvak inrijd en er dus niemand links van me kan zijn tenzij die is aan het zondagsrijden.
Bij het parallel parkeren vond ie dat ik eerder moest pinken
Hij vond dat ik te weinig vertraagde aan wegen waar je voorrang van rechts moet geven, ik heb iedereen perfect voorrang gegeven en liet gewoon mijn gas los bij elke voorrang van rechts baan maar dit vond hij niet genoeg.

De punten die op het blad staan Richtingsverandering: Onvoldoende |Snelheid en verkeersinzicht: Slecht| Manouvres: Onvoldoende

Hij zei tijdens het hele examen niets, ik en mijn vader dachten dat ik erdoor was en plots zegt ie "Ja dat is niet goed he"

heb al 2 jaar rijervaring, 4 uur rijles gehad, Rijexaminator [gegevens verwijderd] is gwn een klootzak

Volgende afspraak duurt nog een maand.

[mod Stefan: we dulden geen persoonlijke aanvallen op dit forum.
Zie de gedragscode:

Berichten die racistische, vulgaire, haatdragende of beledigende teksten bevatten, zullen worden verwijderd.
Persoonlijke aanvallen worden niet geduld
.]
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Wouter »

Dit gaat over situaties waarin er voorsorteer rijvakken waren en ik dus langst de dikke lijnen dit voorsorteer rijvak inrijd en er dus niemand links van me kan zijn tenzij die is aan het zondagsrijden.
Regel nummer 1: defensief rijden en ALTIJD rekening houden met de stommiteiten van al de rest op de weg, soms kom je dingen tegen waarvan je zegt: hoe kunt ge er nog maar aan dénken.

Over het vroeger pinken bij parkeren, het is inderdaad niet genoeg om naast die auto te gaan staan, je pinker aan te doen en te gaan parkeren. De bedoeling van die richtingaanwijzer, is echt andere weggebruikers goed op tijd laten weten wat je van plan bent. Dus echt laten zien van: kijk, ik ga naast deze auto staan, om dan mij aan de kant te gaan zetten. Als je pas je richtingaanwijzer aandoet als je als naast het voertuig bent waar je achter gaat parkeren, dan bestaat het gevaar dat de auto achter je gewoon dicht achter jouw komt staan, en weer wat achteruit moet rijden.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? Achteraan rechts
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? volledig vrije keuze in die straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? S-beweging maken in dezelfde rustige straat als het keren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? remvloeistof aanduiden, juiste zitpositie bepalen, lichten en richtingaanwijzers aanduiden, voor- en achteruitontwaseming aanduiden, claxonneren
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? nonkel

Geslaagd, wel een paar opmerkingen gehad, maar dit is normaal als je niet met de rijschool gaat.. (Ik spreek uit ervaring, de vorige keer was ik met de rijschool geweest en terecht gebuisd) :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Hij zei tijdens het hele examen niets, ik en mijn vader dachten dat ik erdoor was en plots zegt ie "Ja dat is niet goed he"
Je teleurstelling kan ik nog in zekere zin begrijpen. Gedurende de ganse rit geeft de examinator geen negatieve commentaar. In al je euforie denk je dan dat de buit binnen is. En dan komt de grote ontgoocheling: "Ja, dat is niet goed hé".

Waarom heeft de examinator dan gedurende de rit niks gezegd? Mischien is het nuttig om dit in een juiste context te plaatsen. Hij wou je niet onnodig op stang jagen van zodra je fouten begint te maken. Want dan ga je nog meer fouten maken. Tenslotte: zowat iedereen is al een tikkeltje zenuwachtig op zo'n examen. Moest hij je toch al meteen commentaar geven, dan kreeg hij wellicht het verwijt dat hij je extra zenuwachtig maakte, niet? Trouwens: 't kan zelfs nog levensgevaarlijk worden ook als hij je extra op stang zou jagen tijdens de rit. Tenslotte heeft je begeleider (vader) geen extra pedalen die hij kan bedienen. Hij kan dus quasi niet tussenbeide komen om een nakend ongeval alsnog te voorkomen. Samengevat: de examinator wou de veiligheid niet in gedrang brengen, en tegelijk hield hij je slaagkansen nog enigszins gaaf.

Als je vader nu werkelijk van oordeel was dat je goed gereden hebt, dan heb ik daar zo m'n bedenkingen over. Ik ga hem hier zeker niet afschilderen als een slechte chauffeur. Maar blijkbaar stroken zijn ideeën dus absoluut niet met datgene wat er van jou verwacht wordt op het examen. Dat maakt hem als begeleider in de voorbereiding op je rijexamen eigenlijk iets minder geschikt.

Neem nu bvb die voorangen van rechts. Ik ken genoeg kruispunten waar het absoluut niet volstaat dat je gewoon je voet van het gaspedaal haalt. Dat hangt allemaal af van ondermeer de zichtbaarheid ter plaatse. Een algemene regel kan je daar in feite niet op plakken. Het ene kruispunt is nu eenmaal overzichtelijker dan het andere. Dergelijk inzicht krijg je alleen maar door heel veel te oefenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef:Waarom heeft de examinator dan gedurende de rit niks gezegd?
Een examinator wordt verondersteld te observeren en te evalueren.
Niet om tijdens een examen opmerkingen te geven. Dan is het geen examen meer, maar een rijles. Daarvoor zijn er rijscholen en instructeurs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door sven.s »

Stefan Peeters schreef:
bert.covens schreef:Waarom heeft de examinator dan gedurende de rit niks gezegd?
Een examinator wordt verondersteld te observeren en te evalueren.
Niet om tijdens een examen opmerkingen te geven. Dan is het geen examen meer, maar een rijles. Daarvoor zijn er rijscholen en instructeurs.
en mama's en papa's. :mrgreen:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

sven.s schreef:
Stefan Peeters schreef:Dan is het geen examen meer, maar een rijles. Daarvoor zijn er rijscholen en instructeurs.
en mama's en papa's. :mrgreen:
Helaas wel, ja... :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:
sven.s schreef:
Stefan Peeters schreef:Dan is het geen examen meer, maar een rijles. Daarvoor zijn er rijscholen en instructeurs.
en mama's en papa's. :mrgreen:
Helaas wel, ja... :roll:
Dit is echt een heel toffe reactie van een site administrator! Echt een hart onder de riem van alle mama's en papa's die hun best doen om hun kinderen te leren rijden. :( :cry:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Ik ben dan ook een hele toffe mens, vraag maar eens na in mijn omgeving :mrgreen:

Je moet dit niet persoonlijk opvatten. Het is alleen een feit dat de meerderheid van de begeleiders zelf niet in staat is om een examenrit foutloos af te leggen.
De meerderheid van de begeleiders zou niet eens slagen op een theoretisch examen. Maar ze mogen wel allemaal hun zoon of dochter leren autorijden...

Het zijn de uitzonderingen die de regels bevestigen, toch?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Het grote gevaar bestaat dus dat zoonlief/dochterlief de rijstijl van ma of pa gaat overnemen, met dan nefaste gevolgen op het praktijkexamen.

Vandaar de raad die hier vaak gegeven wordt. Als je de kans krijgt, neem naar 't einde van je lessenreeks ma en pa eens mee. Zo horen zij 't ook eens van een professioneel instructeur wat er allemaal van je verwacht wordt, en wat vooral NIET getolereerd wordt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door sven.s »

Als ik moest rijden zoals men ma het me wou aanleren, dan had ik nu nog geen rijbewijs.
Gelukkig heb ik veel geleerd op dit forum + handboek praktijk.<== van deze site.
En heb het als het ware op men eentje aangeleerd en was van de eerste keer geslaagd.

Dus de volgende die denkt dat mama/papa niet kan rijden, zo kan het dus ook. ;)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jari »

Gast schreef:Geslaagd
Proficiat!
Gast schreef:wel een paar opmerkingen gehad, maar dit is normaal als je niet met de rijschool gaat..
Sinds wanneer dat? Daar heb ik anders precies niks van gemerkt...
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

- In welk examencentrum ben je geweest? Brugge.
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts vanachter.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Was een redelijk brede baan, maar er stonden bijna overal auto's, dus ik moest keren langs achter, 't was de eerste keer dat ik het zo deed.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? vloeiende 'S'-beweging.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Zeggen hoe je slijtage bij je banden ziet, en beide pinkers en rem.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Rijschool.

Eerste poging = geslaagd! :D

Ik had het totaal niet verwacht, want na 20 minuten ongeveer stond ik al terug aan het examencentrum. 1 opmerking gekregen, voorbehoud voor positie op de rijbaan (denk ik).
In een smalle straat moest ik rechts afslaan, maar ik had niet gezien dat de borduur daar wat uitstak, dus reed ik erop/ertegen. De examinator zei achter enkel iets van die borduur, en al de rest was volgens hem heel goed.
Plaats reactie