**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sayhtia
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2018, 17:03

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sayhtia »

Ik ben vorig jaar in mei gezakt voor mijn praktijkexamen maar in november vorig jaar ben ik geslaagd. Inmiddels wel eventjes geleden maar ik wil alsnog de gegevens invullen :wink:

- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij / achter de passagiersstoel
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden in een straat en de examinator zei dat ik in deze straat mocht keren en zelf ook mocht bepalen waar. Het was op dat moment heel rustig, er passeerde geen verkeer toen ik mijn manoeuvre uitvoerde.
- Het tweede manoevre: wat moest je juist doen?
Vooruit parkeren op een parking tussen twee auto's.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lichten, richtingaanwijzers, claxon, zithouding, bandenspanning, enkele bedieningsknoppen in de auto zoals verwarming, ontwaseming en dergelijke.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met mijn begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vriend.

Ik moest de risicoperceptietest voor het examen doen, ik behaalde hiervoor een 8/10.
Met het zelfstandig rijden koos ik ervoor om borden te volgen, eerst moest ik de borden Alken volgen en vanaf Alken het bordje Terkoest.

Hieronder een link met mijn route:
https://trips.furkot.com/ts/fL7EHJ
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Stres is niet iets wat je weg kan oefenen?
Als je in jezelf gelooft, is het dan nodig om veel stress te hebben?
De volgende keer doe je alsof en niemand bij jou in de auto zit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Aycin
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2018, 21:11

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Aycin »

İk ben op mijn 3de examen geslaagd.
Ik heb mijn examen in Asse gedaan. İk heb heel goed gereden , geen enkele opmerking gekregen.

Een advies voor mensen die het moelijk heeft tijdens het examen:
♡ık heb mijn examen met automaat gedaan, met een automaat kan je meer focussen op het verkeer.
♡je moet gewoon zeker zijn van jezelf dat je goed kan rijden, niet paniekeren gewoon genieten .
Joel

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Joel »

Praktijkexamen Deurne

Ik heb een paar maanden geoefend met een 18m rijbewijs na 20 uur rijles bij VAB - redelijk tevreden van de instructeur, beetje nonchalant type. Gister nog een extra pre-examen les genomen om te checken of er geen grote issues waren. Vanmorgen dan om 7u20 examen afgelegd in Deurne met de wagen van een vriendin, met haar als begeleider. Eerste examen met de auto, maar ik rijd al 10 jaar met de motor dus ik heb reeds een behoorlijk pak wegervaring.

Als eerste de GOCA Risk Perception Test: vond ik verwarrend, je moet heel nauw opletten en nadien peins je of je iets over het hoofd hebt gezien; de uitslag (8/10, onverwacht hoog) kreeg ik pas na afloop van het ganse examen.

De examinator vroeg eerst om de motorkap te openen en oliepeilstok en vuldop aan te wijzen. Daarna in auto gaan zitten, raampje open en uitleggen hoe je je het best positioneert: stoel instellen, leuning, spiegels (2/3 grond), en gordel om. Vervolgens alle lichten (behalve mistlampen) en claxon gecontroleerd.

Daarna konden we vertrekken op GPS (Google Maps via GSM, naar Ganzenweg in Wijnegem). Onderweg lang moeten wachten aan de Bisschoppenhoflaan... Superdruk, ook om 7u40. Maar: geduld is een schone zaak. Aangekomen aan de Ganzenweg eerste manoeuvre: achterwaarts parkeren in zijvak rechts, ging vlotjes. Dan verder gereden op instructies: veel voorrang moeten verlenen aan o.a. fieters (en ook moeten afstaan aan gulzige medeweggebruikers), veel C1 borden (verboden in te rijden) en verplichte rijrichting te volgen. Tweede manoeuvre was straatje keren: ook vlot gegaan. Dan terug naar examencentrum, vlot geparkeerd.

Conclusie: iets teveel ontkoppeld tijdens remmen, ergens 35 gereden waar je 30 mocht, maar verder geen bijzonderheden dus geslaagd...! Joepie!
Newdriver
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2018, 09:15

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Newdriver »

Praktijkexamen rijbewijs B Haasrode

Beste vrienden,
Na een heel hectische week waarin ik 2x mijn rijexamen afgelegd heb te Haasrode, ben ik deze ochtend dan toch geslaagd! :D
Ik zal hier mijn relaas doen over beide pogingen.

Poging 1: Dinsdag 27/03/18: start om 8u30

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
In deze straat mag je keren (Brabanconnestraat aan het VTI in Leuven, kruising dekenstraat

Noot: hier staan op bepaalde plaatsen parkeervakken, uitgelijnd als duidelijke parkeerplaatsen. Uit onzekerheid heb ik gekozen om hier niet over te rijden; de straat was namelijk breed genoeg. Echter weet ik niet of je het wel zou mogen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Links parkeren achter een auto. Dit heeft mij de das omgedaan. Ik moest links achter in S-beweging parkeren achter een auto. Dit gebeurde op het einde van de Dekenstraat, bijna aan de ring van Leuven. DEZE STRAAT IS ONTZETTEND SMAL! (ik vond het persoonlijk onverantwoord om hier iemand te laten parkeren maar goed :roll:

Ik begon er aan en zoals ik netjes geleerd had; meteen stuur een flinke draai geven om de S-beweging mooi uit te voeren. Had ik toch wel niet een fiets die aan een fietsenstalling stond meegepakt zeker. Dit is een tip die ik aan iedereen wil meegeven: ga parkeren in een straat waar je niet zo veel plaats hebt om je auto te laten uitwijken terwijl je aan het parkeren bent. Zo leer je echt de afmetingen van je auto kennen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Koelvloeistof-reservoir, mistlichten voor en achteraan, beide pinkers en remlichten (gewoon de rem induwen)

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider; Ik heb wel met Mercator ongeveer halverwegen mijn lijdensweg (just kidding) 6 uur praktijklessen gevolgd. 2 verschillende zeer vriendelijke mannen als begeleider gehad. Eentje zou misschien wel beter een talkshow beginnen ipv rijles te geven; de hele tijd aant zeveren!
Het voordeel van de rijschool: als er iets fout is met je rijtechniek (in mijn geval koppeling steeds volledig induwen als ik rem, zelf indien ik niet volledig tot stilstand kom), is het nog niet te laat om uit die foute gewoonte te geraken. Daarnaast rij je op de weg van het examen

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama

Resultaat: gebuisd
-Te veel rechts gereden op het baanvak (onvoldoende)
-Te weinig plaats tussen gelaten als ik die verdomde fietsers in de Andreas Vesalius straat passeerde (onvoldoende)
-Raken van fiets tijdens parkeermanoeuvre (slecht)

Perception test 8/10

--------------------------------------------------------

Take two: Vrijdag 30/03/2018: start 6u50

Dit uur is heel vroeg maar is zalig: heel weinig verkeer, zelfs in het centrum van de stad ben je op't gemak (moest de naamsestraat in)

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Bij vertrek gaf de examinator een adres (parkdallaan). Bij het bereiken van het ingegeven huisnummer moest ik aan de kant gaan staan en me klaar maken voor het manoeuvre. Gelukt

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik kreeg een nieuw manoeuvre: in een parkeervak loodrecht met de weg vooruit in parkeren. Je mag hier 3 bewegingen voor maken, dus doe dit ook gewoon. Maakt alles veel gemakkelijker.

Ik moest dit doen ergens in Heverlee, ik vind het niet helemaal juist terug

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof reservoir, mistlichten, faren, pinkers, remmen

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama

Resultaat: geslaagd
-Te veel rechts (voorbehoud; had hier wel al veel meer op gelet vond ik zelf maar goed)
-Stond in neutraal toen ik wou vertrekken op helling, natuurlijk ga je dan niet vooruit geraken, maar had dit vroeg genoeg door gelukkig! (voorbehoud)
Perception test 7/10

Ik lees hier al een paar maand mee en wil iedereen bedanken voor de informatie en verhalen. 'Tis leuk als je weet dat je niet alleen bent.

Over Haasrode: De examinatoren die ik had waren twee vriendelijke mannen. Hoewel ik het de eerste keer smerig vond dat hij mij op zo'n plaats laat parkeren, was de man wel vriendelijk en brengen ze je zeker op je gemak.
Mijn vriendin die is er na 3 keer dan weer wel met tranen vertrokken en gezegd "daar zien ze me nooit meer terug" :lol: Ondertussen ook geslaagd in Brussel (schaarbeek)
Gast19996

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast19996 »

Ben in mei vorig jaar voor de eerste keer geweest in Alken. M'n voorlopig rijbewijs was bijna vervallen (nog 1 maand geldig). Het was dus alles of niets aangezien de nieuwe regeling eraan kwam en alles volzet was.

Ik werd naar een rustig gebied gestuurd, hetgeen eigenlijk in m'n nadeel was. Uiteindelijk een zware fout begaan (50 waar ik maar 30 mocht) en zodus gebuisd, ik mocht niet eens m'n manoeuvers doen.

Voorlopig rijbewijs vervallen en pas ergens in februari m'n theorie opnieuw behaald. Verplicht 6u rijles volgen met een rijschool. Deze heb ik gevolgd bij EasyDriving in Tienen. Beste keuze die ik ooit heb gemaakt. Na 4u rijles nog eens extra 2u genomen en dan de dag zelf m'n laatste uren.

Examen (deze keer Haasrode) begon bij de risicotest. Niet moeilijk, gewoon alles onthouden wat je ziet. Niet antwoorden is geen punten krijgen dus als je twijfelt, niets aanduiden of je krijgt puntenaftrek! Theoriegedeelte van het aanduiden was simpelweg uitleggen wat de bandenspanning allemaal inhoudt en hoe te controleren. Daarna lichten en pinkers en ontwaseming voor-en achteraan.

Ik werd meteen richting een schoolgebied gestuurd, na 5 minuten mocht ik m'n eerste manoeuver doen, keren in een straat. Direct na dat manoeuver parkeren (achter een auto langs rechts). Ik kreeg dus de twee klassieke manoeuvers. Daarna wat rondgereden, wat rustige straten maar ook even de ring en centrum Leuven. Dit om 16u dus zo kalm was het nu ook niet.

Daarna zelfstandig rijden, ik koos voor borden en zodus moest ik zelfstandig richting de E40 rijden. Zo gemakkelijk dat ik het vanbuiten wist maar toch voor de show naar alle borden zat te staren. Die richting is ook om naar het examencentrum te rijden dus ik wist dat m'n examen er op zat.

Uiteindelijk met glans geslaagd, kleine (stomme imo) opmerkingen maar toch verdiend erdoor. Risicotest behaalde ik maar liefst 9/10. Geen idee hoe ik dat heb geflikt :D
Anseric

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anseric »

Hallo

Ik heb mijn voorlopig rijbewijs laten verlopen en had nog nooit gereden.
20u les gevolgd en meteen mijn examen gedaan!

- In welk examencentrum ben je geweest?
Moorsele

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat rechts achter mij.[/b]

- Maneuvers
Aan het begin van mijn examen zij mijn examinator welke maneuvers ik ging uitvoeren

1. Keren in een straat
Na nog geen 5 minuten mocht ik keren in een straat. De examinator zij dat ik een plaatsje mocht uitkiezen in de straat en mocht keren.

2. Rechts parkeren tussen 2 wagens
In diezelfde straat mocht ik meteen parkeren tussen 2 wagen.

- Voorafgaande controles: wat heeft de examinator gevraagd?
- Dimlichten
- Pinkers
- Stoplicht
- Mistlicht

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Lessen en examen met de Harelbeekse rijschool. Zij werken ook met externe instructeurs waardoor ik variërende tips heb gekregen en met verschillende wagens heb gereden.
Ik vond dit persoonlijk een voordeel!

Ik heb voor mijn examen nog 2 uur les gevolgd wat ik persoonlijk toch aanraad! Het was terug een nieuwe instructeur en andere wagen wat me eerste wat afschrikte maar het was een erg vriendelijke rustige man met een goede wagen.

-Uitslag
RISICOPERCEPTIETEST: 8/10 (De online test die je vind op mijnrijbewijs.eu is veel moeilijker!)
Praktijk: Geslaagd! Opmerking: Vlotter schakelen, meer gebruik maken van richtingsaanwijzers.

Met enkel 20u en een plotse kalmte die over mij kwam ben ik zeer blij dat ik na de eerste maal geslaagd was!
Silver
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2017, 21:29

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Silver »

In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde een plaats aan waar ik mocht parkeren achter een auto. Van mij was dat aan de linkerkant van de rijbaan. Gelukkig had ik het goed gedaan :D. Ik vond het wel grappig dat hij zei ''juffrouw u mag parkeren achter die grijze auto. Het is wel voor een garage, maar dat doet er niet toe''. Als je dat in het dagelijks leven zou doen, amai denk dat ze u zouden buizen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de koelvloeistof aanduiden, alle lichten benoemen en aanzetten. Ook mijn claxon gebruiken.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met rijschool Lust
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
/
- Uitslag risicoperceptietest
8/10. Was wel niet makkelijk. Ik zat daar lik een zot te kijken naar die filmpkes. Stel dat je een fietser zag op dat filmpje, maar dat staat niet tussen de antwoorden dan begin je enorm te twijfelen of je wel goed gekeken hebt :p.

Uitslag: gebuisd wegens 1 slecht manoeuvre. Nuja ik snap hem wel. Kwas dan ook veel te zenuwachtig. Volgende afspraak in Juli. Hopelijk dan erdoor.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Silver schreef:Uitslag: gebuisd wegens 1 slecht manoeuvre.
Wat was er slecht? Toelichting?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Silver
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2017, 21:29

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Silver »

Ik moest in een rechte lijn achteruit rijden, maar ik ging compleet scheef. Ik heb me toen opnieuw mogen positioneren. Jammer genoeg 2x mislukt.
Unknown

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Unknown »

Is lust een goeie rijschool alejha voor jou examen afteleggen in sint-niklaas.
asdfl55

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door asdfl55 »

Ik ben geslaagd.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Wevelgem.
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Helemaal zelf kiezen. Ze zeggen gewoon "in deze straat mag je dan keren."

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Niet moeten doen. Mijn manoeuvres waren: keren in de straat en loodrecht vooruit rechts in een vak parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichtstanden (dim-, mist-, stand-, grootlichten), pinkers, claxon en eens op de rem duwen. Ook aantonen hoe je de bandenspanning controleert en hoe je de bandslijtage kunt zien.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool VTIR Kortrijk. Ik ben hiervoor al met een andere rijschool geweest en ik moet zeggen dat die mij veel minder begeleidde en dat ik bij VTIR veel dingen hoorde qua tips die ik nooit had gehoord bij de andere rijschool. Ik raad deze rijschool dus zeker aan in Kortrijk.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb in totaal 32 uren rijschool gevolgd en daarnaast ook nog met mijn begeleider gereden. Ik was echter een aantal keer gebuisd op het praktijkexamen. Ik had eigenlijk al de moed opgegeven en dacht dat het me nooit zou lukken, omdat de stress me steeds de das omdeed op het examen, terwijl het in de lessen steeds goed ging. Daarom aan allen die in hetzelfde schuitje zitten, ook al moet je een paar keer teruggaan, het komt echt wel goed!

Examen zelf
Ik heb in Heule en Gullegem gereden. Een stuk R8 gehad en ik mocht van Heule met de GPS naar het examencentrum terugkeren.

Risicoperceptie test
Was eenvoudig, gewoon goed kijken. Ik had 8 op 10 deze keer, de keren ervoor 9 en 10 op 10.
pingüina
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2018, 13:28

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door pingüina »

Hoi allemaal! hier mijn volgende tips om te slagen voor het rijexamen. Bij mij is het bij de 2de poging gelukt en deze zaakjes en tips van andere mensen hebben mij geholpen:
- Leg je afspraak voor het rijexamen niet vast tot dat je je echt heel goed voelt bij het rijden. Tot dat je denkt hebt: dit zit goed, ik zou overal mijn plan kunnen trekken, zelfs door druk verkeer in Brussel bvb :-) En ga ook naar die plekken rijden die voor jou op dat moment de juiste uitdaging vormen, tot dat je voelt dat je "alles aan kan"! :-D
- zelfzekerheid en kalmte zijn de "clue". En vanwaar komt zelfzekerheid? uit herhaling herhaling en herhaling, uit heeeeel veel rijden. Dat je die manoeuvres zo vaak hebt uitgevoerd, dat je echt het gevoel krijgt "dit lukt", en zo vaak bent gaan rijden, dat het echt in de vingers zit, dat je die staat van constante alertheid gewoon bent.
- neem een opfrissingles met professionele begeleider-begeleidster dagen of weken voor het examen. Die laatste tips zijn belangrijk, om daar nog 's even voor te oefenen.
- vertel tegen niemand welke dag je examen hebt (behalve je begeleider/begeleidster natuurlijk :D :-) dat legt minder druk op je prestatie die dag
- wat ik deed: ga eens als je auto geparkeerd staat, op de plaats waar de examinator gaat zitten, van achteren rechts in je auto. En vraag jezelf: waarop zou ik letten, moest ik examinator zijn? hoe kan ik beoordelen of iemand veilig kan rijden? en handel ernaar :-)
- de dag zelf: tegen de examinator/examinatrice: zeg zeker niet "ik ben zenuwachtig". Ze zijn die in hun ogen "excuses" beu, denken; als je goed kunt rijden, hoef je niet zenuwachtig te zijn. Gedraag je zelfzeker maar toch op een manier ook nederig. Gewoon "ja" en "nee". Beschouw hem/haar een soort gps :-)
- wees helemaal "in net nu" tijdens het rijden. "Zoekend kijken" naar elk element in het verkeer dat belangrijk is en kan zijn voor jou.
- in de spiegels kijken, daar kun je echt niet mee overdrijven. Om de enkele seconden, kijk in de nodige spiegels! Voor mij was het goed om te onthouden; vóór alles wat je doet, moet je eerst in de spiegels gekeken hebben (=veranderen van rijstrook, invoegen, parkeren, enz enz, werkelijk voor alles!)
- tijdens het examen: verwacht het onverwachte: elke verkeerssituatie op elk moment is anders,maar met genoeg ervaring, komt dit goed!
- ZEER alert zijn voor voorrang van rechts! dit is echt cruciaal :-) geen voorrangsweg of ander voorrangsbord? let goed op rechts, laat aan de examinator zien dat je daar heel goed op let! ik was echt als een maniak aan het kijken naar straatjes van rechts in centrum Kontich, en bingo! er kwam er een op een goede snelheid aan tijdens het examen, dus, gelukkig!. Mijn fout was dat ik die zelf te weinig nam als ik dan op mijn beurt van die voorrang genoot, als ik zelfs van rechts kwam (:-) ook belangrijk! gelukkig de enige fout.

Ik wens iedereen zeer veel kalmte en zelfvertrouwen voor jullie examen!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Nuttige tips.
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door cricket »

Bedankt voor de tips, heb het ook nodig, ook 2 keer gebuisd :x
Plaats reactie