**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
SH
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 apr 2009, 14:56

Bericht door SH »

Elke V schreef:alle zone dertigen dertig gereden
Staan ze in Geel/Olen fatsoenlijk aangegeven? Hiermee bedoel ik: geen borden die verscholen staan etc?
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

SH schreef:
Elke V schreef:alle zone dertigen dertig gereden
Staan ze in Geel/Olen fatsoenlijk aangegeven? Hiermee bedoel ik: geen borden die verscholen staan etc?
in Olen zijn ze allemaal duidelijk, voor zover ik weet. vorige week ben ik met mijn pa gaan rijden in Geel centrum, en daar staan ze allemaal vlak achter de kruispunten, waardoor ge als ge nog aan 't kijken zijt naar het ander verkeer ge er voorbij zijt gereden voor ge het doorhebt (tijdens het oefenen heb ik er minstens drie gemist :roll: ), dus als ge aan een kruispunt staat altijd eens goed rondkijken naar borden ook, terwijl ge naar de andere auto's kijkt...
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

KenB schreef: Kruispunt - Borden B 17, dus dat is dat voorrangsbord dat ik zogezegd zou genegeerd hebben.
Die andere wagen was op dat moment 150 tot 200 meter van het kruispunt, zeker niet minder.
Dat is zeker voldoende om voorrang te verlenen :

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Met de geruststelling dat alles anders OK was ga ik gewoon uitkijken en oefenen voor men volgende afspraak :wink:
(Meer) Succes dan :!:
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

SH schreef:
Elke V schreef:alle zone dertigen dertig gereden
Staan ze in Geel/Olen fatsoenlijk aangegeven? Hiermee bedoel ik: geen borden die verscholen staan etc?
In Olen staan ze wel duidelijk ja. Daar zijn het wel ongeveer allemaal elektronische borden geworden...
In geel is het inderdaad moeilijker... Kijk vooral hoog geneog als je kijkt naar de borden vlak na een kruispunt. Die staan daar echt op het hoekje, en met onze auto, werden die zelfs nooit zichtbaar als je bijvoorbeeld uit een zijstraat kwam en rechtsaf sloeg. Enige manier om die te zien was tot tegen men stuur gaan hangen, en dan konnik ze net boven door de ruit zien. Dat vond ik nu toch geen handigheid voor op het examen, dus ik ben er gewoon dikwijls genoeg gaan oefenen zodat ik ze vanbuiten wist staan...

En zoals eerder op het forum al aangehaald: tussen OLV Olen en Geel, in Larum dus, zou ergens een bord zone 30 verscholen zijn achter een dik bladerdek.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

accer schreef:En zoals eerder op het forum al aangehaald: tussen OLV Olen en Geel, in Larum dus, zou ergens een bord zone 30 verscholen zijn achter een dik bladerdek.
ik dacht dat ze dat ondertussen gesnoeid hadden? in any case: als ge het niet kùnt gezien hebben, kunnen ze u er ook niet voor buizen hé...
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
SH
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 apr 2009, 14:56

Bericht door SH »

Elke V schreef:
accer schreef:En zoals eerder op het forum al aangehaald: tussen OLV Olen en Geel, in Larum dus, zou ergens een bord zone 30 verscholen zijn achter een dik bladerdek.
ik dacht dat ze dat ondertussen gesnoeid hadden? in any case: als ge het niet kùnt gezien hebben, kunnen ze u er ook niet voor buizen hé...
Wanneer mijn examens gedaan zijn, heeft mijn begeleider tevens ook vakantie. Dan kunnen we op meerdere dagen eens fatsoenlijke tijd uitrekken om te gaan oefenen in Geel/Olen/Larum. Dan weet ik de moeilijke zone 30 borden (en andere moeilijkheden!) ook al weer een beetje liggen..

Ik ga wel pas in augustus vastleggen, zodat ik nog zeker 2 maanden heb om te oefenen. Dat lijkt me het verstandigste, dan ben ik anderhalf jaar aan het oefenen geweest (met een tussenstop van ongeveer 6 maanden, maar dat haal ik nu ruimschoots in ;))

Maar nu ga ik off topic :D
Nog enige tips voor in Geel?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Een tip: leg uw afspraak veel vantevoren vast. Zo hebt ge nog veel keuze over welk moment van de dag/week ge kunt gaan...
Voor geel kunt ge via internet (www.autoveiligheid.be) een afspraak maken... Ik heb die van mij begin januari gemaakt, om pas in de tweede week van maart examen te doen. Maar zelfs toen had ik al niet zo héél veel keuze meer... Als je te laat een afspraak maakt, kan het goed zijn dat je lang moet wachten.

Nog een tip voor geel: het is daar op dinsdag markt. Maak voor jezelf maar uit of je dat handig vindt of niet (sommigen redeneren: oke, die moeilijke plaatsen vallen er al tussenuit, anderen redeneren: oei, dan is het een pak drukker...)

En voor de rest is de enige tip: doe wat van je verwacht wordt in het verkeer, niet speciaal letten op het feit dat het examen is. Gewoon, rijden zoals het hoort. (oke, je mag niet praten, je moet iets duidelijker in je spiegels kijken zodat de examinator gemerkt heeft dat je dat doet,... maar ik bedoel vooral: niet speciaal overal trager rijden, niet denken "normaal zou ik nu vertrekken, maar ik zal maar wachten zodat ze weten dat ik voorrang gegeven heb" met het gedacht dat trager en langer wachten etc = defensiever en voorzichtiger, want dat wordt evenmin geapprecieerd als te snel...)
SH
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 apr 2009, 14:56

Bericht door SH »

Oke, daar heb ik al heel wat aan ;)
& ja.. Ik had dus in mijn gedachten om in september examen te gaan doen. Dus dacht ik om in augustus vast te leggen (als je via internet vastlegt, kan je dan zelf een datum kiezen ofzo? Want ik weet niet meteen hoe dat werkt ;))

Maar alvast bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Je kan inderdaad helemaal zelf de datum/uur kiezen (natuurlijk te kiezen uit de momenten die nog vrij zijn...)
Lukkiemie

praktijkexamen

Bericht door Lukkiemie »

Examencentrum: Sint Denijs (Gent)

Examen gedaan met eigen wagen en begeleider.
Ik had geen supervriendelijke, maar wel een correcte examinator.
De examinator ging achter de passagierszetel zitten en gaf korte, maar wel heel duidelijke instructies.

Parkeren: "Zet u maar achter die grijze auto"
In een rustige straat achter een wagen met een zee van plaats en een hoge, duidelijk zichtbare borduur.
Keren in een straat: "Ge moogt u hier ergens in de straat keren"
Eveneens een rustige straat waar wel heel wat auto's geparkeerd stonden, maar ik mocht zelf de plek kiezen waar ik wou draaien (moest dan wel nog een redelijk eind verder rijden om een makkelijk keerbare plek te vinden, maar dat was blijkbaar geen enkel probleem)

Het parcours liep volledig door de straten van Sint Denijs, St Martens Latem en andere kleine dorpen in de buurt. Op zich helemaal niet moeilijk, maar moest wel heel geconcentreerd blijven met alle overschakelingen van zone 50 naar zone 30. Ben geen moeilijke punten (de Sterre, Heuvelpoort, station,...) en verkeerssituaties tegengekomen.

Al bij al viel het heel goed mee: geslaagd van den eerste keer :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Lukkiemie schreef: Examen gedaan met eigen wagen en begeleider.
Al bij al viel het heel goed mee: geslaagd van den eerste keer :)
Proficiat :!:
bjorn13579

Bericht door bjorn13579 »

GVD he voor de tweede keer gebuisd dinsdag. De eximantor zei dat ik 5 x voorrang van rechts niet had opgemerkt. Ik ga er met drie niet akkoord, maar dan ben ik nog terecht gebuisd. Alleen lagen die wegskes verscholen achter het gras, stond er geen bord voor en alleen een plaat van 70 achter. Nu moet ik nog eens 6 uur rijles en dan heb ik er in het totaal 29 gehad. En nu ging het parkeren geod.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

bjorn13579 schreef:GVD he voor de tweede keer gebuisd dinsdag. De eximantor zei dat ik 5 x voorrang van rechts niet had opgemerkt. Ik ga er met drie niet akkoord, maar dan ben ik nog terecht gebuisd. Alleen lagen die wegskes verscholen achter het gras, stond er geen bord voor en alleen een plaat van 70 achter. Nu moet ik nog eens 6 uur rijles en dan heb ik er in het totaal 29 gehad. En nu ging het parkeren geod.
Jammer, maar inderdaad terecht. Volgende keer wat beter voorop kijken zodat je die situaties sneller opmerkt.
bjorn13579

Bericht door bjorn13579 »

Het gras maaien zou het ook al voor een deel vergemakkelijken, nu 31 jui pas terug. Hopelijk slaag ik dan. Er zijn er paar van mijn klas zeggen dat die onterect vinden dat ik nu nog ver mag rijden na 2 x gebuisd te zijn en dat ze beter kunnen rijden omdat ze van de eerste keer geslaagd waren.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

bjorn13579 schreef:Het gras maaien zou het ook al voor een deel vergemakkelijken, nu 31 jui pas terug. Hopelijk slaag ik dan. Er zijn er paar van mijn klas zeggen dat die onterect vinden dat ik nu nog ver mag rijden na 2 x gebuisd te zijn en dat ze beter kunnen rijden omdat ze van de eerste keer geslaagd waren.
Ja, het zou uiteraard handig zijn moesten alle verkeerssituaties duidelijk en overzichtelijk zijn, maar jammer genoeg is dat niet zo. Dus je moet jezelf aanpassen en maatregelen nemen om fouten te vermijden. Als je dat kan ben je al ver.

Zeg trouwens maar tegen die gasten van u klas dat het onnozelaars zijn. Het is niet omdat je slaagt voor het praktijkexamen dat je daarom kan autorijden. Het praktijkexamen is nu eenmaal gedeeltelijk gebaseerd op geluk, en dat kan dus ook omkeren en veranderen in pech.
Plaats reactie