**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Luc
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2009, 11:22

Re: praktijkexamen

Bericht door Luc »

Raniake schreef:
Luc schreef:vandaag rij-examen afgelegd in Geel als begeleider van mijn dochter:
- examinator was correct en vrij vriendelijk, gaf duidelijke uitleg en instructies, nam plaats rechtsachter.
- voorgaande controles: koelvloeistof aanduiden, lichten en richtingaanwijzers aansteken + ruitenwissers, vooruitontwaseming en achterruitontdooiing aanzetten.
- route: richting Olen, via Larum naar Geel (Elsum kapel), meest vrij rustige wegen; eigenlijk maar 1 moeilijk kruispunt: Ring-Larumseweg.
- resultaat: van de eerste keer geslaagd

graag ook nog een dankwoord voor al de nuttige informatie die ik gevonden heb op dit forum en op de website van de rijprof !!
Reed uw dochter in een zwarte auto?
we reden in een grijze Renault Clio, vertrokken aan het examencentrum rond 14u45
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

rachke schreef:Wat betekent faren?? :roll:
da's dialect voor de grote lichten
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Genome
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2009, 17:08

Bericht door Genome »

mbk schreef:2x de lengte van je eigen voertuig staat in de brochure van het goca
Ah ik dacht al wel er ooit iets over gelezen te hebben :D (al zit ik dan wel mis met die 11 meter) ! Bedankt mbk !
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Mod Benny

Gelieve hier niet al te veel vragen en antwoorden te posten :!:
Deze topic dient er niet voor, er zijn andere :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Amarilisvos

Rijexamen praktijk Oostende

Bericht door Amarilisvos »

EXAMENCENTRUM: OOSTENDE


Met begeleider
Examinator: rechts achter
Parkeren achter een auto aangewezen door examinator
Voorafgaande controle: slijtage banden
Beginuur examen: 07:30 Hr

Voor het vertrek moest mijn dochter alle lichten opzetten die de examinator vroeg terwijl ik voor de auto moest blijven staan.
Parcours: Richting Conterdam, via Archimesdestraat en de Oprit naar de Zilverlaan. Rechts af de Stuiverstraat. Parkeren in de Bronstraat en 180° draaien in de Notelaarstraat. De Elizabethlaan op en rechts af naar de Torhoutsesteenweg helemaal tot aan de Koningstraat. Rechts af Leopold II-laan en via de Verenigde Natieslaan de autosnelweg op. Afrit Zandvoorde terug naar Examencentrum.
Dit parcours is niet super moeilijk. In de Stuiverstraat is het allemaal voorrang van rechts en er zijn een aantal venijnige straatjes die je niet goed kan zien. Na de kruising met de Mariakerkelaan ligt er een verkeerseiland waardoor de beide rijvakken van de Stuiverstraat versmallen en het fietspad samensmelt. Tevens is de snelheidslimiet beperkt tot 30 km/h. Hier is het heel belangrijk in uw rechterspiegel te kijken.
Na het parkeren (voldoende ruimte, zeker drie wagenlengtes) vraagt de examinator om links in te draaien (Notelaarstraat) en 180° te draaien waar je zelf verkiest. Van zodra je indraait zie je dat de straat 50 meter verder een bocht van 90° maakt naar links. Mijn dochter opteerde om in het korte stuk te draaien. Er stonden geen wagens geparkeerd en er kwam niemand dezelfde weg ingedraaid, anders was haar optie volgens mij verkeerd, omdat een inkomende wagen onmiddellijk geconfronteerd wordt met een wagen die 180° (manoeuvre) draait op een smalle weg. Moest ik het manoeuvre doen dan zou ik 180° draaien in de haakse bocht zodat ik overzicht heb aan alle kanten.
Het enigste wat je buiten een paar voetgangers kunt tegenkomen op dit parcours is de tram in de Koningstraat. De examinator zei haar om naar rechts te draaien aan het kruispunt met de Leopold II-laan. Had hij daar niets gezegd, zit je met een probleem als je recht door rijdt. Dit is namelijk de in- en uitgang van de tram aan de halte Marie-José.

De examinator was kort van stof, maar gaf op tijd de richting aan. Mensen met een kleine auto stellen voor deze examinator een probleem vanwege de beenruimte achteraan. Hij is toch dicht bij de 2 meter hoog.

Eindresultaat: geslaagd in de eerste poging.

Voorbereidingstijd: 6 x 2 Hr les met een gepensioeneerde rij-instructeur, 6 maanden met begeleiding à rato van 2 Hr per week, nog eens 2 x 2 Hr met gepensioeneerde rij-instructeur gevolgd door 6 maanden verdere begeleiding (2 x 2 Hr per week). De laatste maand 2 maand 3 tot 4 keer 2 Hr per week.
Leeftijd: 22 jaar

Aan allen die zich voorbereiden wens ik veel sterkte toe (vooral dan de ouders) en zij die hun rijbewijs gehaald hebben, wil ik feliciteren. Eén goede raad: het verkeer wordt steeds drukker en hektischer, rijd defensief en kijk vooruit. Het behalen van het rijbewijs is niet het einddoel, maar het begin van een oneindige rit waar je elke dag nog bijleert omdat je steeds met nieuwe situaties wordt geconfronteerd waaruit je moet bijleren.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijexamen praktijk Oostende

Bericht door Inazuma »

Amarilisvos schreef: Aan allen die zich voorbereiden wens ik veel sterkte toe (vooral dan de ouders) en zij die hun rijbewijs gehaald hebben, wil ik feliciteren. Eén goede raad: het verkeer wordt steeds drukker en hektischer, rijd defensief en kijk vooruit. Het behalen van het rijbewijs is niet het einddoel, maar het begin van een oneindige rit waar je elke dag nog bijleert omdat je steeds met nieuwe situaties wordt geconfronteerd waaruit je moet bijleren.
Dat kunnen we niet mooier zeggen.

Proficiat aan je dochter :!:
IRENE
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2009, 16:15

examencentrum Deurne

Bericht door IRENE »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Zoals de titel zegt, ben ik in Deurne examen gaan afleggen.

Ik ben met mijn eigen auto geweest en de examinator zat achter mij.

De voorafgaande controles: - waar vul je remolie bij?
- hoe positioneer je je goed in de auto
- dimlicht, pinkers, remlicht
- raam laten zakken

Ik mocht zelf kiezen waar ik keerde in een bepaalde straat.
Ik heb dan de meest voor de hand liggende situatie genomen en gekeerd waar er langs beide zijden van de rijbaan geen auto's geparkeerd stonden.

Het parkeren moest ik doen in een brede straat met voldoende plaats.
Het lukte me echter twee maal niet want ik draaide te diep in zodat ik met mijn band tegen de stoeprand zat.

Maar ondanks dat ben ik toch geslaagd voor de eerste keer hetgeen ik niet verwacht had.

Een gouden tip is, niet zenuwachtig zijn. Dat is natuurlijk niet simpel, maar je moet gewoon rijden alsof je weet dat je gebuisd zal worden dan kan 't alleen maar mee vallen.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

EXAMENCENTRUM: GEEL

examinator leek op george clooney, maar aangezien ik daar tóch geen boon voor heb heeft me dat niet te zeer afgeleid :lol:

remvloeistof moeten aanwijzen en alle lichtjes demonstreren + de voor- en achterruitontwaseming

examinator zat rechtsachter

parkeren en keren in dezelfde straat, was heel rustige straat



ik was geslaagd, ondanks (1) dat ik vergeten te vermelden was hoe mijn hoofdsteun moest staan als ik keek of mijn zetel goed was etc, al de rest had ik wel genoemd (polsen over het stuur, been licht gebogen etc etc), (2) dat ik de voorruitontwaseming niet direct kon wijzen :oops: puur van de zenuwen :D en (3) vergeten te pinken bij het parkeren (bij het keren heb ik wel gepinkt)

dat was alles, voor de rest een feilloos parcours afgelegd (in Olen), alle zone dertigen dertig gereden en geen enkele voorrang van rechts gemist, overal netjes gepinkt, etc etc.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Proficiat!
TiNnE...

EXAMENCENTRUM GEEL

Bericht door TiNnE... »

EXAMENCENTRUM: GEEL

- In welk examencentrum ben je geweest
GEEL, MET EEN BEGELEIDER VAN DE RIJSCHOOL
- Zat de examinator naast of achter jou?
ACHTER MIJN BEGELEIDER VAN DE RIJSCHOOL
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
MOCHT ZELF EEN PLAATS KIEZEN IN EEN KLEIN STRAATJE. WAS WEL VRIJ SMAL, DUS HET LUKTE NIET IN DRIE BEWEGINGEN. HEB DAN MAAR IN 5 BEWEGINGEN GEDAAN EN HEB ER GEEN OPMERKING VOOR GEKREGEN.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
EXAMINATOR DUIDDE EEN AUTO AAN WAAR IK ME ACHTER MOEST PARKEREN. STOND VAN DE EERSTE KEER PERFECT ... AL ZEG IK HET ZELF! :D
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
WAAR JE DE BANDENSPANNING MEET EN ZETEL EN SPIEGEL VERZETTEN. EN NATUURLIJK OOK ALLE KNOPJES ZOALS VOORRUITVERWARMING, ...

Was geslaagd van de eerste keer!!! Heb alleen vlak voor het binnenrijden van het examencentrum nog voorrang gegeven aan een camion die van rechts kwam. Maar dat bleek een privéweg te zijn, en daar telde voorrang van rechts blijkbaar niet. Maar examinator zei zelf dat je dat niet kan weten als je daar nooit komt.

Iedereen die nog examen moet gaan doen ... héél veel succes!!!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef:ik was geslaagd
TiNnE... schreef:Was geslaagd van de eerste keer!!!
Proficiat allebei :!:
KenB
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mar 2009, 23:34

Bericht door KenB »

EXAMENCENTRUM: EEKlO

Eigen auto en examinator zat achter mij.
Keren in straat moest binnen de 100 meter vanaf dat ze het commando gegeven had.
Parkeren achter een auto, had ongeveer anderhalve lengte van mijn auto (Volvo V70).
Voorafgaande controles; alle lichten en ruitenwisservloeistof.

Verslagje:
Voor het vertrek ging het al een stuk mis; zij was 35 minuten te laat en niet echt vriendelijk. Zowel ik als men moeder reikten haar de hand uit maar ze negeerde het, ook geen begroeting of iets. Enfin, niet echt motiverend.
Bij de voorafgaande controles vroeg ze als eerste om mijn lichten allemaal eens aan te zetten en te doorlopen. Toen ik terugkeerde naar de normale stand van de lichten (altijd aan bij Volvo) gaf ze een opmerking dat mijn lichten foutief bleven aanstaan. Ik probeerde haar duidelijk te maken dat dat bij een Volvo altijd het geval is, maar tevergeefs. Na een paar notities op haar blad wist ik al dat ik op niet veel begrip kon rekenen.

Toen ik eindelijk mocht vertrekken reed achteruit uit mijn parkeerplaats. Op een gegeven moment word ik opgeschrikt door mijn examinator die ineens zegt (of roept, zoals je wil) "Rustig meneer, er staat wel een auto achter u hé!!". Men moeder die naast mij zat verschoot ook want ze dacht dat ik op een botsing afstevende ofzo, maar dit was verre van het geval. Logischerwijs kijkt men moeder eens naar achter. Op dat moment zegt ze tegen mij moeder "Mevrouw, als u nog 1 keer ingrijpt bij een manoeuvre dan zal ik het examen moeten stilleggen." Achteraf heeft een korte meting bewezen dat ik op dat moment nog een kleine 2.5 meter had.
Enfin, uiteindelijk zijn waren we vertrokken. Van het examencentrum ging het naar de N9 om zo naar Adegem te rijden. Na de nodige woonwijken en zone 30's (vraag me echt niet waar) kwamen we op een bepaald moment aan een éénrichtingsstraat. Ze vroeg me om daar in te slaan, en ik deed dat ook want van mijn richting mocht je er wél inrijden.
Ongeveer in de helft van de straat stond er een vrachtwagen te lossen in de tegengestelde richting, ik bleef kalm en vertraagde (want er was maar ruimte voor 1 auto). Ik vraag haar hoe te handelen, maar ze antwoordde niet. Uiteindelijk ben ik uit wanhoop een stuk over het fietspad en een tiental centimeter over het voetpad gereden. Later zal blijken dat zij dit "een correct manoeuvre vond", in hoeverre dit effectief correct is, laat ik in het midden.
Na 50 minuten rijden komen we aan Raverschootbrug (wel bekend voor de streekgenoten). Het is een brug die langs beide kanten gekruist worden door wegen die langs de vaart lopen (opgewaardeerde jaagpaden waar de eerste paar 100 meter auto's toegelaten zijn). Die brug ligt al in de bebouwde kom dus ik vertraag en kijk naar rechts waar ik een auto zie aankomen op een 200 afstand. Ik besloot dat dit ver genoeg was om weer te accelereren en dat deed ik dus ook.
Eens over de brug kijkt ze achter haar en ziet ze die bewuste auto (die ondertussen al aan de brug was) stilstaan. Ze trekt haar conclusies en noteert, ik wist dus al genoeg...

Na bijna 60 minuten kwam ik terug aan het examencentrum waar ze me vertelde dat ze die voorrang van rechts niet kon door de vingers zien. Ik probeerde nog een poging te doen van het uit te leggen dat die auto er niet stond, maar het baatte niet.

Resultaat? Gebuisd.

Conclusie? Ik heb zeker fouten gemaakt maar ik ken mensen die met veel meer fouten toch geslaagd zijn.

Volgende keer: 6 juli, hopelijk dan meer geluk!
Laatst gewijzigd door KenB op 07 jul 2009, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Als je relaas klopt, kan je daarmee ook naar de hoofdexaminator stappen ... maar dat deed je dan best meteen na de evaluatie.

Wat staat er op het formulier allemaal als opmerkingen :?:
Is er daar ook 1 bij over de lichten, want een examinator die een normale lichtschakeling (*) gaat aantekenen als foutief, dat kan natuurlijk niet.


Hoe ver was die andere wagen van het kruispunt toen jij het kruispunt opreed :?:


(*) Bij recente Volvo's moet je in de garage vragen om de lichten bij de "0" stand ook daadwerkelijk uit te zetten (software-aanpassing) de "0" stand is standaard de automatische stand.
anoniempje

opel corsa nieuwe versie ook - Denemakren en zo

Bericht door anoniempje »

De lichten bij de nieuwste versie van Opel corsa blijvne ook aan, die komen van Duitsland/Denemarken waar het verplicht is, men kan die blijkbaar niet zomaar uitschakelen?

gekocht bij cardoen.

Dacht dat in de toekomst toch in belgie ook verplicht wordt met lichten overdag rijden?
KenB
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mar 2009, 23:34

Bericht door KenB »

Inazuma schreef:Als je relaas klopt, kan je daarmee ook naar de hoofdexaminator stappen ... maar dat deed je dan best meteen na de evaluatie.

Wat staat er op het formulier allemaal als opmerkingen :?:
Is er daar ook 1 bij over de lichten, want een examinator die een normale lichtschakeling (*) gaat aantekenen als foutief, dat kan natuurlijk niet.

Hoe ver was die andere wagen van het kruispunt toen jij het kruispunt opreed :?:
Opmerkingen die op het papier stonden:

Kruispunt - Borden B 17, dus dat is dat voorrangsbord dat ik zogezegd zou genegeerd hebben.
Die andere wagen was op dat moment 150 tot 200 meter van het kruispunt, zeker niet minder.

Van die lichten stond er niets op het papier, maar ik denk dat het vooral de manier was waarop het gesprek verliep dat haar niet aanstond. Het draaide bijna uit op een welles-nietes discussie, hoe belachelijk het ook mag klinken... Ik kan natuurlijk alleen maar zeggen hoe mijn auto in elkaar zit hé...

Tgohja naar de hoofdexaminator gaan zal ik nu niet meer doen, ik moest het maar toen gedaan hebben.

Met de geruststelling dat alles anders OK was ga ik gewoon uitkijken en oefenen voor men volgende afspraak :wink:

Groetjes
Laatst gewijzigd door KenB op 07 jul 2009, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie