Angst in het verkeer

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ann_vdv
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

Angst in het verkeer

Bericht door Ann_vdv »

Ik zou heel graag leren autorijden, maar ik heb een enorme schrik in het verkeer.

Vorig jaar heb ik toch de stap gewaagd om rijlessen te nemen. Omdat niemand mij kan/wil leren autorijden, moest ik alles via de rijschool doen. Mijn 1ste en 2de les heb ik, ondanks herhaaldelijke huilbuien, toch volgehouden. Mijn 3de en 4de les ook, maar bij mijn 5de les ben ik in paniek geschoten en heb ik na enkele minuten hyperventilatie beslist om te stoppen met leren rijden. Ik heb echt geprobeerd om door te bijten maar het lukte me echt niet.

Nu heb ik nog meer schrik dan ervoor, de gedachte alleen al om in een auto te stappen en mij in het verkeer te begeven, bezorgen mij hartkloppingen en anderen panieksignalen.

Toch zou ik graag leren autorijden, omdat ik mijn vriend naar mijn gevoel beperk in zijn vrijheid, hij kan nooit eens weggaan en iets drinken want hij is diegene die ons nog veilig naar huis moet vervoeren.

Herkent iemand dit?
Hoe heb je dit overwonnen, bestaat er een therapie voor of iets anders?

Groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Mijn 1ste en 2de les heb ik, ondanks herhaaldelijke huilbuien, toch volgehouden. Mijn 3de en 4de les ook, maar bij mijn 5de les ben ik in paniek geschoten en heb ik na enkele minuten hyperventilatie beslist om te stoppen met leren rijden. Ik heb echt geprobeerd om door te bijten maar het lukte me echt niet.
Je best zeker niet de enige met dit begin-gevoel. We hebben het al eerder gelezen. en wees gerust, ondertussen rijden die jongeren ook al rustig rond.

Gezonde angst is goed. Maar je mag natuurlijk jezelf niet gaan wijsmaken dat je niets kunt.

Ik ben er zeker van dat je na de enkele uren les al zonder problemen in een kalme straat durft te rijden.

Probleem is bij de meeste jongeren wanneer het verkeer drukker is, veel kruispunten, stad enz...

De wetgever heeft nu een mogelijkheid ingebouwd waarbij jongeren 20 uur les krijgen. Stap voor stap. En natuurlijk na les 20 ken je dan veel meer en durf je meer dan na enkele lessen.

Het enige nadeel is natuurlijk dat die 20 lessen ook wel wat geld kosten.
Maar in vergelijking met het buitenland is het in België nog altijd goedkoop.

Praat eens met de baas van je rijschool. Les het uit hoe jij jezelf voelt in de wagen. Zodat hij weet hoe hij de opleiding best aan jou kan aanpassen.

Veel succes.
meg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door meg »

[quote=&quoteugeen&quot][quote]

Ik ben er zeker van dat je na de enkele uren les al zonder problemen in een kalme straat durft te rijden.


Helemaal mee eens, als iemand me twee maanden geleden heeft gezegd je zal in een drukke vekeer rijden zul ik heb tegen de person gzegegd

VAL DOOD vuil luigener
meg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door meg »

Ik reed met mijn fiets naar daar en ondertussen kwam ik helemaal tot rust, stapte ik kalm in die auto : zo heb ik ook gedaan toen ik naar de rijschool ging twee maanden geleden.

@ Gwenneke Rij je alleen de auto of samen je begeleider ?

Voor het moment heb ik geen auto om te oefenen ,ik wil een klein auto kopen maar nog niks gevonded voor mijn portmonne
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey Ann

Ik kom nog even iets zeggen.

Sommige onder ons hier op het forum hebben een aantal weken geleden mij ook letterlijk over de streep getrokken om toch blijven verder te zetten met mijn rijlessen, waarvoor heel veel dank aan die mensen.

De eerste 2 rijlessen waren bij mij net zoals bij u. Je kan denk ik mijn avonturen nog herlezen, staat hier ergens onder de naam &quoteerste keer rijles gaan volgen, raad aub&quot. Mss heb je er wel iets aan om dat eens te gaan herlezen. Ik was met volle moed begonnen maar zoals je zal zien ben ik met tranen thuisgekomen. Toen hebben heel wat mensen hier mij moed ingesproken, mij gesteund, samen met mij naar het probleem gezocht.

En het lag bij mij dus aan instructeur. Maar ik heb niet opgegeven, je moet doorzetten, ik weet dat het moeilijk is. Maar ik ben op 25 juli begonnen met tranen, maar nu rijd ik rond met mijn autoke, ik ben voorzichtig, maar ik kan rijden. Je mag niet bang zijn in het verkeer. En je moet denken als iemand geen geduld heeft, ooit heeft die ook moeten leren rijden.

Dus ik zou zeggen, lees dat stukje eens, je zal zien, ben er ook doorgesparteld. Heb toen nog samen met Meg beetje gebabbeld op het onderwerp &quotSchrik&quot.

Je kan het, je moet in jezelf geloven !!! Iedereen is bang hoor van dat drukke verkeer, ik had dat ook. En ben zelfs nu soms ook nog eens wat bang als ik drukke centrum van GEnt moet inrijden, maar ik denk dan bij mezelf ik kan dat wel aan, op het gemakje, rustig aan, niets overhaasten en ik rijd door gent

Mss moet je iets zoeken om voor je naar de rijschool vertrekt te kalmeren. Klinkt mss gek voor sommige, maar bij hielp het volgende: ik reed met mijn fiets naar daar en ondertussen kwam ik helemaal tot rust, stapte ik kalm in die auto. En ik had ook instructeur die begrip had, en ook dat is een grote factor in het overwinnen van een angst.

Ik hoop echt dat je durft doorzetten. In ieder geval, ik wil je zeker en vast steunen.

Bij deze dank ik ook iedereen hier op de site die mij geholpen heeft om door te zetten. Ook dank aan instructeur Benny die mij nu nog steeds wilt helpen als ik een vraagje heb.

Dus Ann, jij kan het ook. Je moet in jezelf geloven. Ik had nooit gedacht dat ik met een auto zou kunnen rijden. Nu beheers ik die auto en niet omgekeerd.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey meg

Alles goed? Ik heb 20 u via rijschool gedaan he, (nog 2 u over voor rijexamen).

Nu rij ik 3 maand alleen met L he, moet geen begeleider bij me hebben.

En heb me begin september een Seat Ibiza gekocht die in stock was. Dus ik toer al rond, rijd er ook met naar mijn werk, gisteren autostrade op naar Kortrijk.

Hopelijk vind je vlug een autoke zodat je ook kan oefenen.
leentje

Bericht door leentje »

Hoi,

Kben heel blij om te horen dat er nog mensen zijn met dat probleem. Ik had al schrik als ik met mijn fiets moest rijden in druk verkeer (in het centrum stap ik dikwijls gewoon van mijn fiets)
Vandaag mijn eerste rijles gehad, en neen dat viel niet mee (denk dat die instructeur zot werd). Nu gelukkig ben ik toch al niet al wenend naar huis gekome. Eigelijk voelde dat nog redelijk veilig, ge weet als jij iets verkeerd doet dat die instructeur wel zal bijsturen of remmen ofzo (veel gebeurd). Ik denk dat dat zeer angstwekkend moet zijn om alleen te rijden.
Nu in het drukke verkeer zijn we wel nog niet geraakt, ik kan absoluut nog niet goe rijden. Met snelheid heb ik ook een probleem, 50 per uur ééééééé zo rap man :p, nee echt, das verschrikkelijk, vooral in bochten enzo, ksla dan gewoon in paniek (Ga ik wel op tijd kunnen stoppen of iets op tijd zien aan die snelheid?).
Nu overal hoor ik dat je daaraan wel gewend raakt, aan die snelheid en die drukte. Kweet toch niet hoor. Ik denk echt dak nooit graag ga rijden. Leve de fiets of mijn voetjes, spijtig dat ik daarmee niet overal geraak.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey Leentje

Wil ff zeggen dat ik nu zo een goeie maand alleen rijd, naar mijn werk, naar winkels en zo, en ik vind dat ik goed mijne plan trek.

En ook ik dacht dat na mijn eerste les, ik nooit graag zou leren rijden. Awel nu zou ik het niet kunnen missen.

Gouden tip van mijn instructeur: denk nooit dat al echt goed kan rijden, niet gaan zweven als alles even goed gaat, maar ogen open houden. En je kan dat wel aan hoor, ook de drukte in het centrum.

Ik moet Gent zien te overleven, mierennest noem ik dat daar.

Heel veel groeten
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Die drukte, dat went wel.
Je moet gewoon wat automatismen aanleren, dat kan iedereen uiteindelijk. Een goede kijktechniek en veel afstand houden doet al veel.
Tip: als de rijinstructeur onverhoopt niet zou bevallen wissel dan op tijd van instructeur, het leren rijden is duur genoeg en niets is zo belangrijk als goede communicatieve vaardigheden van de instructeur. Hopelijk valt het nogal mee, zo niet schroom dan niet om om een andere instructeur te vragen. 2 personen moeten gewoon klikken en dat is natuurlijk soms niet het geval.
Natasja

Re: Angst in het verkeer

Bericht door Natasja »

Beste

Ik heb is een vraagje
Ik heb 20 uur rijles genomen ik heb al 10 uur rijles gehad
Het enige probleem da ik enorm heb is als ik aan een kruispunt kom of aan een rotonde waar het heel druk is dan slaat paniek toe in mijn hoofd weet ik niks ik weet niet wat ik moet doen. En dan wil ik zo rap mogelijk er van af omda sommige weg gebruikers dan beginnen zuchten dan druk ik de ambriage in en laat te snel los waardoor ik dan weer foute maak

Mss iemand handige tips ofzo
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Angst in het verkeer

Bericht door de rijprof »

Er hangt een L-teken op je auto. Je mag er ook eentje op de voorruit hangen, of zo'n magneetkubus met L in alle richtingen zichtbaar.
Doe je ding op eigen tempo, de meeste bestuurders zullen begrip tonen als ze de L zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Angst in het verkeer

Bericht door Inazuma »

Natasja schreef: 08 sep 2019, 18:40 Ik heb 20 uur rijles genomen ik heb al 10 uur rijles gehad
Het enige probleem da ik enorm heb is als ik aan een kruispunt kom of aan een rotonde waar het heel druk is dan slaat paniek toe in mijn hoofd weet ik niks ik weet niet wat ik moet doen.
Probeer eens te zorgen dat je dat ruim vooraf al weet.
Niet als je aankomt.

Zeg het desnoods luidop - vraag wel voor de rit aan je instructeur of dat OK is :wink:

Kruispunt, voorrang (van rechts)
Kruispunt geen voorrang
Rotonde , geen voorrang

Ik heb mijn onzekere leerling-bestuurster dat laten doen (vrije begeleiding)
Elk kruispunt (zelfs elke voorrangssituatie)
en
Elke snelheidsverandering

Ja, dat is om zot van te worden in Vlaanderen ... :lol:
Maar je weet dan als begeleider/instructeur meteen ook wat de leerling (niet) ziet, en van hoe ver.

En jij weet voor jezelf wat er aan het kruispunt van je verwacht gaat worden
Je hebt het immers al gezegd tegen jezelf.


En dan wil ik zo rap mogelijk er van af
En dan maak je fouten ...
Gast

Re: Angst in het verkeer

Bericht door Gast »

Natasja schreef: 08 sep 2019, 18:40 Beste

Ik heb is een vraagje
Ik heb 20 uur rijles genomen ik heb al 10 uur rijles gehad
Het enige probleem da ik enorm heb is als ik aan een kruispunt kom of aan een rotonde waar het heel druk is dan slaat paniek toe in mijn hoofd weet ik niks ik weet niet wat ik moet doen. En dan wil ik zo rap mogelijk er van af omda sommige weg gebruikers dan beginnen zuchten dan druk ik de ambriage in en laat te snel los waardoor ik dan weer foute maak

Mss iemand handige tips ofzo
Hey, weet je ik had dit in het begin ook voor. Maar nu trek ik mij daar niets meer van aan. Gewoon rustig blijven. Als het druk is.. dan steek ik over wanneer het voor mij veilig is. Ik neem ook geen risico’s en ja dan staan ze te blazen en te zuchten. Maar ik denk, hallo wij leerlingen. We moeten nog alles leren. Laat het ons dan ook proberen. Geef ons de kans om het proberen. Maar soms lukt dat niet even vlot. Ik zit dan luidop bezig in de auto; zie je niet dat er een L hangt, sukkel. ;)
Plaats reactie